Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Started by Panic, April 12, 2008, 19:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stef

Quote from: Spijkie on July 19, 2021, 15:12:19
Zou wel verschil moeten zijn met de hemp, deze heeft o.a. een dunner membraan en een nieuw kabelontwerp.

Gr Spijkie

De Hemp klinkt wat verfijnder en de sr325x heeft een tikje meer fun gehalte (o.m. het laag is wat aangezet).  De nieuwe kabel vind ik praktisch gezien (weer) een misfire, veel te stug.

Grt,
Stef
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Roeland

Ik wissel nogal veel van hoofdtelefoons, maar dit is voor mij een blijvertje.

Een beetje V shaped, maar een perfecte combi met een Chord Mojo  O0
Voor mij de portable en 3 weken luisterplezier gehad

Het is niet alleen looks met deze hoofdtelefoon; audio-technica ath-wp900


Exirion

#1152
Door de jaren heen heb ik de nodige oortelefoontjes en hoofdtelefoons gehad. Dat begon begin jaren '90 met Sony Fontopia's waarvan ik de types niet meer weet. In '94/'95 kocht ik voor bij m'n DCC walkman de MDR-E868 en in '98 had ik bij m'n Minidisc walkman de MDR-E888. Later nog de Sennheiser MX-400 erbij gehad.

In 2002 kocht ik m'n eerste echte hoofdtelefoon: een AKG K240-DF die ik nog steeds heb en die nog steeds (met inmiddels nieuwe earpads) als nieuw is. Ik hou van neutraal geluid en daar stonden deze hoofdtelefoons bekend om. In 2014 heb ik de AKG K550 en K551 gekocht. Die laatste werd gedumpt bij Conrad en kon ik niet 'laten liggen'.

Zeer recentelijk is mijn interesse weer opgelaaid door een Focal Clear Mg die net verkocht was. Niet veel later had ik er zelf ineens eentje gekocht :D En na veel gezoek naar DAC-versterkers met een lage uitgangsimpedantie besloot ik eerst een Cambridge Audio 200M te kopen die nergens te krijgen bleek. Toen maar de knoop doorgehakt om een RME ADI-2 DAC te kopen.



Ik ben voorlopig even klaar  :inlove:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

jellejanssen


Richi

Ik luister met een AKG K702 omdat het een fijne neutrale hoofdtelefoon is die lekker zit. Maar met de Naim Atom haal ik niet het onderste uit de kan. Bij lange na niet. Ik ben heel benieuwd hoe de AKG het gaat doen op de Naim Atom Headphone Edition die ik over enkele weken hier verwacht.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

B-art

Quote from: Exirion on July 25, 2021, 23:48:52
Door de jaren heen heb ik de nodige oortelefoontjes en hoofdtelefoons gehad. Dat begon begin jaren '90 met Sony Fontopia's waarvan ik de types niet meer weet. In '94/'95 kocht ik voor bij m'n DCC walkman de MDR-E868 en in '98 had ik bij m'n Minidisc walkman de MDR-E888. Later nog de Sennheiser MX-400 erbij gehad.

In 2002 kocht ik m'n eerste echte hoofdtelefoon: een AKG K240-DF die ik nog steeds heb en die nog steeds (met inmiddels nieuwe earpads) als nieuw is. Ik hou van neutraal geluid en daar stonden deze hoofdtelefoons bekend om. In 2014 heb ik de AKG K550 en K551 gekocht. Die laatste werd gedumpt bij Conrad en kon ik niet 'laten liggen'.

Zeer recentelijk is mijn interesse weer opgelaaid door een Focal Clear Mg die net verkocht was. Niet veel later had ik er zelf ineens eentje gekocht :D En na veel gezoek naar DAC-versterkers met een lage uitgangsimpedantie besloot ik eerst een Cambridge Audio 200M te kopen die nergens te krijgen bleek. Toen maar de knoop doorgehakt om een RME ADI-2 DAC te kopen.



Ik ben voorlopig even klaar  :inlove:

Wat een mooi plaatje
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

WDitters

Quote from: Richi on August  4, 2021, 19:51:00
Ik luister met een AKG K702 omdat het een fijne neutrale hoofdtelefoon is die lekker zit. Maar met de Naim Atom haal ik niet het onderste uit de kan. Bij lange na niet. Ik ben heel benieuwd hoe de AKG het gaat doen op de Naim Atom Headphone Edition die ik over enkele weken hier verwacht.
En? Wat zijn je bevindingen?

