Stroom, Fase, Aansluiting, Hoe zit het?

Started by Sk, April 25, 2008, 09:40:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sk

Ik lees veel positieve berichten over stekkers op de juiste manier in het stopcontact steken. Alleen zijn er een aantal dingen die ik niet begrijp en waar ik graag een antwoord op zou willen.

Er komen 2 (3) aders uit het stopcontact. De bruine is de fase draad en de blauwe de 0 draad. Wisselstroom (50 hertz) wil zeggen dat dat de fase draad en 0 draad 50 keer per seconde wisselt van polariteit. Dus 25 keer per seconde geeft de fase draad stroom en de andere 25 keer de 0 draad. Klopt dit?

Als ik vervolgens met een spanningszoeker(schroevedraaier) in het stopcontact ga krijg ik telkens maar aan 1 kant stroom (lampje dat gaat branden) Dit zou dan aan beide kanten moeten zijn? tenminste als je hem op het juiste tijdstip in het stopcontact doet? Of gebeurt dit alleen maar als er daadwerkelijk een apparaat op aangesloten is?

Soms zie je op stekkerdozen een fasemarkering. Wat heeft dit voor nut als je de stekker op 2 manieren in het stopcontact kunt steken? Ik bedoel dus de kabel die aan de stekkerdoos vast zit.

Als je de spanningszoeker in de verlengdoos stopt kun je er dus achterkomen waar de fase op zit (dmv het lampje) Hoe weet ik nu op welke manier ik de stekkers van de apparaten in de stekkerdoos moet doen zonder mijn apparatuur open te hoeven maken om te kunnen zien hoe het van binnen bedraad is?
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

hifiman

#1
Quote from: Sk on April 25, 2008, 09:40:58
Er komen 2 (3) aders uit het stopcontact. De bruine is de fase draad en de blauwe de 0 draad. Wisselstroom (50 hertz) wil zeggen dat dat de fase draad en 0 draad 50 keer per seconde wisselt van polariteit. Dus 25 keer per seconde geeft de fase draad stroom en de andere 25 keer de 0 draad. Klopt dit?
Nee. 1 van de twee is de nul en dat blijft zo, er wisselt niks. Er staat wisselspanning op de fase draad TEN OP ZICHTE VAN de nul.

Quote from: Sk on April 25, 2008, 09:40:58
Als ik vervolgens met een spanningszoeker(schroevedraaier) in het stopcontact ga krijg ik telkens maar aan 1 kant stroom (lampje dat gaat branden) Dit zou dan aan beide kanten moeten zijn? tenminste als je hem op het juiste tijdstip in het stopcontact doet? Of gebeurt dit alleen maar als er daadwerkelijk een apparaat op aangesloten is?
Nee. De nul heeft tov de aarde potentiaal nul en dus staat er geen spanning op het lampje als je hem op de nul aansluit en de andere kant met je vinger (Aarde) aanraakt.

Quote from: Sk on April 25, 2008, 09:40:58
Soms zie je op stekkerdozen een fasemarkering. Wat heeft dit voor nut als je de stekker op 2 manieren in het stopcontact kunt steken? Ik bedoel dus de kabel die aan de stekkerdoos vast zit.
Geen.

Quote from: Sk on April 25, 2008, 09:40:58
Als je de spanningszoeker in de verlengdoos stopt kun je er dus achterkomen waar de fase op zit (dmv het lampje) Hoe weet ik nu op welke manier ik de stekkers van de apparaten in de stekkerdoos moet doen zonder mijn apparatuur open te hoeven maken om te kunnen zien hoe het van binnen bedraad is?
Dat is het probleem dat kun je niet zien, hangt van de wikkeling en aansluiting van de trafo af!

Deleted member

Nope, op de fase draad wisselt de spanning 50 maal per seconde tussen de -230 en 230 volt.

hifiman

Quote from: Antoine on April 25, 2008, 09:46:17
Nope, op de fase draad wisselt de spanning 50 maal per seconde tussen de -230 en 230 volt.
Hoho dat getal 230 is wortel twee van de max/min spanning  ;D

Deleted member

#4
Quote from: Audioloog on April 25, 2008, 09:47:16
Hoho dat getal 230 is wortel twee van de max/min spanning  ;D

Je hebt gelijk, de 230V is de effectieve spanning. De spanning wisselt eigenlijk tussen de +-325V.  :)

edit: factor 1/wortel 2 trouwens.  ;)

Sk

#5
Quote from: Audioloog on April 25, 2008, 09:43:47
Nee. 1 van de twee is de nul en dat blijft zo, er wisselt niks. Er staat wisselspanning op de fase draad TEN OP ZICHTE VAN de nul.
Duidelijk.

Quote
Nee. De nul heeft tov de aarde potentiaal nul en dus staat er geen spanning op het lampje als je hem op de nul aansluit en de andere kant met je vinger (Aarde) aanraakt.
Ook duidelijk.

