Avalon Indra

Started by berre, April 13, 2008, 20:12:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

berre

Beste zelfbouwers,

Heb vandaag de kans gekregen om in antwerpen de Avalon Indra te beluisteren.
Moet eerlijk zijn dat ik zelden zulk mooi geluid heb gehoord .Het laag kwam meer naar voren dan de andere avalon's die ik al heb beluisterd,hij klonk warm gedetalleerd.Zijn er onder jullie zelfbouwers die meer weten over de opbouw ed van deze luidspreker?Of bestaan er al clones van?De speakers zijn waarschijnlijk gebouwd met Eton en Thiel en hebben een bult onder de 150Hz en een dip rond de 150Hz.
Maar meer kan ik er niet van vinden.Info over deze speaker altijd welkom. :D

WMC

De woofers zijn bijna zeker de Eton 7-375/32 Hex, als ik de maten zie vermoed ik een volume van 40-50 liter voor de twee woofers samen. De mid unit weet ik niet zeker, maar een C79 van Thiel&Partners komt in de buurt qua maat. De tweeter is als het goed is de C12 van Thiel&Partners.

Die bult en dip zou ik niet zo nou nemen, zeker niet op die frequenties. Waar is het gemeten is heeft veel invloed op de metingen, zeker op het laag. Waar heb je overigens het frequentie verloop vandaan, dat kon ik zo snel niet vinden.

Wat ik wel weet is dat de Etons in een basreflex behuizing zijn gestopt (http://www.audiorevelation.com/cre/product_info.php?cPath=27&products_id=438). Je zou zelf eens met WinISD moeten spelen om te zien wat je hier mee kunt, als je ook het volume weet.

De C79 zijn al wel wat ontwerpen mee. De Milestones hebben deze unit in ieder geval, als ik het goed heb gebruikt Erik van Voorst ze in zijn XXX ze ook. Er zijn nog wat meer Avalon projecten die deze unit gebruiken hier op het forum te vinden.

Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Arieson

#2
Dit plaatje op de Hifi Voice site van Marc lijkt wel wat op de Indra. Of is het juist andersom?  O0




Quote from: berre on April 13, 2008, 20:12:03
Beste zelfbouwers,

Heb vandaag de kans gekregen om in antwerpen de Avalon Indra te beluisteren.
Moet eerlijk zijn dat ik zelden zulk mooi geluid heb gehoord .Het laag kwam meer naar voren dan de andere avalon's die ik al heb beluisterd,hij klonk warm gedetalleerd.Zijn er onder jullie zelfbouwers die meer weten over de opbouw ed van deze luidspreker?Of bestaan er al clones van?De speakers zijn waarschijnlijk gebouwd met Eton en Thiel en hebben een bult onder de 150Hz en een dip rond de 150Hz.
Maar meer kan ik er niet van vinden.Info over deze speaker altijd welkom. :D


Gydotron

#3
Ik had destijds (zo'n 5 jaar geleden) die speaker gebouwd. Ondertussen staat hij muziek te maken bij Triodedick. Hij heeft zich ook verder ontfermt over het filter.
Maar het is zeker geen slecht idee om in het laag met de Eton 7-375/32 Hex te werken. Ik heb dit weekend de Avalon Indra in Antwerpen beluisterd en dat was toch een speaker die ik erg hoog op mijn verlanglijst heb staan.

Grtn  Guido

FFF

Quote from: Gydotron on April 15, 2008, 10:06:35
Avalon Indra in Antwerpen beluisterd en dat was toch een speaker die ik erg hoog op mijn verlanglijst heb staan.

Om te bouwen of om te kopen?

Even gericht naar de TS:

Wil je het exacte klankkaraker of hetzelfde model met dezelfde units?
Als je heel specifiek dit karakter wil word het toch vaak moeilijk, alle factoren spelen natuurlijk een rol.

