Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Started by Panic, April 12, 2008, 19:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Quote from: rho on March 24, 2021, 08:22:25
Ik zeg ook "dat een curve is die aangeeft wat mensen neutraal vinden klinken". Ik zeg niet "dit is neutraal". Daar kan een wereld van verschil tussen zitten. Maar de curve geeft wel aan wat je publiek aangenaam geluid vindt.
Daarnaast zijn er nog andere target curves. Je kan je headphones daar misschien ook een mee vergelijken?
Neemt niet weg dat het Harman onderzoek zeker en vast geen puur marketing onderzoek is. Uiteraard komt het hen goed van pas bij het ontwikkelen van goeie headphones. Daar zullen ze niet over klagen.
ga je weer, je verwart "lekkah" met NEUTRAAL de HC gaar NIET over neutraal.
JBL PRX Power!

rho

Ik zeg "neutraal VINDEN KLINKEN". Dat IS wat ze mooi vinden.
Wat neutraal is voor een HP, is zo goed als niet te bepalen. Maar het ligt erg in de buurt van wat de meeste mensen mooi geluid vinden.
Voor een luidspreker ligt dat anders. Daar moet je niet zo rekening houden met pinna gain en andere fysieke verschillen tussen mensen rond en in het oor.

Raphie

Quote from: rho on March 24, 2021, 08:53:33
Ik zeg "neutraal VINDEN KLINKEN". Dat IS wat ze mooi vinden.
Wat neutraal is voor een HP, is zo goed als niet te bepalen. Maar het ligt erg in de buurt van wat de meeste mensen mooi geluid vinden.
Voor een luidspreker ligt dat anders. Daar moet je niet zo rekening houden met pinna gain en andere fysieke verschillen tussen mensen rond en in het oor.
neutraal is prima te bepalen, rechte response over gehele freq gebied (zie mijn screen shot hierboven)
Dat heeft niks met "lekkere curves" van doen.
JBL PRX Power!

rho

Quote from: Raphie on March 24, 2021, 09:46:13
neutraal is prima te bepalen, rechte response over gehele freq gebied (zie mijn screen shot hierboven)
Dat heeft niks met "lekkere curves" van doen.
Recht t.o.v. wat? Waar compenseer je naar?
Want een rechte curve (ruwe meting), zoals bij een luidspreker, is voor een hoofdtelefoon helemaal niet wenselijk of "neutraal" zoals jij denkt.

rho

Quote from: Raphie on March 22, 2021, 11:29:07
Waar heb jij die grafiek vandaan? ik zie hele andere waarden. En hij klinkt "spot on" het spectrum klinkt met crossfeed bijna identiek aan mijn Pio TAD setup
Ik heb die tool van jou eens (vluchtig) bekeken.
Ze spreken over "target curve" maar zeggen nergens welke target ze gebruiken als referentie. Die rechte lijn die ze tonen, en waar jij naar compenseert, is de error curve t.o.v. de target. Daarom is het een vlakke lijn door 0dB.
Maar ga maar na, die target curve op zich is zeker niet vlak, voor hoofdtelefoons. (alvast dat hoop ik voor de gebruikers van de tool) Het kan best de Harman target curve zijn of een diffuse field target voor over-ear headphones of iets dergelijk. (die laatste heeft b.v. geen bass-shelve zoals de harman target curve en de pinna gain compensatie verschilt een beetje)
Je zou dus eigenlijk moeten kunnen achterhalen wat SoundID als target curve gebruikt om te weten wat ze neutraal noemen.

Raphie

Flat is het resultaat, dus echt flat als in lineaire reponse en zoals je kan zien zit de 1840 daar al heel dicht tegenaan, daarom is het ook zo'n populaire pro HP
JBL PRX Power!

Harry HT

Quote from: Ettepet on February 22, 2021, 23:48:17
Maandje terug de Avantone Pro Planar gekocht, samen met een RME ADI-2 DAC FS.  Dit na het lezen en zien van diverse zeer positieve reviews:

https://www.headphonecheck.com/test/avantone-pro-planar/  (eerste die ik tegenkwam)

https://youtu.be/4an_6RJ80aU  (leuke + goede review en reviewer)

Met wat mildere boosts voor treble en bass dan wat Oratory1990 voorschrijft klinkt de koptelefoon uitstekend vanaf 20Hz (of lager?).  Hij gaat verassend diep en is zeer snel.

Een aantal head-fi'ers beweren zelfs dat deze koptelefoon met wat EQ zich goed kan meten met de veel duurdere HifiMan Arya.  Met of zonder de EQ via mijn RME DAQ/Amp ben ik zeer blij met deze aanschaf.
Hi Ettepet,

Lijkt me een mooie set zo [emoji41]

Bevalt de Avantone je nogsteeds goed?


Gegroet,

Harry


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Raphie

Ben misschien in de markt voor een audeze LCD-X er bij. Heeft wel goede reviews en net in december een facelift gehad met nieuwe membranen en wat andere zaken. Meningen?
JBL PRX Power!

rassama

Ook hier sinds kort een RME ADI-2 DAC FS. Echt heel (3x) blij mee, wat een fijn kastje om naast de computer te hebben staan waar ik toch het meest luister. En door het gemak van EQ-en voor verschillende koptelefoons gaan er nieuwe deuren open.

Quote from: rassama on March  5, 2018, 20:43:54
AKG K601, Philips L2, Philips X2, Hifiman HE-4XX, Denon AH-MM400, Denon AH-D7200 en niet te vergeten Apple AirPods.
Qua koptelefoon is er de laatste drie jaar niet heel veel gewijzigd. De AKG en Philips X2 zijn er niet meer, allebei prima maar genoeg andere opties. Wel is er wat bijgekomen, een Hifiman Sundara, omdat ik blij was met de HE-4XX en benieuwd was naar een stapje verder. De Sundara is dat: niet een sprong maar een stapje verder.

Alle koptelefoons worden gebruikt, ze hebben ieder een eigen rol, behalve de HE-4XX die waarschijnlijk binnenkort in de verkoop gaat.

@Raphie: geen ervaring met LCD-X dus geen mening.

bmateijsen

Quote from: rassama on April 16, 2021, 14:38:53
Ook hier sinds kort een RME ADI-2 DAC FS. Echt heel (3x) blij mee, wat een fijn kastje om naast de computer te hebben staan waar ik toch het meest luister. En door het gemak van EQ-en voor verschillende koptelefoons gaan er nieuwe deuren open.

Vergeet niet dat EQ ook negatieve aspecten heeft. De correcties worden vaak gedaan door fase-draaiingen en dat is killing voor natuurlijkheid, timbre, etc. Laatst ook een gebruiker die erg enthousiast was over zijn EQ, totdat hij met de neus op de feiten werd gedrukt.....

rassama

#1135
Quote from: bmateijsen on April 16, 2021, 15:56:58
Vergeet niet dat EQ ook negatieve aspecten heeft. De correcties worden vaak gedaan door fase-draaiingen en dat is killing voor natuurlijkheid, timbre, etc. Laatst ook een gebruiker die erg enthousiast was over zijn EQ, totdat hij met de neus op de feiten werd gedrukt.....

Goed dat je daar op wijst. Ik zal eens in het bijgeleverd boekwerk kijken of er beschreven staat hoe de EQ geimplementeerd is. Maar gezien de zorg waarmee het kastje en de software gemaakt wordt heb ik er wel vertrouwen in.

Mijn beleving is in ieder geval dat ik al mijn koptelefoons als prettiger kan ervaren wanneer ik de EQ gebruik. Dit is wel een proces: metingen en/of correctie parameters zijn voor alle modellen makkelijk te vinden maar vormen slechts een basis. Het werk zit m in zelf kritisch luisteren en aanpassen naar eigen voorkeur en oren. Ik heb geen 'golden ears' o.i.d. maar EQen is voor mijn beleving wel de moeite waard.

Afgezien van de EQ mogelijkheden is de ADI-2 op andere niveaus een heerlijk en praktisch apparaat met 3.5 en 6.5 mm aansluiting, fijne knoppen, mooi display, goed vermogen, etc, etc, etc.

Edit: geen aandelen, gewoon heel blij mee  :)

jellejanssen

Mee eens icm de rme tuurlijk zijn er betere... maar met deze prijs? Zou t geweldig vinden als ik die vind / hoor. Mis zelf alleen de xlr op deze amp. Verder top apparaat

Stef

Nieuwe aanwinst: Grado sr325x, van de net op de markt gekomen Prestige reeks.  Geweldige koptelefoon.  Het blijft een echte Grado maar net zoals de Hemp die vorig jaar op de markt kwam heeft deze een heel aangename tuning.  Wordt tijd dat wie denkt dat een Grado altijd scherp klinkt en geen laag heeft zijn verwachtingen bijstelt  :D.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

rho

#1138
Grado heeft nog steeds niets afgeleerd van objectief slechte tuning in het hoog. En qua laagweergave valt er ook niet veel te stoefen. De curve die hier getoond wordt (The Hemp) is er eentje die geen rekening houdt met een getraind publiek als neutraal ervaart t.o.v. een goede luidspreker in een goede luisterruimte. Vooral omdat daar nogal discussie rond is. Maar algemeen gezien hoort er een low-shelf te zitten in het laag om een neutrale weergave te bekomen. ("neutraal" is geen exacte wetenschap bij hoofdtelefoons) Hoe groot die shelve hoort te zijn hangt veel van voorkeur en ervaring af. Maar de Hemp (één van de meest bass-heavy Grado's!) Zit daar dus een heel stuk onder. Wat het hoog-midden en hoog betreft: De target die hier getoond wordt is een redelijk normale eargain curve. Die piek rond 2.3kHz ... Damn :o
Mid-bas en middentonen zijn daarentegen wel heel mooi.

Hier zie je hetzelfde in metingen door een andere reviewer gemaakt. Zij steken dus wel de bass-shelf in hun target curve.

Als je dus beweert dat die Grado's tegenwoordig wel bassen weergeven en niet meer scherp zijn kan ik het daar totaal niet mee eens zijn. Objectief gezien klopt dat niet.

edit: Misschien even verduidelijken dat ik zelf ook wel naar headphones luister die een aardige afval hebben in het laag en daar zeker van kan genieten. Ze geven zelfs niet de indruk erg weinig bas te hebben (tot je er eentje op zet die wel mooi door loopt tot 20Hz). Een Sennheiser HD650 heeft b.v. een gelijkaardige weergave in het laag dan die The Hemp van Grado. Maar die Sennheiser heeft in combinatie een midden en hoog dat veel meer in balans (voor sommigen "tammer") is.
Voor mij blijft het probleem met die Grado's toch de algehele tuning. Die typische pieken in het hoog halen de hele weergave uit balans.
Ik heb b.v. IEMs die ook redelijke peiken hebben in het hoog. Ze zouden scherp klinken als niet ook een mooie bass-shelf voorzien was. En ze hebben die ongelofelijke piek niet boven 2Khz niet. Die IEMs klinken redelijk in balans. Ja, redelijk fris en niet echt neutraal. Maar zeker niet storend. Beetje een "fun" tuning.
Het moet dus voor mij ook niet altijd perfect aansluiten bij een of andere target curve. Ik heb ook mijn subjectieve voorkeuren.
Mijn commentaar was vooral bedoeld op de uitspraak dat Grado's nu echte bas weergeven en niet meer schel afgestemd zijn. Niet dat iemand niet van die tuning mag genieten omdat die niet bij een objectief neutrale afstemming aansluit. (<= want wat neutraal is bij een koptelefoon, is niet onomstootbaar vast te stellen)


Dat jij dat een mooi geluid vindt is natuurlijk helemaal jouw voorkeur. Daar is niks mis mee. jij geniet van wat jij leuk vindt klinken. Dat is de hele bedoeling van merken die hun eigen klankkleur aan headphones geven.

Stef

Bedankt voor je informatieve post rho ;) en nuttige informatie voor wie het merk niet kent.  Idd en Grado zal altijd een beetje eigenwijs blijven en ik geeft toe dat ik een fan ben (en kan me evengoed voorstellen dat sommigen het G-geluid helemaal niets vinden).  So many flavours he  :D.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Stef

Laatste aanwinst: Grado RS1 button (classic).  Ongeveer 14j oud, klinkt super.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

paaj

Ooh lekker hoor. RS1 is wel een die ik er weer eens bij wil voor 'n karakter, had ooit de RS1i.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

cfgr@home

Om filmgeluid te horen zonder de rest van de familie te storen: https://www.philips.be/c-p/TAE8005BK_10/draadloze-in-ear-hoofdtelefoon-voor-tv Ik heb al een Sennheiser TI-300 maar da's een Infra-Rood model en ik moet dus daarmee altijd "zichtcontact" met de zender houden. De nieuweling is een RF-model en dus kan de zender 'ergens' in de mancave staan en niet noodzakelijk in 't zich.  :pompom:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

Spijkie

Quote from: Stef on June  1, 2021, 10:25:16
Nieuwe aanwinst: Grado sr325x, van de net op de markt gekomen Prestige reeks.  Geweldige koptelefoon.  Het blijft een echte Grado maar net zoals de Hemp die vorig jaar op de markt kwam heeft deze een heel aangename tuning.  Wordt tijd dat wie denkt dat een Grado altijd scherp klinkt en geen laag heeft zijn verwachtingen bijstelt  :D.

Zou wel verschil moeten zijn met de hemp, deze heeft o.a. een dunner membraan en een nieuw kabelontwerp.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

rho

Ondertussen ben ik al een tijdje van mijn DCA Aeon RT closed aan het genieten. Wel een vreemde gewaarwording in het begin met zo'n planar. Ik hoorde eerst zo goed als geen bass-slam/impact.
Na een tijdje raakte mijn hersenen er helemaal aan gewend en nu hoor ik zo bijna zoals met dynamische drivers. De dynamiek is misschien iets minder hard, maar lijkt veel strakker. Aan diepgang geen gebrek. Voor de rest klinkt heel open en helder.
Enige nadeel, en dat hebben wel meer duurdere headphones, is de tuinslang ...euhm... kabel. Daar ga ik zelf een gebalanceerd exemplaar voor maken. Dit is echt een rubber slang die alle kanten op kronkelt.
Voor de rest is de bouwkwaliteit van deze headphone echt wel uitstekend!

bmateijsen


JoWa

Ik heb nu de volgende koptelefoons:

- Aftershokz Trekz Air: deze gebruik ik voornamelijk voor online meetings. Lekker je oren vrij, vooral van belang als er weer eens zo'n meetingdag is;
- Sony WF-1000XM3: voornamelijk in gebruik tijdens vliegen. Ik merk dat ik zelf niet zo'n in-ear gebruiker ben. Mogelijk vervangen door een on/over-ear met NC;
- Hifiman Ananda-BT: primair in gebruik voor luisteren naar muziek. Vorige week gekoppeld aan m'n tv en filmgeluid er over bevalt zeer goed.

Daarnaast nog twee bedrade koptelefoons, een AKG K-701 en een B&W P3 welk in de verkoop gaan/zijn.

Lekker af van de draden geeft toch wel veel vrijheid. Ook het voordeel af zijn te van speciale hardware en kabels bevalt ook prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

rho

#1147
Quote from: bmateijsen on July 19, 2021, 19:00:57
Waar stuur je de DCA mee aan?
PC/SACD-speler -> Topping DX3 pro V2 als DAC -> Topping A50s -> DCA Aeon RT closed
In low gain via de 6.35mm output gaat die, ondanks erg veel power nodig te hebben, al ontzettend hard. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ben wel benieuwd wat dat gaat geven via de balanced output.
Ik heb 'm ook eens op de headphone out van de DX3 pro gehangen, maar die heeft een uitgangsimpedantie van 10Ohm. Da's een beetje hoog voor een HP met een impedantie van 13Ohm.
De A50s zit rond de halve Ohm.

bmateijsen

Ik heb geen ervaring met Topping, maar zie dat hij 3.5w single ended heeft, dus dat zou voldoende moeten zijn. Het kan ook het karakter zijn van de Topping dat je minder "laag" ervaart, want de DCA Closed heeft echt wel laag.

Quote from: rho on July 19, 2021, 21:09:48
PC/SACD-speler -> Topping DX3 pro V2 als DAC -> Topping A50s -> DCA Aeon RT closed
In low gain via de 6.35mm output gaat die, ondanks erg veel power nodig te hebben, al ontzettend hard. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ben wel benieuwd wat dat gaat geven via de balanced output.
Ik heb 'm ook eens op de headphone out van de DX3 pro gehangen, maar die heeft een uitgangsimpedantie van 10Ohm. Da's een beetje hoog voor een HP met een impedantie van 13Ohm.
De A50s zit rond de halve Ohm.

rho

Quote from: bmateijsen on July 19, 2021, 21:29:27
Ik heb geen ervaring met Topping, maar zie dat hij 3.5w single ended heeft, dus dat zou voldoende moeten zijn. Het kan ook het karakter zijn van de Topping dat je minder "laag" ervaart, want de DCA Closed heeft echt wel laag.
Nee, aan de Topping ligt het zeker niet. Ik heb headphones met dynamische drivers waarbij ik de impact heel anders ervaarde. En die leveren ook genoeg diepgang.
De DCA gaat wel degelijk erg diep en nu ik aan het planar geluid gewoon ben ervaar ik wel degelijk meer slam dan de eerste paar weken. Initieel hoorde ik het laag wel, maar leek er weinig energie achter te zitten. Dat gevoel is nu helemaal weg. Ja een dynamische driver slaat misschien ietsje harder, maar niet zo lekker strak. Zeker als je eens echt luid wil gaan ... die DCA geeft werkelijk geen krimp. Ook niet als de bassen afgrond diep zijn. :headbanging: