Avalon Indra

Started by berre, April 13, 2008, 20:12:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: WMC on April 15, 2008, 19:47:39
Het beeld wat de Thiel units neer kunnen zetten is erg indrukwekkend en meestal luchtig, maar ze missen meestal net dat kleine beetje realisme en echtheid.

.... ;D >:D :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Gydotron

Quote from: Gydotron on April 16, 2008, 12:07:52. Ik hou eerder van een mathematische aanpak, uiteraard met luisterproeven.

MVG  Guido

Ik ga er van uit dat het de bedoeling is om een zo realistische mogelijke weergave te bekomen. Hoe beter je mathematisch model wordt hoe beter je zaken kan voorspellen. Ik denk dat het zelfs een goede zaak is om meer en meer te begrijpen waarom een speaker nu net goed klinkt. Ik geloof alleen niet erg in "gelukstreffers". Ik kan onmogelijk geloven dat iemand als Neil Patel, en andere, geen serieuze achtergrondkennis heeft.

Grtn  guido

scrutinizer

Desalniettemin zijn zowel Alan Wolf als Neil Patel door af te wijken van het bekend 'mathematisch model' verder gekomen in deze materie.

De 'glazen bol' vertelt mij, dat ook zij ooit gestart zijn met een zelfde 'wens' en 'passie' omtrent 'muziek'weergave, Guido.......That while coming from different trades.

Anton.





Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

#28
Het is natuurlijk evident dat al die jongens hun basiskennis hebben...maar alleen de "passie" en "drive" in combinatie met ..uhhh...een gave....geeft net dat beetje extra.....om boven de massa uit te wurmen... ;D

Zie het als een muzikant...iedere muzikant leest de partituur...maar slechts een enkele kan er echt muziek (KUNST :o) van maken... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Quote from: Erik van Voorst on April 16, 2008, 16:07:31
Het is natuurlijk evident dat al die jongens hun basiskennis hebben...maar alleen de "passie" en "drive" in combinatie met ..uhhh...een gave....geeft net dat beetje extra.....om boven de massa uit te wurmen... ;D

Zie het als een muzikant...iedere muzikant leest de partituur...maar slechts een enkele kan er echt muziek (KUNST :o) van maken... 8)
A nice way of putting it ;)......the only way I think :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

WMC

Quote from: Erik van Voorst on April 16, 2008, 13:01:54
.... ;D >:D :-X

Ondanks je smileys blijf ik bij mijn standpunt. Voor jou zijn je XxX speakers het beste wat er ooit is geproduceerd en dat respecteer ik ook. Ik heb echter nog geen Thiel systeem gehoord waarbij ik echte tastbaarheid heb gehoord. Begrijp me niet verkeerd, het zijn erg goede units en het beeld is echt fantastisch. Elk Thiel systeem gaf een erg groot en net beeld, het bleef alleen tot nu toe altijd nog een beetje in de ruimte hangen en miste net dat kleine beetje tastbaarheid. Waar het hem in zit weet ik niet, maar dit zijn mijn ervaringen met de units.

Quote from: Erik van Voorst on April 16, 2008, 16:07:31
Het is natuurlijk evident dat al die jongens hun basiskennis hebben...maar alleen de "passie" en "drive" in combinatie met ..uhhh...een gave....geeft net dat beetje extra.....om boven de massa uit te wurmen... ;D


Dit is naar mijn idee de gave om de terugkoppeling te maken met de realiteit, dus geen fotografisch brein maar audio brein dat precies kan onthouden hoe een gitaar bijvoorbeeld moet klinken.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: WMC on April 16, 2008, 18:38:08
Voor jou zijn je XxX speakers het beste wat er ooit is geproduceerd en dat respecteer ik ook.


???....ik hoop niet dat ik dit ooit ergens gezegd heb......... :-[
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

WMC

Quote from: Erik van Voorst on April 16, 2008, 21:47:45
???....ik hoop niet dat ik dit ooit ergens gezegd heb......... :-[

Nee, maar zo komt het wel over af en toe. Relativeren doe je ook wel, dus misschien een wat absolute uitspraak van mijn kant.

Even terug naar de topic starter, als je uit gaat van de units die ik in het begin noemde kom je op de volgende prijzen:

C12                 :  €189
C79                 :  €289
2x 7-372/32      :  €364  +
--------------------------
per kant              €842

Best een prijzig grapje voor een eerste project.

Wil je wel een zelfde soort opstelling houden, dus 2 woofers, een mid en een tweeter of mag het simpeler? Op het Zelfbouwaudio forum heeft Edo iets gemaakt met deze configuratie (andere units) http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/thesis.htm .

Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Tinus_

#33
Quote from: WMC on April 16, 2008, 22:09:35
Nee, maar zo komt het wel over af en toe. Relativeren doe je ook wel, dus misschien een wat absolute uitspraak van mijn kant.

Even terug naar de topic starter, als je uit gaat van de units die ik in het begin noemde kom je op de volgende prijzen:

C12                 :  €189
C79                 :  €289
2x 7-372/32      :  €364  +
--------------------------
per kant              €842

Best een prijzig grapje voor een eerste project.

Wil je wel een zelfde soort opstelling houden, dus 2 woofers, een mid en een tweeter of mag het simpeler? Op het Zelfbouwaudio forum heeft Edo iets gemaakt met deze configuratie (andere units) http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/thesis.htm .

Groeten,

Tom


Dat valt toch nog wel mee? Ik weet niet wat het filter zal gaan kosten, als je dat gewoon zou kunnen bestellen bij Avalon  ??? Deze speaker kost toch iets van €26.000?
Rebuilding my HT

snikkeltje

Ja misschien stuurt Neil P. wel even een schema naar je toe als je het lief vraagt...   ::) ::)

Nee helaas, je zult toch echt zelf een filter moeten ontwerpen. Volgens mij giet Neil. het hele filter in waardoor niemand zijn kunstje kan afkijken. Of er moet iemand het lef hebben om het filter in zijn avalon speakers van >20000,00 Euro te slopen...


Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

WMC

Quote from: Tinus_ on April 17, 2008, 09:55:19
Dat valt toch nog wel mee? Ik weet niet wat het filter zal gaan kosten, als je dat gewoon zou kunnen bestellen bij Avalon  ??? Deze speaker kost toch iets van €26.000?

Bestellen bij Avalon lijkt me niet te kunnen, of je mag alsnog de kosten van de speaker - kast - units afrekenen. En ik vergelijk zelfbouw nooit met de prijzen van nieuwe speakers. Het is bekend dat zelfbouw qua materiaal gewoon meestal goedkopers is, waardoor de indruk gewekt kan worden dat zelfbouw om het geld gedaan wordt. Niets is echter minder waar, zelfbouw is gewoon leuk. Ookal klinkt het niet precies zoals de fabrieksspeaker die je graag na wilt maken, je hebt het wel zelf gemaakt. Dit brengt altijd weer wat plezier bij het luisteren.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

scrutinizer

Quote from: snikkeltje on April 17, 2008, 10:10:23
Ja misschien stuurt Neil P. wel even een schema naar je toe als je het lief vraagt...   ::) ::)

Nee helaas, je zult toch echt zelf een filter moeten ontwerpen. Volgens mij giet Neil. het hele filter in waardoor niemand zijn kunstje kan afkijken. Of er moet iemand het lef hebben om het filter in zijn avalon speakers van >20000,00 Euro te slopen...



Het is niet ingegoten, maar wel "sealed for live".......mits je de mooie facetten en het fineer beu bent........ :-\

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman


ralph w

Quote from: Audioloog on April 18, 2008, 14:56:34
Rontgenfoto  ???

Als iemand mij een orgineel filter kan uitlenen dan kan ik 'm wel onder de ct scanner/rontgen leggen

Gydotron

Zelf ben ik fotograaf van opleiding. Het liefst maak ik zwart-wit foto's. Als fotograaf pre-visualiseer je een foto, je weet hoe de foto er moet uitzien. Uiteindelijk wil je dat het resultaat zoveel mogelijk die pre-visualisatie benaderd. Een zwart-wit afdruk kan te hard,  te donker, te licht, te zacht,...zijn. Het vraagt heel wat techniek om de goede afdruk te hebben. Ervaring, inzicht helpen je bij die goede afdruk. Ik noem dat geen kunst, de echte kunst is de foto maken zelf, het zien. Al die tussenstappen die tot de foto leiden zijn slechts middelen om tot het resultaat te komen.
Hetzelfde vind ik terug bij speakerbouwen. Hoe meer inzicht, hoe beter je de materie begrijpt hoe beter je eindresultaat zal zijn. Een goede speaker bouwen vind ik geen kunst op zich, het is vakmanschap. Uiteraard dwingt vakmanschap ook respect af.

