Avalon Indra

Started by berre, April 13, 2008, 20:12:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Quote from: Marc Heijligers on April 22, 2008, 09:23:48
Ik zou Anton graag een keer willen ontmoeten. Want volgens mij zijn we het 90% met elkaar eens, en zijn we de resterende 10% enorm aan het uitvergroten.

Mijn eigen ervaring is dat je het bij het rechte eind hebt. En ik denk dat jullie samen voldoende gespreksstof zouden hebben om een hoop van elkaar te leren. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

scrutinizer

Quote from: Marc Heijligers on April 22, 2008, 09:23:48
Ik zou Anton graag een keer willen ontmoeten. Want volgens mij zijn we het 90% met elkaar eens, en zijn we de resterende 10% enorm aan het uitvergroten.

Tja, ik ben benieuwd wat na een paar honderd jaar de geschiedenis boeken over forums te vertellen hebben...

M.
Since, my friend, you have revealed your
Deepest fear,
I sentence you to be exposed before
Your peers.
Tear down the wall!

Genoeg modder zo!!!! Waar zijn de worstel vrouwtjes?

Quote from: Marc Heijligers on April 22, 2008, 09:23:48
Volgens mij veel woorden voor het omschrijven van "smaak". Dat Pietje naar een ander geluid zoekt dan Jantje mag een gegeven zijn, maar "smaak" helpt je niet om dat specifieke geluid te synthetiseren met de middelen die je om je heen hebt.

Jammer, dat je het gehoor en het cultiveren ervan niet serieus neemt en weg veegt onder het matje, en dat dan ook nog onder de noemer "persoonlijke smaak".
De over jaren verkregen referentie door te luisteren naar 'live muziek' in alle disciplines, mike-feeds, recording(s), software, en een x-aantal weergave situaties, zijn voor mij - en andere - een zeer belangrijke deel in de equation.
En voert - mijn inziens - de regie over hetgeen de 'mathematiek' voor onze afwijking kan betekenen. ;) 

The central scrutinizer.

A. alias Anton. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

..........ik kan alleen maar zeggen dat het gehoor van Anton bij mij tot bepaalde veranderingen en niet geringe  ;)verbeteringen heeft geleidt ...doordat hij in staat is om het te kunnen vertalen (van hetgeen wat je hoort) naar een "technische" ingreep ....dat is een gemeen goed om te koesteren... ;)

.......maar goed....don't take my word for it.....luister zelf... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scanspeakman

Quote from: Marc Heijligers on April 22, 2008, 10:13:38
Toen ik een paar geleden bij de Avalon fabriek wilde komen kijken, hadden ze juridisch advies gekregen om niemand in de fabriek toe te laten. Men had een aantal rechtszaken lopen tegen bedrijven die hun designs kopieerden, en commercieel in de markt hadden gezet.

klinkt een beetje als security by obscurity. zat toevallig even op de site van Magico te kijken en daar staat gewoon vermeld dat ze gebruik maken van mundorff coper-foil spoelen en silver/gold caps met fotootje en al (uiteraard zijn de waarden niet te lezen maar a la...).

Scanspeakman

Marc Heijligers

Quote from: Erik van Voorst on April 22, 2008, 11:49:22
..........ik kan alleen maar zeggen dat het gehoor van Anton bij mij tot bepaalde veranderingen en niet geringe  ;)verbeteringen heeft geleidt ...doordat hij in staat is om het te kunnen vertalen (van hetgeen wat je hoort) naar een "technische" ingreep ....dat is een gemeen goed om te koesteren... ;)

Ik twijfel ook niet aan de kwaliteiten van Anton in deze zin, dat is nooit het punt van discussie geweest.

Ik stoor me hooguit aan het subjectieve beeld wat hij rondom mij en andere techneuten schetst.

M.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

scrutinizer

#80
Oeps!!! Did I miss something? What's wrong with this picture ...did we have a partial server crash again??

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Er is weer eens vet ge-moderate in dit topic....  ::)


De reden waarom is mij niet duidelijk, maar voor wie serieus wat mist en een goede reden heeft voor de ontbrekende informatie, heb ik de missende posts (tussen 11.59 en 17.05 uur) hier als PDF beschikbaar. 8)


En gek genoeg zie ik dat de laatste post van Mark H. nu post nummer 79 is, terwijl het eerst post nummer 86 was... Dus er meer is verdwenen dan alleen het genoemde tijdsbestek? Waarom geen commentaar van de modererende moderator* ???


