Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Started by Panic, April 12, 2008, 19:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Richi

Quote from: Jumping Jack on February 14, 2022, 19:19:55
De Meze ondertussen een paar dagen in huis. Hij ziet er bijzonder mooi en degelijk uit (zeker voor dat geld), en ook de verpakking ademt kwaliteit. Out of the box klinkt ie al heel aangenaam, iets warmer en "vriendelijker" dan mijn Shure die in eerste instantie ook op studio-gebruik is gericht en dus volop inzet op transparantie. Hij zit ook aangenaam (ook met bril), de hoofdband stelt zich vanzelf goed af. Ik kan mij wel voorstellen dat ie voor mensen met een groot hoofd snel te krap wordt. Ik heb een smal hoofd, en de band zit volgens mij op zijn max.


Bedankt voor de terugkoppeling. Heel veel luisterplezier toegewenst!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

JvdB

#1176
Recent serieus aan de slag gegaan met Head hifi. Focal Utopia en Hugo 2 gekocht en zijn na een paar weken redelijk goed ingespeeld. Fijne combinatie die veel luisterplezier geeft. Met name de opnamen die op Philips en Decca in het concertgebouw gemaakt zijn in de jaren zestig, zeventig en tachtig klinken erg goed. Een goed voorbeeld is de opname op Decca van het tweede pianoconcert van Rachmaninov (Haitink/Ashkenazy/Concertgebouworkest) waarbij de lage strijkers in het intro echt magnifiek klinken. Ook de opname van het concertgebouworkest onder leiding van Haitink van Also Sprach Zarathustra klinkt fantastisch met deze combinatie. De krakende stoel in het intro had ik nog niet eerder gehoord. Ik vind de CD beter klinken dan de lossless stream van apple music.

Toch blijft ook deze combinatie niet in de buurt van de werkelijk komen. Begin van de maand bij het herdenkingsconcert van Haitink geweest in het concertgebouw waar het KCO onder leiding van Fischer o.m. de eerste symfonie van Mahler speelde. Het volume en de dynamiek die van een vol spelend orkest in de zaal naar je toe komt is met niets te vergelijken. Wel komt de combinatie van Focal en Hugo voor mij bij solobezetting of kamermuziek bezetting in de buurt van de realiteit qua toon en beeld. Nadrukkelijk niet qua dynamiek en beleving.

Ik vind de bouwkwaliteit van de Focal wat tegenvallen en had deze meer premium verwacht. Van de Hugo 2 is niet heel handig dat de coax ingang een afwijkend plug heeft. Ik draai mijn voornamelijk van CD en SACD en moet daarom zowel de coax als de optische ingang gebruiken. Wel fijn dat de Hugo 2 goed mobiel is zodat ik ook buiten mijn werkkamer van de combo kan genieten. Zo kan ik makkelijk in de huiskamer met macbook muziek luisteren. Ook mijn Oppo HA-2 weer eens uit de lade gehaald om van de Focal te genieten als het handiger is om muziek te luisteren via iphone. Klinkt voor dat doel ook prima.
Oppo 105 - Primare DD15 - Simaudio Moon Ace - Chord Ttoby - Martin Logan ESL - REL T9 - Naim Atom HE - Focal Arche - Focal Utopia - Focal Stellia

rho

Welke bron gebruik je dat je SACD (DSD) over de coax naar buiten krijgt gestuurd naar je Hugo 2? Of converteert je speler ook gewoon DSD naar PCM voordat die naar de SPDIF uitgang gaat?

Waarom ben je voor de Focal Utopia gegaan en niet voor b.v. de Audeze LCD5 of DCA Stealth of ...? (beiden misschien iets duurder, maar je zit toch in de ultra high-end te shoppen dus...) Die Utopia is een hele mooie hoor. Gewoon benieuwd wat je keuze bepaald heeft.

bmateijsen

DSD over coax is conform de specs niet mogelijk....

rho

Quote from: bmateijsen on February 28, 2022, 16:31:25
DSD over coax is conform de specs niet mogelijk....
Vandaar dat ik zo benieuwd ben naar de bron die hij gebruikt. ;)
Maar de DAC kan dat dan waarschijnlijk ook niet lezen op de coax input (DSD enkel over USB?). Dat is niet helemaal duidelijk als ik de specs van de Hugo 2 lees.

