Forumlid heeft nog steeds niet betaald, hoe aan te pakken?

Started by Nahpets, April 20, 2008, 10:20:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nahpets

Verwijzing naar topic dat al loopt, linkje

Eind vorig jaar heb ik een Tag McLaren pre/proc verkocht aan een forumlid (Mike.een.audiofiel). In eerste instantie zou hij testen (uiteraard met mijn goedkeuring). Op goed vertrouwen (lees zonder getekende overeenkomsten) heb ik de pre/proc naar hem gebracht. Na enige tijd (ergens vlak na de Kerst) geeft hij aan het apparaat over te nemen. Begin Januari heeft hij een aanbetaling gedaan van 750 EUR (verkoopprijs was 1100 EUR). Hierna heeft hij nog een TM datakabel van me overgenomen voor 40 EUR. Totale openstaande schuld aan mij is 390 EUR.

Sindsdien is er diverse malen contact geweest dmv PM's en telefoon. Toezeggingen over betaling van het openstaande saldo zijn vele malen gemaakt en vele malen dus niet nagekomen, door persoonlijke omstandigheden.

Deze week zou het bedrag betaald worden (afspraak van vorige week), hij heeft ook eerder deze week aan Frank Doorhof doorgegeven dat alles afgehandeld was. Helaas, geen geld. En vanochtend een PM dat het niet gelukt was om de betaling te doen ivm andere zaken die afgehandeld moesten worden. Net telefonsich contact gehad. Excuses en wederom de toezegging dat het geld volgende week overgemaakt wordt. Ik heb in het gesprek aangegeven dat het nu afgelopen is. Er wordt volgende week betaald of ik ga hem aanpakken.

De vraag:
Hoe kan ik betaling afdwingen?

Enige aanvullende informatie:
- ik woon in NL, hij woont in België
- aflevering heeft plaatsgevonden bij hem thuis in België
- geen getekende overeenkomsten
- wel diverse PM's waarin hij aangeeft te zullen betalen.

Hij heeft overigens wel aangegeven dat als ik niet op betaling wil wachten ik de TM maar op moet komen halen.

Overigens wil jullie wel verzoeken dit topic zo schoon mogelijk te houden. Allerhande niet jurdisch relevante opmerkingen gaarne posten in het andere topic (zie boven).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Quote from: Enno on April 20, 2008, 10:20:07
Hij heeft overigens wel aangegeven dat als ik niet op betaling wil wachten ik de TM maar op moet komen halen.

Het lijkt mij dat de koop ongedaan maken - al vanaf het eerste moment van spaak lopen van de afspraken - sowieso de beste, snelste en makkelijkste oplossing is. 8)

Als je de versterker opnieuw aanbiedt, heb je het snelste je geld weer te pakken. Maak anders de afspraak dat hij zijn 750 pas terugkrijgt als jij de versterker verkocht hebt (hoewel dat tot een nieuwe, omgekeerde, schuldsituatie leidt). Nu probeer je een lange, moeizame weg te volgen zonder zekerheden. Van een kale kip (ik neem aan dat dat het probleem momenteel is), kun je niet plukken. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blackball147

#2
ik zou zowiezo voor een laatste keer wachten tot volgende week, omdat hij nu terug heeft aangegeven te willen betalen, vermoedelijk tegen eind volgende week.

is betaling dan nog niet gebeurd, denk ik dat je inderdaad je materiaal terug moet halen, iets waar hij blijkbaar niet moeilijk over doet.

ik kan begrijpen dat er onvoorziene omstandigheden zijn, en onverwachte kosten die opeens opduiken, maar het is niet echt fair om het al zo lang slepende te houden.

aangezien hij veronderstel ik, ook per mail/pm heeft toegegeven dat hij of betaalt of materiaal terug bezorgt, kun je dit wel gebruiken als argument. of dit ook in praktijk zo vlot gaat, is natuurlijk nog de vraag.

bovendien kun je je dan ook afvragen in welke mate je 'kosten' kunt aanrekenen. je hebt tenslotte al minstens 1 keer heen en weer gereden, en mss moet je dit nog eens doen. je had mss je toestel al lang aan iemand anders kunnen verkopen, etc.

dit is natuurlijk koffiedik kijken.

laten we in ieder geval hopen dat dit op een menselijke manier kan worden afgehandeld.

The Foundation

het matriaal zal wel gebruikschade hebben opgelopen intussen , das zeker

als je overeenkomt dat je de amp terughaalt , zou ik geen geld teruggeven als retourkosten


SpeedyAndré

Ik had hem echt niet zoveel kansen gegeven als hij nu heeft gehad, bovendien accepteer je nogal vage afspraken zoals 'volgende week'.
Spreek een bepaalde dag af en zeg dat je de dag daarna je spullen terug komt halen als er niet betaald is (tevens hem een betalingsbewijs laten overleggen als hij zegt betaald te hebben).
Het lijkt me redelijk dat je kosten in rekening brengt als het tot afhalen komt.
Als zijn financiële situatie echt slecht is dan zou je 2 of 3 termijnen kunnen afspreken, met nog steeds de afspraak dat je de Tag en de kabel ophaalt als het weer fout gaat.
Helaas krijgt hij dan nog langer de kans om een vies spelletje met je te spelen, want zo zie ik het  :-\
Volgens mij was er een forummer die eventueel bij hem langs wilde gaan, temeer omdat hij Mike kent :)

André  8)

Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Nahpets

Afspraak is volgende week vrijdag op mijn rekening cq betalingsbewijs.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Bart_M

Ga de versterker ophalen, laat hem bij jou staan, en geef hem weer mee als je de rest contant hebt gekregen.

Blijkbaar is er niet zoveel haast bij, aangezien hij al lekker kan genieten van een TAG pre-amp...
Als er niets te beluisteren valt, zal er ook meer druk zijn om de betalingen snel geregeld te hebben.


Jeroen V

Ik zou eigenlijk meer denken aan een combinatie van de voorstellen van Bart_M en The Foundation. Ophalen, afspraak maken over het resterende bedrag. Als hij volgens afspraak netjes heeft betaald, dan kan hij de tag weer ophalen en is hij van Mike. Komt hij de afspraak niet na dan heef hij pech en is de Tag weer helemaal van jou. (heeft hij in ieder geval een bepaalde druk om te betalen, en die heeft hij nu niet.)

edit: tikvautjes :)

SpeedyAndré

Ik denk dat je het niet kan maken om het aanbetaalde geld te houden en het apparaat mee te nemen  :P
Als hij niets heeft staan gaat hij zeker niet betalen ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

brtram

Voor 390 euro kan je juridisch weinig doen, de kosten zullen al heel gauw meer zijn dan de eventuele baten.

Doe jezelf en Mike een plezier en maak de koop ongedaan.

Jij je spullen terug en hij z'n geld, wat hij m.i. momenteel beter kan gebruiken dan het apparaat.

Ja, dat kost je een ritje Belgie.
Maar dat hoeft toch geen straf te zijn, als je er een uitje van maakt, i.p.v. alleen bij Mike langs gaan, kan het ook nog gezellig worden  ;D


dre73

heeft ie geen goederen die de 390 euro op kunnen vangen? ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Bart_M


PjotrrrNL

Quote from: Lexicon Logan on April 20, 2008, 11:57:17
ik neem de voordering graag van je over ;)

Ik denk dat dit als een heel prettig en serieus voorstel opgevat kan worden.
Lexican Logan kent Mike persoonijk en kan/wil de zaak dan blijkbaar verder regelen en Enno is dan eindelijk van zijn zorgen verlost..

Chapeau!

Robbert54

ik zou hem ook ophalen en hem het restant bedrag, minus de gemaakte kosten terug te geven. en dan vervolgens doorpasen naar LL.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Neon2000

Ik zou het apparaat terughalen en terug geven als het restant betaald is.
Anders terug halen en het bedrag minus kosten en afschrijving terug geven.
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

Mike.een.audiofiel


Mike.een.audiofiel

Quote from: The Foundation on April 20, 2008, 10:49:56
het matriaal zal wel gebruikschade hebben opgelopen intussen , das zeker

als je overeenkomt dat je de amp terughaalt , zou ik geen geld teruggeven als retourkosten


Welke Schade wil jij dan wel zeggen ik denk niet dat er iemand met zo veel zorg omgaat met zijn apparatuur zoals ik.

TornadoGo

Quote from: Mike.een.audiofiel on April 21, 2008, 22:56:04
Over welke kosten spreken we dan wel?

Lijkt mij dat het heen-en-weer rijden kosten met zich meebrengt. Bovenop de waardevermindering van het apparaat..

Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

TornadoGo

Sorry, inkoppertje maar ik moet het toch doen. ;D

Quote from: Mike.een.audiofiel on April 21, 2008, 22:58:29
Welke Schade wil jij dan wel zeggen ik denk niet dat er iemand met zo veel zorg omgaat met zijn Enno's apparatuur zoals ik.

Anyway; Volgens mij heeft Lexicon Logan een mooi aanbod gedaan. Maar snel bespreken en vervolgens dit topic sluiten.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

sj0er-D

hij zegt toch ook. met zijn (enno) apparatuur ;D

edit: het word meteen druk hier :P de hele balk staat bijna vol... ;D  "...... are viewing this topic"

Mike.een.audiofiel

Het toestel is nog altijd in perfecte staat heb zelfs een update gedaan van de software als ik hem terug moet geven zou ik graag wel het geld terug hebben zoals ik al zij kan ik dit nu wel gebruiken voor een zeer dringende zaak die ik hier zomaar niet aan de grote klok kan hangen.

PjotrrrNL

Mike heeft natuurlijk wel al het grootste deel van het aankoopbedrag betaald...
Mocht het zo zijn dat Enno de Tag zelf ophaalt dan zou hij inderdaad zijn reiskosten daar op in mindering kunnen brengen.