Digitale spiegelreflexcamera aanschaffen

Started by B.J., April 23, 2008, 09:31:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Ik weet dat links niet mogen eigenlijk maar dit is een niet hifi link dus ik denk dat het de sponsers niet zo in de weg zal zitten:

http://www.cameraexpress.nl/

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

B.J.

Is voor beide toestellen die ik wil bekijken niet echt goedkoop?

_ MarcelloW _

Quote from: Bas Janssen on April 25, 2008, 10:21:47
Gister bij de MM geweest. De canon 400D voor 399,- was uitverkocht en kwam niet meer voor die prijs. Nikon D40 was er wel nog genoeg voor 349,- maar het was zo druk dat ik ze alleen maar kon aanraken en niet testen. Vanvond maar even Amstelveen in naar een echte fotozaak. Iemand een aanrader?

Foto kiki, op Groenhof... Maar vanavond?? Aveen = alles dicht hoor! Donderdag koopavond...
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

B.J.

#29
Quote from: _ MarcelloW _ on April 25, 2008, 11:21:06
Foto kiki, op Groenhof... Maar vanavond?? Aveen = alles dicht hoor! Donderdag koopavond...


Ik dacht dat vrijdag koopavond was. Misschien lukt het me nog wel voor 1800 uur.

Ondertussen gebeld met foto lab kiekie en hij heeft ze nu niet op voorraad. IPV de Nixon D40 raadt hij de D40X aan. Wat nu precies het verschil tussen de D40X en de D60 is moet ik nog uitzoeken.

Ejorne

Misschien niet echt voor de beginner, maar zeker wel een erg mooie camera. Echter wel zonder lens...
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=70028.0

Hiermee heb je inderdaad niet de megapixels zoals je die tegenwoordig op de camera's ziet. Maar voor normaal gebruik is dat ook niet noodzakelijk. Het wordt wel interressant als je enorm digitaal wilt gaan zoomen (uitsnijden) en/of wanneer je afdrukken in het formaat van > A0 ofzo wilt gaan printen...


B.J.

Quote from: Ejorne on April 25, 2008, 12:03:35
Misschien niet echt voor de beginner, maar zeker wel een erg mooie camera. Echter wel zonder lens...
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=70028.0

Hiermee heb je inderdaad niet de megapixels zoals je die tegenwoordig op de camera's ziet. Maar voor normaal gebruik is dat ook niet noodzakelijk. Het wordt wel interressant als je enorm digitaal wilt gaan zoomen (uitsnijden) en/of wanneer je afdrukken in het formaat van > A0 ofzo wilt gaan printen...



Is toch echt al verkocht, maar dank voor de tip.

Tube-freak

#32
Quote from: Bas Janssen on April 25, 2008, 11:21:01
Is voor beide toestellen die ik wil bekijken niet echt goedkoop?

cameraexpress is echt enorm goedkoop.  Maar voor de 400d staan er bijvoorbeeld combi aanbiedingen op hun website met een aantal lensen erbij.  Doordat er lensen bij zitten geeft het wellicht een vertekend beeld van de prijs.
Ik zou gewoon even bellen wat mogelijk is.  Het is gewoon een winkel dus je kan er ook naartoe.  Ze hebben echt een enorm groot aanbod en zijn scherp in prijs.  Ik heb er al een Canon G9 en een printer vandaan.

Goedkoper dan bij cameraexpress kan bijna niet.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

eric_audio

Quote from: Bas Janssen on April 25, 2008, 11:29:36
Wat nu precies het verschil tussen de D40X en de D60 is moet ik nog uitzoeken.

Niet erg groot. D60 is de opvolger van de D40X, maar heeft wel gewoon dezelfde sensor, dus IQ zal niet veel verschillen. De D60 heeft wel een stofverwijderings functie, en live view, en nog wat kleine wijzigingen. Als de D60 slechts weinig duurder is dan de D40X zou ik zeker voor de D60 gaan. Is het prijsverschil groot, dan zou ik de D40X overwegen.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Ejorne

Quote from: Bas Janssen on April 25, 2008, 12:13:43
Is toch echt al verkocht, maar dank voor de tip.

Ohw... hehe... excuses, niet gezien. Ik herinnerde me dat topic en toen ik ff snel terug keek zag ik er nog geen slotje op. Rede voor mij om aan te nemen dat de koop nog mogelijk was... Maar nu zie ik inderdaad dat de body verkocht is en alleen de flitsen nog niet.