JvdB

SACD wordt van DSD naar PCM omgezet door mijn Oppo 101 en gaat via een hdmi splitter met coax naar de Hugo 2 toe. Ook gebruik ik deze setup om naar Blu-ray te luisteren. Ik gebruikte deze methode al om SACD digitaal naar een Moon Ace te sturen. In een andere set stuur ik SACD analoog via een Oppo 105 naar ook een Moon Ace toe. Ik prefereer vanwege iets meer rust en details de uitsturing van het geluid via de coax aansluiting.

Ik kan geen vergelijking maken tussen de analoge of digitale weergave van SACD naar een Hugo 2 toe omdat de Hugo 2 geen analoge ingang heeft dus daar ben ik voor SACD en blu-ray wel aangewezen op het gebruik van een HDMI splitter. Ik luister niet heel veel op SACD maar heb wel favoriete opnamen op dat formaat waar ik graag naar grijp (en waar ook nog geen alternatief qua streaming voor is). Ik hoor een betere weergave via deze SACD weergave methode dan de weergave via een CD speler wat het enige alternatief zou zijn.

Om eerlijk te zijn heb ik de Utopia zonder te luisteren gekocht op basis van recensies en meningen in diverse fora. Wat meespeelde bij deze overigens redelijk impulsieve aanschaf is dat ik heel snel een goede deal kreeg voor zowel de Utopia als de Hugo 2 (en de skivakantie met kerst niet was door gegaan) en ik in het verleden wel eerder andere modellen van Focal beluisterd had en daar over te spreken was. Wellicht heb ik iets beters voor het geld gemist door niet breder te luisteren maar ben op dit moment tevreden en ervaar veel plezier aan het muziek luisteren met de Utopia. De prijs van Focal voor een lange niet gebalanceerde kabel voor een Utopia was wel even een domper. Zo bijzonder is deze kabel volgens mij niet. Gelukkig heb ik een tweedehands exemplaar voor een fractie van de adviesprijs kunnen kopen. Het is jammer dat Focal geen keuze biedt voor een lange kabel.

De koptelefoon die ik overigens het meest dagelijks gebruik is de Apple Airpods max omdat ik daar overdag alles mee kan doen naar tevredenheid. Bellen, teams vergaderingen, podcasts en wat muziek luisteren is allemaal moeiteloos te combineren. Het grote delen van de dag dragen van de Airpods max is ook nog eens redelijk comfortabel.
Oppo 105 - Primare DD15 - Simaudio Moon Ace - Chord Ttoby - Martin Logan ESL - REL T9 - Naim Atom HE - Focal Arche - Focal Utopia - Focal Stellia

garmtz

DSD over coax is mogelijk via DOP...

rho

Quote from: JvdB on March  1, 2022, 14:17:38
SACD wordt van DSD naar PCM omgezet door mijn Oppo 101 en gaat via een hdmi splitter met coax naar de Hugo 2 toe. Ook gebruik ik deze setup om naar Blu-ray te luisteren. Ik gebruikte deze methode al om SACD digitaal naar een Moon Ace te sturen. In een andere set stuur ik SACD analoog via een Oppo 105 naar ook een Moon Ace toe. Ik prefereer vanwege iets meer rust en details de uitsturing van het geluid via de coax aansluiting.

Ik kan geen vergelijking maken tussen de analoge of digitale weergave van SACD naar een Hugo 2 toe omdat de Hugo 2 geen analoge ingang heeft dus daar ben ik voor SACD en blu-ray wel aangewezen op het gebruik van een HDMI splitter. Ik luister niet heel veel op SACD maar heb wel favoriete opnamen op dat formaat waar ik graag naar grijp (en waar ook nog geen alternatief qua streaming voor is). Ik hoor een betere weergave via deze SACD weergave methode dan de weergave via een CD speler wat het enige alternatief zou zijn.
Ah, dus geen DSD op die optische uitgang van je bron.
Dat was interessant geweest omdat ik niet direct een bron (ttz een speler voor fysieke schijfjes) kan noemen die dat doet.
Quote from: JvdB on March  1, 2022, 14:17:38Om eerlijk te zijn heb ik de Utopia zonder te luisteren gekocht op basis van recensies en meningen in diverse fora. Wat meespeelde bij deze overigens redelijk impulsieve aanschaf is dat ik heel snel een goede deal kreeg voor zowel de Utopia als de Hugo 2 (en de skivakantie met kerst niet was door gegaan) en ik in het verleden wel eerder andere modellen van Focal beluisterd had en daar over te spreken was. Wellicht heb ik iets beters voor het geld gemist door niet breder te luisteren maar ben op dit moment tevreden en ervaar veel plezier aan het muziek luisteren met de Utopia. De prijs van Focal voor een lange niet gebalanceerde kabel voor een Utopia was wel even een domper. Zo bijzonder is deze kabel volgens mij niet. Gelukkig heb ik een tweedehands exemplaar voor een fractie van de adviesprijs kunnen kopen. Het is jammer dat Focal geen keuze biedt voor een lange kabel.

De koptelefoon die ik overigens het meest dagelijks gebruik is de Apple Airpods max omdat ik daar overdag alles mee kan doen naar tevredenheid. Bellen, teams vergaderingen, podcasts en wat muziek luisteren is allemaal moeiteloos te combineren. Het grote delen van de dag dragen van de Airpods max is ook nog eens redelijk comfortabel.
Die Utopia + Hugo 2 zal zeker en vast wel op super hoog niveau spelen hoor. De koptelefoon bepaalt de klank en die is vaan heel hoge kwaliteit. Je had misschien voor wat minder geld een evenwaardige of betere DAC kunnen vinden, maar of je daar enig verschil in zou horen valt te betwijfelen. Dus buyers regret hoef je niet te hebben.

Quote from: garmtz on March  1, 2022, 14:52:00
DSD over coax is mogelijk via DOP...
Ja, maar de gemiddelde speler voor fysieke schijfjes zet geen DSD op de coax uitgang. Een streamer met coax uitgang kan hier wel voor gebruikt worden. Maar ik denk dat je dan beter de USB verbinding gebruikt naar je DAC.

garmtz

Quote from: rho on March  1, 2022, 15:09:17
Ja, maar de gemiddelde speler voor fysieke schijfjes zet geen DSD op de coax uitgang. Een streamer met coax uitgang kan hier wel voor gebruikt worden. Maar ik denk dat je dan beter de USB verbinding gebruikt naar je DAC.

Uiteraard. Maar opmerking was meer van algemene aard: het is technisch wel mogelijk, maar iedere Blu-ray speler zal digitaal uit bij DSD muten inderdaad.

Soundsgood

Quote from: JvdB on March  1, 2022, 14:17:38
De koptelefoon die ik overigens het meest dagelijks gebruik is de Apple Airpods max omdat ik daar overdag alles mee kan doen naar tevredenheid. Bellen, teams vergaderingen, podcasts en wat muziek luisteren is allemaal moeiteloos te combineren. Het grote delen van de dag dragen van de Airpods max is ook nog eens redelijk comfortabel.

Herkenbaar van de AirPods Max. Deze krijgt ook bij mij tijdens het thuiswerken veel draagtijd. Groot gebruiksgemak en voor veel functies geschikt. Enig nadeel van de APM vind ik dat deze muzikaal gezien wat mij betreft toch wel erg tegen valt.

De APM heeft wel mijn interesse in de betere HeadFi weer aangewakkerd, waarbij ik nu op zoek ga naar de ideale combinatie van voldoende muzikale kwaliteiten met de nodige bewegingsvrijheid. De eerste stap wordt de aanschaf van een Chord Mojo 2 en Poly. Daarna mogelijk nog een upgrade van mijn good old Sennheiser HD600. Jammer dat er geen zaak in de buurt van Hilversum meer is om de nodige hoofdtelefoons met elkaar te vergelijken..  ;)
Dutch & Dutch 8c

rho

Als bewegingsvrijheid belangrijk is kan je misschien eens naar de nieuwe Mark Levinson wireless headphones kijken. Standaard heeft die een hele goede tuning en er zitten DSP mogelijkheden op.

Soundsgood

Dank voor je aanvulling. Ik kende het model van ML nog niet, maar zie veel overlap in functies met de AirPods Max. Ik neig qua wireless voor muziek dan eerder naar de Ananda BT.

Mijn idee is om de AirPods Max als 'werkpaard' in te blijven zetten en daarnaast een hoofdtelefoon te gebruiken die alleen maar muzikaal hoeft te zijn, zonder functies als ANC etc. Naar de huidige ontwikkelingen in HeadFi industrie ben ik nog een beetje bang dat wireless een te grote afbreuk doet aan de muzikale kwaliteit. Ik verwacht dat ik met 1 kabel (tussen Mojo 2 en hoofdtelefoon) wel kan leven als compromis tussen kwaliteit en bewegingsvrijheid.

Mijn hoofdtelefoon gebruik was eerder met name afgenomen door het vast zitten aan een hoofdtelefoon versterker die aan het stroom net verbonden was, met daaraan weer gekoppeld een losse DAC en daaraan weer verbonden de bron (computer, tablet of iPhone), naast de kabel tussen de hoofdtelefoon en de versterker. Met de Mojo 2 / Poly valt de vaste aansluiting op het stroomnet weg en heb ik niet meer te maken met losse componenten en interlinks. Daarbij is de formfactor van de Chords veel hanteerbaarder en makkelijker verplaatsbaar uiteraard.
Dutch & Dutch 8c

rho

#1187
Voor zover ik begrepen heb is de tuning van de ML hetzelfde of je 'm wireless gebruikt of met kabel. In beide gevallen dus zeer dicht tegen de Harman OE 2018 target. (met optie tot personaliseren, zoals de b.v. bass shelf)
Dus je kan 'm voor luistersessies gebuiken of voor mobiel gebruik zonder dat de basis tuning veranderd. Bij de meeste headphones met ANC is dat absoluut niet het geval.

JoWa

Ik heb zelf de combi Chord Mojo/Poly gehad met een Hifiman Sundara, maar ben toch overgestapt naar een Hifiman Ananda BT.
Gewoon vanwege het gemak, je hoeft niet te lopen met een baksteen aan een kabel aan je koptelefoon.
Klanktechnisch: de combi Chord met de Sundara was erg goed, maar de Ananda BT gaat verder.

Je kan de Ananda BT ook via een USB-kabel aan je mobiel koppelen voor high-res overdracht.

Voordeel van de Chord combi: je kan er veel type koptelefoons aanhangen.
De Chord vind ik nu achteraf wel een dure manier om via BT muziek te luisteren.
Ja, je kan ook via Wifi de Poly aansluiten voor Highres en deze dan bijv via Roon van muziek voorzien. Alleen vond ik deze niet stabiel via Wifi.
Hopelijk hebben de laatste updates dit verholpen.

Als je van de Poly alleen BT gaat gebruiken: ga voor een dedicated BT koptelefoon.

Ga je van de Poly ook de Wifi gebruiken: check in de winkel stabiliteit van Wifi.
Combi met de Sundara vond ik al mooi. Knoop er een analoge Ananda aan en je gaat nog wat stappen verder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Soundsgood

Heb de Mojo 2 en Poly inmiddels anderhalve week in gebruik, na aankoop bij een forum sponsor.

Ik gebruik de combi tot nu toe alleen met Roon (voornamelijk met Qobuz) via WiFi. De Poly heeft 2,4 GHz WiFi en geen 5 GHz. Dat merk ik door soms iets haperende verbinding als ik ermee door het trappenhuis loop. Zodra ik stabiel op een plek zit geen verbindingsproblemen. Voor mijn use case prima mee te leven in ruil voor de prima geluidskwaliteit.

Met mijn HD600 brengt deze combi me al veel meer dan de AirPods Max, maar ergens heb ik het idee dat ik met de HD600 qua match niet het maximale uit deze setup haal. Ik ga eerst nog wat experimenteren met de EQ functie van de Mojo 2. Als het wat rustiger is qua werk, overweeg ik een demo te plannen bij de speciaalzaak in Amsterdam of Delft met een aantal hoofdtelefoons uit het segment EUR 1k - 2k. Wordt mogelijk nog vervolgd dus.

Dutch & Dutch 8c

Fr@nk

Update:

De Beyerdynamic en Sennheiser verzameling.


DT1170 Pro - DT1990 Pro - Amiron Home - Amiron Wireless Copper.


HD 58x Jubilee - HD600 - HD650 - HD660S
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Fr@nk

#1191
Door de zeer goede ervaringen die ik heb met Dekoni Audio earpads op de Beyerdynamic DT1990Pro heb ik voor zowel de Amiron Home als de Amiron Copper een set Choice Suede besteld.
Verwacht ze ergens begin volgende week binnen te hebben. Plaatje volgen.  ;)



Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Mediator

Ik hoop dat ze bevallen. Aan de grafiek zie ik eerder dat het slechter wordt dan beter. Nog meer boost in het laag en een nog grotere terugval in alles wat met midden gebied te maken heeft.

rho

Quote from: Mediator on July 20, 2022, 20:13:04
Ik hoop dat ze bevallen. Aan de grafiek zie ik eerder dat het slechter wordt dan beter. Nog meer boost in het laag en een nog grotere terugval in alles wat met midden gebied te maken heeft.
Ik denk dat je gelijk hebt. Niet ideaal voor die Amiron.

Fr@nk

Wees gerust jongens. Ik heb de Dekoni's van de DT1990 uiteraard al eens getest op beide Amiron's en moet zeggen dat deze met Dekoni's beter klinken dan met de originele earpads.

Ik weet niet of jullie ervaring hebben met de hoofdtelefoons van Beyerdynamic maar deze kunnen nogal fel in het hoog klinken. Met de Dekoni's word dit voor een flink stuk getemperd.

De Earpads van de Amiron copper (clossed back) sluiten niet altijd goed af, waardoor er dan "lekkage's" ontstaan en bass verlies is . De Dekoni's zorgen voor een perfecte "sealing" en zijn net sofa's voor de oren.  ;)

Dat er bij de Choice Suede een bass boost is klopt volledig en dat komt voor me heel goed uit als ik "platte" 70's & 80's muziek beluister.

Bij hedendaagse opname's maak ik gebruik van de D7200 of de vrij neutrale Sennheiser's.

Het is dus geen onbezonnen aankoop. Ik hou jullie verder op de hoogte. ;)


Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

rho

Als je naar de "Stock" curve in de metingen van Dekoni kijkt en ze vergelijkt met een "betrouwbare" bron (Crinacle) dan komen die ook totaal niet overeen.
Ik denk dat Dekoni gewoon op een vlakke plaat meet, wat eigenlijk totaal niet representatief is voor hoe iets kan klinken op een menselijk hoofd.
Ze meten iets bij Dekoni, maar wat ze meten is compleet onduidelijk.
Wat je zou kunnen besluiten is dat je een grote boost krijgt in de bassen, wat niet altijd slecht is. Dat je middentonen ver naar achteren gedrukt worden, wat in dit geval niet echt wenselijk lijkt. En de treble wordt tot 10kHz ook netjes gedempt, wat in dit geval misschien wel goed kan uitpakken. Maar hoe dat zou uitpakken als je 'm op een rig met oorschelp en gehoorgang zou meten... Groot vraagteken.
Boven de 10kHz zou ik headphone measurements sowieso niet al te serieus nemen.

Fr@nk

Quote from: rho on July 21, 2022, 11:20:44

Boven de 10kHz zou ik headphone measurements sowieso niet al te serieus nemen.

Die hoor ik toch niet meer.  ;D ;D ;D
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

paaj

Airpod Max erbij voor onderweg en thuis op de bank Netflix.

Zonder ANC al geweldige demping, veel beter dan de DT1770 of HD25, en met ANC is helemaal creepy (eerste ervaring met ANC ook nog).
Grootste wow ervaring is de sparial audio met Neflix, geweldig hoe het geluid het scherm volgt. Klinkt veel natuurlijker zo.
Klank is prima in balans maar mist misschien wat mid en detail. Niet gek met lossy BT, valt me nog mee eigenlijk.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Fr@nk

De DT1770 is een studio hoofdtelefoon en niet echt geschikt voor onderweg. Een beetje appels met peren vergelijken.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

reza

#1199
Ik heb de JBL 750 en ben zeer tevreden.
Wel ben ik benieuwd of de Sony xm5 hier echt ver voorbij gaat. Dat schijnt "de beste" koptelefoon te zijn op dit moment, dus binnenkort maar eens bestellen en luisteren of het de extra centen waard zijn.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"