Sent from my SM-N986B using Tapatalk

Head-Fi: Focal Stellia (closed) / Focal Utopia 2022 (open) / Meze Elite (open) / ZMF Verite (closed) / T+A Solitaire T (wireless)
Head-Source/Amp: Naim Uniti Atom Headphone Edition / Naim Uniti Core / Hiby RS6 & RS8
Head-Cabling: Lavricables Grand 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm & Lemo / Meze PCUHD Copper & Silver Plated 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm
Other: Naim Mu-So 2nd gen / Naim Mu-So Qb 2nd gen

Richi

De Naim is ge-wel-dig als hoofdtelefoon versterker. Met de AKG-702 vond ik het wat tegen vallen, misschien door mijn hooggespannen verwachtingen, en op de Dell laptop klinkt ie beter. Maar met de Philips X2HR op de Naim weet je niet wat je hoort. Het klinkt zo goed, dat het verslavend is. Als je begint te luisteren, dan kan je niet meer stoppen. Meeslepend, muzikaal, vet, strak en gedetailleerd.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Nahpets

Heb je ooit wel eens de Oratory1990 EQ geïmplementeerd in je set? Voor mij een enorme sprong vooruit.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

rho

Quote from: Nahpets on October 22, 2021, 12:15:04
Heb je ooit wel eens de Oratory1990 EQ geïmplementeerd in je set? Voor mij een enorme sprong vooruit.
Voor sommige headphones echt een must.
Maar als je headphones al redelijk tegen de Harman target aanleunen vind ik dat het vaak dat "speciale" van die specifieke koptelfoon wegneemt. Het wordt dan een beetje saai.
Ik heb voor de meeste van mijn koptelefoons een EQ profiel (vaak gebaseerd op die van Oratory1990), maar schakel de EQ toch vaak uit de laatste tijd.
Als je maar 1 koptelefoon hebt zijn die EQ settings van Oratory1990 echt wel heel handig om het maximum er uit te halen, zeker als er serieuze afwijkingen t.o.v. de Harman target in de FR zitten.

Nahpets

Uitstekende toevoeging. Mijn Audeze LCD-X behoort inderdaad tot die categorie hulpbehoevenden.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

WDitters

Quote from: Richi on October 22, 2021, 00:01:54
De Naim is ge-wel-dig als hoofdtelefoon versterker. Met de AKG-702 vond ik het wat tegen vallen, misschien door mijn hooggespannen verwachtingen, en op de Dell laptop klinkt ie beter. Maar met de Philips X2HR op de Naim weet je niet wat je hoort. Het klinkt zo goed, dat het verslavend is. Als je begint te luisteren, dan kan je niet meer stoppen. Meeslepend, muzikaal, vet, strak en gedetailleerd.
Ik kan niet wachten tot ik voldoende gespaard heb en ik ook de Naim Atom Headphone Edition kan gaan bestellen :-)

Sent from my SM-N986B using Tapatalk

Head-Fi: Focal Stellia (closed) / Focal Utopia 2022 (open) / Meze Elite (open) / ZMF Verite (closed) / T+A Solitaire T (wireless)
Head-Source/Amp: Naim Uniti Atom Headphone Edition / Naim Uniti Core / Hiby RS6 & RS8
Head-Cabling: Lavricables Grand 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm & Lemo / Meze PCUHD Copper & Silver Plated 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm
Other: Naim Mu-So 2nd gen / Naim Mu-So Qb 2nd gen

Fr@nk

Quote from: palmspar on December  7, 2019, 16:36:32
Heb de beyerdynamic amiron wireless besteld om te gebruiken op mobile apparaten.
Ben wel een beetje fan van dat merk ze zitten erg goed en klinken geweldig vind ik.

Heb vrijdag de Amiron Wireless Copper besteld en verwacht hem morgen binnen te hebben.
Hoe zijn jouw ervaringen na 2 jaar met de Amiron Wireless?

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Richi

Hallo allemaal,

Ik zoek een goede en vooral flexibele (!) 5 meter lange verlengsnoer (of eigenlijk vervangingskabel) voor mijn Philips X2HR hoofdtelefoon: 6.35mm jack aan de versterker kant en 3.5mm jack aan de hoofdtelefoon kant (beide stereo). Ik zoek een betaalbare flexibele en neutraal klinkende kabel. Heeft iemand een suggestie waar ik zou kunnen kijken of waarvan ik er zelf een zou kunnen maken?

Bij voorbaat dank,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

B-art

#1164
Mijne op bestelling laten maken door Menno uit Haarlem. Geen spijt van, betaalbaar

musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Richi

Quote from: B-art on January 23, 2022, 21:38:21
Mijne op bestelling laten maken door Menno uit Haarlem. Geen spijt van, betaalbaar
Dank je voor de tip!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

m@rcus

#1166
Ik heb de Sennheiser HD800S. Reden waarom? Ik heb bij mijn lokale dealer een hele stapel koptelefoons getest, en deze stak er met kop en schouders bovenuit.

Het is wel een koptelefoon met met een 'eigen' geluid. Super-ruimtelijk. Mijn ervaring met oudere stereo-opnames is dat deze koptelefoon medogenloos is. Foutjes en brakke producties hoor je. Bij hat afspelen van bijvoorbeeld het nummer  'Dreams' van het bekende 'Rumours'  album van Fleetwood Mac hoor ik alle er bij geplakte stukjes, en valt het hele nummer uit elkaar,  en hetzelfde merk ik bij veel andere 'oudere' muziek uit de jaren 70 en begin jaren 80. Joy Division of UB40 luisteren met deze koptelefoon? Niet doen. 'Tomorrow never knows' van de Beatles luisteren? Je hoort vocals en drums in het midden, dan een hele tijd niks, en dan in elk oor een andere loop. Daartussen enkel ruimte. Interessant, maar het nummer gaat kapot. Je hoort enkel de productie.

Wel grappig is om met deze koptelefoon op naar bijvoorbeeld Metal te luisteren, dan hoor je hoe verrassend muzikaal metal kan zijn.   
Platenspeler: Rega P3
Versterker: Heed Obelisk S3 plus PS2
Mediastreamer: BluOS
Luidsprekers: Paradigm Monitor 9

Jumping Jack

Net een Meze 99 Classic besteld, als aanvulling op mijn ouwe getrouwe Shure srh1840.

Waarom? Ik luister vaak muziek wanneer de kinderen tv kijken, en met een gesloten hoofdtelefoon hoef ik het geschreeuw van Spongebob niet meer te horen door de muziek heen  :crazy:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Richi

Quote from: Jumping Jack on February  9, 2022, 14:28:54
Net een Meze 99 Classic besteld, als aanvulling op mijn ouwe getrouwe Shure srh1840.

Waarom? Ik luister vaak muziek wanneer de kinderen tv kijken, en met een gesloten hoofdtelefoon hoef ik het geschreeuw van Spongebob niet meer te horen door de muziek heen  :crazy:.
Dat is een mooie hoofdtelefoon. Zie ik het nu goed dat deze een gebalanceerde 4.4mm Pentaconn aansluiting heeft? Heb je deze al beluisterd voor de aanschaf?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Jumping Jack

Gewone jack-aansluiting hoor. Ik heb hem niet beluisterd, dat kan hier nergens in de buurt. Maar afgaande op de reviews komt dat wel goed. Ik ben ook geen erg kritische luisteraar (meer), gewoon genieten van muziek staat centraal.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Fr@nk

Mijn huidige favorieten komen alle 3 uit de stal van Beyerdynamic.

DT1990Pro - DT1770Pro - Amiron Wireless Copper.

DT-family" border="0
De DT1990Pro is voorzien van Dekoni earpads.
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Mediator

Hoe klinken die drie vergeleken met elkaar?

Fr@nk

#1172
De drie Beyers hebben elk hun klank signature waarbij de 1990 de grootste stage & detail weergeeft. De 1770 is met zijn fun karakter de meest dynamische van het trio. De Amiron past zich aan je gehoor middels een gehoortest, bijna logisch dat die dan als de betere klinkt. Qua draagcomfort scoren ze alle 3 vrij goed waarbij de Amiron toch wel één van de comfortabelste is.

edit:
Mss een tip voor de Beyerdynamic liefhebbers met een kleiner budget. De DT880 Special Black Edition komt akelig in de buurt van de DT1990 en dat voor 145 euro.  ;)
https://europe.beyerdynamic.com/dt-880-black-special-edition-250-ohms.html
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

rho

#1173
Quote from: Mediator on February 14, 2022, 08:26:45
Hoe klinken die drie vergeleken met elkaar?
Hier kan je ze een beetje vergelijken:

Jumping Jack

Quote from: Jumping Jack on February  9, 2022, 14:28:54
Net een Meze 99 Classic besteld, als aanvulling op mijn ouwe getrouwe Shure srh1840.

Waarom? Ik luister vaak muziek wanneer de kinderen tv kijken, en met een gesloten hoofdtelefoon hoef ik het geschreeuw van Spongebob niet meer te horen door de muziek heen  :crazy:.

De Meze ondertussen een paar dagen in huis. Hij ziet er bijzonder mooi en degelijk uit (zeker voor dat geld), en ook de verpakking ademt kwaliteit. Out of the box klinkt ie al heel aangenaam, iets warmer en "vriendelijker" dan mijn Shure die in eerste instantie ook op studio-gebruik is gericht en dus volop inzet op transparantie. Hij zit ook aangenaam (ook met bril), de hoofdband stelt zich vanzelf goed af. Ik kan mij wel voorstellen dat ie voor mensen met een groot hoofd snel te krap wordt. Ik heb een smal hoofd, en de band zit volgens mij op zijn max.

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs