2 subwoofers op 1 versterker

Started by THX-UltraII, May 16, 2008, 16:33:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

ik heb een Denon 4308. Er zit slecht 1 sub out op. is het mogelijk om er toch 2 op aan te sluiten via een Y-split kabel en/of is zoiets af te raden/niet de bedoeling?

hifiman

Is geen enkel probleem, of het gehoormatig een succes wordt is mede afhankelijk van plaatsing en akoustiek..

THX-UltraII

Quote from: Audioloog on May 16, 2008, 16:36:00
Is geen enkel probleem, of het gehoormatig een succes wordt is mede afhankelijk van plaatsing en akoustiek..

kun je hier iets meer over vertellen? Ik moet erbij zeggen dat het doel enkel voor films (dus 5.1 met een LFE signaal) zal zijn. Ik heb al wat op het forum gezocht maar kan alleen maar vinden dat het STEREO vaak ten goede komt. Over films (LFE) lees ik niet veel ervaringen/aanraders

Ghosty J

ik heb er een stekker ingeprikt die mijn sub kanaal splitst naar 2x tulp voor mijn baseshakers geen enkel probleem!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

yorkie13

wat denk ik ook belanrijk is , dat het dezelfde subwoofers zijn
zeker als je ze beide voor LFE gaat gebruiken, dus een 2de SVS erbij

Major_Ton

Ik had ook al in het 4308 topic gereageerd, maar zoals andere al aangegeven hebben is het geen enkel punt inderdaad.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

THX-UltraII

@RA SUBS:
het zal idd een zelfde subwoofer worden die erbij zou komen. Hoe denk jij over de toegevoegde waarde voor LFE in een ruimte van ongeveer 4,5x7?

Stadium III

Als je dezelfde sub erbij zet dan krijg je al een boost van 3 db

Die is al meegenomen verder kan dus de acoustiek er goed op vooruit gaan !

Ik denk dat verder het lfe ook beter verdeeld gaat worden en dat je een lach op je gezicht krijgt  O0
5.2.4 Marantz Klipsch setup

yorkie13

zoals Stadium III eigenlijk aangeeft, 2 dezelfde subs , zeker van een dergelijk caliber
geeft over het algemeen betere resultaten
mits goed opgesteld en ingeregeld

Martijn_H

Quote from: Stadium III on May 17, 2008, 08:11:34
Als je dezelfde sub erbij zet dan krijg je al een boost van 3 db


??? Leg eens uit, waarom het niet 6dB is?             

tijse400

nou als je dan al zover was dat er meer geluid moet komen als je twee subs gebruikt, waarom zou dat dan 6 db zijn  ;)

ik denk echter dat het iets minder zal zijn dan 3 db, omdat de subs waarschijnlijk op verschillende plekken komen te staan. en elkaar daardor minder minder versterken dan dat ze op dezelfde plek zouden staan. verder geld voor de frequenties waar de fronts/ rear etc ook al op weergeven, ook een stukje minder dan +3 db krijgen

en deus zeker een stuk minder dan +6 db :p

maar desalniettemin lijkt het me wel mooi. ik vraag me alleen af of subs ook echt in stereo kunnen spelen / kunnen worden aagsteuurd dmv de moderne 5.1/ 5.2 geluidssporen. daarin zitten de lae tonen toch niet in in stereo? ( iig niet het lfe kanaal?)

en verder.. als je 2 subs neemt voor de extra db's  is dat dan wel "juist"?immeers, het is niet zo bedoeld.. je kunt ook de bas op de verterker wat opkrikken in dat geval, en maar 1 sub gebruiken bij wijze van spreken.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Stadium III

Sub's echt in stereo mee laten spelen kan wel als je front pre out pakt en die op de sub aansluit

Zo krijgt iedere sub dus een appart signiaal maar dan zit je ook weer met lfe te kijken

Lfe is idd naar mijn weten een mono signiaal,niet te min als je met 2 sub;s gaat spelen kan de laag verdeling beter worden omdat je pieken en dalen kunt opheffen ,maar ook weer erger maken

Dus zeer lang zoeken en regelen !
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Staaled

Quote from: tijse400 on May 17, 2008, 10:50:30
en verder.. als je 2 subs neemt voor de extra db's  is dat dan wel "juist"?immeers, het is niet zo bedoeld.. je kunt ook de bas op de verterker wat opkrikken in dat geval, en maar 1 sub gebruiken bij wijze van spreken.
Het gaat vaak niet om luider spelen maar het gemak en de controle bij 2 subs en gelijk volume.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

PaulSQ

Quote from: tijse400 on May 17, 2008, 10:50:30
nou als je dan al zover was dat er meer geluid moet komen als je twee subs gebruikt, waarom zou dat dan 6 db zijn  ;)

ik denk echter dat het iets minder zal zijn dan 3 db, omdat de subs waarschijnlijk op verschillende plekken komen te staan. en elkaar daardor minder minder versterken dan dat ze op dezelfde plek zouden staan. verder geld voor de frequenties waar de fronts/ rear etc ook al op weergeven, ook een stukje minder dan +3 db krijgen

en deus zeker een stuk minder dan +6 db :p

maar desalniettemin lijkt het me wel mooi. ik vraag me alleen af of subs ook echt in stereo kunnen spelen / kunnen worden aagsteuurd dmv de moderne 5.1/ 5.2 geluidssporen. daarin zitten de lae tonen toch niet in in stereo? ( iig niet het lfe kanaal?)

en verder.. als je 2 subs neemt voor de extra db's  is dat dan wel "juist"?immeers, het is niet zo bedoeld.. je kunt ook de bas op de verterker wat opkrikken in dat geval, en maar 1 sub gebruiken bij wijze van spreken.

toch wel 6db....


ten eerste meer vermogen, ten 2e meer conusoppervlak, beiden goed voor 3db winst ;)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

tijse400

#14
ja, zo lust ik er nog wel een paar zeg....
twee geluidsbronnen die een zelfde geluidsdruk produceren (dB) geven een toename van de totale geluidsdruk van 3 dB
dat er dan twee drivers inzitten( wie zegt eigenlijk dat er in de sub niet al 2 drivers zaten), je twee subs aansuurt en een twee keer zo hoog electriciteitserbruik hebt voor 2 subs vergeleken bij 1 sub doet er dan weinig toe.

toch ? ;)
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Martijn_H

#15
Nee  ;)

Indien twee bronnen met een gelijke fase dezelfde toon produceren is de toon max 6dB harder dan wanneer een enkele bron deze toon genereert. Elke verdubbeling geeft 6dB winst

Als je twee subwoofers gebruikt is het dan ook de bedoeling dat je een en ander strak afregelt, voordat je anti geluid gaat creëeren  ;D
mvg,

Martijn

-madison-

Quote from: tijse400 on May 17, 2008, 15:38:10
ja, zo lust ik er nog wel een paar zeg....
twee geluidsbronnen die een zelfde geluidsdruk produceren (dB) geven een toename van de totale geluidsdruk van 3 dB
dat er dan twee drivers inzitten( wie zegt eigenlijk dat er in de sub niet al 2 drivers zaten), je twee subs aansuurt en een twee keer zo hoog electriciteitserbruik hebt voor 2 subs vergeleken bij 1 sub doet er dan weinig toe.

toch ? ;)

Klopt als een bus!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

tijse400

verdubbeling geeft dus 3 db winst en geen 6 !
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Hanz71

#18
Bovendien heb je met 2 subs en goede opstelling minder last van room modes. Voorwaarde is wel evt. berekenen (CARA bijvoorbeeld) en experimenteren.
En ik ben het eens met: 2 subs = +3dB.

Rivak

SVS gaf altijd aan " twee subs naast elkaar +6dB en twee subs op verschillende locaties +3dB.
Het resultaat bij mij is ook +6dB en de subs staan zo`n 70cm uit elkaar.


tijse400

#21
voor zover ik het dan kan beoordelen is er alleen bij een staande golf sprake van meer dan 3dB ?
en wil een amplitude die 2 keer zo groot is dan ook zeggen dat de geluidsdruk 2 keer zo hoog word? ( en bij 2 bronnen dan 2*2 = +3+3 dB ? dat lijkt me ook niet juist? of is het juist een geluidsdruk 4* zo hoog en dus een logaritmisch van 4 keer zo harde geluiden?

OK, IK HEB HET EVEN OPGEZOCHT..
het gaat dus iddd wel over de fase. als ze in fase zijn dan treed hetzelfde principe op als een staande golf en is het wel 6 dB

er is hierover een leuke pagina op wikipedia. dus ik denk dat we dat dan maar moeten geloven ook :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Optellen_van_geluidniveaus
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Martijn_H

#22
ghi ghi ghi  ;D

De plaatsing maakt veel uit, maar als een kamer symmetrisch is en de subs symmetrisch in de uiterste hoeken opgesteld worden zal je waarschijnlijk dicht in de buurt van 6dB winst komen.

Verder boeit het niet zoveel, maar als je al met waardes gooit, kunnen die maar beter goed zijn.  ;)

tijse400

3 db was ook goed. omdat er volgens mij ook iets bij stond minimaal of minstens..
bij een verkeerde opstelling heb je dus al snel 3db te pakken. waarbij ej op de verkeerde plek zelfs stilte kunt horen, :p
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

THX-UltraII

thxz voor de vele reacties. Ik heb besloten om een tweede SvS PB12+ aan te schaffen die in mijn as. HT ruimte zal komen te staan. Nu ben ik met wat voorbereiding bezig en wil wat bekabeling bestellen. Thingman komt bij mij de metingen doen, is de kans groot dat de 2 subwoofers naast elkaar komen te staan of niet? Dan kan ik hier rekening mee houden met kabellengtes die ik zal bestellen.,