The Dark Night

Gestart door THX-UltraII, april 25, 2008, 16:41:05

Vorige topic - Volgende topic

ferry34

Nou heb ik weinig verstand van home theaters hoor en ik vind de zwarte indeling met die fantastische stoelen en het waanzinnige doek echt prachtig!!! Maarrrrrr die beuken kastjes zou ikzelf nevernevernevernooit niet in mn blikveld zetten!

Zou ze sowieso zwart maken en achter me neer hebben gezet, maar dat is mijn mening ;) De rest is oogverblindend mooi.
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

THX-UltraII

UPDATE:

Eindelijk de tijd gevonden om te beginnen met het project 'laagcontrole'. Ik begon me de afgelopen maanden steeds meer te irriteren aan de nagalmtijd in het laag die, in vergelijking tot het midden en hoog, iets te hoog uitvalt. (Op plaatje1 goed te zien).

Ik ga een drietal basstraps bouwen die het probleemgebied aan moeten gaan pakken:

- basstraps1&2 komen links- en rechtsvoor in mijn HT te staan. Deze zullen zorgen voor 40-200Hz absorptie.
- basstraps3 welke de grootste van de drie wordt en afmetingen krijgt van 1m diep (incl. de holle ruimte) en 1,20m hoog. Moet gaan zorgen voor flinke absorptie van het echte laag, 28-90Hz. Deze komt aan de achterkant van de HT te staan.

Volgende week ben ik een weekje vrij en ga ik een begin maken met de bouw ervan. Hoop eind jan.2011 ze af te hebben.

Wat ik me overigens afvraag:
Indien ik hiermee het laag netjes op orde ga krijgen, heeft een Velodyne sms-1 dan nog verdere toegevoegde waarde? Er staat er namelijk een te koop op het forum dus vroeg me af of deze veel meerwaarde gaat bieden als ik het laag eigenlijk al op orde krijg na het plaatsen van de basstraps. Of doet een sms1 iets heel anders?

THX-UltraII

en nog wat plaatjes

THX-UltraII

Mijn basstraps zijn inmiddels klaar en staan in de ruimte. Tijd voor het afstellen van mijn Velodyne DD18 dus!
In eerste instantie was er geen ruimte om de dd18 ergens anders te plaatsen dan op de plek waar mijn oude svs ook stond maar ik ben toch wat kabels gaan verleggen ed. en ben dus begonnen met de eerste (en misschien wel belangrijkste stap). plaatsing

Hieronder een schets van mij HT ruimte. Zoals te zien heb ik 11 mogelijke plekken kunnen creëren. In het volgende plaatje zie je de meetresultaten van de subwoofer op deze 11 plaatsen. Ben nog niet helemaal thuis in het 'lezen' van de DD software grafiek maar mijn eerste ingeving is dat plaats 6 de beste is. Maar misschien heb ik het wel mis.

resultaten metingen (album op Imageshack)

http://img248.imageshack.us/g/28749729.jpg/

maxtrash

erg mooie ruimte, heb het topic zojuist helemaal gelezen! Ben benieuwd naar de nieuwe nagalm-tijden!

THX-UltraII

De basstraps staan inmiddels al wat langer zijn werk te doen in mijn HT ruimte. Het was dus hoog tijd voor een nieuwe meting. Toine is deze week bij me langsgeweest voor waarschijnlijk de laatste keer in mijn huidige ruimte. De conclusie is namelijk dat de ruimte qua akoestiek dik in orde is en het in principe niet nodig is nog verder te verbeteren. Uiteraard is er eea. mogelijk, maar dat zal resulteren in zeer subtiele verbeteringen waarvan ik me zal moeten afvragen of dit de moeite (lees investering) waard is.

Met de basstraps ziet de nagalmtijd er op dit moment als volgt uit:

Zoals je ziet een zeer net plaatje! De nagalmtijd in het allerlaagste lijkt erg hoog, maar relatief gezien valt dit nog heel erg mee, net een seconde in het gebied van 80Hz. Dit is een punt wat nog te verbeteren zou zijn door het plaatsen van 2 RPG Modex modules. Dit vergt echter een inverstering van zo n € 1500,- en zal naar waarschijnlijkheid resulteren in een verlaging van de nagalmtijd van de eerste balk (80Hz) van een halve seconde.

JCL

Wat heb je nu precies voor apparatuur staan? Ik heb een boel te koop langs zien komen en volgens mij klopt je sig niet helemaal meer?

THX-UltraII

Er is verder nog meer veranderd in de ruimte:

Zo ben ik van versterking veranderd van de Marantz Pre/Pro combi naar de Onkyo TX-NR5008. Waarom deze zet zul je je afvragen. Reden is dat ik voor een heel goede prijs van de marantz combi af kon komen. Met de Onkyo, die ik op zijn beurt ook weer voor een leuke prijs kon krijgen, steek ik hiermee aardig wat geld in mijn zak.

Ook ben ik gedowngrade van de 800-serie naar de 700-serie van B&W en is mijn subwoofer gedowngrade van de Velodyne DD18 naar de SVS PC13 Ultra. Het Rack of Silence audiomeubel is ook verkocht.

Waarom dit alles vraag je je af:
Ik heb de Rocker Twinseat recliner set gekocht. Indien ik het financieel allemaal ga redden heb ik besloten om een droom waar te gaan maken: D-Box!

Zodra er meer bekend is volgt verdere informatie.......  ;)

THX-UltraII

Apparatuur inmiddels aangepast in sig en starttopic.

HTip

Keurige grafiek Sander. Ik stond ook voor de keuze, wel of geen RPG. Ben blij dat ik het toch gedaan heb, vanwege de rust in het laag. Ik had wel geluk dat Toine een paar gebruikte RPG Broadbands had staan, maar toch. Het was in ieder geval de befaamde punt op de i...

Ik begrijp nu je downgrades... D-Box :wub:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

THX-UltraII

Ik heb inderdaad echt veel gedowngrade maar wel tot een niveau wat nog zeer acceptabel is en qua akoestiek heb ik niets ingeleverd maar ben ik juist nog bezig met upgraden. De belangrijkste downgrades zijn geweest van de Marantz pre/pro combi naar een Receiver (nog een mooi ding hoor, zo n Onkyo TX-NR5008, doet helemaal niet onder tov. de Marantz combi en heeft ook nog eens HDMI 1.4  ;)), van de 800 naar 700 serie van mijn B&W set (700 serie is genoeg voor HTgebruik en ik ben erachter gekomen dat ik een 100% HT man ben en blijft ondanks de pogingen om een HT/Stereo combi te bewerkstellingen (Stereo boeit me gewoon niet) en van een Velodyne DD18 naar de SvS PC13 Ultra (ook die laatste is meer dan voldoende voor HTgebruik). Verder nog een duur audiomeubel weggedaan en wat losse bijzaken.

En ja, D-Box gaat er inderdaad komen, dit is slechts een kwestie van tijd. Ik verwacht dat ik aan het einde van deze zomer een up en running D-Box systeem heb.

Voor het laatste stukje nagalm in het ultra-laag ga ik een poging wagen aan GIK Monster modules, momenteel via een powerbuy te krijgen (zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110831.0)

richardnl

Citaat van: THX-ultraII op mei 20, 2011, 12:32:45
Ik heb inderdaad echt veel gedowngrade maar wel tot een niveau wat nog zeer acceptabel is en qua akoestiek heb ik niets ingeleverd maar ben ik juist nog bezig met upgraden. De belangrijkste downgrades zijn geweest van de Marantz pre/pro combi naar een Receiver (nog een mooi ding hoor, zo n Onkyo TX-NR5008, doet helemaal niet onder tov. de Marantz combi en heeft ook nog eens HDMI 1.4  ;)), van de 800 naar 700 serie van mijn B&W set (700 serie is genoeg voor HTgebruik en ik ben erachter gekomen dat ik een 100% HT man ben en blijft ondanks de pogingen om een HT/Stereo combi te bewerkstellingen (Stereo boeit me gewoon niet) en van een Velodyne DD18 naar de SvS PC13 Ultra (ook die laatste is meer dan voldoende voor HTgebruik). Verder nog een duur audiomeubel weggedaan en wat losse bijzaken.

En ja, D-Box gaat er inderdaad komen, dit is slechts een kwestie van tijd. Ik verwacht dat ik aan het einde van deze zomer een up en running D-Box systeem heb.

Voor het laatste stukje nagalm in het ultra-laag ga ik een poging wagen aan GIK Monster modules, momenteel via een powerbuy te krijgen (zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110831.0)
als je de D-box hebt draaien dan zou ik wel eens willen komen kijken.... als ik zo vrij mag zijn :-)

THX-UltraII

Update:

3 maanden terug is Starline Cinema Seating (http://cinemastarline.com/) begonnen met een ontwerp voor een twinseat speciaal gemaakt voor mijn D-Box systeem. Het kost me bijna net zoveel als wat de D-Box actuators me gekost hebben maar dan krijg je ook wat :) De stoelen worden volledig handgemaakt en zijn electrisch separaat instelbaar (zelfs de bolling van de rugleuning is in te stellen!  :thumbs-up:). Dit is het resultaat tot nu toe:

THX-UltraII

en nieuwe foto s van de custom made hand gemaakte D-Box twinseating die begin januari 2012 aan zal komen in de havens van Rotterdam! YES!!!

-chiel-

Erg mooi hoor, zeer de moeite waard om er zo lang op te wachten..

RalphH

sodeju, mooi zeg. Ziet er strak uit. Waar bevestig je de vijfpuntsgordel straks?  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Wow Sander! Stoelen lijken wel te zweven en kunnen zo uit de Enterprise gehaald zijn :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Kjelt

erg mooi maar het ht krijgt dus toch een doorstart of wordt het nu voor de woonkamer?

skyfox

Heel erg mooi! Zoals al gezegd, ze lijken zo uit Star Trek te komen. Met de beensteun lijkt het me heeeeel erg comfortabel. Nice!!  :thumbs-up:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

THX-UltraII

Bijna 2 jaar geleden dat er is gereageerd dus tijd voor een kleine update:

- beginpost is volledig aangepast
- Sony VPL-VW1000ES gekocht
- Image Screen Imasque 3m gekocht
- ruimte momenteel deels aan het renoveren
- Nieuwe foto's volgen eind week 41

Raymond187

Met renoveren betekend dat alleen uiterlijk of ook akoestiek?

THX-UltraII

Citaat van: Raymond187 op september 30, 2013, 15:23:16
Met renoveren betekend dat alleen uiterlijk of ook akoestiek?
uiterlijk maar met een uiterlijke verandering pas je ook altijd je akoestiek aan dus dat wordt wel weer even meten daarna ;)

Raymond187

THX-UltraII

cardas49

Veel plezier met het ultieme beest der beamers 8)

Vind je het een grote stap tov van de JVC's en andere Sony's welke je hiervoor had?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup