(on)redelijk

Started by Neon2000, May 19, 2008, 08:55:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Neon2000

Sinds een tijdje ben ik herplaatsingskandidaat.
Mijn werkgever (gemeente Rotterdam) vindt dat ik teveel eisen stel bij het vinden van werk.

Ik heb echter één eis en twee wensen.

A] Ik werk al bijna 10 jaar part-time en wil dit blijven doen. Dit is een eis.
B] Niet teveel salaris inleveren.
C] Niet te ver van mijn woonplaats.

Mijn werkgever vind mij onredelijk. Hij kwam met voorstellen om een kleine 500 euro in te leveren en 80 tot 100 km van mijn woonplaats moet ook kunnen.
Ik werk 32 uur p/wk ivm schoolgaande kinderen. Ik ben alleenstaande vader en ben om die reden bijna 10 jaar geleden 32 uur gaan werken.

Ben ik onredelijk??? Zeggen jullie het maar.

Kan ik trouwens verplicht worden om full-time te gaan werken??
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

hifiman

#1
Gezien je omstandigheden vind ik je zeker niet onredelijk. Helaas is het wel zo dat parttime werken (althans in mijn branch) ongewenst en volgens mij ook haast onmogelijk is. Dat is vrees ik vaak de harde praktijk...

Neon2000

Het parttime werken verkleind zeker mijn kansen op de arbeidsmarkt. Dat begrijp ik en ben ik me van bewust, maar dit wil ik niet ten koste van mijn kinderen laten gaan. Gaat ook niet gebeuren. Dan duurt het maar wat langer voor ik ander werk heb. De gemeente heeft haar belangen en ik heb de mijne.
Heb ook al meermalen gevraagd welke financiele vergoeding ik krijg als ik ontslag zou nemen, maar hier krijg ik niet echt antwoord op. Dat is spijtig, want het zou het voor mij allemaal inzichtelijker maken en makkelijker om ander werk te vinden.
Ik werk al 20 jaar bij de gemeente dus zal daar best wat tegenover staan lijkt me.
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

B.J.

Quote from: Neon2000 on May 19, 2008, 08:55:31
Sinds een tijdje ben ik herplaatsingskandidaat.
Mijn werkgever (gemeente Rotterdam) vindt dat ik teveel eisen stel bij het vinden van werk.

Ik heb echter één eis en twee wensen.

A] Ik werk al bijna 10 jaar part-time en wil dit blijven doen. Dit is een eis.
B] Niet teveel salaris inleveren.
C] Niet te ver van mijn woonplaats.

Mijn werkgever vind mij onredelijk. Hij kwam met voorstellen om een kleine 500 euro in te leveren en 80 tot 100 km van mijn woonplaats moet ook kunnen.
Ik werk 32 uur p/wk ivm schoolgaande kinderen. Ik ben alleenstaande vader en ben om die reden bijna 10 jaar geleden 32 uur gaan werken.

Ben ik onredelijk??? Zeggen jullie het maar.

Kan ik trouwens verplicht worden om full-time te gaan werken??

Ik weet niet hoeveel % verlaging die 500 euro inleveren is maar dat vind ik al veel. 80-100km is belachelijk! Tot 30km zou ik normaal vinden, wanneer je nu dichtbij woont en de afstand tot werk dubbel zover wordt dan moet er geld bij niet af!

Waarom wordt je herplaatst? (eigen keuze?)

Neon2000

#4
Quote from: Bas Janssen on May 19, 2008, 10:34:42

Waarom wordt je herplaatst? (eigen keuze?)

Organisatorisch herplaatsingskandidaat.

Die 500 euro is ongeveer 20% van mijn bruto salaris.
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

jankees

Het antwoord op jouw vraag schuilt in de regeling op basis waarvan je wordt herplaatst. Dat kan een sociaal plan zijn. In een dergelijke regeling wordt over het algemeen gedefinieerd welke werkzaamheden passend zijn. Je bent kennelijk ambtenaar van de gemeente Rotterdam. Derhalve is ook mogelijk dat in de rechtspositionele regeling van de gemeente iets over passend werk wordt opgemerkt. Zonder de onderliggende stukken is het niet eenvoudig om antwoord te geven op jouw vraag. Indien de gemeente tot het oordeel komt dat je je functies zonder geldige reden weigert, kan dat ernstige gevolgen voor je hebben. Ik zou dan ook tijdig advies inwinnen om niet voor verrassingen te komen te staan.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Neon2000

Hoi Jan Kees,

Ik ben nu ruim twee jaar herplaatsingskandidaat en heb nog niet één keer een passende functie aangeboden gekregen. Dus ook niets geweigerd. Wel diverse tijdelijke karweitjes. Ik ben nu aangemeld bij een outplacementburo (op mijn verzoek) maar die doen ook bar weinig moet ik zeggen. Die komen niet verder dan een knipselkrantje.
De inspanningsverplichting van de RET openbaart in werkelijk nagenoeg niets.
Na een mislukte plaatsing (zie het auto verhaal) krijg ik een beetje de zwarte piet toegespeeld. Had ik wel verwacht natuurlijk, maar toch.
Wel vervelend allemaal, want nu ben ik volgens hun lastig te herplaatsen.
Als ik elders minder ga verdienen vult de gemeente mijn salaris aan voor een periode van vijf jaar. Ik kan het ook afkopen of elders een baan vinden (zonder dat ze het weten  >:D ) en een oprotpremie krijgen. Hoeveel ik dan meekrijg vertellen ze me niet. Het lijkt me dat ikm daar toch recht op heb. Het maakt het voor mij allemaal wat makkelijker. En voor hun uiteindelijk ook.

En aangezien ik alleenstaande vader ben blijf ik gewoon 32 uur werken. Daar heb ik acht jaar bewust voor gekozen en de gemeente is daar toen mee accoord gegaan. Een verplichting om fulltime te gaan werken lijkt me kansloos. Ik heb tenslotte een vast dienstverband met een contract voor 32 uur.
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

jankees

Zonder zicht op de onderliggende stukken kan ik je niet nader adviseren. Mogelijk heeft de gemeente een punt, mogelijk ook niet. Het enige wat ik je kan aanraden, als je je zorgen maakt over je positie, is het raadplegen van een deskundige op het gebied van het ambtenarenrecht.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees

brtram

Wat betreft de door jou genoemde punten, sta je redelijk sterk wat betreft part-time werken.

Voor de rest zou ik erg voorzichtig zijn met je opstelling want voor je het weet heb je je rechten verspeeld en zit je met de gebakken peren.

Passief wachten tot je wat aangeboden wordt werkt tegen je.
Je weet al enige tijd dat in de herplaatsing zit.
Welke sollicitaties heb je zelf gedaan?

De begrippen passend werk en passende reisafstand zijn steeds ruimer geworden.
Wil je je hier op beroepen om een aangeboden baan te weigeren dan maak je tegenwoordig weinig kans.   

Een vermindering in salaris, met een aantal jaren aanvulling is geen reden om een baan te weigeren.
Informeer wel hoe het met de aanvulling zit als je binnen de aanvullingstermijn van functie/baan moet/wilt veranderen.

Sorry, ik kan het niet mooier maken.

Ik sluit mij aan bij Jan-Kees, ga deskundig advies inwinnen en wacht daar niet mee.
Je zou ook kunnen informeren bij de OR of vakbond welke regelingen mogelijk zijn bij deze reorganisatie.

Succes en sterkte.

hakkie

#9
Ik zou inderdaad contact opnemen met je vakbond, de FNV ofzo.
Bij regionalisaties hebben ze collega's van me goed bijgestaan.
Succes !!

Neon2000

Hallo mannen,

Gelukkig ben ik niet passief, maar de werkgever eigenlijk wel.
Ik heb voor langere periode een functie gehad. Ik moest een afdeling opzetten en had ontheffing van sollicitatie. Het zou mijn afdeling worden. Helaas kwam er een nieuw afdelingshoofd en die had andere plannen. Anderhalf jaar weggegooid.
Ik solliciteer regelmatig, maar het heeft nog niet echt tot succes geleid. Berhalve een mislukte plaatsing niets concreets.
Er is me in twee jaar tijd niets aangeboden terwijl ze die verplichting wel hebben. Mocht ik op dit moment eventueel niet geschikt zijn voor een functie moet er bekeken worden of dit binnen zes maanden gerealiseerd kan worden.
Afstand is niet zo'n punt, maar 80 km vind ik te gek. Ook een lager salaris is bespreekbaar, maar aangezien ze daar niet veel over zeggen is het voor mij niet makkelijk om een beslissing te nemen.
Donderdag heb ik een afspraak met mijn werkgever en iemand van de bond is er voor mij bij om me te ondersteunen.
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

Erik

#11
Ach we hadden bij ons ook even zoiets alleen werd bij ons 1 jaar  max aangevuld daarna had je pech. Dit was overiges door onze vakbond geregeld want die vond werk belangrijker geld ???
5 jaar hadden eeen hoop mensen blij mee geweest.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill