Hoeveel verschillende beeldformaten zijn er? Is variabele masking nuttig?

Started by -Freek-, April 22, 2008, 22:09:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ik wil volgende week een spanscherm gaan maken met de 16:9 verhouding. Nou wilde ik een (aardig ingewikkelde) constructie maken zodat ik via katrollen een variabel maskingsysteem kan maken. Maar is dit eigenlijk wel de moeite waard? Want als er maar bijvoorbeeld 2 verschillende beeldformaten zijn (breder dan 16:9) dan kan ik misschien beter een paar brede planken zagen, en die vervolgens aan haakjes voor het scherm hangen wanneer ik een 21:9 film ga kijken, om zo de zwarte balken af te dekken. Dit is niet variabel, maar wel een heel stuk simpeler.

Dus als alle moderne films in 21:9 zijn opgenomen, kan ik gewoon 2 planken in dezelfde maat zagen als de zwarte balken die je krijgt bij een 21:9 film.

jantje112


PjotrrrNL

Helaas wel, het grootste deel van de films op schijf is echter wel in 16:9 of 2.35:1...

Zit er zelf aan te denken om met een verschuifbaar kader van zwart vilt en supermagneetjes op mijn nog te maken spanscherm te gaan werken.

-Freek-

Quote from: PjotrrrNL on April 22, 2008, 23:16:10
Helaas wel, het grootste deel van de films op schijf is echter wel in 16:9 of 2.35:1...

Zit er zelf aan te denken om met een verschuifbaar kader van zwart vilt en supermagneetjes op mijn nog te maken spanscherm te gaan werken.
Het nadeel hiervan is denk ik dat het veel werk kost om dat kader elke keer weer precies recht te zetten.

Moeilijk om een simpele masking-oplossing te bedenken :-\. Denk dat het in mijn geval maar gewoon de houten balken gaan worden.

donaldk

Dun triplex. Latje of aluminium profieltje erachter tegen het doorbuigen, maar vooral ook om de ruimte tussen schermdoek en rand/maskeringsplaat op te vullen. Over het geheel velours of vilt tegen de reflecties en beschadiging van het doek door het latje wat er lichtjes tegenaan drukt. Klittenband erachter en op de 178:1 rand klitten.

-Freek-

Quote from: donaldk on April 23, 2008, 00:47:40
Dun triplex. Latje of aluminium profieltje erachter tegen het doorbuigen, maar vooral ook om de ruimte tussen schermdoek en rand/maskeringsplaat op te vullen. Over het geheel velours of vilt tegen de reflecties en beschadiging van het doek door het latje wat er lichtjes tegenaan drukt. Klittenband erachter en op de 178:1 rand klitten.
Heb je hier een plaatje bij oid? Ik zal wel heel dom zijn, maar ik begrijp je uitleg voor geen meter :P.

donaldk

___
     |

(zijaanzicht)

Ik vermoedde al dat het je niet duidelijk zou zijn;-). Bovenste lijntje is zijkant van triplex plaatje. Aan de onderkant kit je een latje of profieltje. Dat latje laat je gelijk lopen aan de onderrand van je triplex (of je moet aluminiumplaat hebben liggen) 'plankje'. De dikte/hoogte van het latje is gelijk aan de hoogte die je vaste rand uitsteekt boven /voor het schermdoek. Zo krijg je een nieuwe rechtopstaande rand aan de bovenkant van het scherm.

-Freek-

Ik voel me nou heel dom, maar ik snap het nog steeds niet ;D.

Je bedoelt dat ik de plank waarmee ik een zwarte rand afdek aan de achterkant voorzie van een frame, toch? En dat ik die plank met klitteband vast kan plakken (waar doe ik dat klittenband op?). De rest van je uitleg snap ik nog steeds niet.

donaldk

Je maakt een standaard 16:9 verhouding spanscherm.

Dan wil je aan de boven en onderkant van dat scherm een deel van het scherm (doek) verbergen, om de aspectratio te wijzigen in een relatief minder hoog scherm.

Dat doe je door iets voor het scherm te hangen.

Ik stel voor twee repen plaatmateriaal te gebruiken, waarvan een aan de bovenzijde en een aan de onderzijde van je 16:9 scherm wordt gehangen.

Je moet die plaatjes op een of andere manier vastmaken aan je scherm. Ik stel voor zwart klittenband op de rand van je spanscherm. Zo kun je de plaatjes voor je scherm klitten.

Echter je rand van je scherm steekt uit voor het doek van je scherm. Plak je met klittenband dan zo'n stuk plaat voor je scherm dan rust deze op de rand van je scherm en ontstaat er zo een kier tussen je 'losse' 2,40:1 rand en het schermdoek. Ik stel voor deze kier op te vullen.

Door iets aan de achterzijde van het plaatje te plaatsen wordt de kier opgevuld, waardoor ongewenste reflecties verdwijnen, alsook de rand rechtgemaakt wordt, alsook de 'losse' schermrand stijf gemaakt wordt.

Om reflecties op de rand te voorkomen wordt deze omwikkeld met zwart velours of vilt. Het vilt voorkomt ook een direct kontact tussen eventueel sscherprandmateriaal en het schermdoek.

-Freek-

Ah, oké, nu heb ik het compleet duidelijk ;). Bedankt voor je uitleg. Ik moet er dan denk ik wel voor zorgen dat het hout zo dun mogelijk is, aangezien ik anders een schaduw krijg van de bovenste plaat (de lens hangt zo'n 30 cm boven het scherm).
Ook kan ik dan geen schuinaflopende randen maken (randen die schuin naar het scherm af lopen), maar ik weet niet of dit veel mooier is dan gewoon rechte randen.
Jammer is dat het klittenband eigenlijk niet weg te werken is. Maar ach, het is zwart, dus het zal wel moeilijk te zien zijn.

Wat zouden jullie adviseren voor de randen? Hoever is mooi om deze vanaf het scherm uit te laten steken (dus hoe diep achter het frame zal ik het doek maken)?
Iemand nog een idee over de breedte van de randen? Ik vind dit (van GTDesign) er wel erg mooi uitzien (de randen aan de zijkanten breder dan aan de boven- en onderkant):



Ik denk dat ik de zwarte balken trouwens ook via zijn methode ga doen:



Het doek wordt wel geniet, ipv geschroefd wat op de foto hierboven te zien is.

Ik denk dat ik het frame ook op de muur schroef, zodat het hout geen ruimte meer heeft om krom te trekken:


Iemand nog tips/adviezen?

Enne, sorry Gé dat ik je ideeën jat ;D. Maar het doek zelf komt ook van jou, dus hoop dat dat elkaar dan een beetje opheft ;D.

Joep

Simpel:

MDF-plaat in 16:9 verhouding. Zwart schilderen aan beide kanten d.m.v. magneetverf, misschien twee lagen voor juiste magneetkracht. Wit doek erover spannen, aan achterkant vastmaken/-nieten/-shroeven. Aan muur bevestigen met 6 schroeven aan de randen. Standaard afkaderen met plakvelours (dus ook over schroeven heen). Dikkere auto-magneet-vellen zien te bemachtigen, daaruit kleiner kader snijden. Beplakken met zwart plakvelours. Klaar. :)

Bij volledige 16:9 fims heb je de magneetranden niet nodig. Is er een kleiner formaat (21:9, of alles daartussen in) dan kan je de magneetstroken gebruiken om zo het juiste kader te verkrijgen. Kan dus ook over het 16:9 plakvelours heen. En bij een kleiner kader heb je niet een witte rand om je zwart heen door datzelfde 16:9 plakvelours.

Zo zou ik het doen. Hou zelf niet van een opstaande rand, omdat dat toch licht reflecteerd, zeker bij ondertiteling. En al helemaal niet van een vast en niet na te stellen maskering, wat dus nutteloos is als het niet naadloos past.

Aanvullen of aanvallen mag, ik heb slecht 1 zelfgemaakt scherm gemaakt. ;D

donaldk

Gé (waar je de plaatjes van post) gebruikt niet voor niets randen onder 90 graden tot het schermdoek. Juist vanwege schaduweffecten en projectoroverspill.

Klittenband is het eenvoudigste, wat ander oplossingen omvatten al snel het maken van een hoek in je maskeringsplaten. Bovenaan kun je ze dan laten hangen, maar onderaan vallen ze dan direct naar beneden ;D.

Als je de zijkanten omzet dan kun je alsnog aan de gang met pennetjes die je erinschuift zo in de rand, of iets dergelijks.

-Freek-

Joep: bedankt voor je reactie. Maar ik denk dat het idee van donaldk iets praktischer is.
Quote from: donaldk on April 24, 2008, 02:08:41
Gé (waar je de plaatjes van post) gebruikt niet voor niets randen onder 90 graden tot het schermdoek. Juist vanwege schaduweffecten en projectoroverspill.

Klittenband is het eenvoudigste, wat ander oplossingen omvatten al snel het maken van een hoek in je maskeringsplaten. Bovenaan kun je ze dan laten hangen, maar onderaan vallen ze dan direct naar beneden ;D.

Als je de zijkanten omzet dan kun je alsnog aan de gang met pennetjes die je erinschuift zo in de rand, of iets dergelijks.
Ooh, zo, oke. En hoe 'diep' zou je dan adviseren om die opstaande randen te maken? Gé heeft ze volgens mij wel heel erg diep. Dan zou ik schaduwen krijgen omdat mijn lens 30 cm boven het beeld hangt. Ik dacht meer aan 1,5 cm ofzo (dat is waarschijnlijk de dikte van 1 plank, dus kan ik er dan voor het kader gewoon 2 op elkaar lijmen, ipv die constructie van Gé). Maar is 1,5 cm dan wel genoeg?

master30

Hoi,

Ik heb een 21x9 scherm door GT gemaakt, de randen zijn inderdaad wat diep, als de lamp aan is heb je wel iets schaduw, in het donker zie het niet.

Marcel
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.