HDMi uitgang Asus P5E-V pakt alleen Stereo en geen DTS

Started by deeltje, August 23, 2008, 12:32:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deeltje

Mkay, waar moet ik beginnen.

Allereerst de setup:

- Asus P5E-V HDMi moederbord
- [ur="http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_2008_5935286.html"]Onkyo TX-SR606[/url]


Quote

HDMI/DVI interface
High-Definition Multimedia Interface (HDMI) is a set of digital video standards that delivers multi-channel audio and uncompressed digital video for full HD 1080p visuals through through a single cable. Supporting HDCP copy protection such as HD DVD and Blu-ray Discs, HDMI provides you with the highest-quality home theater experience.

With bundled HDMI to DVI conversion adapter, this motherboard can also support DVI output. DVI (Digital Visual Interface) provides high quality visuals for digital display devices like LCD monitors. The interface of this motherboard supports dual VGA outputs for both HDMI/DVI and RGB.

*Due to Intel VGA driver for Windows XP does not include screen scraper defense, so HD-DVD and Blu-Ray can only run under Windows Vista OS

Dit moederbord heeft dus een onboard HDMi uitgang (onboard video/geluid) die tot 1080p beeld geeft en tot 8 kanaals geluid.

Ik draai Vista Ultimate 32Bits en heb de allernieuwste drivers voor zowel de G35 chipset alsmede de HDMi geluidsdriver (alhoewel, de geluidsdriver is van 08_02_2008, de chipset is van 13_09_2008).

Voordat ik de G35 chipset driver had geupdate pakte mijn Onkyo slechts Stereo als geluidsoptie, na de installatie kan ik alle geluidsopties aanspreken maar wordt alles naar mijn idee geupmixed.
Mijn Onkyo start op met Multi-Channel-All ...... (zo'n lange titel) dus je zou denken dat hij wel 5.1 ziet. Maar DTS / AC3 etc. detecteerd hij niet. Zodra ik mijn Xbox360 aansluit pakt hij netjes Dolby Digital en zodra de PS3 erop gaat met een DTS spel pakt hij netjes DTS automatisch.

Het lijkt er dus op dat mijn HDMi alleen stereo uitzend en het wil upmixen?

Ik gebruik K-Lite (de allernieuwste versie) codec pack met AC3 decoder als geluidsbehandelaar, weet iemand hoe deze ingesteld dient te worden voor een correcte afhandeling van geluid of ligt het probleem ergens anders?


Kjelt

Meer info nodig, welke bestanden speel je af en met welke software (programma), probeer anders eens een andere software speler of ander bestand HDrip of dvd met DTS, dan nog hetzelfde probleem?
Instellingen van je software: audio moet met rust gelaten worden oftewel NIET gedecodeerd en RAW uitgeven, je receiver doet dan de decodering.
Je hebt het over audio codecs die moet je dus NIET hebben anders decodeert de software de DTS en zal die deze inderdaad als pcm doorgeven. Meerkanaals is dan een optie die je onder je audiokaart driver moet instellen (hoeveel lĂșidsprekers je hebt etc.) Als daar nu 2 staat dan zal hij indedaad slechts 2 kanaals gedecodeerd audio pcm doorgeven.

deeltje

Quote from: Kjelt on August 23, 2008, 16:07:06
Meer info nodig, welke bestanden speel je af en met welke software (programma), probeer anders eens een andere software speler of ander bestand HDrip of dvd met DTS, dan nog hetzelfde probleem?
Instellingen van je software: audio moet met rust gelaten worden oftewel NIET gedecodeerd en RAW uitgeven, je receiver doet dan de decodering.
Je hebt het over audio codecs die moet je dus NIET hebben anders decodeert de software de DTS en zal die deze inderdaad als pcm doorgeven. Meerkanaals is dan een optie die je onder je audiokaart driver moet instellen (hoeveel lĂșidsprekers je hebt etc.) Als daar nu 2 staat dan zal hij indedaad slechts 2 kanaals gedecodeerd audio pcm doorgeven.

Ik gebruik Vista Media Center en die leest van ffdshow af wat hij moet aansturen. ffshow leest van AC3 Decoder af wat hijzelf of AC3 decoder moet doen.

Bestanden zijn MKV, Xvid, Divx etc.

Mijn oude decoder pakte dit perfect op via een Toslink verbinding.

Kjelt

Speel eens een dvd met DTS erop af (kies dan wel de DTS track uiteraard in het menu) en wat gebeurt er dan? Dan zou je met deze disc de instellingen dusdanig moeten wijzigen dat MP er met zijn tengels vanaf blijft en de audio RAW via de SPDIF poort doorgeeft. Je zou dat in de handleiding van MP kunnen vinden. Ander alternatief is nog dat je onder je geluidskaart instellingen dit kunt aangeven maar dat kan ik zo blind ook niet zien.

deeltje

Quote from: Kjelt on August 25, 2008, 11:22:15
Speel eens een dvd met DTS erop af (kies dan wel de DTS track uiteraard in het menu) en wat gebeurt er dan? Dan zou je met deze disc de instellingen dusdanig moeten wijzigen dat MP er met zijn tengels vanaf blijft en de audio RAW via de SPDIF poort doorgeeft. Je zou dat in de handleiding van MP kunnen vinden. Ander alternatief is nog dat je onder je geluidskaart instellingen dit kunt aangeven maar dat kan ik zo blind ook niet zien.

Ik draai onboard geluid, deze heeft HDMi, Coax en Toslink als uitgang. Voor de Toslink en de Coax gebruikt het moederbord aparte drivers en volgens mij ook een aparte geluidschip (hardwaremonitor zegt dat het apart is). Via de Toslink/Coax krijg ik netjes DTS/Dolby Digital etc.

Er loopt al een soortgelijk topic hierover op AVSForum

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=938473&highlight=asus+p5e+hdmi

Dus ik denk dat ik die 55 pagina's maar eens ga doorlezen.

deeltje

Het is dus duidelijk een driver-probleem van Intel uit.

http://downloadcenter.intel.com/Product_Filter.aspx?ProductID=2929

Bovenstaande drivers zijn net geinstalleerd en spontaan werkt Dolby Digital via HDMi, DTS nog niet, maar ik ga vanavond als ik meer tijd heb eens het 1 en ander proberen.