Heb zelf een Soup (avalon opus ceramique)

Gydotron

Niet om te kopen, iets teveel $$$$$$ ;)

We zijn momenteel bezig met een zelfbouwspeaker die bestaat uit de nieuwe Eton keramische tweeter en de Usher Be middentoner. Oorspronkelijk wilde ik daar een Scan Speak woofer bijplaatsen, maar na het beluisteren van de Indra overweeg ik heel serieus om de Eton's in het laag te gebruiken. De Indra is snel en gaan behoorlijk diep in het laag en ze stonden toch in een behoorlijk grote ruimte geplaatst.

Grtn  Guido

WMC

Wat wil je ermee bereiken Berre? Het geluid van de Indra? Welk punt vond je vooral erg goed aan de luidspreker? De Thiel units staan bekend om hun ruimtelijkeheid, maar zijn ook zeker niet de makkelijkste units om te filteren. Als je het filteren niet zelf kunt wordt het al een stuk lastiger. Misschien kun je het dan baseren op Tony Gee's Cup-a-Soup met (actief) laag, als is dat wel weer zonde van de Etons.

Wat is overigens je budget, dat is ook wel belangrijk bij de keuze van de units.

Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

scrutinizer

#7
Quote from: Gydotron on April 15, 2008, 12:19:28
Niet om te kopen, iets teveel $$$$$$ ;)

We zijn momenteel bezig met een zelfbouwspeaker die bestaat uit de nieuwe Eton keramische tweeter en de Usher Be middentoner. Oorspronkelijk wilde ik daar een Scan Speak woofer bijplaatsen, maar na het beluisteren van de Indra overweeg ik heel serieus om de Eton's in het laag te gebruiken. De Indra is snel en gaan behoorlijk diep in het laag en ze stonden toch in een behoorlijk grote ruimte geplaatst.

Grtn  Guido
Neil Patel vertrouwde mij onlangs toe dat hij zo'n beetje alles uit de kast heeft gehaald tijdens het ontwerp van de nieuwe Avalon en niet meer zou weten hoe de prestatie verder omhoog zou kunnen.

Ruud Jonker


;)

Anton.

P.S. Interne kastdimensies met het keurig 'facetten' exterieur, is 'just a 'little' piece' of the puzzel........ "Somethimes there is more than meets the eye." ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Gydotron

Hoi Anton,

Ik denk stiekem dat de Indra wel eens beter zou kunnen zijn dan zijn grotere broer.

Berre,

Je kan ook eens kijken naar Marc Heijligers project, de Milestone. Zie ook www.hifivoice.nl .
Het laatste filter dat Marc nu heeft is echter nog niet terug te vinden op deze site.

scrutinizer

#9
Quote from: Gydotron on April 15, 2008, 14:02:28
Hoi Anton,

Ik denk stiekem dat de Indra wel eens beter zou kunnen zijn dan zijn grotere broer.
Ik vind eigenlijk elke Avalon zijn pro's en con's hebben, Guido. ;)
Binnenkort de Indra maar eens beluisteren onder 'betere' condities.

grt,
Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: WMC on April 14, 2008, 18:37:54
De C79 zijn al wel wat ontwerpen mee. De Milestones hebben deze unit in ieder geval, als ik het goed heb gebruikt Erik van Voorst ze in zijn XXX ze ook.
Groeten,

Tom

Helemaal correct...ik heb overigens zelf bewust gekozen om ALLE units keramisch te nemen....en ik moet zeggen dat ik nog steeds erg tevreden ben met het resultaat... ;)
Ik vraag mij altijd af waarom bij gelijkblijvend rendement en omvang er TOCH gekozen wordt voor een afwijkend materiaal...ik denk dan toch misschien wel ivm met "voicing" .
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

