De ultieme nas

Started by ShellBeach, May 21, 2008, 11:55:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ShellBeach

#25
Quote from: jvanhambelgium on May 24, 2008, 09:33:36
En dan ga je dit kreng gewoon héél de tijd laten draaien ? Of gewoon opzetten als je een filmpje wilt zien ?
Op jaarbasis kost dit wel iets aan energie natuurlijkals het 24/7 blijft draaien.

Het is echt een minimale meerkost:

- gewone PC voeding is tegenwoordig 350W
- deze heeft 2x400W waarbij 1 voeding de hele server load kan trekken (dus voor datacenter toepassingen op het A en B circuit, thuis niet relevant, dus max 400W)
- mijn huidige nas heeft ook al drie 80mm coolers draaien voor de airflow, deze heeft er vijf
- coolers kan je tweaken (bios, of via een fanmate, of zo'n thermaltake ding)
- disken kan je in spindown mode zetten, als je dan een minder gebruikte file wil dan duurt het drie seconden voor die disk wakker schiet, daarmee kan ik perfect leven

Dus al bij al een meevaller
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

tijse400

voedingen gebruiken ook nooit de max opgegeven wattages natuurlijk. is geheel afhankelijk van wat je erin stopt.

voedingen werken meestak vooral effeicient als ze redelijk belast worden, en minder efficient bij bijvoorbeeld 50% belasting.

ik weet dus niet of beide voedingen tegelijk aan staan, of dat er maar 1 gebruikt wordt.

als je toch al aar een vastgesteld aantal disken wilt gebruiken die altijd evenveel watt, in wat voor behuizing je ze ook stopt ( mits ze ook hetzelfde worden aangestuurd. ( windows vista of zo, maakt je disken steeds wakker voor indexatie etc dus dat schiet niet op in spindown mode..

de fans zijn wel ook grote verbruikers, gezien ze verder niks toevoegen aan de functionaliteit.

als dit apparaat er verder voor zorgt dat je van 2 nas pc's gaat naar 1 apparaat valt het verschil van enkele of dubbel uitgevoerde voeding en het aantal fans al weer tegen elkaar weg.

met een normaal consumenten pc moederbord is het verbruik van dit ding ook normaal vergelijkbaar met een pc. met een serverbotrd met dual xeon of zo praat je inderdaad over een extra kachel :p

maar in minimale vorm valt het verbruik denkik reuze mee.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

ShellBeach

Quote from: tijse400 on May 24, 2008, 12:18:36
als dit apparaat er verder voor zorgt dat je van 2 nas pc's gaat naar 1 apparaat valt het verschil van enkele of dubbel uitgevoerde voeding en het aantal fans al weer tegen elkaar weg.

Nee, als ik nu wou uitbreiden dan zou ik mijn huidige HTPC ombouwen tot 2e NAS (ik heb 2 Asus K8N4-E deluxe borden, elk met 8x SATA), en m'n Core2duo 3 Ghz PC als HTPC inzetten.
Das wel 2x stroomverbruik dus niet zinvol. Ik ben wel virtuele samba aan het draaien, waarbij 1 machine verschillende servers 'adverteert', zodat ik het ooit indien nodig kan uit mekaar trekken zonder dat de clients opnieuw geconfigged moeten worden.

S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

hifiman

Quote from: klinktbeter on May 22, 2008, 13:14:32
De schijven van een SAN accesseer je ook niet direct vanaf je desktop maar via een fileserver.
In dat opzicht is iSCSI een SAN maar met als netwerk gewoon IP, typische via ethernet switching of zelfs fibrechannel switching.


iSCSI is simpelweg scsi over ip, niks meer en niks minder :P

Feli met je aankoop, mooi spul!  8)


ShellBeach

#29
De ultieme nas is eindelijk uitgepakt.... wat een monster.

Ik heb het moederbord uit de HTPC even gesloopt om wat te testen met de hotplug bays. Het enige wat nog niet werkt zijn de ledjes bij elke bay, terwijl dit bij m'n Icy Dock backplane wel perfect liep.
Deze backplane is een stuk complexer en er zitten veel te veel connectoren en jumpers op, ik moet het nog allemaal uitzoeken (manual >100blz).

De fans waren een nachtmerrie op de normale voltages. Ik heb achter elke diskfan een zalman weerstand gepropt en de herrie is quasi volledig weg, buiten de noise van de power supplies. Voordien hoorde je deze NAS door het hele huis, net een opstijgende vlieger. Enkel nog de fans naast de power supply aanpakken, ik moet nog eens een fanmate erbij gaan zoeken. Fans, voeding en harddisks zijn hotplug btw :)

Natuurlijk de verplichte pictures:
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

ShellBeach

De voorkant ... prop dat maar eens in een end-user kast :)
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

DJ-Foxx

#31
Quote from: klinktbeter on May 26, 2008, 23:56:39
De voorkant ... prop dat maar eens in een end-user kast :)


hehehe... leuk spul... ;D

kriebel kriebel! ;D hot spare anyone  ???

alleen die 5 vents verwijderen ivm kl@te herrie

jaco

Ik heb een SuperMicro moederbord, en om te proberen een stel van de 4 draads PWM ventilatoren van SuperMicro besteld. Dat was wel schikken, die dingen komen full speed tot 55 dB(a) maar als de stuur software het overneemt is het wel te doen omdat het toerental dan enorm terug zakt.

Zou zo'n chassis er ook niet vanuit gaan dat er een SuperMicro moederbord in komt en dan met PWM gestuurde fans werken ? Als je die 3 draads aan sluit draaien ze vol gas volgens mij..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

DJ-Foxx

Quote from: jaco on May 28, 2008, 08:12:28
Ik heb een SuperMicro moederbord, en om te proberen een stel van de 4 draads PWM ventilatoren van SuperMicro besteld. Dat was wel schikken, die dingen komen full speed tot 55 dB(a) maar als de stuur software het overneemt is het wel te doen omdat het toerental dan enorm terug zakt.

Zou zo'n chassis er ook niet vanuit gaan dat er een SuperMicro moederbord in komt en dan met PWM gestuurde fans werken ? Als je die 3 draads aan sluit draaien ze vol gas volgens mij..

ik heb mijn ML370 gemod, heb namelijk zowat alle hotswap vents verwijderd en terug gebracht tot maar 1 vent doormiddel van de gele draad (zogenaamde speed detectie draad) door te solderen naar alle andere vent. aansluitingen en je zo de moederbord kan laten "denken" dat vents niet verwijderd zijn, kortom super stil (tip ooit eens gevonden op de forum van HP)

ShellBeach

Quote from: jaco on May 28, 2008, 08:12:28
Ik heb een SuperMicro moederbord, en om te proberen een stel van de 4 draads PWM ventilatoren van SuperMicro besteld. Dat was wel schikken, die dingen komen full speed tot 55 dB(a) maar als de stuur software het overneemt is het wel te doen omdat het toerental dan enorm terug zakt.

De fans in deze chassis zijn gewoon 3 pins, net zoals een klassiek moederbord. De HD fans connecteren rechtstreeks op de backplane, wellicht dat er software is om die backplane te besturen, maar ik heb geen supermicro bord, en so far heb ik ook geen nood aan een snellere cpu voor een nas, een AMD64 2800 volstaat daarvoor prima.

Quote from: jaco on May 28, 2008, 08:12:28
Zou zo'n chassis er ook niet vanuit gaan dat er een SuperMicro moederbord in komt en dan met PWM gestuurde fans werken ? Als je die 3 draads aan sluit draaien ze vol gas volgens mij..

Das waar, daarom steek ik op elke diskfan gewoon zo'n zalman weerstand, en op elk van de twee casefans een fanmate.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n