428xd en zonlicht

Started by bdj, May 7, 2008, 19:13:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bdj

Hallo,

Ik heb in de winter een pioneer 428xd gekocht. Ik heb destijds aan de verkoper gevraagd hoe het zat met de gevolgen van zonlicht op het scherm. Hij zei dat je je alleen druk hoefte te maken over direct zonlicht, dus zonder raam en tussen.

Nu zitten we in deze mooie dagen en het scherm heeft nu gemiddeld 4 a 5 uur per dag de zon er vol op staan, wel door het raam.

Ik zit me af te vragen of ik er goed aan doe om van een dekbed overtrek een soort hoef te (laten) naaien.

Wat is wijsheid?

Bedankt

tiptop

Hoi Bdj,

Welkom op het forum. :)

Het is nooit goed voor apparatuur om veel in het directe zonlicht te staan, dus  afscherming hiertegen is altijd raadzaam.

Wat betreft prestaties in de volle zon. Hoe donkerder, hoe beter. Immers, er is geen beinvloeding van buitenaf op de schermkwaliteiten in het donker. Sommige schermen bieden wel enige opvang tegen reflectie, maar uberhaupt geen lichtinstraling van buitenaf is natuurlijk beter.

Je hebt een mooi scherm. Een beetje zorg er voor is dan ook nooit weg. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

bdj

Bedankt voor je reactie, het scherm is idd top en mede gekocht na het lezen van die forum. Het gaat mij niet zozeer om het kijken met direct zonlicht op het scherm maar meer of het een snellere veroudering veroorzaakt.

luistervinkje

Ik denk dat apparatuur wat in fel zonlicht staat voor lange tijd dat dit nooit bevordelijk is voor het uiterlijk .
Kunststof veroudert ,kijk maar eens naar de bumpers van auto s e.d. en glanzend metaal wordt ook dof .
Dus om maatregelen te treffen is nooit verkeerd.
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

tiptop

idd.
De koolwaterstofverbindingen kunnen niet goed tegen UV en degraderen snel.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

bdj

nou bedankt voor de reacties . Ik ga in eerste instantie een linnen hoes maken zodat het probleem op korte termijn opgelost is.

Snowmaster

Misschien is een rolgordijntje makkelijker  ;D.
't is maar een idee.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Bornin7ty2

Lijkt mij ook ja, zo'n linnen hoes ga je toch niet elke x over je scherm hangen.

ajbeefde

Zonwering installeren?
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Snowmaster

Quote from: Bornin7ty2 on May 11, 2008, 22:02:09
Lijkt mij ook ja, zo'n linnen hoes ga je toch niet elke x over je scherm hangen.

Je kunt er ook kijkgaten in knippen  ;D ;D ;D
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Douma

QuoteHij zei dat je je alleen druk hoefte te maken over direct zonlicht, dus zonder raam en tussen.

QuoteIk denk dat apparatuur wat in fel zonlicht staat voor lange tijd dat dit nooit bevordelijk is voor het uiterlijk .
Kunststof veroudert ,kijk maar eens naar de bumpers van auto s e.d. en glanzend metaal wordt ook dof .
Dus om maatregelen te treffen is nooit verkeerd.

Voorwerpen die in direct zonlicht staan zullen inderdaad in de meeste gevallen te lijden hebben van uv straling. Het raam(glas) zal het grootste gedeelte(lees: 95-98%) van de uv straling tegenhouden.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de hitte een rol gaat spelen. Misschien dat het kunstof dan een beetje kan gaan vervormen ofzo.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

marz01

pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

luistervinkje

Insmeren met factor 20 of zo  ;D
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

bdj

factortje 20 is denk ik idd wel genoeg, zonder gekheid. Ik was vooral bang dat de "plasma" en veel sneller door zou verouderen. De TV wordt alleen 's avonds gebruikt dus een hoes is wel een idee. Zonwering is een erg dure optie want het gaat om 8meter raam

Snowmaster

#14
Ah, dat verklaart veel  :D.

Als hij echt de hele zomer in de volle zon hangt dan snap ik jou helemaal !
Ik liet mijn vrouw een mooi zacht flanellen hoesje naaien.
Voor de warmte hoef je denk ik binnen niet te vrezen omdat de warmtestraling door het glas gebroken wordt. Tenzij hij echt direct naast het raam staat  ::).
Maar dat kun je eenvoudig meten.
Het UV- en felle zonlicht op het plastic en het panel was ik ook minder blij mee. 
Douma zegt dat het glas dit "absorbeert", maar is dat wel zo ? Waarom zitten in zonnebrillen dan speciale UV glazen?
In ieder geval wordt het vast en zeker een hoesje  8).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)