Avalon Indra

Started by berre, April 13, 2008, 20:12:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FFF

Quote from: Marc Heijligers on April 24, 2008, 13:58:00
Zo heb ik afgelopen week Totem Arro's van een vriend van me te leen. Ik vind dat gezien de maatgeving opzienbarende luidsprekers. Klinken mooi open, laten veel detail horen, projekten alleraardigst, er komt best wat laag uit voor zi'n kastje, etc. etc. Maar ondanks de details, missen ze een bepaald soort transparantie. Guido Tent heeft ze mee naar Tentlabs genomen om ze aldaar een keer te laten horen aan een collega. Toen er een experiment werd gedaan met een ander klok circuit, was dat via de Totems compleet onhoorbaar, terwijl het bij een Ensemble PA-1 goed hoorbaar was. M.a.w., niet iedere installatie is transparant genoeg om details te laten horen.

De totems zijn helemaal niet transparant. (zeker niet in vergelijking met Thiel) ken de speakers, om het laag er uit te halen resoneerd de hele kast mee, klinken zeker niet slecht voor het geld, maar je kunt het echt niet vergelijken met een avalon clone, nog veel meer details zin er hoorbaar en veel transparanter. In een avalon clone setup hoor je alles (heel duidelijk). ook de apparatuur speeld een grote rol, kleine dingen zoals kabels etc zijn ook heel duidelijk.

Godtoh

Quote from: fgroen on April 24, 2008, 09:53:38
Doe ik ook nog maar ff een duit in het zakje... Ik denk, dat je ervaringen met kabels 100% in overeenstemming zijn met de apparatuur die in je voetnoot staat. Als je daarmee tevreden bent, prima.

Ik heb er wel problemen mee, dat je mensen verkettert die wèl wat verder kijken en luisteren.
Ik verketter niemand, ik geloof alleen niet in het verschil in kabels.
Naja dat de ene kabel een hogere weerstand (impedantie) heeft dan de andere natuurlijk wel.
Maar de link die Marc liet zien spreekt voor zich.
Er zit inderdaad wel degelijk verschil in componenten (leuk joh zo'n componenten discussie).
Maar ik heb mijn twijvels of ik het hoor ja, en dat ik een beetje een cheap ass set heb doet dat er toe?
Als ik het zo lees zou je het daar namelijk ook moeten horen...

Zijn wel meer dingen in het leven dan audio, voor mij dan :)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

hifiman

Quote from: Godtoh on April 24, 2008, 16:29:45
Zijn wel meer dingen in het leven dan audio, voor mij dan :)
Precies, video is ook boeiend  O0

fgroen

Quote from: Godtoh on April 24, 2008, 16:29:45
Ik verketter niemand, ik geloof alleen niet in het verschil in kabels.
Naja dat de ene kabel een hogere weerstand (impedantie) heeft dan de andere natuurlijk wel.
Maar de link die Marc liet zien spreekt voor zich.
Er zit inderdaad wel degelijk verschil in componenten (leuk joh zo'n componenten discussie).
Maar ik heb mijn twijvels of ik het hoor ja, en dat ik een beetje een cheap ass set heb doet dat er toe?
Als ik het zo lees zou je het daar namelijk ook moeten horen...

Zijn wel meer dingen in het leven dan audio, voor mij dan :)

Lees het commentaar van Marc er dan nog maar eens goed op na. Als je set niet een bepaald niveau heeft, zal het inderdaad allemaal niets uitmaken. Wat dat betreft ben jij inderdaad een self fulfilling proficy aan het beleven. Zoals ik ook al aangaf, is me dat om het even.

De manier waarop jij je standpunt uitdraagt, lijkt erop also je iedereen voor gek verklaart die wèl verschillen hoort tussen verschillende kabels etc. Sorry dat ik dat "verketteren" heb genoemd. De irritatie wordt er niet minder om.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Godtoh

Quote from: fgroen on April 24, 2008, 16:37:14
Lees het commentaar van Marc er dan nog maar eens goed op na. Als je set niet een bepaald niveau heeft, zal het inderdaad allemaal niets uitmaken. Wat dat betreft ben jij inderdaad een self fulfilling proficy aan het beleven. Zoals ik ook al aangaf, is me dat om het even.

De manier waarop jij je standpunt uitdraagt, lijkt erop also je iedereen voor gek verklaart die wèl verschillen hoort tussen verschillende kabels etc. Sorry dat ik dat "verketteren" heb genoemd. De irritatie wordt er niet minder om.
Ik verklaar niemand voor gek.
Ik vind het alleen raar dat er verschil in zit, en ik hoor het zelf niet.
Maar voor degene die ik gekwetst heb of beledigd heb mijn excuses.

Als iemand mij kan overtuigen (het verschil laten horen) tussen kabels cq componenten zou dat wel leuk zijn.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

WMC

Quote from: Godtoh on April 24, 2008, 17:47:56
Ik verklaar niemand voor gek.
Ik vind het alleen raar dat er verschil in zit, en ik hoor het zelf niet.
Maar voor degene die ik gekwetst heb of beledigd heb mijn excuses.

Als iemand mij kan overtuigen (het verschil laten horen) tussen kabels cq componenten zou dat wel leuk zijn.

QuoteOm dit te weerleggen mag je gerust eens komen luisteren, eigen muziek mee, geen probleem. Nadeel is alleen dat je 200 km verderop woont.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Godtoh

#131
Ja 200km is mij net wat te ver :(
Anders had je zeker al een pb gehad ;D

Op vakantie in de zomer ben ik mssn wel redelijk in de buurt.
Naja zit ergens in het zuiden van brabant...
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Martijn_H

Quote from: Marc Heijligers on April 24, 2008, 13:58:00
Ik ben het met je eens dat als iets met een MKT cap nergens naar klinkt, dat het met het toepassen van een MKP niet gaat oplossen. Dat is wat ik probeer aan te geven met de puntjes op de i.

Waar je voor op moet passen is dat ook de rest van je keten transparant genoeg moet zijn om bepaalde zaken hoorbaar te maken. (..) Voor de purist, dat betekent ook dat niet iedere ABX test uitsluitsel geeft.

M.

:) Het is inderdaad fijn om te weten dat het goed zit met de componentkwaliteit.

Ik heb nu twee verschillende soorten systemen. Een gesloten met excell laag en Accuton mid/hoog en een dipool met Accuton mid en Mundorf hoog. Allemaal units die gekozen zijn om o.a. hun lage vervorming. Ik denk dat velen dit wel als zeer transparante luidsprekers zien, waarop verschillen waarneembaar mee zijn.

Wat wij echter zeer transparante luidsprekers vinden zijn eigenlijk "zwakke ketens" binnen het systeem. De goedkoopste cd speler kleurt 10 keer minder dan de beste luidsprekers. Ons gehoor is ook een zeer beperkende factor als we al over minimale "hoorbare" verschillen praten. Als je al bedenkt dat sommige tweeters met hun vervorming onder de gehoorgrens zitten, waarom zouden kwaliteits verschillen bij cd-spelers dan al hoorbaar moeten zijn als die minimaal 10 keer zo goed zijn als speakers wb THD  >:D ( naja, wellicht iets voor een ander topic )

Quote from: Erik van Voorst on April 24, 2008, 13:10:41
???

Jij hoort dus wel een materiaalverschil tussen bijvoorbeeld een koperen spoel en een zilveren spoel....maar niet materiaalverschillen tussen caps..... ???

Of bedoel je waardeverschillen van spoelen....tja dan zou die statement nogal wiedes zijn...maar dat zou ook bij caps dan het geval zijn...pak maar eens een 1 uF/100 Volt en zet deze even op een 100 uF/1000 Volt plek dan begrijp je meteen wat ik bedoel...  :-X >:D   ;D

Ik doel op de test van marc.

Uiteindelijk zal iedereen een eigen mening hebben en dat vind ik prima, maar dan moet die niet opgedrongen worden bij anderen. Iemand die geen verschil kan horen tussen twee verschillende kabels hoeft niet persé diegene te zijn die het fout heeft.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/download.php?id=5963

Voor de Topic starter: Niet lullen, maar bouwen!  ;D   ;)

mvg,

Martijn

Marc Heijligers

Quote from: Godtoh on April 24, 2008, 16:29:45
Ik verketter niemand, ik geloof alleen niet in het verschil in kabels.

Geloven doe je in de kerk. Dit is iets waar je je gewoon over kan informeren.

Quote from: Godtoh on April 24, 2008, 16:29:45Maar ik heb mijn en dat ik een beetje een cheap ass set heb doet dat er toe?

Helemaal niets. Prijs doet er niet toe. Die Totems zijn bijv. best prijzig. Er zijn goedkopere systemen die transparanter kunnen klinken (denk bijv. aan Usher).

M.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Godtoh

Quote from: Marc Heijligers on April 24, 2008, 18:48:12
Geloven doe je in de kerk. Dit is iets waar je je gewoon over kan informeren.

Helemaal niets. Prijs doet er niet toe. Die Totems zijn bijv. best prijzig. Er zijn goedkopere systemen die transparanter kunnen klinken (denk bijv. aan Usher).

M.
Hmz ok, naja ga wel goed naar de needles luisteren dan 8)
Ene filter schijnt wat beter te zijn (janzen audio coils en clarity caps).
Geen idee waar ik op moet letten maar het zal wel :P
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

FFF

Quote from: Godtoh on April 24, 2008, 17:47:56
Ik verklaar niemand voor gek.
Ik vind het alleen raar dat er verschil in zit, en ik hoor het zelf niet.
Maar voor degene die ik gekwetst heb of beledigd heb mijn excuses.

Als iemand mij kan overtuigen (het verschil laten horen) tussen kabels cq componenten zou dat wel leuk zijn.

Wat voor set heb je dan?

Als je praat over de set in je signature dan is dat absoluut geen set in vergelijking met bijv, mij set, die van fgroen of die van Marc.

Deze sets met thiel componenten laten echt alles horen.

Wat fouten op een cd hebben me m'n speaker uit elkaar doen halen.. Ik dacht dat m'n tweeter kapot was...
Die cd had ik al 100x gehoord maar niet op thiel units  :P

De met de (hele cheape) kabel die ik er nu tussen heb hangen hoor ik de fout helemaal niet, de set klinkt warm en meer als een goedkoper setje (type B&W 600 serie op een marantz versterker is het beeld wat ik er het beste bij kan schetsen).

Met van den hul hoor ik veel meer detail, veel meer dynamiek, veel meer laag...

Toen ik de eerste speaker af had vond ik het prachtig, heb met tranen in mijn ogen mono zitten luisteren.
Toen ik de 2de speaker af had (en op de goedkopere kabel had aangesloten) zette ik mijn stereo aan en zei tegen m'n vriendin "wat gaan we nu doen".

Ze vroeg heel verbaast waarom ik niet blij en enthousiast was. Puur omdat alle preformance weg was.

Als ik mezelf woon (en er is weer financiele ruimte want het kost allemaal genoeg en heb even andere prioriteiten) dan ga ik dus echt een kabel uitzoeken die helemaal past bij mijn wensen. En ik weet zeker dat ik veel verschil ga horen en deze set helemaal kan finetunen met de luidsprekerkabel.




Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Godtoh on April 24, 2008, 17:47:56
Ik verklaar niemand voor gek.
Ik vind het alleen raar dat er verschil in zit, en ik hoor het zelf niet.
Maar voor degene die ik gekwetst heb of beledigd heb mijn excuses.

Als iemand mij kan overtuigen (het verschil laten horen) tussen kabels cq componenten zou dat wel leuk zijn.

Aanvaard  ;D >:D

Waarom experimenteer je zelf niet gewoon wat meer...dat is hardstikke leuk (hoewel..ik blies hierdoor zelf ooit een eindtrap op  :-X)
Dan heb je nooit een opgefokte blindtest of andere opgefokte situatie....gewoon in je eigen ruimte
met niemand om je heen die bij voorbaat al begint te blerren TJEZUS... :o

Neem bv. zo een deurbel schelledraadje en hang het eens tussen je "cheap-ass-system as you referrred" ;D  daarna een Mediamarkt Speakersnoer van een "normale prijs"  zeg plm. 8 euro de meter....

Daarna 220V snoertje en weer diezelfde goede gemiddelde MM snoer....ik denk dat je verbaast zult staan.... ;)

Helemaal als je daarna een zilver speakersnoertje kunt lenen van een forumbezoeker... :o >:D

Scheelt ook weer een hoop discuseren...in de trend van.....ik denk dat.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Godtoh

Ja ik ken dan ook de 600 serie van b&w icm marantz.
Ik vind daar het midden niet mooi van (schijnt b&w trekje te zijn).

Van de 700 serie op een klasse a eind bak vond ik het hoog weer te nadrukkelijk, deed pijn aan de oren terwijl het midden en laag daar wel weer goed was.

Maar goed, ik vind 8 euri de meter best veel om te testen.
De interne bekabeling van mijn speakers is 1,5mm2 ofc.
Van de fronts kan ik dit nog upgraden naar 4.0mm2 ofc.

Doen of laten? ;)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

scrutinizer

Quote from: Marc Heijligers on April 24, 2008, 18:48:12
Geloven doe je in de kerk. Dit is iets waar je je gewoon over kan informeren.

Helemaal niets. Prijs doet er niet toe. Die Totems zijn bijv. best prijzig. Er zijn goedkopere systemen die transparanter kunnen klinken (denk bijv. aan Usher).

M.
Maar niet zo 'spiritueel' :P ;D



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Godtoh on April 24, 2008, 20:39:08
De interne bekabeling van mijn speakers is 1,5mm2 ofc.
Van de fronts kan ik dit nog upgraden naar 4.0mm2 ofc.

Doen of laten? ;)

Een beetje moeilijk omdat vanuit mijn stoel te bepalen.... ;D

eerste indruk is laten......ik zou eerder aandacht geven aan externe testen...
wel oppassen dat je niet in de "marge" steeds maar test....je moet wel een substantieel verschil toepassen en dan kunnen ontwaren...al is die weer voor een ieder subjectief enz enz enz  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Aangezien de Topic starter zijn snor drukt.......iemand nog een 'smalbandig' discussiepunt? :P

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

FFF

Quote from: Godtoh on April 24, 2008, 20:39:08
Maar goed, ik vind 8 euri de meter best veel om te testen.
De interne bekabeling van mijn speakers is 1,5mm2 ofc.
Van de fronts kan ik dit nog upgraden naar 4.0mm2 ofc.

Doen of laten? ;)

Naar mijn meing:

Size doesn't matter.

Ga eerst een de uitwendige kabels testen. Je kan je interne bekabeling upgraden maar je zou ook eens een hele andere draad er in kunnen stoppen, bijv puur zilver zoals o.a. ik en Erik gebruiken in de speakers.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: scrutinizer on April 24, 2008, 21:05:40
Aangezien de Topic starter zijn snor drukt.......iemand nog een 'smalbandig' discussiepunt? :P

Anton.



Misschien is hij toch stiekum aan zijn Avalon "Isis" begonnen........................
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Quote from: Erik van Voorst on April 24, 2008, 21:18:54
Misschien is hij toch stiekum aan zijn Avalon "Isis" begonnen........................
Hij heeft hem gewoon staan.....dit was een test. ;) ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Marc Heijligers

Quote from: Gydotron on April 23, 2008, 10:43:56
Mijn enige commentaar is dat Marc weinig kruisbestuivingen heeft gedaan qua apparatuur. Hij heeft nooit iets gewijzigd in zijn set.

Guido, ik heb met meerdere versterkers gespeeld. Verder zijn er nog een aantal andere bouwers van de Milestones, zodat ik ze ook in een andere akoestiek en met een andere installatie beluister.

M.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Godtoh

Naja gooi ik eerst wel 1,5mm2 ofc van de marantz naar de naaldjes....

En dan het verschil tussen dat en de standaard 0,75mm2 bekijken...

Trouwens, is het waard om een gainclone te maken als eindversterker (en dat dus door de marantz laten aansturen)?
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Guido Tent

Quote from: Marc Heijligers on April 24, 2008, 21:25:15
Guido, ik heb met meerdere versterkers gespeeld. M.

Ja, da's waar, ik herinner me nu weer de avond met de 300b prototypes op de milsetones, 10 watt single-ended triode op een kudde Thiel units, en dat ging verrassend goed (en luid). We hebben daar ook nog interessante waarnemingen gedaan omtrend de operating points van de 300b, maar nu dwaal ik af.......

andere Guido (Tent)

WMC

Quote from: Godtoh on April 24, 2008, 22:04:37
Naja gooi ik eerst wel 1,5mm2 ofc van de marantz naar de naaldjes....

En dan het verschil tussen dat en de standaard 0,75mm2 bekijken...

Trouwens, is het waard om een gainclone te maken als eindversterker (en dat dus door de marantz laten aansturen)?

Met die Marantz is helemaal niks mis, je zou het eens kunnen proberen, maar vraag je zelf eens af wat je wilt verbeteren. Ik lees vaak genoeg dat mensen weer een nieuwe kabel of versterker kopen, terwijl ze tevreden zijn met hun set. Wat is dan het doel vraag ik me dan af... "Mijn set beter maken" ... Maar daar was je toch tevreden over? Laat je ook niet gek maken door alles wat je hier leest, als jij tevreden bent is het goed, jij moet er immers elke dag naar luisteren.

Ik heb de Needle nooit gehoord, maar lees er veel goed over. Je kunt eens gaan denken over een andere speaker als je echt beter wilt, een 8 cm die van 20-20.000 Hz moet weergeven is natuurlijk altijd een compromis (of speel je wel met sub?). Een leuke 2 weg zal denk ik meer verbeteren dan een andere versterker. Een 13-15 cm woofer geeft al praktisch 3 keer het oppervlak, laag zou dan al wat van zelf sprekender moeten worden, een echte tweeter is beter in het hoog met betrekking tot afstraling door de kleinere conus.

Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Godtoh

Quote from: WMC on April 24, 2008, 22:33:33
Met die Marantz is helemaal niks mis, je zou het eens kunnen proberen, maar vraag je zelf eens af wat je wilt verbeteren. Ik lees vaak genoeg dat mensen weer een nieuwe kabel of versterker kopen, terwijl ze tevreden zijn met hun set. Wat is dan het doel vraag ik me dan af... "Mijn set beter maken" ... Maar daar was je toch tevreden over? Laat je ook niet gek maken door alles wat je hier leest, als jij tevreden bent is het goed, jij moet er immers elke dag naar luisteren.

Ik heb de Needle nooit gehoord, maar lees er veel goed over. Je kunt eens gaan denken over een andere speaker als je echt beter wilt, een 8 cm die van 20-20.000 Hz moet weergeven is natuurlijk altijd een compromis (of speel je wel met sub?). Een leuke 2 weg zal denk ik meer verbeteren dan een andere versterker. Een 13-15 cm woofer geeft al praktisch 3 keer het oppervlak, laag zou dan al wat van zelf sprekender moeten worden, een echte tweeter is beter in het hoog met betrekking tot afstraling door de kleinere conus.

Groeten,

Tom

Ik speel met de Needles, wat mij betreft goed als tweet zijnde, gaan verder dan mijn gehoordbereik dus daar maak ik me niet druk om.
Dankzij de roomgain haal ik -6db @35hz met die dingen.
Maar voor wat meer laag staat er een zelfbouw svs 12" dB12.3 te spelen...
Naja komt nog te spelen...
tis in de maak, maar de testen waren leuk.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

mr TC

Het lijkt wel of er geen interessante topics meer zijn.
Ik weet er nog wel 1.
Iets met dubbele kast of zo. ;D ;D ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'