Quote
Geen.
Je moet dus eerst meten waar de fase op het stopcontact zit. Vervolgens moet je de stekker van de verlengdoos op de juiste manier in het stopcontact stoppen zodat de fase komt op de plekken bij de evt stippen op de verlengdoos. Klopt?

Quote
Dat is het probleem dat kun je niet zien, hangt van de wikkeling en aansluiting van de trafo af!
Dan blijft mijn vraag alsnog hoe je hier achter kunt komen hoe de stekker op de juiste manier in de stekkerdoos gestopt moet worden.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Deleted member

Hier wordt overigens helder uitgelegd waarom het omdraaien van een stekker nut kan hebben en hoe je er gebruik van kunt maken: http://www.hifi-cables.net/English/E-Mains_voltage.htm

Sk

Quote from: Antoine on April 25, 2008, 09:58:43
Hier wordt overigens helder uitgelegd waarom het omdraaien van een stekker nut kan hebben en hoe je er gebruik van kunt maken: http://www.hifi-cables.net/English/E-Mains_voltage.htm

Ik zal het eens doorlezen en hopen dat ik het begrijp. Er worden namelijk ontzettend veel termen gebruikt waar ik niks van snap.. En mijn engels is al niet al te best.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Deleted member

Quote from: Sk on April 25, 2008, 10:02:10
Ik zal het eens doorlezen en hopen dat ik het begrijp. Er worden namelijk ontzettend veel termen gebruikt waar ik niks van snap.. En mijn engels is al niet al te best.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=605.0 
http://www.audiopaul.nl/set/polariteit.html


;)

Sk

Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Deleted member

Een eenvoudige multimeter verkopen ze bij elke Gamma/Praxis etc.

reMC

Quote from: Sk on April 25, 2008, 09:57:23
Dan blijft mijn vraag alsnog hoe je hier achter kunt komen hoe de stekker op de juiste manier in de stekkerdoos gestopt moet worden.

Dit kun je niet zeker weten. Het hangt namelijk af van de secundaire wikkelingen van de trafo, hoe die in het kastje geplaatst is en op welk pinnetje ze welke wikkeling ze hebben aangesloten ;)

Je hebt overigens helemaal geen multimeter nodig om de fase te bepalen hoor; je neemt gewoon een spanningszoeker. Als het lampje gaat branden heb je de fase te pakken!

Nu even terugkomen op het feit dat je niet zeker weet hoe de fabrikant intern de fase heeft aangesloten. In het grote merendeel van de gevallen kiezen fabrikanten er voor om de fase op het pinnetje van de IEC inlet aan te sluiten die correspondeert met die waar het sterretje bijstaat in het bijgevoegde plaatje (ofwel: dakje boven, rechter gaatje ;)). Als je daar fase meet is het in veel van de gevallen in orde. Het heeft (dus) ook geen zin om de fase te meten op je stekkerblok: het gaat erom dat de fase die uit je IEC stekker komt correct is. Als 'ie aan de verkeerde kant zit draai je gewoon de stekker om...

Je kunt het altijd nog controleren door te luisteren, uit fase klinkt vooral minder krachtig en muziek plakt meer op de luidsprekers. En hoor je het verschil niet? Doe dan ook geen moeite om alles in fase te zetten (tenzij je het voor je gemoedsrust doet) ;)

Sk

bedankt voor je heldere uitleg reMC!

Hebben alle IEC's het genoemde sterretje? Dat plaatje wat je stuurt, dat is neem ik aan de aansluiting die je b.v. in je cd speler stopt? Hier kan ik dus de spanningszoeker in doen.
Mocht het lampje dan in het rechtergat niet gaan branden dan moet ik dus de stekker andersom in het stopcontact doen. Klopt dit? Zo ja dan is alleen nog de vraag of de fabrikant dit van binnen ook goed aangesloten heeft. Dit is alleen te controleren via het multimeter gebeuren toch?

Ik doe dit inderdaad voor de gemoedsrust  :) Ook al hoor ik het niet ik weet dan wel tenminste dat het op de juiste manier aangesloten is.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

reMC

Quote from: Sk on April 25, 2008, 11:20:05
Hebben alle IEC's het genoemde sterretje?

Nee, maar het gaatje blijft natuurlijk hetzelfde ;) Nogmaals: in de MEESTE gevallen sluiten fabrikanten het intern zo aan dat dat het juiste gaatje is.

Quote from: Sk on April 25, 2008, 11:20:05Dat plaatje wat je stuurt, dat is neem ik aan de aansluiting die je b.v. in je cd speler stopt? Hier kan ik dus de spanningszoeker in doen.

Klopt.

Quote from: Sk on April 25, 2008, 11:20:05Mocht het lampje dan in het rechtergat niet gaan branden dan moet ik dus de stekker andersom in het stopcontact doen. Klopt dit?

Klopt ook.

Quote from: Sk on April 25, 2008, 11:20:05Zo ja dan is alleen nog de vraag of de fabrikant dit van binnen ook goed aangesloten heeft. Dit is alleen te controleren via het multimeter gebeuren toch?