*Suske en Wiske en de Modererende Moderator is het nieuwste album van dit sympathieke Vlaamse duo.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

WMC

Dat idee had ik ook al, maar waarom heb je ze als PDF beschikbaar?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Arno P

#83
Quote from: WMC on April 22, 2008, 22:09:22
Dat idee had ik ook al, maar waarom heb je ze als PDF beschikbaar?

Een zieke tic toch  ;D ;)....control freak? (Of doorgeschoten audio perfectionisme  ;D ;) )...leg DAT nu maar eens uit waarde collega

Marc Heijligers

Quote from: Audiofiel on April 22, 2008, 20:27:55
Er is weer eens vet ge-moderate in dit topic....  ::)

Ik vraag het me af.

Quote from: Audiofiel on April 22, 2008, 20:27:55
De reden waarom is mij niet duidelijk, maar voor wie serieus wat mist en een goede reden heeft voor de ontbrekende informatie, heb ik de missende posts (tussen 11.59 en 17.05 uur) hier als PDF beschikbaar. 8)

I want to speak to my laywer!

M.  :)
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Audiofiel

Quote from: WMC on April 22, 2008, 22:09:22
Dat idee had ik ook al, maar waarom heb je ze als PDF beschikbaar?

Ach, zoals Arno al aangeeft, kan het vastleggen van bepaalde uitlatingen op een openbare plek middels  een digitaal bestand in het ergste geval aangemerkt worden als een 'tic' ;), maar is het bevestigen van kennis rondom het Corpus Delicti nochtans een evenzeer aan te wrijven saillant gegeven. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Godtoh

Ach het ging weer es nergens over.
Info in een topic is leuk, maar vraag me af of de TS er iets aan heeft.

Maar pak bijvoorbeeld eens het topic met de XxXjes van Erik hemzelf.
Begin daar een discussie en hou andere plaatsen eens schoon.

Lijkt wel op een discussie met Sander Sassen ::)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Marc Heijligers

Er is e.e.a. uit het topic gehaald, maar er stond nog e.e.a. op mijn scherm.

Quote from: scrutinizer on April 22, 2008, 17:05:24
Dit stukje proza van jouw hand vindt ik persoonlijk wat triest en overdreven en schets een zeer negatief beeld welke niet stoelt op 'wetenschappelijk' onderzoek :P.

Dit stuk was geschreven n.a.v. een artikel waarin beweerd werd dat er steeds minder interesse is voor high-end audio, omdat er minder auditief onderwijs werd gegeven op scholen. Leek me wat kort door de bocht in een wereld waar er meer variabelen zijn dan een onderwijs vorm. Weer een staaltje van een willekeurig verband tot oorzaak-gevolg te bombarderen.

De beeldvorming over het high-end wereldje is niet zozeer de mijne, maar de verwoording van vele mensen om mij en anderen heen. Ikzelf kan het allemaal prima relativeren en absorberen, en er mijn eigen rol in vinden. Ik kan bovendien de mens uitstekend scheiden van de inhoud.

Terug naar speaker bouw. Ik heb hier thuis een Eidelon bezitter gehad, die na 5 minuten luisteren naar de Milestones al hardop zat te bedenken hoe hij zijn speakers moest gaan verplaatsen om tot een los en energetisch geluidsbeeld te komen, ondanks dat zijn installatie was behangen met krankjorum dure MIT kabels, en bestond uit bijv. niet de minst-geringste Spectral versterkers. Als hij zijn geld had besteed aan een aantal simpele akoestische aanpassingen (niet zozeer 'audiofiele' traps, maar eenvoudige zaken als een boekenkast met boeken, vloerkleed, grote design lamp met stof aan het plafond, (nep) gordijnen in de hoek), en een paar obvious zaken op orde zou brengen, dan zou dat 100x zoveel doen als een MIT kabeltje voor 1/100 van de prijs.

Ik heb er moeite mee als de puntjes op de i als noodzakelijke voorwaarde gesteld worden om iets te kunnen bereiken, zonder op een gedegen manier aandacht aan de letter zelf te besteden.

