Bowling for Columbine R2

Started by Melvin, May 9, 2003, 11:32:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Melvin

De R2 te koop op play.com:

our price: £14.99 Delivered
availability: Due for release on 12/05/2003

Een 'must have' vind ik persoonlijk !

http://www.playserver2.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=113302

Sam

- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

Melvin

't is wel maar 4:3 zie ik net, en gewoon 2.0 sound. Maar dat is voor deze documentaire niet echt belangrijk op zich.

Scarp

#3
De huurversie die ik had was met 5.1 DD en was anamorph 1.85:1.

Als je op dvdboxoffice.com kijkt dan is de R1 versie ook zo met 5.1 en widescreen.

Overigens een must see inderdaad.

Melvin

Is anamorphic niet altijd 1:2.35 ?

Vincent

Ook al was ie in het zwart wit deze documentaire is gewoon geniaal die moet je hebben :)

Scarp

Quote from: Melvin on May  9, 2003, 18:03:00
Is anamorphic niet altijd 1:2.35 ?
Anamorphic is net de ratio, maar de manier van opslaan. In een 4:3 beeld is dan het breedbeeld opgegeslagen (oftewel verticaal opgerekt). De dvd speler plet het dan weer. In de bios wordt dit vaak door lenzen gedaan.

Overigens was ie bij mij op de dvd gewoon in kleur.

sinterklaasje

#7
Quote from: Vincent on May  9, 2003, 19:45:13
Ook al was ie in het zwart wit deze documentaire is gewoon geniaal die moet je hebben :)

Ik zag onlangs in de Metro (dat blad in de trein) een recensie over z'n book 'Stupid White Men'... gelukkig had ik nog een aantal boeken in de queue van Amazon staan (de order was nog aan't wachten op 't boek van 'Durant'... 'die helicopter-piloot' van Black Hawk Down heeft nu z'n eigen boek geschreven ;D).. dus heb ik deze maar toegevoegd... het boek van Moore gaat ook over de Amerikaanse overheid... lijkt me dus zeer interessant!!

groeten,
mischa ;D

B. Kuiper

Ik heb deze film gehuurd en als wapenbezitter en sportschutter met gemengde gevoelen gekeken naar deze film. Ik vind dat Moore zijn best heeft gedaan niet ALLE wapenbezitters als gekken neer te zetten maar echt zijn best heeft gedaan om te achterhalen waarom Amerikanen(sommige) gewelddadiger zijn als bijvoorbeeld hun noorderburen.

Hij slaat echter door op het moment dat hij munitie gaat kopen bij Kmart, als of Kmart de schuldige is aan de moorden. Hij spreekt dan ook over Kmartbullets. Maar zijn actie heeft succes, Kmart stopt met het verkope van pistool munitie.

Het is een film die bij ons thuis de nodige discussie opleverde, en dat is goed. Zowel de mevrouw als ik zijn schutters al hebben we in een aantal opzichten totaal verschillende opvattingen over wapenbezit.

Maar los van die discussie is bowling for Columbine een intelligent gemaakte film die de nodige stof doet opwaaien.

Ik heb de huur versie gezien in 1.85:1 in DD5.1, en nee het is geen referentie materiaal maar het komt wel mooi uit voor ons HT'ers
"Always a little further"

take5


Ik heb deze documentaire een tijd geleden in de bioscoop gezien, en ook ik had gemengde gevoelens na afloop. Ik vind de docu vooral heel erg grappig, maar vind ok dat Moore af en toe behoorlijk doorslaat.

Op een gegeven moment staat hij in een fabriek van (geloof ik) Lockheed Martin waar raketten voor het leger worden geproduceerd. Vervolgens vraagt hij aan de manager of hij het niet belachelijk vindt dat vlakbij Columbine Highschool een fabriek staat die raketten voor het leger maakt. De manager zegt vervolgens dat hij het verband tussen de twee zaken niet ziet. En die is er natuurlijk ook niet! Maar door de opbouw van de docu word als het ware je mening pro-Moore gekneed. Door zijn verbijsterde en verontwaardigde blik leef je makkelijk met hem mee en neig je (ik, tenminste) naar zijn mening.

Het eind vond ik ook behoorlijk overdone, toen hij bij het huis van Charlton Heston rondliep met die foto van dat meisje. Een beetje oversentimenteel vond ik dat.

Maar verder vond ik het een zeer onderhoudende documentaire met veel geinige stukken erin.

take5

Scarp

Ik vind het helemaal niet overdone dat einde. Past precies bij de gebeurtenis waar het over gaat.

Overigens geeft Moore niet de wapens de schuld. In Canada zijn ook superveel wapens en toch heel erg weinig moorden.

Als z'n programma's zijn in een soortgelijke manier gemaakt. Hij geeft je een andere blik op bepaalde amerikaanse cultuur element. Die blik is meestal gericht op bedrijven en meestal vrij negatief over die bedrijven. Maar hij is gelukkig niet zo erg als Pieter "breekijzer" storms die ook vecht tegen de grote bedrijven.

sinterklaasje

Quote from: MadMedic on May 10, 2003, 00:43:28
...
Hij slaat echter door op het moment dat hij munitie gaat kopen bij Kmart, als of Kmart de schuldige is aan de moorden. Hij spreekt dan ook over Kmartbullets. Maar zijn actie heeft succes, Kmart stopt met het verkope van pistool munitie.
....

Ik denk niet dat hij wil aantonen dat KMart schuldig is aan de moorden. Echter één van hoofdthema's is de laagdrempeligheid van het kunnen komen aan wapens (zoals het openen van een bankrekening in 't begin van de docu) en 't kopen van kogels als je ook nog es effe andere wekelijkse boodschappen aan't doen bent. Ik denk dat hij dat bedoeld heeft!

groeten,
mischa ::)

Sam

Het gaat Moore over het algemeen niet om de wapens op zich, maar (zoals in een post hierboven al is aangegeven) de algehele mentaliteit in Amerika, waarbij wapenbezit een enorme rol speelt. Ook nu weer zijn er enorme machtstromen op gang gekomen in Amerika, want George W. Bush is voor verlenging van een bepaald soort verbod op de verkoop van semi-automatische wapens en dat is tegen het zere been van de NRA die juist altijd de Bush-campagne (van zowel sr. als jr.) gesteund hebben. Het standpunt van de NRA is nog altijd dat iedereen in Amerika zich mag en moet kunnen verdedigen met een (schiet)wapen en het is precies tegen die mentaliteit dat Moore zich verzet. Tegen wie verdedigen? Creëren we niet onze eigen vijand? Voor wie zijn we nou bang en zijn we wel terecht bang? Dat zijn de vragen die Moore oproept. Dat deed hij ook al in The Awful Truth en TV Nation.

Uiteraard zijn zijn werken gekleurd en doorspekt met het lichtelijk belachelijk maken van "de anderen" zonder ze echt aan het woord te laten, maar ik ben allang blij dat er eens een subversief idee uit Amerika op zo'n schaal zichtbaar is. En dan ook nog eens een Oscar winnen en tijdens de ceremonie alsnog voor je mening opkomen, terwijl heel patriotistisch Amerika naar je kijkt....van mij mogen zijn films complete linkse propaganda worden vanaf nu, want hij is  sinds begin '90-er jaren al een favoriet en kan nauwelijks nog stuk  ;D
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

Scarp

Ook een leuke film van Micheal Moore is "Canadian Bacon". Is net 1 van de beste films, maar hij blijft erg leuk vind ik :)

Ik dacht ook 1 van de laaste films van John Candy.

DoDo

#14
Sorry, maar moet ff mn ei kwijt. Deze documentaire is ronduit belachelijk en zo ook de oscar die zij heeft opgeleverd. Moore laat mensen liegen voor zijn camera (shotgun bij de bank), verdraaid feiten, knipt en plakt in toespraken en artikelen, trekt valse conclusies en misleid de kijker op nog vele andere manieren. Als je een echt oordeel over deze documentaire wil vormen MOET je de volgende pagina maar eens aandachtig doorlezen:

http://www.hardylaw.net/Truth_About_Bowling.html

Manipuleren om een grappig filmpje maken mag (dan heet het overigens geen documentaire meer) maar wat hier gebeurt is pure misleiding.. hetgeen in geen geval goed is te praten.

