Zelfbouw, maar wat voor model?

Started by eazyQ, May 22, 2008, 17:28:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eazyQ

Heren, mannen, zelfbouwers.

Ik zit met een dilemma.
Ik wil graag zelf speakers gaan bouwen en kan de kasten voor zeer weinig gebouwd en wel krijgen, enige wat ik hoef te doen is de tekening in autocad bestand aan te leveren. Uiteraard heb ik inmiddels een hoop gelezen en in eerste instantie dacht ik aan de Carat van Vifa, eenvoudig en robuust maar toch ook niet te standaard. Alleen, de Carat is al wat ouder, evenals veel andere zelfbouw modellen. Een van de modellen die me echt opviel was de Soup maar die valt buiten het budget. Mijn budget is ongeveer €1000 voor 2 frotns/2rears en een centre. Omdat ik ook muziek luister zijn de fronts het allerbelangrijkst, de rears en centre zijn minder belangrijk voor mij persoonlijk.

Liefst zou ik iets willen wat op de soup lijkt qua design voor de fronts, de rears en centre moeten qua klankbeeld wel matchen en het zou mooi zijn als die qua design wat aansluiten op de fronts.
Het probleem, ik kan niet tekenen en al helemaal niet overweg met autocad etc.

wie kan me helpen met een design vergelijkbaar met de soup en dit laten doorwerken in de centre en rears, en dit in autocad zetten?

Alvast bedankt,

Edgar

gvy

#1
Eh Edgar,

Ik ben misschien een beetje kritisch.... maar, 8)

Je wil zelf speakers bouwen.

Maar je gaat de kasten laten maken....
Je vraagt aan de forumgemeenschap een ontwerp,+ doorgewerkt design
Je vraagt ook om dat ontwerp dan voor jou in autocad te zetten...

Waar zit dan het stukje "zelf" uit zelfbouwen. ???

Hier help ik je natuurlijk niet mee vooruit. :(

Wil je vb het filter zelf ontwerpen , of je graag op een mooie kastafwerking storten.

Geert

Stone

Tim,

ik ben zelf bezig met het maken van een aantal cup a soup. (een mini formaat soup zonder driver voor het laag) en ik heb de pdf die  ik gehad heb van tony omgezet en iets verduidelijk in autocad. deze tekeningen zou natuurlijk door kunnen mailen. maar ik ben bang dat je er niet veel aan zal hebben.

het probleem is dat deze ver buiten jouw budget liggen. de filters alleen kosten je al bijna 150 euro. ik ben straks denk een 1200 à 1300 euro kwijt voor twee cup a soup. de enige manier omdeze goedkoper te maken is door andere drivers (speaker) en filter te gebruiken. maar deze kasten zijn speciaal gemaakt/ontworpen voor deze drivers. als je hier andere drivers in zet zullen deze waarschijnlijk niet goed klinken. laat staan daar weer een goed filter voor te ontwikkelen. want dat is het moeilijkste van zelfbouw speakers. dit kost maanden aan proberen, testen heronwikkellen, meten enz enz.

als ik jouw was zou ik met zo een budget kijken naar een andere ontwerp. want met soup ga je met de kosten van het hout al over budget. daarom zou ik eens kijken naar Silverado van S. Sassen. deze zijn zeer goed te gebruiken in een 5.1 opstelling en met kosten van rond de 300 per stuk haalbaarder met jouw budget.

At Geert,

niet iedereen is goed in houtwerk. naast ontwerp en houtwerk zit er nog genoeg werk in zelfbouw om als zelfbouw gezien te worden. verfen. filter bouwen/ontwerpen. bekabeling/drivers plaatsten. plaatsen van resonatie verminderaars. en uiteraard genieten van audio.

ik overweeg zelf ook om de kasten van mijn vervolg project een paar milestones/soups te laten maken. want dit zijn best lastige kasten waar je goed gereedschap voor nodig heb. en het is een stuk goed koper om ze te laten maken dan al dat gereedschap aan te schafen.
Life does not stop and start at your convenience, you miserable...

WMC

Quote from: Stone on May 22, 2008, 21:47:44
At Geert,

niet iedereen is goed in houtwerk. naast ontwerp en houtwerk zit er nog genoeg werk in zelfbouw om als zelfbouw gezien te worden. verfen. filter bouwen/ontwerpen. bekabeling/drivers plaatsten. plaatsen van resonatie verminderaars. en uiteraard genieten van audio.

ik overweeg zelf ook om de kasten van mijn vervolg project een paar milestones/soups te laten maken. want dit zijn best lastige kasten waar je goed gereedschap voor nodig heb. en het is een stuk goed koper om ze te laten maken dan al dat gereedschap aan te schafen.

Alles is te leren, met veel geduld kan iedereen elke kast maken (Bold Statement). Vroeger maakten ze ook de mooiste werkstukken zonder electrisch gereedschap. Al dat gereedschap vergemakkelijkt de boel wel een hoop, maar het is zeker geen noodzaak. Neem als voorbeeld de Concaves, de frees is handig, zonder twijfel, maar het had ook gekund met een hoop geduld en een decoupeerzaag/figuurzaag. Het zelfbouwen zit daarbij niet alleen in de kasten maken, maar ook in het filter ontwikkelen. Als je beide uitbesteed ga je naar mijn idee alleen voor het financiele voordeel van zelfbouw (dat er overigens ook niet altijd is).
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Interficior

Quote from: Stone on May 22, 2008, 21:47:44
als ik jouw was zou ik met zo een budget kijken naar een andere ontwerp. want met soup ga je met de kosten van het hout al over budget. daarom zou ik eens kijken naar Silverado van S. Sassen. deze zijn zeer goed te gebruiken in een 5.1 opstelling en met kosten van rond de 300 per stuk haalbaarder met jouw budget.
5x300=1500 toch? :P

Ik denk dat je toch nog even zelf verder moet luisteren. Ikzelf zou het voor dat budget wel weten natuurlijk, maar dat zegt waarschijnlijk iedereen die speakers thuis heeft staan: ze hebben er immers niet niet voor niets voor gekozen. Die van mij passen mooi binnen budget. Maar ben je al langs Speaker en Co gegaan om een beetje rond te luisteren?

Zelf vind ik de Carat toch nog meer in het vakje "er komt mooi geluid uit" passen en minder van er komt echt muziek uit. Maar dat is echt voor ieder verschillend dus tja.
Take it or lease it

WMC

Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Stone

Quote5x300=1500 toch?

ja, maar dat licht al een stuk dichter bij zijn budget. zeker als je nog ergens op weet te bezuinigen. zo als kosten voor het maken van de kasten/standaards.

als je kijkt naar soups zit je met de Thiel & Partner C2-79/6 midrange driver al over dat geld heen.
Life does not stop and start at your convenience, you miserable...

eazyQ

Even voor de duidelijkheid:

Ik ben met houtbewerking ongeveer zo handig als een goudvis met een cirkelzaag, mijn broer daarentegen werkt bij een professionele speakerfabriek en kan met pro-spul de kasten voor mij fresen en in elkaar zetten. Kosten daarvan zullen minimaal zijn.

Voor wat betreft het statement van WMC, ik ben idd uit op het voordeel van zelfbouw, voor hetzelfde geld meer speaker, het zal voor de echte zelfbouwers ongetwijfeld vloeken in de kerk zijn, maar ik kom er eerlijk voor uit. Ik heb inmiddels behoorlijk wat gelezen over zelfbouw maar het ontwerpen van filters en/of kasten is voor mij echt niet weggelegd. Daar zopu ik dus graag hulp bij willen.

Wat wil ik dan?
het liefst een eigen ontwerp, maar zoals aangegeven, ik ben zo handig als een dood konijn, dus een ontwerp wat qua design op de soup lijkt maar wat qua drivers etc wel binnen mijn budget past.
Dus: wie kan me helpen een design te maken wat op de soup lijkt qua uiterlijk, drivers heeft binnen mijn budget en dat in autocad zetten? Ik heb dus wel een idee maar kan het niet op papier krijgen, laat staan in autocad. Voor de duidelijkheid dus, ik wil graag samen moet iemand die er wel verstand van heeft een ontwerp maken, niet een kant en klaar ontwerp in autocad aangeleverd krijgen (alhoewel ik daar op zich ook geen bezwaar tegen heb). Daarnaast zullen de kasten kaal geleverd worden en ga ik zelf de afwerking doen en alles inbouwen, alleen filters ontwerpen kan ik ook wel hulp bij gebruiken.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt ;) .

snikkeltje

Quote from: Tim Radges on May 23, 2008, 09:05:38
Even voor de duidelijkheid:

Ik ben met houtbewerking ongeveer zo handig als een goudvis met een cirkelzaag, mijn broer daarentegen werkt bij een professionele speakerfabriek en kan met pro-spul de kasten voor mij fresen en in elkaar zetten. Kosten daarvan zullen minimaal zijn.


Vergis je hier niet in. De soupkast is ook voor een pro met gereedschap een moeilijke en arbeidsintensieve kast. Ook al wordt hij gebouwd voor een vriendenprijsje dan ben je je toch al een flink stuk van je budget kwijt.
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

eazyQ

Quote from: snikkeltje on May 23, 2008, 10:14:31
Vergis je hier niet in. De soupkast is ook voor een pro met gereedschap een moeilijke en arbeidsintensieve kast. Ook al wordt hij gebouwd voor een vriendenprijsje dan ben je je toch al een flink stuk van je budget kwijt.
geloof mij, mijn vriendenprijsje zit niet eens in het budget van €1000 zo'n vriendenprijsje is dat. Het hout is absoluut geen issue, de €1000 is puur voor de drivers en filters.

Stone

Tim,

in dat geval kan ik je waarschijnlijk wel helpen. ik ben geen filter of kast ontwerper, maar wel een autocad tekenaar.

en het klinkt als een intersant project op aan te werken. wat we zouden kunnen doen is we nemen het ontwerp van de soup. en zoeken een andere speaker ontwerp bij dat binnen jouw budget valt. bijv die Carat van Vifa waar je het eerder over had.

dan bouwen in feit de carat en daarom heen de kast van een soup. zo behouden we de kast inhoud van de carat, het kunnen we dat filter gebruiken. maar zal het er uit zien als een soup.

er is echter wel een probleem. de soup zijn achteroverhelend. door in een achterover helende kast een speaker te zeten die rechtop hoorte staan kan het geluid uit fase gaan staan. de één hoort dit niet de ander (meer getraind oor) kan dit niet uitstaan. dus ik kan je geen garantie geven op geluidkwaliteit.

ik snap dat je, je geld maar een keer kan uitgeven. dus de keuzen is aan jouw. wil je voor design gaan, best. dan wil ik je graag helpen, maar wil je gegarandeerde kwaliteit kies dan bij Speakers en Co een speaker die je goed vind klinken en maak dat ontwerp.

dus als we hier mee door gaan moet ik een aantal dingen van je weten.

1. wordt dit een 2.0, 2.1, 5.0 of 5.1 project?
2. indien 5.0 of 5.1 wat zijn jouw idee over de center en surr speaker moet deze ook in een soupachtige disign uitgevoerd worden?
3. wat wordt je donor design (welk ontwerp gaan we gebruiken om ontebouwen naar een soup design)
(let op het filter, spoelen en componten kunnen zeer duur zijn, waardoor het filter de nekslag wordt voor je budget. hou hier rekening mee met je keuze)
Life does not stop and start at your convenience, you miserable...

eazyQ

Stone,
Dat is idd ook een strak idee, betsaande goede kast met daaromheen eigenlijk alleen wat design houtwerk waardoor de speaker toch een uitstraling krijgt die ik zou willen.

Je hebt gelijk dat de soup iets achteroverhelt, maar een soort gelijk model om de carat heen wat recht staat heb ik ook geen probleem mee. Sterker nog, Een Carat met slechts 1 of 2 lagen extra die een beetje de soupvorm hebben zou ik op zich ook al tevreden mee zijn. Het liefst zou ik er 2 grote afgeschuinde net niet driehoeken voor op hebben om er gewoon een mooie designvorm aan te geven.

vraag 1 en 2: Het zou gaan om een 5.0 set, waarbij het design in alle speakers terugkomt.
vraag 3: tsja, ik vond de carat een mooi geluid hebben voor de prijs, maar ik begrijp dat er inmiddels alweer behoorlijk wat nieuwere modellen zijn dus ik moet eigenlijk hoognodig weer eens gaan luisteren om een goede donorkast te bepalen. De rears en centre zijn overigens iets minder belangrijk voor mij, het gaat voornamelijk om de fronts.

WMC

Vergis je overigens niet in het formaat van de Soup's dit zijn geen klein kasten, ga je dit kwijt kunnen? Zeker in vijf voud? Anders moet je er series rekening mee houden dat je klank verschillen krijgt tussen de speakers als je een ander (kleiner) ontwerp toe gaat passen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

snikkeltje

Vergeet niet dat de Soup kast achterover helt, breder is en facetten heeft, dit heeft flinke invloed op de weergave (o.a. fase en bafflestep veranderen). Je zult dus iemand moeten vinden dit bereid is om metingen te nemen van de "nieuwe" carat en hierdoor het originele filter kan aanpassen op de nieuwe kastvorm.
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

Umberto.

Quote from: snikkeltje on May 23, 2008, 12:15:32
Vergeet niet dat de Soup kast achterover helt, breder is en facetten heeft, dit heeft flinke invloed op de weergave (o.a. fase en bafflestep veranderen). Je zult dus iemand moeten vinden dit bereid is om metingen te nemen van de "nieuwe" carat en hierdoor het originele filter kan aanpassen op de nieuwe kastvorm.

Dat had Stone ook al aangegeven  ;)
Disturbing the peace sinds 1975

Stone

Ik heb ff een snele schet voor je gemaakt wat er mogelijk zou kunnen zijn met een caratsoepje.

zie: http://img378.imageshack.us/my.php?image=soupcaratdx5.jpg

het is eigenlijk een hele simple mod. waarbij de kastinhoud en de baffle het zelfde blijfen. en dus het filter ook ongewijzigd kan blijven. er zal weel een kleine afwijking zitten in het geluid. maar niet veel verwacht ik.

het is gewoon de carat kast, met aan de zijkanten en boven kant 36MM extra MDF. (2x18) daaruit worden de "driehoeken" gezaagt. hierdoor is het ontwerp iets hooger en breeder dan een soup. (110cm hoog en bijna 30cm breed) maar hij is nog steeds 30cm diep. ipv 40cm van de soup.
Life does not stop and start at your convenience, you miserable...

eazyQ

Quote from: WMC on May 23, 2008, 12:12:32
Vergis je overigens niet in het formaat van de Soup's dit zijn geen klein kasten, ga je dit kwijt kunnen? Zeker in vijf voud? Anders moet je er series rekening mee houden dat je klank verschillen krijgt tussen de speakers als je een ander (kleiner) ontwerp toe gaat passen.
Oorspronkelijk keek ik naar 2 x carat voor fronts, de carat centre erbij en de vifa impuls als rears.

eazyQ

Quote from: Stone on May 23, 2008, 12:41:08
Ik heb ff een snele schet voor je gemaakt wat er mogelijk zou kunnen zijn met een caratsoepje.

zie: http://img378.imageshack.us/my.php?image=soupcaratdx5.jpg

het is eigenlijk een hele simple mod. waarbij de kastinhoud en de baffle het zelfde blijfen. en dus het filter ook ongewijzigd kan blijven. er zal weel een kleine afwijking zitten in het geluid. maar niet veel verwacht ik.

het is gewoon de carat kast, met aan de zijkanten en boven kant 36MM extra MDF. (2x18) daaruit worden de "driehoeken" gezaagt. hierdoor is het ontwerp iets hooger en breeder dan een soup. (110cm hoog en bijna 30cm breed) maar hij is nog steeds 30cm diep. ipv 40cm van de soup.
zoiets is behoorlijk dicht bij wat ik graag zou willen, alleen dan de hoek die boven begint helemaal naar beneden laten doorlopen waardoor hij net niet in een putn eindigt, dus als het ware een soort grote "opgeplakte" diamant.

eazyQ

meer iets in deze richting dus:

(zie je meteen waarom ik hulp zoek bij het tekenen ;) )

Stone

ik kan je niet helemaal volgen. of eigenlijk helemaal niet.

Quotealleen dan de hoek die boven begint helemaal naar beneden laten doorlopen

je bedoelt de hoeken die in mijn tekening in de boven hoeken breed beginnen en halverwege eindigen?

maar als de die door trekt naar beneden dan heb je gewoon een schuin afgezaagde hoek. dan ben je toch heel je soep idee kwijt?

als ik naar je tekening kijk lijkt het als of je of je eerst de hoeken heb afgeschuind en daarna onderin een tweede driehoek hebt uitgezaagt? klopt dit, en heb je enig idee hoe lastig dit daadwerkelijk is uit te voeren?
Life does not stop and start at your convenience, you miserable...

eazyQ

Quote from: Stone on May 23, 2008, 13:31:43
ik kan je niet helemaal volgen. of eigenlijk helemaal niet.

je bedoelt de hoeken die in mijn tekening in de boven hoeken breed beginnen en halverwege eindigen?

maar als de die door trekt naar beneden dan heb je gewoon een schuin afgezaagde hoek. dan ben je toch heel je soep idee kwijt?

als ik naar je tekening kijk lijkt het als of je of je eerst de hoeken heb afgeschuind en daarna onderin een tweede driehoek hebt uitgezaagt? klopt dit, en heb je enig idee hoe lastig dit daadwerkelijk is uit te voeren?
ik heb echt geen idee hoe moeilijk dat is, ik dacht heel simpel gezegd, je zaagt 1 extra plaat , die geef je afgeschuinde kanten en die plak je op het rechte front.
zoiets dus:

Het soepidee was meer een indicatie van het soort design wat ik mooi vind.

Stone

een plank op de voorkant plakken is geen goede optie om dat dan je baffle wijzig wat grote gevolgen heeft voor je geluid.

maar ik denk dat ik weet wat je bedoel. wacht even ik ga even schetsen.
Life does not stop and start at your convenience, you miserable...

Stone

Life does not stop and start at your convenience, you miserable...

WMC

Waarom ben je nu van plan te gaan voor de Carat? Je schrijft eerder al dat je de Carat wel leuk vindt, maar dat het door ook bij blijft. Mijn suggestie zou zijn om eens wat te gaan luisteren naar wat je leuk vindt en je niet blind te staren om meningen van anderen.

Ook ben ik wel benieuwd naar je eisen met betrekken tot bijvoorbeeld diepgang. Hoe groter de woofer moet worden, hoe duurder het als snel wordt. Daarbij wordt een 3 weg helemaal snel duur vanwege de grotere hoeveelheid filter onderdelen, maar ook de grootte van de filter onderdelen.

Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

roland p

#24
Je zou ook bij speaker & Co kunnen gaan luisteren. Je kunt daar de speakers ook in 5.1 opstelling beluisteren.
Misschien dat ze ook tekeningen kunnen leveren in autocad?

Edit: oops, ik ben nummer 3 met dit voorstel lees ik net...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®