MVG  Guido

scrutinizer

Quote from: ralph w on April 18, 2008, 22:14:47
Als iemand mij een orgineel filter kan uitlenen dan kan ik 'm wel onder de ct scanner/rontgen leggen
Als je het formaat Avalon Eidolon eronder kwijt kan  >:D.........
....btw wat denk je te verkrijgen..... een blauwdruk van de filtertopologie en componentwaarden? ;D

@Gydotron, geen woord(en) aan toe te voegen. ;)

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mr TC

kunst (de)

1)   (geen meervoud) het creatief en origineel tot uiting of voorstelling brengen van gedachten of gevoelens        op vaak ontroerende of schokkende wijze.
2)   (kunsten) elk van de disciplines die door kunstenaars beoefend worden
3)   (geen meervoud) een of meer kunstwerken
4)   door oefening en studie verkregen kundigheid, vaardigheid
5)   (geen meervoud) wat door mensen en niet door de natuur is gemaakt

Dit is wat de van dale zegt over kunst.
Nr. 4 zou op speakerbouw van toepassing kunnen zijn. ;)


Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Marc Heijligers

Quote from: scrutinizer on April 16, 2008, 15:48:45
Desalniettemin zijn zowel Alan Wolf als Neil Patel door af te wijken van het bekend 'mathematisch model' verder gekomen in deze materie.

Ik denk niet dat je dat kan claimen Anton.

Op de volgende link kan je lezen hoe Avalon is gestart met speakers maken: http://www.htguide.com/forum/showpost.php4?p=243282&postcount=86. Dat is dus op basis van pure common sense gepubliceerde mathematische modellen die gepubliceerd zijn (zware kasten om resonanties te dempen, afgezaagde hoeken zoals in de literatuur om diffractie te voorkomen, notches en zobels om impedantie curves recht te trekken, common 2e orde band-pass filters etc. etc.). Hij zegt ook in zijn interview op hifi.nl "we want to be able to measure that it is better when it comes to transient response, when it comes to the noise floor, when it comes to the efficiency, when it comes to about everything, every parameter we wanted to be better." En gelukkig maar, want mathematiek en techniek helpt ook Avalon enorm vooruit in het ontwerp proces.

In de lijn van Gydotron zijn analogie over fotografie, als je lukraak gaat proberen, en alle regels aan je laars lapt, sta je achteraf alleen maar fouten te repareren (composities opnieuw bepalen, anders belichten)en zal je in veel situaties tegen de lamp aanlopen. Een bouwkundig architect kan een nog zo mooi huis tekenen, maar zal zich aan een aantal regels moeten houden, want anders is het huis niet te bouwen, of stort het in.

Neil Patel wijkt dus niet af van bekende mathematische modellen, hij onderzoekt ze, past ze slim en effectief toe om iets te bereiken wat hij wil. En dat verdient respect.

M.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

scrutinizer

#43
Quote from: Marc Heijligers on April 19, 2008, 21:57:33
Ik denk niet dat je dat kan claimen Anton.

Op de volgende link kan je lezen hoe Avalon is gestart met speakers maken: http://www.htguide.com/forum/showpost.php4?p=243282&postcount=86. Dat is dus op basis van pure common sense gepubliceerde mathematische modellen die gepubliceerd zijn (zware kasten om resonanties te dempen, afgezaagde hoeken zoals in de literatuur om diffractie te voorkomen, notches en zobels om impedantie curves recht te trekken, common 2e orde band-pass filters etc. etc.). Hij zegt ook in zijn interview op hifi.nl "we want to be able to measure that it is better when it comes to transient response, when it comes to the noise floor, when it comes to the efficiency, when it comes to about everything, every parameter we wanted to be better." En gelukkig maar, want mathematiek en techniek helpt ook Avalon enorm vooruit in het ontwerp proces.

In de lijn van Gydotron zijn analogie over fotografie, als je lukraak gaat proberen, en alle regels aan je laars lapt, sta je achteraf alleen maar fouten te repareren (composities opnieuw bepalen, anders belichten)en zal je in veel situaties tegen de lamp aanlopen. Een bouwkundig architect kan een nog zo mooi huis tekenen, maar zal zich aan een aantal regels moeten houden, want anders is het huis niet te bouwen, of stort het in.

Neil Patel wijkt dus niet af van bekende mathematische modellen, hij onderzoekt ze, past ze slim en effectief toe om iets te bereiken wat hij wil. En dat verdient respect.

M.
Claimen.....zoals ik al dikgedrukt aangeef "bekend" mathematisch model.
Laat ik het anders formuleren - 'beide' heren hebben hiernaast eigen meetmethoden ontwikkelt die 'afwijken' van de norm.
Ik geloof ook niet dat ik ergens aangeef dat zij geen mathematische modellen gebruiken voor hun ontwerp.... maar eerder dat ze deze verrijken naar eigen 'inzicht'.
Zoals je dat zelf onlangs elders aangaf...  op basis van de bij jouw bekende informatie over mij heb je naar mijn idee voor je beurt gesproken.
Marc.....claimen is niet iets waar ik prat op ga....Laten we zeggen "from reliable sources"..... met mijn respekt ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Marc Heijligers

Quote from: scrutinizer on April 20, 2008, 01:31:53
Laat ik het anders formuleren - 'beide' heren hebben hiernaast eigen meetmethoden ontwikkelt die 'afwijken' van de norm.

Van welke norm wijken ze af, en welke meet methode hebben ze ontwikkeld?

M.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Rob_Dingen

Hoi Anton

Met respect voor jou know how en ervaring zeker in dit wereldje is je bijdrage in dit topic tot nu toe nihil.
Ik begrijp dat je bepaalde info niet wilt of kunt delen.
Ikzelf zit hier om kennis te delen en er zeker ook van te leren ,neem aan dat dat voor jou ook zo is.
Ook kijk ik tegen niemand op of neer ook al is dat Neil maar heb wel respect voor hun prestaties .
Geloof ook niet in vodoo die hun speakers mee krijgen.
Het is gewoon een gebruik van materiaal die voor ons ook beschikbaar is met enkele uitzondering daargelaten.
Dus ik geloof stellig dat jou bijdrage groter kan zijn dat tot nu toe het geval is.

Rob


scrutinizer

#46
Quote from: Marc Heijligers on April 20, 2008, 09:41:45
Van welke norm wijken ze af, en welke meet methode hebben ze ontwikkeld?

M.
M,

Ik heb vanuit wederzijds respekt en 'een' manier van vraagstelling - tijdens de gesprekken met deze heren - fragmenten van de puzzel.... dus een 'gedeeltelijke' informatie verkregen.
Informatie waardoor ik gezien de kwetsbaarheid ervan - geen schepen achter mij wil verbranden.
En ga hier dus gezien jouw 'superior methods of interegation' niet dieper op in.

"Zelfbouw"!....De windtunnel heeft het 'model' van de huidige auto grotendeels bepaald en toch zou ik gezien aanbod en de 'liefde voor de 'auto'sport' zelf verantwoording willen nemen voor zijn wielbasis, ophanging, motor en electronisch management......
But he that's me. ;)


@ Rob, zoals je dat al aangeef,....it's a thin line. ;)
En ik hoop dus op een andere manier 'afdoende' bijdrage te leveren aan dit forum.

MVG,

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Marc Heijligers

Quote from: scrutinizer on April 20, 2008, 11:39:42
Ik heb vanuit wederzijds respekt en 'een' manier van vraagstelling - tijdens de gesprekken met deze heren - fragmenten van de puzzel.... dus een 'gedeeltelijke' informatie verkregen.

Het zou fijn zijn als je dat wederzijds respect ook in dit forum naar de forumleden zou willen uitdragen, dat brengt de discussie namelijk terug naar de inhoud i.p.v. naar een waarde oordeel over anderen op basis van halve informatie of slecht geinformeerd.

Van de meeste info 'tussen quotes' is de toegevoegde waarde nihil. Mijn speakers zijn momenteel 'geoptimaliseerd' in 'de portal funktie' naar de luisteraar toe, tot stand gebracht met 'minimale technieken' welke via een 'alternatieve design techniek' tot stand zijn gekomen (lees, ik heb een condensator uit het filter gehaald door ook eens off-axis te kijken naar het filter). Afijn, je kan op deze manier het internet verstoppen met berichten zonder iets te communiceren...

Quote from: scrutinizer on April 20, 2008, 11:39:42
"Zelfbouw"!....De windtunnel heeft het 'model' van de huidige auto grotendeels bepaald en toch zou ik gezien aanbod en de 'liefde voor de 'auto'sport' zelf verantwoording willen nemen voor zijn wielbasis, ophanging, motor en electronisch management......
But he that's me. ;)

Hoe denk je dat Neil Patel begonnen is? Hoe denk je dat de Japanners, een tijdje geleden de Koreanen, en tegenwoordig de Chinesen en Indiers hun auto industrie zijn begonnen? Gewoon door er aan te beginnen. De een succesvol, de andere niet.

De weg naar dode kamers, meet microfoons, meet sensoren, wetenschappelijke artikelen, DIY events, bestaande ontwerpen, etc. etc. ligt voor iedereen binnen bereik. Beschikbaarheid van kennis en kunde staat niemand in de weg om een succesvolle speaker te maken. Het heeft alleen een flinke dosis doorzettingsvermogen en/of geluk nodig. Avalon is ook niet in 1 jaar gekomen waar het nu is. En zij veranderen hun opzet ook constant, waarmee ze aangeven er in het verleden ook ruimte voor verbetering was.

Quote from: scrutinizer on April 20, 2008, 11:39:42
En hoop dus dat ik op een andere manier afdoende bijdrage kan leveren aan dit forum.

Niet door schepen achter je te verbranden, maar ook niet door op een eilandje maar lukraak in het rond te schieten met losse flodders.

M.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

scrutinizer

#48
Quote from: Marc Heijligers on April 20, 2008, 12:16:53
Het zou fijn zijn als je dat wederzijds respect ook in dit forum naar de forumleden zou willen uitdragen, dat brengt de discussie namelijk terug naar de inhoud i.p.v. naar een waarde oordeel over anderen op basis van halve informatie of slecht geinformeerd.
??? ...as you please.

QuoteVan de meeste info 'tussen quotes' is de toegevoegde waarde nihil. Mijn speakers zijn momenteel 'geoptimaliseerd' in 'de portal funktie' naar de luisteraar toe, tot stand gebracht met 'minimale technieken' welke via een 'alternatieve design techniek' tot stand zijn gekomen (lees, ik heb een condensator uit het filter gehaald door ook eens off-axis te kijken naar het filter). Afijn, je kan op deze manier het internet verstoppen met berichten zonder iets te communiceren...
Deze toelichting kan ik niets mee....net zoals deze vorm van 'communicatie'..... 
Onstaat dit bij jou uit frustratie omtrent het verkrijgen van info over Avalon?....Vreemd want volgens jouw inzicht  mankeerde daar ook van alles aan......
Mijn respekt heb je, Marc......maar niet gezien je communicatie t.o.v. mij als persoon.

QuoteHoe denk je dat Neil Patel begonnen is? Hoe denk je dat de Japanners, een tijdje geleden de Koreanen, en tegenwoordig de Chinesen en Indiers hun auto industrie zijn begonnen? Gewoon door er aan te beginnen. De een succesvol, de andere niet.
Volgens mij was dat het content uit mijn post. ;)

QuoteDe weg naar dode kamers, meet microfoons, meet sensoren, wetenschappelijke artikelen, DIY events, bestaande ontwerpen, etc. etc. ligt voor iedereen binnen bereik.
Ja..dus?
Beschikbaarheid van kennis en kunde staat niemand in de weg om een succesvolle speaker te maken.
Eens.
Het heeft alleen een flinke dosis doorzettingsvermogen en/of geluk nodig. What else is new..Go for it ;)
Avalon is ook niet in 1 jaar gekomen waar het nu is. En zij veranderen hun opzet ook constant, waarmee ze aangeven er in het verleden ook ruimte voor verbetering was. Dat is wat ik aangaf maar schijnbaar niet 'genoeg' onderbouwd had naar jou maatstaf :(

Niet door schepen achter je te verbranden, maar ook niet door op een eilandje maar lukraak in het rond te schieten met losse flodders. Als dat hetgeen is wat jij daar uit distileer, kan ik daar niet veel aan veranderen....misschien kan een keuze van het wel of niet 'lezen' van mijn posts je daarbij helpen.......zo niet, dan is er altijd hoop.... en zijn er pilletjes voor verkrijgbaar ;)


Where the f*ck did that come from......out of the woodwork?
Like Bootsie Collins (Parlement) once said 'The bigger the headache the bigger the theo(ry), Baby'.

A.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Marc Heijligers

#49
Quote from: scrutinizer on April 20, 2008, 13:22:19
Onstaat dit bij jou uit frustratie omtrent het verkrijgen van info over Avalon?....

Als je jezelf informeert, dan kan je lezen dat ik niet de intentie heb een Avalon na te maken (en zelfs al zou ik). Desondanks, constant maar claimen wat ik ben/wil/denk/doe op basis van bewijzen uit het ongerijmde. En het gaat maar door...

Quote from: scrutinizer on April 20, 2008, 13:22:19
en zijn er pilletjes voor verkrijgbaar



M.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.