Wees sceptisch.

MrPink

Lijkt een interessant artikel, heb tot nu toe alleen een stukje kunnen lezen.

Groetjes,
Oscar

Sam

Even respons op DoDo....in mijn vorige post gaf ik al aan dat het Moore niet gaat om de wapens op zich maar de mentaliteit van de Amerikanen en dat doet hij al sinds hij bezig is met zijn TV-series. Is het "Moore-propaganda"? JA! Is dat fout? NEE! Inhaleer de film denk erover na en geef het een plaatsje in je beeld van Amerika. Mijn beeld van Amerika is een negatief beeld en niet vanwege de Amerikanen, maar vanwege hun foreign policy die al jaren (die van Europa trouwens ook) niet in de haak is. Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat zijn punt van het bangmaken van mensen recht overeind staat. Wij worden hier ook maar bang gemaakt met het feit dat de "criminaliteit stijgt" en dat we vooral de politie meer bevoegdheden moeten geven. Ik wil wedden dat voor de jaren negentig er al talloze voorbeelden geweest zijn van zinloos geweld die net zo erg waren en echt niet minder in frequentie.

Bedenk je overigens ook dat CNN net zo goed meehelpt aan propaganda. Ik heb oit ergens een ondezoek gelezen dat één van de Duitse zenders de beste nieuwsrapporatges zouden hebben.

Kijk gewoon de film en keep an open mind (zoals DoDo zegt).
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

DoDo

Quote from: Sam on June  3, 2003, 07:35:12
Even respons op DoDo....in mijn vorige post gaf ik al aan dat het Moore niet gaat om de wapens op zich maar de mentaliteit van de Amerikanen en dat doet hij al sinds hij bezig is met zijn TV-series. Is het "Moore-propaganda"? JA! Is dat fout? NEE! Inhaleer de film denk erover na en geef het een plaatsje in je beeld van Amerika. Mijn beeld van Amerika is een negatief beeld en niet vanwege de Amerikanen, maar vanwege hun foreign policy die al jaren (die van Europa trouwens ook) niet in de haak is. Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat zijn punt van het bangmaken van mensen recht overeind staat. Wij worden hier ook maar bang gemaakt met het feit dat de "criminaliteit stijgt" en dat we vooral de politie meer bevoegdheden moeten geven. Ik wil wedden dat voor de jaren negentig er al talloze voorbeelden geweest zijn van zinloos geweld die net zo erg waren en echt niet minder in frequentie.

Bedenk je overigens ook dat CNN net zo goed meehelpt aan propaganda. Ik heb oit ergens een ondezoek gelezen dat één van de Duitse zenders de beste nieuwsrapporatges zouden hebben.

Kijk gewoon de film en keep an open mind (zoals DoDo zegt).

Ik zou ook zeker niet zeggen dat hij geen punt heeft... het artikel dat ik gaf concludeert dat immers ook. En CNN maakt inderdaad propaganda, door selectief nieuws te bieden enkel van een kant belicht, maar Moore gaat een stap te ver, waar hij mensen laat liegen voor de camera en toespraken edit (wel erg knap overigens) zodat de mensen zinnen zeggen die ze nooit hebben uitgesproken.. en dat is pure misleiding, hetgeen niet onder propaganda valt.

Als je een goed beeld wil krijgen van het probleem dat Moore tracht te belichten kun je beter het boek lezen waarvan hij zijn theorie heeft afgeleid:

http://www.usc.edu/dept/pubrel/trojan_family/autumn99/whatsnew/wn_inprint.html

suyver

#18
Ik heb dat artikel van Hardy gelezen (link) en vind dat hij ook duidelijk voor zijn eigen ideeen uitkomt. Als je daarna het artikel van Hardy over the second amendment leest (hier) dan is het ook meteen duidelijk in welk "kamp" hij staat: Het gaat voor een deel over het belang van gewapende militia voor de staat. Een idee dat ik erg eng vind.

Maar dit gaat allemaal voorbij aan wat volgens mij het belangrijkste feit in BfC is: in de VS zijn veel wapens, maar ook heel veel wapen-gerelateerde ongelukken, moorden, overvallen, ... Dit is niet te ontkennen en verdiend wel veel aandacht. Bijvoorbeeld: ik woon in Zwitserland, waar bijna iedereen een wapen bezit. Toch zijn hier zeer weinig moorden e.d. Ik vind dat het uitgezocht moet worden waarom dit zo is. Hopelijk draagt deze documentaire daaraan bij.

Overigens ken ik geen enkele documentaire waar de waarheid geen geweld in wordt aangedaan, geen mening wordt geventileerd, geen feiten worden verdraaid en ga zo maar door. Dat is onoverkomelijk. Daarom moet je ook vooral zelf nadenken over wat je ziet en wat je daar nou van vind en vooral WAAROM je dat vind.

(just my 2 cents)

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Sam

pro·pa·gan·da (de ~)
1 systematische werkzaamheid om aanhangers te winnen voor zekere principes

Bron: www.vandale.nl

Er staat nergens dat opzettelijke misleiding geen propaganda is? In mijn ogen representeert de film gewoon zijn visie op het geheel. Net zoals dat JFK de visie van Stone representeert op het de moord op Kennedy. Waarvoor heeft Bowling for Columbine dan het predicaat documentaire? Ik vind die keuze erg ongelukkig en onhandig dat Moore daarvoor gekozen heeft. Bij TV-nation en The Awful Truth had ik ook niet echt het gevoel dat hij "de waarheid" neer wilde zetten, maar meer zijn eigen geluid wilde laten horen (wat overigens wel de waarheid kan zijn). Het idee dat een docu objectief moet zijn is allang losgelaten en schijnbaar betekent dat iets met een mening al snel een docu is. Zeker uit Amerika waar zelfkritiek vaak niet op grote schaal te horen is.

Een leuke aanvulling op het boek dat DoDo aanraadt, is het boek Architecture of Fear zie hier.
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

DoDo

Quote from: Sam on June  3, 2003, 12:21:32
pro·pa·gan·da (de ~)
1 systematische werkzaamheid om aanhangers te winnen voor zekere principes

Bron: www.vandale.nl

My bad... :-[

En ja... natuurlijk is er in elke documentaire iets niet-objectiefs te vinden, maar in de mate dat Moore dit toepast kan je simpelweg niet een oscar winnen met regels als 'a documentary is a non-fictional movie.' in het regelement van de academy awards...

Sam

Zijn er dan nog regels voor de oscars ;)

Ik hecht meer waarde aan het oordeel van bijvoorbeeld het IDFA bij dit soort films/docu's dan aan het oordeel van de Academy. Ik vond het alleen wel veelzeggend dat ze een dusdanig "anti-amerikaanse" (tussen aanhalingstekens dus) als winnaar hebben gekozen. Misschien hebben ze dit ook alleen maar gedaan om de kritiek te kunnen weerleggen dat het één groot bal der vriendjespolitiek is en dat de winnaars altijd zo voorspelbaar zijn. Zo van: "Zie je wel! We kunnen best objectief films beoordelen!" Geen idee, maar je weet maar nooit ;D
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

Lone Ranger

Ik heb hem vanmorgen gekeken en vind het een geweldige documentaire.
Beetje de Amerikaanse cultuur te kakken zetten.
Geweldig hoe zo'n Charlton Heston door de mand valt,zeker als persoon.Hoe idioot en paranoide een samenleving kan zijn.

Gr.Fred.

mr._Custard

Grappig dat het al-dan-niet documentaire zijn van Bowling... regelmatig wordt aangehaald (en dan meestal niet door de fans van Moore ;) ). Steevast wordt hier als argument objectiviteit gebruikt: "Een documentaire moet een objectief beeld van de werkelijkheid schetsen, omdat het anders geen goede documentaire is". Waarschijnlijk kijken de mensen die argument opvoeren meer TV dan Film. Een moderne documentairefilm is een persoonlijk statement van de maker en dient ook in dat licht bekeken te worden. Wat je ook mag vinden van Bowling..., het is en blijft een documentaire.

suyver

Ja, ik vind dat ook raar. Want welke "documantaire" is dan wel een echte documantaire? Er is altijd wel een eigen mening zichtbaar...

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...