Kun je zomaar elke eindversterker bruggen?

Started by -Freek-, April 25, 2008, 18:42:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ik wil waarschijnlijk over niet al te lange tijd een buttkicker aanschaffen. Deze heeft een minimaal vermogen nodig van 500 watt aan 4 ohm. Nu mijn vraag: als ik een eindversterker aanschaf met een vermogen van 2x200 watt bij 4 ohm oid, kan ik dan de 2 kanalen bruggen (samenvoegen) om zo tot een hoger vermogen te komen?

-madison-

Quote from: -Freek- on April 25, 2008, 18:42:48
Ik wil waarschijnlijk over niet al te lange tijd een buttkicker aanschaffen. Deze heeft een minimaal vermogen nodig van 500 watt aan 4 ohm. Nu mijn vraag: als ik een eindversterker aanschaf met een vermogen van 2x200 watt bij 4 ohm oid, kan ik dan de 2 kanalen bruggen (samenvoegen) om zo tot een hoger vermogen te komen?

Weet je dat zeker? ??? Lijkt me nogal veel vermogen voor een paar trildingen.. Volgens mij ga je met een 30watt versterkertje al een heel eind komen. ;)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

-Freek-

Quote from: -madison- on April 26, 2008, 11:10:58
Weet je dat zeker? ??? Lijkt me nogal veel vermogen voor een paar trildingen.. Volgens mij ga je met een 30watt versterkertje al een heel eind komen. ;)
Ja, dat weet ik zeker. Het gaat niet om de aura bass-shakers oid he. Zie ook deze site: http://www.thebuttkicker.com/home_theater/products/bk_lfe_kit.htm

De versterker die er eigenlijk bij hoort heeft een vermogen van 1000 watt aan 4 ohm.

erik s.

dat is dan de speaker met het laagste rendament ooit..
die cijfers zijn echt totale onzin.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

-Freek-

Quote from: erik s. on April 26, 2008, 12:06:48
dat is dan de speaker met het laagste rendament ooit..
die cijfers zijn echt totale onzin.
Het zijn geen speakers, maar bass-shakers ;).

erik s.

dan koop je toch de kit? daar zit al een "versterker" bij...
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

-Freek-

Quote from: erik s. on April 26, 2008, 12:15:19
dan koop je toch de kit? daar zit al een "versterker" bij...
Ja, dat kan. Maar omdat mijn vader binnenkort gaat upgraden mag ik zijn eindversterker waarschijnlijk goedkoop overnemen. Dan ben ik veel minder geld kwijt dan als ik die buttkicker versterker koop. Maar dan moet ik dus wel zeker weten of je met elke versterker kunt bruggen.

erik s.

#7
je kunt niet elke versterker bruggen zonder enige inzicht en handigheid in elektronica. bij sommige versterkers hoef je alleen maar een schakelaar om te zetten, bij andere zul je niet ontkomen aan een bezoekje aan de elektronicaboer en zul je de soldeerbout uit de kast moeten trekken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

jaco

Op een echter buttkicker kom je met 30 watt niet zo ver vrees ik.
Ik heb 350 watt x 2 gebrugged erop staan. Dat is een Carvin versterker die ze 'vroeger' mee leverden.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

FFF

Quote from: -Freek- on April 25, 2008, 18:42:48
Ik wil waarschijnlijk over niet al te lange tijd een buttkicker aanschaffen. Deze heeft een minimaal vermogen nodig van 500 watt aan 4 ohm. Nu mijn vraag: als ik een eindversterker aanschaf met een vermogen van 2x200 watt bij 4 ohm oid, kan ik dan de 2 kanalen bruggen (samenvoegen) om zo tot een hoger vermogen te komen?

Om op de vraag terug te komen.

Volgens mij is het zo als je een stereo versterger brugt de impedantie halveert.
Dat betekend dat bijde kanalen op 2 ohm zitten, wat weleens problemen met stabiliteit kan veroorzaken.
Wellicht kan een technischer iemand met meer ervaring op dit gebied mijn verhaal bevestigen of ontkrachten.

Als het een hele stabiele versterker is (en bij voorkeur dual mono opgebouwd) kun je natuurlijk altijd 1 kanaal gebruiken... (natuur wel maar 200w)

erik s.

Quote from: FFF on April 27, 2008, 21:54:02
Om op de vraag terug te komen.

Volgens mij is het zo als je een stereo versterger brugt de impedantie halveert.
Dat betekend dat bijde kanalen op 2 ohm zitten, wat weleens problemen met stabiliteit kan veroorzaken.
Wellicht kan een technischer iemand met meer ervaring op dit gebied mijn verhaal bevestigen of ontkrachten.

Als het een hele stabiele versterker is (en bij voorkeur dual mono opgebouwd) kun je natuurlijk altijd 1 kanaal gebruiken... (natuur wel maar 200w)

idd halveert de impedantie die de versterker aan de uitgang "ziet".
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B