Terug naar de Indra. Als je toegang tot een orginele Avalon zou hebben, en de kennis en kunde om het te analyseren, kan je met dood normale materialen en componenten makkelijk een Avalon benaderen, en in sommige gevallen ook nog verbeteren (je weet wel, smaak, ook zij maken keuzes op basis van omgevingsvariabelen). De vraag is of je dat wil (en kan). Als je een Indra wilt hebben, koop er dan een zou ik zeggen. Als je zoiets als een Indra wil maken, en je hebt geen toegang tot het ontwerp, trek dan maar heel veel tijd uit om tot iets soortgelijks te komen. Ook al heb je een recept van een top-kok voor je liggen, als je voor het eerst van je leven een pan uit de kast trekt, vrees ik dat er iets anders uit komt dan wat de kok op zijn papiertje heeft staan. Maar op een gegeven moment lukt het wel.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

scrutinizer

Daar ik niet van mening ben dat deze discussie uit de hand gelopen was, heb ik 2 vragen aan de moderator:
- Wat 'was' je reden van ingrijpen?
- En waarom is er niet van tevoren op gewezen?

@ Marc

Quote from: Marc Heijligers on April 22, 2008, 11:59:39
Ik stoor me hooguit aan het subjectieve beeld wat hij rondom mij en andere techneuten schetst.

M.
Rekening houdend met het 'smalbandig' modereren hier....
Marc, wat voor beeld schets ik dan om techneuten?....Uitleg omtrent....kan in de toekomst leiden tot  verandering in het benaderen. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Quote from: Marc Heijligers on April 23, 2008, 08:37:43
Er is e.e.a. uit het topic gehaald, maar er stond nog e.e.a. op mijn scherm.

Dit stuk was geschreven n.a.v. een artikel waarin beweerd werd dat er steeds minder interesse is voor high-end audio, omdat er minder auditief onderwijs werd gegeven op scholen. Leek me wat kort door de bocht in een wereld waar er meer variabelen zijn dan een onderwijs vorm. Weer een staaltje van een willekeurig verband tot oorzaak-gevolg te bombarderen.

Eens!

QuoteDe beeldvorming over het high-end wereldje is niet zozeer de mijne, maar de verwoording van vele mensen om mij en anderen heen. Ikzelf kan het allemaal prima relativeren en absorberen, en er mijn eigen rol in vinden. Ik kan bovendien de mens uitstekend scheiden van de inhoud.

Gelukkig....zie mijn analogie met 'parkeerwachters'.

QuoteTerug naar speaker bouw. Ik heb hier thuis een Eidelon bezitter gehad, die na 5 minuten luisteren naar de Milestones al hardop zat te bedenken hoe hij zijn speakers moest gaan verplaatsen om tot een los en energetisch geluidsbeeld te komen, ondanks dat zijn installatie was behangen met krankjorum dure MIT kabels, en bestond uit bijv. niet de minst-geringste Spectral versterkers. Als hij zijn geld had besteed aan een aantal simpele akoestische aanpassingen (niet zozeer 'audiofiele' traps, maar eenvoudige zaken als een boekenkast met boeken, vloerkleed, grote design lamp met stof aan het plafond, (nep) gordijnen in de hoek), en een paar obvious zaken op orde zou brengen, dan zou dat 100x zoveel doen als een MIT kabeltje voor 1/100 van de prijs.

Eens! Begeleiding is van het grootste belang met high performance apparatuur, maar vlak niet uit dat de bezitters  zelf ook graag 'winterschilderen' ;)

QuoteIk heb er moeite mee als de puntjes op de i als noodzakelijke voorwaarde gesteld worden om iets te kunnen bereiken, zonder op een gedegen manier aandacht aan de letter zelf te besteden.

Eens! But I like my cherry on top.

QuoteTerug naar de Indra. Als je toegang tot een orginele Avalon zou hebben, en de kennis en kunde om het te analyseren, kan je met dood normale materialen en componenten makkelijk een Avalon benaderen, en in sommige gevallen ook nog verbeteren (je weet wel, smaak, ook zij maken keuzes op basis van omgevingsvariabelen). De vraag is of je dat wil (en kan). Als je een Indra wilt hebben, koop er dan een zou ik zeggen. Als je zoiets als een Indra wil maken, en je hebt geen toegang tot het ontwerp, trek dan maar heel veel tijd uit om tot iets soortgelijks te komen. Ook al heb je een recept van een top-kok voor je liggen, als je voor het eerst van je leven een pan uit de kast trekt, vrees ik dat er iets anders uit komt dan wat de kok op zijn papiertje heeft staan. Maar op een gegeven moment lukt het wel.

Eens!! Tot aan die laatste 10%. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Gydotron

Ik ben er van overtuigd dat een Indra te clonen valt, als je tenminste veel geduld hebt en er van uit gaat dat  je eigen ontwerp anders zal zijn dan de Indra. Als je niet voldoende kennis het om tot een goed filter te komen dan zou ik er niet aan beginnen. Spijtig genoeg zijn er maar erg weinig zelfbouwers die echt topniveau halen. Zelf acht ik mij niet in staat om zoiets te bouwen. Ik denk trouwens dat heel wat zelfbouwers bouwen omdat ze het leuk vinden. Het gaat hem dan minder om het eindresultaat, ik heb het dan over de geluid-matige prestaties. Veel zelfbouwers zijn niet kritisch genoeg om echt top te halen.
Ik merk dat er heel wat zelfbouwers ontzettend mooie en degelijke kasten kunnen bouwen. Vaak veel beter dan de commerciƫle kasten. Als ik even aan Erik denk, hij heeft erg mooie en degelijke kasten gebouwd, maar de filtering heeft hij overgelaten aan een professional.
Marc daarentegen hield van de uitdaging om een filter te ontwerpen. Hij heeft heel wat input gekregen van mensen die hier veel ervaring mee hadden, ik denk even aan Paul Van Cluysen. Uiteindelijk heeft Marc een heel mooi eindproduct gebouwd. Mijn enige commentaar is dat Marc weinig kruisbestuivingen heeft gedaan qua apparatuur. Hij heeft nooit iets gewijzigd in zijn set. Vanuit de mathematische aanpak is dat natuurlijk een erg goede keuze, maar ik denk dat het toch verstandig was geweest om bv. met wat betere bekabeling te gebruiken. Maar, ja mijn keuzes hoeven die van een ander niet te zijn.

Grtn  Guido

fgroen

Doet-ie het al???

Ongelofelijk, wat een discussie.

Ik kom er net instuiteren. Het meeste is tussen de regels door wel gezegd. Als je een paar Indra's wilt, moet je gewoon een dikke pinpas meenemen en naar de winkel lopen. Zoals ook reeds is gezegd: trek dan ook nog maar een aantal tientallen milles uit voor de rest van de keten. Ik sta er altijd versteld van dat mensen tot de conclusie komen dat speakers zo geweldig zijn, als ze die horen op een compleet vreemd systeem. Het enige dat je kunt concluderen, is dat het complete audiosysteem je aanstaat.

Als je erop uit bent om een paar mooie speakers te bouwen, is er in DIY-land genoeg te beleven. Afhankelijk van je eigen achtergrond en ervaring kun je kiezen in hoeverre je eigenwijs wilt zijn. Een speaker met "indra-luidspreker-bezetting" is nog niet gepubliceerd, voor zover ik weet, dus is er voor die specifieke combinatie geen kennis voorhanden. Als je dat dan toch wilt, zul je zelf aan de slag moeten, en daarvoor heb je wel de nodige onderbouwing nodig. Als je die niet zelf hebt, zul je je die eigen moeten maken, of mensen die die onderbouwing wel hebben aardig aankijken, al dan niet met een fles van hun favoriete drankje onder je arm.  ;)

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Quote from: WMC on April 16, 2008, 18:38:08
Ondanks je smileys blijf ik bij mijn standpunt. Voor jou zijn je XxX speakers het beste wat er ooit is geproduceerd en dat respecteer ik ook. Ik heb echter nog geen Thiel systeem gehoord waarbij ik echte tastbaarheid heb gehoord. Begrijp me niet verkeerd, het zijn erg goede units en het beeld is echt fantastisch. Elk Thiel systeem gaf een erg groot en net beeld, het bleef alleen tot nu toe altijd nog een beetje in de ruimte hangen en miste net dat kleine beetje tastbaarheid. Waar het hem in zit weet ik niet, maar dit zijn mijn ervaringen met de units.


Ik zou zeggen... kom eens luisteren.  8)

Ik denk, dat je meer refereert naar problemen in de filtering dan dat de units zelf het probleem zijn. In mijn luistersituatie heb ik tastbaarheid genoeg.

Jammer dat elke keer weer die units aan de schandpaal genageld worden.  ::)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Guido Tent

#93
Hoi,

Andere Guido hier: Ik heb afgelopen maandag heerlijk naar muziek zitten luisteren bij Marc. Ik had z'n laatste creaties nog niet gehoord, maar ben nu zeer onder de indruk. Op detail is nog wat aan te merken, maar dat vergeet je gewoon omdat de rest erg mooi is. Een zeer grote stap voorwaarts t.o.v. de situatie enkele maanden terug.

Daarna hebben we wat metingen verricht aan enkele units voor een nieuw project, en op basis van de resultaten, en de ervaringen van Marc, op gevoel een filter ineen gebasteld. Dat was natuurlijk verre van ideaal, maar het aardige was wel, dat we voorspelbare resultaten kregen, en die ook in gewenste richtingen optimaliseren konden. Er is dus grip op de zaak.

In het algemeen: Ik denk dat het goed is om eerst van elkaar te weten wat we gemaakt hebben, en te bepalen hoe dat klinkt, alvorens de discussie in te duiken - waarmee ik niet iedereen bij Marc uitnodig om te komen luisteren  ;D

hartelijke groet

Guido Tent

Guido Tent

Quote from: fgroen on April 23, 2008, 16:51:45
Ik zou zeggen... kom eens luisteren.  8)

Ik denk, dat je meer refereert naar problemen in de filtering dan dat de units zelf het probleem zijn. In mijn luistersituatie heb ik tastbaarheid genoeg.

Jammer dat elke keer weer die units aan de schandpaal genageld worden.  ::)

Inderdaad:

Dat komt omdat ze lastig toe te passen zijn. Met de Philips TDA1541 DAC is dat ook het geval. Als je je verdiept in die chip, en hem omringt met de juiste hardware (voeding, lage jitter clocking etc) dan kan ze tot enorme hoogte stijgen.

Zo ook met de Tiels, je moet je erin verdiepen.....

groet

Guido Tent

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Godtoh on April 22, 2008, 22:43:44
Ach het ging weer es nergens over.


Er zit een nuance tussen...het ging weer eens nergens over....en....ik begrijp er weer eens niets van... ;)

Mocht dat laatste het geval zijn kan ik je dat niet kwalijk nemen gezien je leeftijd van 21 jaar......er lopen nl. mensen rond (bv. OLS) die de keramische units en hun filtering al meer dan 10 jaar intensief bestuderen........... ;).
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Gydotron

Spijtig dat audio zo'n "mannenzaak" is, moesten er hier wat vrouwen posten, het zou er heel wat genuanceerder aan toe gaan. >:D >:D

Guido


WMC

Quote from: Gydotron on April 23, 2008, 18:45:04
Spijtig dat audio zo'n "mannenzaak" is, moesten er hier wat vrouwen posten, het zou er heel wat genuanceerder aan toe gaan. >:D >:D

Guido



Toch lastig, maar mijn vriendin heeft er niet het geduld voor... een standaard Philips setje klinkt immers toch ook goed? Al lees ik toch regelmatig dat de vrouwen van forumleden hier op het forum mee het geluid van de set bepalen, al dan niet onbewust.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Godtoh

Quote from: Erik van Voorst on April 23, 2008, 18:40:47
Er zit een nuance tussen...het ging weer eens nergens over....en....ik begrijp er weer eens niets van... ;)

Mocht dat laatste het geval zijn kan ik je dat niet kwalijk nemen gezien je leeftijd van 21 jaar......er lopen nl. mensen rond (bv. OLS) die de keramische units en hun filtering al meer dan 10 jaar intensief bestuderen........... ;).
Als jij dat wil Erik en vind, maakt mij geen drol uit.
Topic starter laat veel van zich horen, en het is net als de discussie is een zware kast noodzakelijk.
Ach je weet wel, open gewoon een nieuw topic en doe het niet in zo'n ding.

Staat inmiddels in IEMAND ANDERS zijn topic 3 pagina's met discussie beschreven...

En wat dat filtering en bekabeling gedoe betreft, ik geloof er bar weinig van dat er verschil in zit.
Maar goed dat ben ik maar he, als anderen het wel horen is dat natuurlijk ok, ik bedoel iemand moet de economie draaiende houden...
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Erik van Voorst (in memoriam)

No need to get rude... ;D

Met alle respect de discussie ging mijnsinziens telkens perfect on-topic... ;)

Materiaalkeuzes, Bouwwijzes, , Filters (uitbesteden of juist niet), wat vertelt je meetapparatuur en wat vertelt je oor....., Commercie problemen , wat doen  designers etc etc etc.

Dat er iets blijkt te zijn verloren gegaan aan mails zou eventueel met de hitte in de strijd te maken kunnen hebben  :P...maar ik heb persoonlijk met veel interesse ieders standpunt in het bouwen van klonen en in het bijzonder van de Indra tot nu toe gevolgd...

Dat de topic-starter niet meer wenst te reageren is zijn goed recht maar zegt verder weinig over de kwaliteit van dit topic...hij krijgt in ieder geval nu een schat van informatie van talloze mensen die zich elk met een onderdeel bezig houden....

Do Not Shoot At The Pianist(s)... :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!