#11
Quote from: Erik van Voorst on April 15, 2008, 14:29:29
Helemaal correct...ik heb overigens zelf bewust gekozen om ALLE units keramisch te nemen....en ik moet zeggen dat ik nog steeds erg tevreden ben met het resultaat... ;)
Ik vraag mij altijd af waarom bij gelijkblijvend rendement en omvang er TOCH gekozen wordt voor een afwijkend materiaal...ik denk dan toch misschien wel ivm met "voicing" .
"Voicing"....Ik denk dat je gelijk heb, Erik.
Keuze tussen 'uniformiteit' van het conusmateriaal, en/of eigenschappen ervan gezien over het gehele frequentie- spectrum.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Gydotron

Er is inderdaad wel wat te vinden voor eenzelfde materiaal betreffende units. Langs de andere kant is het zo dat keramische units weer veel harder opbreken( bas units), ze kunnen het midden behoorlijk "versmeren" als je geen goede filtering toepast. Net om die reden kan je weer kiezen voor een unit die dat minder heeft. Uiteindelijk allemaal ontwerp-keuzes, het gaat hem uiteindelijk om het eindresultaat vind ik. 

Grtn Guido

scrutinizer

Quote from: Gydotron on April 15, 2008, 14:53:15
Er is inderdaad wel wat te vinden voor eenzelfde materiaal betreffende units. Langs de andere kant is het zo dat keramische units weer veel harder opbreken( bas units), ze kunnen het midden behoorlijk "versmeren" als je geen goede filtering toepast. Net om die reden kan je weer kiezen voor een unit die dat minder heeft. Uiteindelijk allemaal ontwerp-keuzes, het gaat hem uiteindelijk om het eindresultaat vind ik. 

Grtn Guido
C'est La ;)

grt,
Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

ruud2

bigger is not always better..... :-[
maar ...de stem  zit (staat) wel op de juiste hoogte ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

scrutinizer

#15
Quote from: ruud2 on April 15, 2008, 16:17:31
bigger is not always better..... :-[
maar ...de stem  zit (staat) wel op de juiste hoogte ;)
Hoi Ruud,

Niet in beleving van mijn o(o)rgaan, dat dit afhankelijk is van het formaat ??? ik zal het mijn vrouw nog eens vragen :P ;D
Eerder de kwaliteit van het 'ontwerp' en zijn afhankelijkheid van zowel de 'elektrische' als 'akoestische' setup. :)

Grtn,
Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

berre

Beste,

De grootste en moeilijkste puzzel blijft het filter met Thiel.(hart van de speaker)De rest van klank door de kastverschillen  zou ik nog mee kunnen leven.Maar het blijft wel een serieuze investering en als je dan de filtering niet op zijn plooien krijgt............ :-X
De avelon sprak mij aan door het muziekbeeld dat werd neergezet,snel,warm laag en hoge detaillering.
Ik vertrok vroeger met een bestaand filterschema(visaton) en dat dan op punt stellen naar mijn smaak.Van thiel en eton zijn maar weinig zelfbouwfilters te vinden.Dus hier weet je niet waar je begint en waar het eindigd(moeilijke filtering Thiel).Toch laat een speaker zoals de Indra qua muziek en afmetingen mij niet los.En hoe zou deze speaker (clone) klinken op mijn marantz?(PM11S1)Ga er goed over nadenken en vooral de forums van de zelfbouwers lezen misschien duikt er tussen dit en afgelopen tijd wel een eerste clone ergens op en dat is dan voor mij een goede start.Natuurlijk kan ik ook eventueel nog beroep Aquablue,die heeft ook al goede dingen gedaan voor mij!
We zien wel. :D

Groetjes.
Berre.