Audiofiel

Quote from: eric_audio on April 25, 2008, 13:06:59
Niet erg groot. D60 is de opvolger van de D40X, maar heeft wel gewoon dezelfde sensor, dus IQ zal niet veel verschillen. De D60 heeft wel een stofverwijderings functie, en live view, en nog wat kleine wijzigingen. Als de D60 slechts weinig duurder is dan de D40X zou ik zeker voor de D60 gaan. Is het prijsverschil groot, dan zou ik de D40X overwegen.

De D60 heeft niet alleen de stofverwijderaar, maar ook een betere processor die het beeld interpreteert. De beeldkwaliteit zal dus beter zijn dan de D40x. De keuze tussen die twee lijkt mij - mede gezien het kleine prijsverschil - een no-brainer. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Tube-freak

Uit reviews heb ik begrepen dat de Nikon D60 marginaal beter is dan de D40X.  Er werd de suggestie gewekt dat als je al een D40X hebt het niet de moeite waard zou zijn om een D60 te kopen omdat het verschil marginaal is  Als je toch, voor een nieuwe gaat dan wordt de D60 geadviseerd boven de D40x.

Deze site heeft wel goede reviews (vind ik zelf):

http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=alpha

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

eric_audio

Quote from: Audiofiel on April 25, 2008, 17:13:16
De D60 heeft niet alleen de stofverwijderaar, maar ook een betere processor die het beeld interpreteert. De beeldkwaliteit zal dus beter zijn dan de D40x. De keuze tussen die twee lijkt mij - mede gezien het kleine prijsverschil - een no-brainer. ;)

Klopt. Maar als de TS meer aan de D40 zit te denken, is het wellicht wat anders...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Tube-freak

De D40 is 6Megapixel en de D40X en de D60 zijn 10MP.

Zolang je niet al te grote fotos wil printen is 6Megapixel natuurlijk prima, maar met 10 of 12MP kan je dan net weer een stapje groter gaan zitten.
Verder zit er dacht ik geen image stabilization op de D40.    Dus de D60 lijkt de betere keuze qua features.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

eric_audio

Quote from: Tube-freak on April 26, 2008, 16:15:53
Verder zit er dacht ik geen image stabilization op de D40.

In de D60 ook niet. Nikon heeft (net als Canon overigens) geen in-body image stabilization. Het zit in de lens.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

mikekiwi

Het nadeel van de D40(x) is dat er geen af-motor meer in de body zit, waardoor het lenzen-spectrum waar je uit kunt kiezen beperkt is (alleen lenzen met een ingebouwd af-motor komen in aanmerking). De D60 heeft dit ook...

QuoteAs with the D40 and D40X, the new D60 doesn't have an built-in focus drive motor which means it can auto focus only with lenses which have their own drive motor (AF-S and AF-I lenses).

Hoeft niet erg te zijn, maar je moet het wel even weten; mijn o zo geliefde Tamron 17-50/2.8 doet het bijv. niet op die d40+d60, dan zou ik een nieuwe versie van die lens moeten kopen die wel die motor ingebouwd heeft....


Tube-freak

Quote from: eric_audio on April 27, 2008, 06:45:06
In de D60 ook niet. Nikon heeft (net als Canon overigens) geen in-body image stabilization. Het zit in de lens.

Ja ik weet het dat het in de lens zit, maar moet de camera-body dat ook niet weten dan dat er IS aanwezig is of werkt dat niet zo?

Canon heeft overigens een mooi "cashback" actie waarbij je op bepaalde camera's en lenzen geld terug krijgt.  Dit kan je ook meenemen in de keuze van een camera natuurlijk.   

Hier is een lijstje met hoeveel je terug krijgt bij welk product.
http://www.canon.nl/For_Home/Acties/index.asp

Let er wel op dat sommige winkeliers dit al in de "aanbiedingen" hebben doorberekend dus bijvoorbeeld de MM zegt 399 euro en dan sta je bij de kassa en kan je alsnog 459 aftikken, want die andere 60 euro krijg je van canon.  Bij een andere kan het wel 399 in het echt zijn en "ook"  nog 60 euro terug van canon, dan is het maar 339 euro bij wijze van spreke.  Ik noem maar wat bedragen als voorbeeld ik weet de actuele prijzen niet, het was even een voorbeeldje dat je moet opletten voor de "misleidende" prijsstickers.



16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

eric_audio

Quote from: mikekiwi on April 27, 2008, 08:03:30
Het nadeel van de D40(x) is dat er geen af-motor meer in de body zit, waardoor het lenzen-spectrum waar je uit kunt kiezen beperkt is (alleen lenzen met een ingebouwd af-motor komen in aanmerking). De D60 heeft dit ook...

Hoewel de lenzen die ik heb AF-S zijn, zou dat voor mij ook zeker een reden zijn om geen D40(x)/D60 te kopen. Maar vergeet niet dat dit instap camera's zijn. Iemand die zo'n camera zoekt, vindt voldoende AF-S lenzen om voorlopig vooruit te kunnen (ligt wat anders bij 3rd party lenzen, da's waar). En als je daarna echt vooruit wilt.......vanaf D80 (en ongetwijfeld ook zijn opvolger) en hoger werken alle AF (D en G) lenzen.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Tube-freak

Gezien het gering prijsverschil zou ik toch echt voor een D60 gaan dan, want er zitten verder aleen maar voordelen aan ten opzichte van de D40(x).  Of een Canon EOS 400D, die zijn nu ook lekker goedkoop nu dat de opvolger (de 450D) in de winkels ligt doen ze er alles aan om de oude vooraden kwijt te raken.  Beide zijn goede instap DLSR camera's. 

Je moet je niet vergissen in wat een lens kost.  Daarom heb ik maar de Canon G9 gekocht ipv een DSLR.  Maar als je toch voor DSLR gaat dan moet je ook eens kijken naar de prijzen van lenzen en ook reviews van lenzen lezen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Danakin

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 23, 2008, 10:26:23
Ik gebruik zelf een G9 van Canon

Ik denk er ook aan om een G9 te kopen. Ik twijfel echter nog tussen de G9, de powershot S5 IS van Canon en de Panasonic Lumix DMC-FZ18K. Deze 3 worden veel met elkaar vergeleken. Voordelen van de G9 is de 12.1 Mpixel en heeft RAW. De FZ18K heeft 18 x optische zoom, maar geen RAW en 8.1 Mpixel. De Powershot S5 IS heeft 12 x optische zoom, geen RAW, 8.1 Mpixel. Als je de foto's van de S5 IS vergelijkt met de Z18 zijn eerstgenoemde net iets scherper.

S.v.p. jullie advies.

Danny.
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

J.A.F._Doorhof

RAW vind ik het belangrijkste, resolutie is vanaf 8MP eigenlijk voor dat soort camera's nauwelijks meer een issue.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

De G9 is denk ik wel het mooist van alle compacte camera's, het is niet voor niets de backup camera van veel DLSR gebruikers.
De G9 heeft misschien "maar" 6x optische zoom maar je kan er ook een opzet zoom lens opzetten.  Dit vergroot het geheel 2x dus heb je eigenlijk 12x zoom wat volgens mij tegen de 430mm aanzit dan ofzo.  Hoewel in veel gevallen 215mm ook al voldoet lijkt me. 

Ik denk zelf dat de Canon S5 wat lekkerder in de hand ligt. Maar ik heb meestal toch de camera aan een koortje om mijn nek hangen dus ben niet bang dat de G9 kapot valt ofzo.  Ik heb de S5 niet genomen omdat ik toch wel voorbeelden zag van "purple fringing" bij de S5  (zeg maar een soort paarse waas op de foto bij bepaalde lichtomstandigheden). Daarom voor mij de G9.  Het zoom bereik is denk ik voldoende voor de meeste huis-tuin-en-keuken kiekjes en ook voor vakantie meestal genoeg.  Mocht ik er in de praktijk niet genoeg aan hebben dan koop ik de voorzet lensjes erbij maar ik denk dat ik het niet nodig ga hebben.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Danakin

Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

B.J.

We zijn ondertussen bij Kieke geweest in Amstelveen en daar erg goed geholpen door een professionele fotograaf die goed de tijd nam om de verschillen uit te leggen. Vanmiddag gaan we er weer heen en zullen we waarschijnlijk iets aanschaffen. Een van de punten die hij zei, wat mij raar leek, is dat de nikon 18-55 VR lens beter is dan de gewone nikon 18-55 lens. Betere kwaliteit lens, naast dat hij ook VR 'technologie' heeft. Wat is jullie mening. Is het het extra geld waard om de VR lens te kopen boven de gewone lens?

bmateijsen

Ik zou kijken naar een lens met iets groter zoombereik en evt. iets grotere groothoek...


Quote from: Bas Janssen on May 17, 2008, 11:24:04
We zijn ondertussen bij Kieke geweest in Amstelveen en daar erg goed geholpen door een professionele fotograaf die goed de tijd nam om de verschillen uit te leggen. Vanmiddag gaan we er weer heen en zullen we waarschijnlijk iets aanschaffen. Een van de punten die hij zei, wat mij raar leek, is dat de nikon 18-55 VR lens beter is dan de gewone nikon 18-55 lens. Betere kwaliteit lens, naast dat hij ook VR 'technologie' heeft. Wat is jullie mening. Is het het extra geld waard om de VR lens te kopen boven de gewone lens?