Hoe wil je dat doen? :)

Sk

Quote from: reMC on April 25, 2008, 11:36:29

Hoe wil je dat doen? :)

Geen idee.. suggesties? Gaan al die topics en links die gepost zijn alleen maar over de fase aan de rechterkant in de IEC stekkers? Dus al die verhalen over meten en de laagste lekstroom gaat dus alleen maar daarover?
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

reMC

Quote from: Sk on April 25, 2008, 12:06:49
Geen idee.. suggesties?

Volgens mij kun je het niet meten en moet je dus uitgaan van wat de meeste fabrikanten doen...

Quote from: Sk on April 25, 2008, 12:06:49Gaan al die topics en links die gepost zijn alleen maar over de fase aan de rechterkant in de IEC stekkers? Dus al die verhalen over meten en de laagste lekstroom gaat dus alleen maar daarover?

Grootste deel wel ja. Wordt ook vaak vergeten dat je niet meer dan een spanningszoeker nodig hebt ::) (en het liefst: inzicht in hoe de trafo intern is aangesloten).

Sk

Quote from: reMC on April 25, 2008, 12:10:45
Volgens mij kun je het niet meten en moet je dus uitgaan van wat de meeste fabrikanten doen...

Grootste deel wel ja. Wordt ook vaak vergeten dat je niet meer dan een spanningszoeker nodig hebt ::) (en het liefst: inzicht in hoe de trafo intern is aangesloten).

Ok helder en duidelijk. Straks even een spanningszoeker kopen en mezelf ervan overtuigen dat het intern gewoon op de juiste manier aangesloten is.

Bedankt reMC  8)
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Deleted member

#17
Quote from: reMC on April 25, 2008, 12:10:45
Volgens mij kun je het niet meten en moet je dus uitgaan van wat de meeste fabrikanten doen...

Grootste deel wel ja. Wordt ook vaak vergeten dat je niet meer dan een spanningszoeker nodig hebt ::) (en het liefst: inzicht in hoe de trafo intern is aangesloten).

Met een multimeter kun je de lekstromen/potentiaalverschillen bepalen die o.a. zorgen voor de vermeende vermindering van het geluid. Deze lekstromen gaan tenslotte door je interlinks e.d. lopen wanneer je niet aardt. Met een spanningszoeker kun je alleen maar bepalen of de fase (bruin in onderstaande foto) aan de goede kant van de IEC stekker zit. Indien de fabrikant intern de boel heeft omgedraaid "ga je voor schut". En dat kan je in sommige gevallen dus wèl meten door de procedures te volgen die worden beschreven in de links die ik gaf!

Overigens heb ik zelf ook volledig vertrouwd op de spanningszoeker (en dus de fabrikanten van m'n apparatuur) en netjes met rode stickers de fasen gemarkeerd op m'n stekkers en stekkerblokken maar goed ik wilde SK en anderen die meelezen wel het volledige verhaal vertellen.  ;)


Sk

#18
Net even gekeken met een spanningszoeker en nu bleek dat zowel de Lavardin als de Bryston verkeerd aangesloten waren. Ik dacht komt dat even mooi uit dan zou ik de verschillen eerder moeten kunnen horen. Maar helaas.. merk ik geen verschil. Toch geeft het een fijn gevoel dat het nu goed aangesloten is  ;D
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Interficior

#20
Dat komt omdat er een gelijkrichter in je apparatuur zit.

Edit: Overigens is Hz hetzelfde als trillingen/s, dus het omgekeerde van de golflengte. Echter één trilling bestaat uit een volle sinus, die dus een keer boven én onder komt. Een 50 Hz signaal is dus 50 keer +325 en 50 keer -325 per seconde (en wisselt dus 100 keer per seconde).
Take it or lease it

Deleted member


The Foundation

Quote from: Antoine on April 26, 2008, 10:18:39
Nee, 50Hz betekent 50 keer een volledige sinus en dus 25 keer +325 en 25 keer -325 per seconde. De volledige sinus zie je dus elke 20ms, 1/0,02=50Hz.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselspanning

ik dacht ook 50 keer positief en 50 keer negatief per seconde
ipv 25

Interficior

Laten we het anders bekijken. We nemen gewoon 1 Hz. Dan heb je 1 sinus. En die is dan binnen die ene golf toch echt 1 keer positief en 1 keer negatief.

Meer (minder) kan ik er niet van maken.
Take it or lease it

Deleted member

#24
Quote from: The Foundation on April 26, 2008, 10:32:06
ik dacht ook 50 keer positief en 50 keer negatief per seconde
ipv 25

Quote from: Interficior on April 26, 2008, 10:43:34
Laten we het anders bekijken. We nemen gewoon 1 Hz. Dan heb je 1 sinus. En die is dan binnen die ene golf toch echt 1 keer positief en 1 keer negatief.

Meer (minder) kan ik er niet van maken.

Aaarghhh...was nog niet wakker denk ik.  :-[ Ik zei nb. zelf ook al 50 keer een volledige sinus dus idd. ook 50 keer pos en 50 keer neg.  :P