Berre.

scrutinizer

#17
Quote from: berre on April 15, 2008, 17:56:54
Beste,

De grootste en moeilijkste puzzel blijft het filter met Thiel.(hart van de speaker)De rest van klank door de kastverschillen  zou ik nog mee kunnen leven.Maar het blijft wel een serieuze investering en als je dan de filtering niet op zijn plooien krijgt............ :-X
De avelon sprak mij aan door het muziekbeeld dat werd neergezet,snel,warm laag en hoge detaillering.
Ik vertrok vroeger met een bestaand filterschema(visaton) en dat dan op punt stellen naar mijn smaak.Van thiel en eton zijn maar weinig zelfbouwfilters te vinden.Dus hier weet je niet waar je begint en waar het eindigd(moeilijke filtering Thiel).Toch laat een speaker zoals de Indra qua muziek en afmetingen mij niet los.En hoe zou deze speaker (clone) klinken op mijn marantz?(PM11S1)Ga er goed over nadenken en vooral de forums van de zelfbouwers lezen misschien duikt er tussen dit en afgelopen tijd wel een eerste clone ergens op en dat is dan voor mij een goede start.Natuurlijk kan ik ook eventueel nog beroep Aquablue,die heeft ook al goede dingen gedaan voor mij!
We zien wel. :D

Groetjes.
Berre.

Berre.
Berre,

Laten we vooral de elektronica van Spectral en de MIT Oracle MA bekabeling niet uitvlakken in dit plaatje.
Verder....correctie(s) op bestaande unit(s),  interne 'proprietary' made bekabeling, filtertopologie, component keuze, opbouw en toepassing.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

berre

Inderdaad Anton dus nog een lange weg te gaan  :D

FFF

Ik denk niet dat je streven het specifieke karakter moet zijn. (nou ja het streven misschien wel, maar als dat je verwachting is, kan dat op een terleurstelling uitlopen.)

Ik heb zelf de soup en ben er uitermate tevreden mee.

Als je geen filter goeroe bent, en niet veel geld en vooral vrije tijd hebt zou ik zeker voor een bestaand ontwerp kiezen.
Wellicht eens luisteren of de reeds gemaakt ontwerp je kan bekoren?

WMC

Quote from: Erik van Voorst on April 15, 2008, 14:29:29
Helemaal correct...ik heb overigens zelf bewust gekozen om ALLE units keramisch te nemen....en ik moet zeggen dat ik nog steeds erg tevreden ben met het resultaat... ;)
Ik vraag mij altijd af waarom bij gelijkblijvend rendement en omvang er TOCH gekozen wordt voor een afwijkend materiaal...ik denk dan toch misschien wel ivm met "voicing" .

Wat ik zo ver van de Thiels heb gehoord (en ik heb er toch al wel een aantal gehoord) is dat het mooie units zijn, maar dat ze ook wel hun beperkingen hebben. Dit heeft elke unit, ook de Thiels. Het beeld wat de Thiel units neer kunnen zetten is erg indrukwekkend en meestal luchtig, maar ze missen meestal net dat kleine beetje realisme en echtheid. Overigens hebben de Etons ook hun eigen karakter, een Eton haal je er elke keer weer uit qua geluid, maar het is wel "echt" voor mijn gevoel.

Quote from: FFF on April 15, 2008, 19:25:19
Als je geen filter goeroe bent, en niet veel geld en vooral vrije tijd hebt zou ik zeker voor een bestaand ontwerp kiezen.
Wellicht eens luisteren of de reeds gemaakt ontwerp je kan bekoren?

Alles is te leren, met veel lezen en vooral veel luisteren en proberen is er best een lekker filter te maken. Zo zijn er en hoop begonnen, op een gegeven moment krijg je er gewoon gevoel voor wat lekker klinkt en hoe je iets moet doen. Overigens zou ik dan een 2 weg beginnen ipv met een complexere 3 weg luidspreker.


Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

scrutinizer

#21
Quote from: WMC on April 15, 2008, 19:47:39
Wat ik zo ver van de Thiels heb gehoord (en ik heb er toch al wel een aantal gehoord) is dat het mooie units zijn, maar dat ze ook wel hun beperkingen hebben. Dit heeft elke unit, ook de Thiels. Het beeld wat de Thiel units neer kunnen zetten is erg indrukwekkend en meestal luchtig, maar ze missen meestal net dat kleine beetje realisme en echtheid. Overigens hebben de Etons ook hun eigen karakter, een Eton haal je er elke keer weer uit qua geluid, maar het is wel "echt" voor mijn gevoel.
Eens Tom, de keuze van elektronica bepaald voor een groot deel de 'tasbaarheid' in deze.

QuoteAlles is te leren, met veel lezen en vooral veel luisteren en proberen is er best een lekker filter te maken. Zo zijn er en hoop begonnen[/b.
Yepp!!...... incluis sommige van de gevestigde orde. ;)

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Gydotron

#22
Ik ben het niet eens dat filtering zomaar wat uitproberen is. Ik hou eerder van een mathematische aanpak, uiteraard met luisterproeven. Zelf heb ik jaren aan zelfbouw gedaan, en nog trouwens, maar ik ben niet te beroerd om te zeggen dat ik nooit echt de absolute top heb gehaald en vele zelfbouwers niet. Dat wil niet zeggen dat je mooie zaken kan bouwen, maar de meesten blijven steken tot een bepaald niveau.
Een filter bouwen moet onderbouwd zijn met kennis; fasegedrag, vlak frequentie bereik, impulsgedrag, allemaal zaken die je wel voor een groot stuk kan vatten in een mathematisch model.

MVG  Guido

scrutinizer

Quote from: Gydotron on April 16, 2008, 12:07:52
Ik ben het niet eens dat filtering zomaar wat uitproberen is. Ik hou eerder van een mathematische aanpak, uiteraard met luisterproeven. Zelf heb ik jaren aan zelfbouw gedaan, en nog trouwens, maar ik ben niet te beroerd om te zeggen dat ik nooit echt de absolute top heb gehaald en vele zelfbouwers niet. Dat wil niet zeggen dat je mooie zaken kan bouwen, maar de meesten blijven steken tot een bepaald niveau.
Een filter bouwen moet onderbouwd zijn met kennis; fasegedrag, vlak frequentie bereik, impulsgedrag, allemaal zaken die je wel voor een groot stuk kan vatten in een mathematisch model.

MVG  Guido
Hoi Guido,

Desalniettemin zijn zowel Alan Wolf als Neil Patel door af te wijken van het bekend 'mathematisch model' verder gekomen in deze materie.

Grt,

Anton.

P.S. Maar ik ben het wel met je eens dat er afdoende licht moet schijnen om zicht te krijgen. ;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

WMC

Quote from: Gydotron on April 16, 2008, 12:07:52
Ik ben het niet eens dat filtering zomaar wat uitproberen is. Ik hou eerder van een mathematische aanpak, uiteraard met luisterproeven. Zelf heb ik jaren aan zelfbouw gedaan, en nog trouwens, maar ik ben niet te beroerd om te zeggen dat ik nooit echt de absolute top heb gehaald en vele zelfbouwers niet. Dat wil niet zeggen dat je mooie zaken kan bouwen, maar de meesten blijven steken tot een bepaald niveau.
Een filter bouwen moet onderbouwd zijn met kennis; fasegedrag, vlak frequentie bereik, impulsgedrag, allemaal zaken die je wel voor een groot stuk kan vatten in een mathematisch model.

MVG  Guido

Guido,

Hier ben ik het ook wel mee eens, echter ik heb op mijn speaker al verschillende filters gehad die allemaal een perfect fase en frequentie verloop hebben. Ook het afstraalgedrag was voor alle variaties goed en vertoonde geen rare pieken of dalen. Het is dus naast het wiskundig benaderen (wat ik als TU/e Werktuigbouwer graag doe omdat ik het gereedschap voor handen heb) ook luisteren naar echte muziek en hier mee het vergelijk trekken. De goede speaker bouwers zullen daarom denk ik dus ook vaak naar live gaan luisteren en het hiermee vergelijken, daar ligt denk ik de echte kunst. Wiskundig een filter ontwerpen is, zeker met de huidige tools, niet extreem moeilijk.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R