einde sopranos

Started by fca, May 18, 2008, 11:42:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fca

Tsja.....................ben ik de enige die het niet echt je van het vond?
Het hoefde geen slachtpartij te worden maar dit was wel een zeer abrupt einde met heel veel losse eindjes.
De echte fans hopen op een film, nou ik niet dus want dan krijg ik hetzelfde gevoel wat ik had  als  bij X files.
Dat was ook een goede serie maar een tenenkrommend einde en de film was matig.
Wat ook zo jammer is dat topseries verwaarloosd worden in Nederland.
Als de omroep gaat inzien dat er veel publiek is dan verneuken ze de serie oa dmv herhalingen.


rogue

Ik vond het juist wel een goed einde, lekker open, waarbij je zelf kon invullen hoe je dacht dat het zou eindigen.
En wel leuk dat het traditionele etentje aan het eind nu niet in een mooi restaurant plaatsvindt, maar in een goedkoop tentje. Misschien laat dat ook de teloorgang van Tony goed zien  ;).....hoeveel hij is afgegleden.

Affijn, kijk maar eens op het net, dan zie je duizenden discussies over het einde (positief en negatief). Maar spraakmakend was het toch wel.
Hier en hier ben ik wat bekender....

Driven2Shine

#2
Ik ben het met rogue eens.

Vond het een geweldige serie en vind het nogsteeds jammer dat er een eind aan gebreid is.
Ik zit eigenlijk wel te wachten op de film waar de film dan verder gaat vanaf het eind van de laatste aflevering.

fca

Quote from: [SV] on May 18, 2008, 15:42:11
Ik ben het met rogue eens.

Vond het een geweldige serie en vind het nogsteeds jammer dat er een eind aan gebreid is.
Ik zit eigenlijk wel te wachten op de film waar de film dan verder gaat vanaf het eind van de laatste aflevering.

Dus jij vond het ook geen echt einde?

Driven2Shine

Ja en Nee

Nu blijft het een eind waar je eventueel zelf over kan fantaseren wat er gebeurd in het donkere gedeelte van de aflevering.

fca

Dan hebben wij precies hetzelfde gevoel. ;D
Ik vind het een beetje minachting tonen voor de kijker.
Dat een film van pak hem beet 90 - 120 minuten een open einde heeft kan ik begrijpen maar een tv serie die al jaren loopt verdient een goed einde.
Waar kijk je anders al die jaren naar?

Nosoforos

Ergens vond ik het ook wel jammer, maar wel vond ik het einde ijzersterk in zijn opbouw en spanning. Inderdaad, opeens in een goedkoop restaurantje.Iedereen die binnenkomt is verdacht, meerdere verwijzingen naar The Godfather I (man die naar de wc loopt bijv.) aanzwellend geluid van verkeer zoals het beroemde treingeluid in de scène in het restaurant in The Godfather. Ik vond het ergens wel heel mooi de treurigheid en walgelijkheid van dat leven van die boeven aangeven. Natuurlijk zou je hem overhoop kunnen laten schieten om een harde punt te maken, maar op deze wijze blijf je achter met een naar gevoel van spanning en twijfel, waar Tony zich ook voor de rest van zijn dagen in zal bevinden.

Paul Landsmeer

Quote from: fca on May 18, 2008, 11:42:16
Tsja.....................ben ik de enige die het niet echt je van het vond?
Het hoefde geen slachtpartij te worden maar dit was wel een zeer abrupt einde met heel veel losse eindjes.
De echte fans hopen op een film, nou ik niet dus want dan krijg ik hetzelfde gevoel wat ik had  als  bij X files.
Dat was ook een goede serie maar een tenenkrommend einde en de film was matig.
Wat ook zo jammer is dat topseries verwaarloosd worden in Nederland.
Als de omroep gaat inzien dat er veel publiek is dan verneuken ze de serie oa dmv herhalingen.

Het einde van Tony Soprano is poetisch mooi, je moet er alleen wat meer moeite voor doen dan voor de doorsnee 'run-of-the-mill' eindes bij andere series. De slotscene van The Sopranos gaat de televisiegeschiedenis in als 1 van de beste ooit, op gelijke hoogte met de laatste scene van Twin Peaks. Deze serie had niet beter kunnen aflopen, ook al is het de eerste keer inderdaad vrij abrupt (en daardoor schokkend). Een scene waarin Tony wordt doodgeschoten, hoe mooi gefilmd en gemonteerd ook, kan nooit tippen aan dit einde.

Overigens zitten er in die laatste scene heel wat aanwijzingen dat Tony daadwerkelijk wordt omgelegd door de man aan de bar, al dan niet inclusief zijn gezin. Als je een beetje op Google rondkijkt, kom je er zo meer over te weten. Misschien moet je met die informatie in het achterhoofd het slot nogmaals bekijken.

En The Sopranos is inderdaad verneukt, verkracht en verwaarloosd door de publieke omroep, want dit had natuurlijk op prime time uitgezonden moeten worden en redelijk close op de US release (en niet 1-2 jaar na dato, als iedereen de DVD al heeft gekocht). Overigens begon The Sopranos ooit bij de commercielen (ik meen Net 5) en werd het daar wel rond prime time uitgezonden, maar is het toen redelijk snel van de buis gehaald vanwege de slechte kijkcijfers. De VARA heeft het later een herkansing gegeven, maar ook daar vielen de kijkcijfers tegen, mede door het late tijdstip van uitzenden overigens.

fca


Omtrent de aanwijzingen/veronderstellingen die velen noemen, dat zijn persoonlijke speculaties die nergens op zijn gebaseerd.
Ik was al bang dat je een soort vergellijk ging maken met bijv. Twin Peaks.
Juist zo een serie had een vreemd, open einde nodig maar The Sopranos was een zwart wit serie.
Bijna elk belangrijk  karakter was uitgewerkt, daarom vind ik het jammer dat juist de hoofdrolspeler geen waardig einde krijgt in de serie.

Is niet geschreven als een persoonlijke aanval hoor. ;)




Je kan zoveel kanten opgaan met het einde.
1.Tony wordt omgelegd.
2.Tonys' familie wordt omgelegd.
3.Tony gaat de gevangenis is.
4.Het leven gaat gewoon door maar wie worden de kapo's?
5.Wat gebeurt er met Sil?
6.Alles bleek een droom, na het ongeluk.

etc.


Paul Landsmeer

Quote from: fca on May 19, 2008, 11:10:50
Omtrent de aanwijzingen/veronderstellingen die velen noemen, dat zijn persoonlijke speculaties die nergens op zijn gebaseerd.

Er doen inderdaad nogal wat speculaties de ronde, maar zelfs maker David Chase heeft bevestigd dat wie goed kijkt, kan weten wat er gebeurt (of gaat gebeuren), dus ik zou zeggen, doe dat dan - kom je misschien een keer over die enorme teleurstelling van je heen. Het is namelijk bepaald niet de heersende mening in de media dat het einde van The Sopranos een sof was, al mag jij dat uiteraard wel vinden.


fca

#10
..