The Dark Night

Started by THX-UltraII, April 25, 2008, 16:41:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Dat is dan weer niet waar. Het ligt gewoon aan je processor en de ruimte. Deze ruimte is smal en wil je een goed holografisch geluidsbeeld dan zou ik altijd 7.1 toepassen.

Groet,

Bjorn

Quote from: dekkersj on September 28, 2008, 12:35:10
In principe is qua getrouwheid 5.1 een betere kandidaat dan 7.1 en ik zou het bij 5 kanaals houden. Maar goed, dat is een technisch advies en praktisch is het meest inderdaad 5.1 en ligt het voor de hand om deze opstelling te kiezen.

Groet,
Jacco

dekkersj

Quote from: bmateijsen on September 28, 2008, 12:37:05
Dat is dan weer niet waar. Het ligt gewoon aan je processor en de ruimte. Deze ruimte is smal en wil je een goed holografisch geluidsbeeld dan zou ik altijd 7.1 toepassen.

Groet,

Bjorn

Bij muziek is dat niet zo, zie "Examination of Multichannel Sound-Field Recomposition Utilizing Frequency-Dependent Interaural Cross Correlation (FIACC), J. Audio Eng. Soc., Vol. 55, No. 4, 2007 April". Ook bij 5 kanalen is het niet optimaal, maar geeft wel een soort suboptimum. Hoe het bij films zit, weet ik niet maar bij muziek dus niet.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

bmateijsen

We hebben het hier over een cinema en dus filmgerelateerd.

Quote from: dekkersj on September 28, 2008, 12:42:39
Bij muziek is dat niet zo, zie "Examination of Multichannel Sound-Field Recomposition Utilizing Frequency-Dependent Interaural Cross Correlation (FIACC), J. Audio Eng. Soc., Vol. 55, No. 4, 2007 April". Ook bij 5 kanalen is het niet optimaal, maar geeft wel een soort suboptimum. Hoe het bij films zit, weet ik niet maar bij muziek dus niet.

Groet,
Jacco

dekkersj

Quote from: bmateijsen on September 28, 2008, 12:44:16
We hebben het hier over een cinema en dus filmgerelateerd.

Ja, en wat wil dat zeggen? Dat films op een onnatuurlijke wijze worden geprocessed/geproduceerd? Fraaie boel is dat.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

celerontje

In hoeverre is filmgeluid natuurgetrouw?
Eigenlijk niet, 't meer indrukwekkend, sfeerverhogend of spectaculair.

Heb je wel eens gezien hoe in een echte bioscoop de surrounds opgesteld zijn?
In rijtjes langs de wand met een paar dikke eindbakken eraan.
En in een goede bioscoop klinkt dat zeer goed.

Als je het over multichannel SACD opnames hebt dan komt het 4G verhaal meer aan de orde.
Tuurlijk is een goede opstelling met films ook belangrijk, maar in hoeverre gebeurt dat en hoe belangrijk is het?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

bmateijsen

Nee, dat bedoel ik niet te zeggen. Film is anders dan multikanaals muziek en de processing werkt ook anders.
Maar verdiep je eerst eens in surround processing voordat je met zulke uitspraken komt. ;).

Quote from: dekkersj on September 28, 2008, 12:46:55
Ja, en wat wil dat zeggen? Dat films op een onnatuurlijke wijze worden geprocessed/geproduceerd? Fraaie boel is dat.

Groet,
Jacco

bmateijsen

Bij film is 4G net zo belangrijk als bij SA-CD. Het voordeel bij film is dat time-alignment en gelukkig ook bij de meeste goede SA-CD's tegenwoordig elektronisch bijgeregeld kan worden. Dus Gelijke afstanden is daarmee makkelijker te realiseren.

De andere 4G's, waaronder Gelijke luidsprekers, Gelijke hoogtes, etc. blijven net zo belangrijk om tot een zeer goed resultaat te komen.

Quote from: celerontje on September 28, 2008, 13:51:16
Als je het over multichannel SACD opnames hebt dan komt het 4G verhaal meer aan de orde.
Tuurlijk is een goede opstelling met films ook belangrijk, maar in hoeverre gebeurt dat en hoe belangrijk is het?

molle

Of achteraan goede dipolen gebruiken. Bij mij lukt het om het 7.1 effect te krijgen met mijn Klipsch RS-7 surround speakers ;)
Of misschien zit Logic7 er ook voor iets tussen natuurlijk.

Gefeliciteerd nog ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

dekkersj

Quote from: bmateijsen on September 28, 2008, 14:44:09
Nee, dat bedoel ik niet te zeggen. Film is anders dan multikanaals muziek en de processing werkt ook anders.
Maar verdiep je eerst eens in surround processing voordat je met zulke uitspraken komt. ;).

Het gaat mij meer om het principe van de opstelling en in hoeverre dat geluidsbeeld overeenkomt met hoe het was toen het opgenomen was. Kennelijk wordt er bij films heel anders omgesprongen (processing) en is het meer een illusie dan wat anders. Ook prima verder.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

THX-UltraII

zo komen we elkaar ook hier weer tegen Jacco. Tot woensdag!  ;)

bmateijsen

De soundtrack van een film voor dvd/BR wordt specifiek voor thuis gebruik geproduceerd.

groet Bjorn

Kjelt

Ik ben altijd een man van de praktijk, kies een film en probeer beide opstellingen uit!  ;)

dekkersj

Quote from: THX-ultraII on September 28, 2008, 17:06:57
zo komen we elkaar ook hier weer tegen Jacco. Tot woensdag!  ;)
Ja, ik ben benieuwd. Tot woensdag.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

THX-UltraII

hierbij even een update betreffende mijn ruimte:

* De Epson TW2000 heeft plaats gemaakt voor de Mitsubishi HC7000.
* De 705 fronts zijn verkocht en hiervoor in de plaats zijn de 703's gekomen.
* De HTM7 center is verkocht en daar staat nu een HTM1 te pronken.
* Ik ben van 2 SvS PB12+s naar 1 gegaan.
* Alle kabels zijn weggewerkt en plinten zijn geplaatst.
* Nieuwe cd-speler die mooi bij m n MM/AV8003 past: de CD5003.
* Als interlink tussen de CD-speler en versterker een Nordost Blue-Heaven interlink (al hoor ik geen verschil)

Toine is weer langsgeweest voor een meting. De nagalm vanaf de 400-500Hz is zeer goed (hij noemde het zelfs voorbeeldig/perfect  :D). Wat bij een stereo test meteen opviel was het overheersend laag (nu hadden we als testcd Propellerheads genomen en dat zijn nogal zware tracks ook dan zeg!). In onderstaande grafiek is terug te zien dat de nagalm in het laag (alles onder de 500) nog beter kan/moet. Toine heeft hiervoor een plan van aanpak gemaakt. Er zullen 3 basstraps geplaatst worden in de ruimte. Zodra deze af zijn meer info.






Joris1971

Quote from: THX-ultraII on November  3, 2008, 11:20:13
hierbij even een update betreffende mijn ruimte:

* De Epson TW2000 heeft plaats gemaakt voor de Mitsubishi HC7000.
* De 705 fronts zijn verkocht en hiervoor in de plaats zijn de 703's gekomen.
* De HTM7 center is verkocht en daar staat nu een HTM1 te pronken.
* Ik ben van 2 SvS PB12+s naar 1 gegaan.
* Alle kabels zijn weggewerkt en plinten zijn geplaatst.
* Nieuwe cd-speler die mooi bij m n MM/AV8003 past: de CD5003.
* Als interlink tussen de CD-speler en versterker een Nordost Blue-Heaven interlink (al hoor ik geen verschil)


zozo, dat zijn nogal flinke veranderingen!
De NordOst bij BB&G gehaald?

gr. Joris

THX-UltraII

Quote from: Joris1971 on November  3, 2008, 11:27:31
zozo, dat zijn nogal flinke veranderingen!
De NordOst bij BB&G gehaald?

gr. Joris

nee, 2e hands via het forum

DVDGuy

Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

THX-UltraII


kippekop

TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome


Sonic Circle

Toch de HC-7000? Van wat ik heb gezien heb je daarmee een projector die een zeer mooi plaatje neerzet.
Gefeliciteerd met je aankopen!

THX-UltraII

hij draaide gisteren voor het eerst goed afgesteld (nog niet ISF maar dat komt vrijdag). Is echt even wennen om VOLLEDIG stil film te kunnen kijken. Bij bijvoorbeeld stille scenes in spannende films heb ik nu echt het idee dat ik in de bios zit. Hij is razorsharp en zwart vind ik een stap(je) vooruit tov. mijn TW2000.

Dirc


Sonic Circle

Ik vond de scherpte direct de meest opvallende positieve eigenschap op de VAD. Zeker!

Geluidsniveau vond ik bij geen enkele demo zodanig dat ik me daar zorgen over maak, maar mooi dat je er zo blij mee bent bij de HC7000 :)

THX-UltraII

Quote from: Dirc on November  3, 2008, 12:24:47
En wat wordt de volgende upgrade ?  :D

volgende project/upgrade is basstraps. Ik streef naar een PERFECTE nagalmtijd voor het hele freq. bereik. Daarna ben ik ECHT klaar. Het enige dat ik nog zou KUNNEN doen is mijn 705's achter vervangen voor 703's zodat al mijn speakers de befaamde FST drivers hebben. (voor degenen die deze niet kennen. Deze zit in de 800 serie maar ook in mijn onlangs aangeschafte 703's en HTM1. Deze doen ZOVEEL goed aan de vocals, niet normaal, een wereld van verschil met de 705's.)