fulltime in loondienst en ook zelfstandige plannen

Started by eazyQ, May 7, 2008, 11:04:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eazyQ

Ik heb inmiddels vernomen dat het raadzaam is dat als je in loondienst bent en je wilt daarnaast ook voor jezelf beginnen je dit in goed overleg doet met je werkgever. Zolang de verstandhoudingen goed zijn lijkt me dat geen probleem.

Maar wat nu als de verstandhoudingen niet zo goed zijn en je plannen hebt om naast je loondienst ook zelfstandig iets op te zetten zonder dat er belangenverstrengeling zijn?

Is het dus wettelijk verplicht om je werkgever te informeren dat je naast je baan ook een eigen zaak hebt/wil beginnen? In mijn contract staat wel een concurentiebeding en over het aangaan van dienstverband bij andere werkgevers in dezelfde branche, maar niets hierover.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Edgar

Kingpin

#1
Ik heb specifiek bij mijn contract een clausule op laten stellen dat ik ook werkzaamheden voor mezelf doe, aangezien voordat ik bij dit bedrijf werkte al een 2 mans zaak had met vaste contracten en daar niet onderuit kan komen.
De werkzaamheden zijn hetzelfde als wat ik voor m'n baas doe maar geen concurrentie.

Bij het ondertekenen van het contract hadden zij de clausule weggelaten waardoor ik te kennen gaf dat ik dit niet onderteken!
Mijn ervaring is dat wanneer de verstandhouding goed is er nooit wat aan de hand is, maar zo gauw ze je niet meer nodig hebben is er altijd wel wat (in dit geval je zaak) waarover ze gaan vallen om je weg te krijgen etc etc. met eventueel een dikke schadeclaim.

Dus in jou geval zou ik een clausule op laten stellen of dat jezelf een clausule schrijft dat je in iedergeval gevrijwaard wordt van eventuele schadeclaims etc.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

NielsLu

Quote from: Kingpin on May  7, 2008, 13:54:41
Dus in jou geval zou ik een clausule op laten stellen of dat jezelf een clausule schrijft dat je in iedergeval gevrijwaard wordt van eventuele schadeclaims etc.

Absoluut doen! Ik heb in nabije familiekring hierdoor grote problemen en schadeclaims in de tonnen zien ontstaan! Overigens heeft een rechter deze schadeclaim vrij vlot weer van tafel geveegd. Uiteindelijk is daar een relatiebeding uit ontstaan...
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

eazyQ

Het probleem is dat ik deze baan en het contract al 13 jaar heb en dus niet ineens met zo'n clausule aan kan komen....

Tube-freak

Ja ligt er aan wat voor eigen bedrijf je begint denk ik?  Als je in de ICT werkt bijvoorbeeld en je gaat een aardbeienkwekerij beginnen is niet echt belangen verstrengeling om maar wat geks te noemen.  Maar je moet natuurlijk wel je contract-uren bij de baas kunnen blijven werken.
Ik ken je bedrijf verder niet waar je werkt maar misschien is er een personeels afdeling waar je er normaal over kan praten in goed overleg.   
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Kingpin

#5
Quote from: Tim Radges on May  7, 2008, 14:02:10
Het probleem is dat ik deze baan en het contract al 13 jaar heb en dus niet ineens met zo'n clausule aan kan komen....

Waarom niet ?
Ik werkte voorheen 10 jaar bij een baas en ben tijdens deze baan voor mezelf begonnen. Wel vroeg melden dat je een zaak heb en dit in de avonduren/weekeinden voort wilt zetten als "hobby" maar dit wel in het contract wil laten opnemen als een aparte clausule.

Stel dat ze je niet meer nodig bent, dan hebben zij en heel makkelijk argument om van je af te komen door te zeggen dat je je eigen werkzaamheden tijdens de baas z'n tijd zit te doen (ontslag op staande voet).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

eazyQ

Ik ga wel eens voorzichtig peilen hoe of wat.
Van belangenverstrengeling is in ieder geval geen sprake, ik zerk bij een airline en wat ik voor mezelf zou gaan doen is online en heeft niets met reizen/vliegen te maken.

eazyQ

clausule is niet nodig, het is gelukkig allemaal makkelijker dan gedacht.
ik moet het wel doorgeven, het mag mijn huidige werk niet beinvloeden en het mag absoluut geen belangenverstrengeling zijn.

jankees

In beginsel mag je in je vrije tijd doen waar jezelf zin in hebt. Dit is alleen anders indien er in je arbeidsovereenkomst een nevenwerkzaamhedenbeding voorkomt. Een beding dus waarin wordt gesteld dat je alleen met schriftelijke toestemming van je werkgever nevenwerkzaamheden mag verrichten. Dit beding komt niet zoveel voor. Je zou dus wel pech hebben indien dat er bij jou in zou staan.

Vervolgens is uitgemaakt dat je je werkgever niet oneerlijk mag beconcurreren. Daarvan is bij jou, zo begrijp ik, geen sprake. Volgens mij kan je dus ook lekker aan de slag.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees

eazyQ

Jan-Kees, dnak je voor het antwoord, ben inmiddels druk bezig met uitzoeken, veel lezen en vooral veel uitschrijven. Heb ook al advies ingewonnen of dit uberhaupt iets haalbaars zou zijn bij externe partijen en vooralsnog alleen maar positieve reacties. Ik heb er dus het volste vertrouwen in, al zou ik dit bericht nu natuurlijk niet vanaf kantoor mogen typen ;) .

jankees

Dat is juist. De tijd op kantoor is van de baas natuurlijk. Indien de werknemer in de tijd van de baas aan zijn eigen onderneming werkt leidt dat soms tot geschillen. De meeste geschillen van dit soort ontstaan overigens indien er sprake is van een concurrerende bedrijfsactiviteit. Als je zeker weet dat daarvan geen sprake is, ook niet in de zienswijze van je huidige werkgever, dan verwacht ik niet zoveel problemen.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees