Project FAP

Started by Gerrit Pols, July 17, 2006, 12:53:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Oef... deze reply kreeg de waarschuwing dat er 10 hele dagen niet gepost was in dit onderwerp...  ;D

Anyway, afgelopen zondag was het zover, en heeft er bij Gerrit een DEQXercitie plaats gevonden. Ik stond daar zondag middag met de DEQX en wat klein grut (Classé CAV150 en de nodige kabels, microfoon standaard en PC) op de stoep.

Bij binnenkomst staan de speakers prominent langs de rechter wand, ze zijn niet te missen. Gelukkig maar, want daarvoor zijn ze veel te mooi. Het filter staat onder de tussen de speakers staande tafel, en is ook niet te missen. Het is duidelijk dat dit niet in de winkel gekocht is, want zulke mooie spullen zijn niet te koop.  ;)

Onder het genot van een kopje koffie en het nodige geklets (Gerrit in ik hebben vroeger bij hetzelfde bedrijf gewerkt) eerst een beetje geluisterd naar de speakers in de normale configuratie, dwz met Denon versterker en Marantz CD-speler. Gerrit gaf al aan, dat de speakers bij bepaalde nummers de gashaard (of gasgestookte openhaard.. hoe heet zo'n ding eigenlijk?) lieten rammelen. Dat werd dmv Madonna even overtuigend gedemonstreerd. Hierover later meer....

De kleine A4 is al ongelofelijk qua laagproduktie, en de FAP is wat dat betreft een lineaire extrapolatie naar een maatje groter. De hoeveelheid energie in het laag is dus nauwelijks te geloven. Dat de huiskamer hier links en rechts problemen mee had, was dus duidelijk. Ook Frida was inmiddels binnen gekomen, en had haar eigen voorbeelden van problematisch laag.

Als eerste excercitie hebben we de Classé en de DEQX fullrange aangesloten, dus met behoud van het passieve filter. Daarna met de DEQX een meting gedaan. Na het gepiep liet Frida de mannen maar even fröbelen.  ;D
Na selectie van het juiste tijdsvenster (vóórdat de eerste reflectie aankomt) zag de frequentiekromme er zo uit (data onder de 300Hz moet je met een korrel zout nemen):



Wat duidelijk lijkt, is dat de baffle step niet gecompenseerd is. Verder ziet het er allemaal wel netjes uit.

Daarna de DEQX een lineaal vanaf 300 Hz laten uitrekenen, en dat naar de DEQX gestuurd, alsmede een profiel met "bypass", zodat de speaker as such vergeleken kan worden met een gecalibreerd profiel.

Op zich vielen de resultaten niet tegen. De baffle step correctie is duidelijk hoorbaar. Stemmen en instrumenten worden met correctie presenter weergegeven, en krijgen wat meer energie. Ik vond het zonder bafflestep iets nasaal klinken, en stemmen en instrumenten werden wat dunner. Zoals Gerrit opmerkte, na schakelen was er duidelijk verschil waar te nemen, maar na een korte periode was je eraan gewend.

Vervolgens (onder het genot van een heerlijke Spaanse Merlot) hebben we de meetmicrofoon op de luisterplaats neergezet, en de kamer teruggemeten:



Hier is wel duidelijk waar de trillende open haard aan te danken is.  :P Meer dan +10dB bij 35Hz. De speakers gaan ook echt wel diep.

De DEQX software kon er tot mijn verbazing niet zo heel veel kaas van maken, dus heb ik zelf een paar punten aangebracht om de bult bij 30Hz weg te werken, alsmede de dip tussen de 100 en 200Hz een beetje weg te werken. 

Bij het eerste vergelijk bleek het verschil met of zonder roomcorrection dramatisch. Frida kwam net binnenlopen en hoorde het meteen. Rammelende open haard weg, en in veel muziekstukken een duidelijker en opener geluidsbeeld. Zonder een overheersende resonatie komt de rest van de muziek makkelijker uit de verf. Vooral deze ingreep (in feite zonder calibratie, met alleen room correction) maakte dat de FAP's erg goed uit de verf kwamen. Reproductie op zeer hoog niveau. Dat bleek wel, want intussen verdween het ene CD-tje na het andere in de lade, kwamen er lekkere hapjes op tafel met een lekkere stevige Cabernet-Sauvignon, en werd het allemaal erg gezellig. Zo is het heerlijk van mooie speakers en mooie muziek genieten.

Was het allemaal nuttig? Ik denk het wel. Het was in ieder geval hartsikke leuk. 8) We hebben een paar winstpunten kunnen lokaliseren, en Gerrit heeft kunnen horen wat andere elektronica doet met de speakers.

We hebben nog lang niet het onderste uit de kan gehaald, daarvoor was de tijd te kort. DEQX-en vraag een beetje om spelen, verschillende dingen uitproberen om te kijken wat optimaal is. We hebben de speakers ook niet aktief aangestuurd, en hebben voor calibratie alleen de rechter speaker gemeten, en die data ook voor de linker speakers gebruikt.

Kort samengevat kan ik alleen maar zeggen dat de FAPs schitterende speakers zijn. Ultiem uitgevoerd en Scanspeak vertrouwd hoge kwaliteit van weergave. Gerrit en Frida kunnen daar met recht apetrots op zijn. "Built for life" zijn ze zeker, zowel qua looks als geluidskwaliteit.

Rest mij Gerrit en Frida te danken voor een heel gezellige zondagmiddag, ik heb het erg naar mijn zin gehad. Uiteraard zijn jullie van harte welkom om de DEQX eens op "home turf" te komen beluisteren.  ;)

mvrgr, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

Beste Fokke,

Terug van een "werkvakantie" in Italië en nu je uitgebreide verslag gelezen. De wijn was inderdaad lekker.

Nu maar eens kijken of er wat aan de baffle step te doen is. Daarnaast zal ik eens verschillende posities van de luidsprekers in de kamer gaan proberen. Misschien dat hierdoor het trillen van de haard niet plaats zal vinden. Anders moet ik de koof waar deze aanhangt maar volblazen met iets.

Nogmaals bedankt en we spreken binnenkort nog eens af.

Groeten,

Gerrit en Frida

Audiofiel

Dit hele topic had ik gemist. Blijken deze prachtige speakers al helemaal af te zijn. Hulde! :D

En zelfs Fokke heeft ze al ge-DEQX-t. ;D

Succes met het verder tweaken Gerrit, dit ziet er veelbelovend uit. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Gerrit Pols

#128
Eindelijk het laatste detail afgemaakt. :D  De luidsprekers stonden nog op een stuk MDF. Als vervanging is hiervoor een mooie voetplaat gemaakt.

MDF afgeschuind en mat zwart gespoten.

De spikes rusten nu niet meer op een plaatje maar op een paar M8 cups (?). De onderzijde van deze cups zijn hol. Hierin kan dan de spike mooi invallen.

De luidsprekers zijn nogal zwaar, nl. 80 kg, vandaar dat ik ze met een tweetal strippen en bouten opgekrikt heb om ze zo gecontroleerd op de voetplaat te laten zakken.

De onderzijde is voorzien van plakvilt zodat ze eventueel nog verschoven kunnen worden.

Nu weer verder met het volgende project.....  ;D

Gerrit

Godtoh

Zeer netjes zeg :D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926