Author Topic: Welke koptelefoon hebben we en waarom?  (Read 216822 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Raphie

• Forever Addicted
  • Trade Count: (+26)
  • Total likes: 1542
  • Been there, Done that...
Re: Welke koptelefoon hebben we en waarom?
« Reply #1125 on: March 24, 2021, 08:42:06 »
Ik zeg ook "dat een curve is die aangeeft wat mensen neutraal vinden klinken". Ik zeg niet "dit is neutraal". Daar kan een wereld van verschil tussen zitten. Maar de curve geeft wel aan wat je publiek aangenaam geluid vindt.
Daarnaast zijn er nog andere target curves. Je kan je headphones daar misschien ook een mee vergelijken?
Neemt niet weg dat het Harman onderzoek zeker en vast geen puur marketing onderzoek is. Uiteraard komt het hen goed van pas bij het ontwikkelen van goeie headphones. Daar zullen ze niet over klagen.
ga je weer, je verwart “lekkah” met NEUTRAAL de HC gaar NIET over neutraal.
JBL PRX Power!

Offline rho

« Reply #1126 on: March 24, 2021, 08:53:33 »
Ik zeg "neutraal VINDEN KLINKEN". Dat IS wat ze mooi vinden.
Wat neutraal is voor een HP, is zo goed als niet te bepalen. Maar het ligt erg in de buurt van wat de meeste mensen mooi geluid vinden.
Voor een luidspreker ligt dat anders. Daar moet je niet zo rekening houden met pinna gain en andere fysieke verschillen tussen mensen rond en in het oor.

Offline Raphie

• Forever Addicted
« Reply #1127 on: March 24, 2021, 09:46:13 »
Ik zeg "neutraal VINDEN KLINKEN". Dat IS wat ze mooi vinden.
Wat neutraal is voor een HP, is zo goed als niet te bepalen. Maar het ligt erg in de buurt van wat de meeste mensen mooi geluid vinden.
Voor een luidspreker ligt dat anders. Daar moet je niet zo rekening houden met pinna gain en andere fysieke verschillen tussen mensen rond en in het oor.
neutraal is prima te bepalen, rechte response over gehele freq gebied (zie mijn screen shot hierboven)
Dat heeft niks met “lekkere curves” van doen.
JBL PRX Power!

Offline rho

« Reply #1128 on: March 24, 2021, 10:24:24 »
neutraal is prima te bepalen, rechte response over gehele freq gebied (zie mijn screen shot hierboven)
Dat heeft niks met “lekkere curves” van doen.
Recht t.o.v. wat? Waar compenseer je naar?
Want een rechte curve (ruwe meting), zoals bij een luidspreker, is voor een hoofdtelefoon helemaal niet wenselijk of "neutraal" zoals jij denkt.

Offline rho

« Reply #1129 on: March 24, 2021, 10:58:55 »
Waar heb jij die grafiek vandaan? ik zie hele andere waarden. En hij klinkt "spot on" het spectrum klinkt met crossfeed bijna identiek aan mijn Pio TAD setup
Ik heb die tool van jou eens (vluchtig) bekeken.
Ze spreken over "target curve" maar zeggen nergens welke target ze gebruiken als referentie. Die rechte lijn die ze tonen, en waar jij naar compenseert, is de error curve t.o.v. de target. Daarom is het een vlakke lijn door 0dB.
Maar ga maar na, die target curve op zich is zeker niet vlak, voor hoofdtelefoons. (alvast dat hoop ik voor de gebruikers van de tool) Het kan best de Harman target curve zijn of een diffuse field target voor over-ear headphones of iets dergelijk. (die laatste heeft b.v. geen bass-shelve zoals de harman target curve en de pinna gain compensatie verschilt een beetje)
Je zou dus eigenlijk moeten kunnen achterhalen wat SoundID als target curve gebruikt om te weten wat ze neutraal noemen.

Offline Raphie

• Forever Addicted
« Reply #1130 on: March 24, 2021, 12:36:23 »
Flat is het resultaat, dus echt flat als in lineaire reponse en zoals je kan zien zit de 1840 daar al heel dicht tegenaan, daarom is het ook zo’n populaire pro HP
JBL PRX Power!

Offline Harry HT

• "I like to watch"
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+3)
  • Total likes: 110
  • Ik hoor wat ik wil horen...
« Reply #1131 on: April 5, 2021, 11:28:53 »
Maandje terug de Avantone Pro Planar gekocht, samen met een RME ADI-2 DAC FS.  Dit na het lezen en zien van diverse zeer positieve reviews:

https://www.headphonecheck.com/test/avantone-pro-planar/  (eerste die ik tegenkwam)

https://youtu.be/4an_6RJ80aU  (leuke + goede review en reviewer)

Met wat mildere boosts voor treble en bass dan wat Oratory1990 voorschrijft klinkt de koptelefoon uitstekend vanaf 20Hz (of lager?).  Hij gaat verassend diep en is zeer snel.

Een aantal head-fi’ers beweren zelfs dat deze koptelefoon met wat EQ zich goed kan meten met de veel duurdere HifiMan Arya.  Met of zonder de EQ via mijn RME DAQ/Amp ben ik zeer blij met deze aanschaf.
Hi Ettepet,

Lijkt me een mooie set zo

Bevalt de Avantone je nogsteeds goed?

Gegroet,

Harry

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Offline Raphie

• Forever Addicted
« Reply #1132 on: April 5, 2021, 11:42:18 »
Ben misschien in de markt voor een audeze LCD-X er bij. Heeft wel goede reviews en net in december een facelift gehad met nieuwe membranen en wat andere zaken. Meningen?
JBL PRX Power!

Offline rassama

« Reply #1133 on: April 16, 2021, 14:38:53 »
Ook hier sinds kort een RME ADI-2 DAC FS. Echt heel (3x) blij mee, wat een fijn kastje om naast de computer te hebben staan waar ik toch het meest luister. En door het gemak van EQ-en voor verschillende koptelefoons gaan er nieuwe deuren open.

AKG K601, Philips L2, Philips X2, Hifiman HE-4XX, Denon AH-MM400, Denon AH-D7200 en niet te vergeten Apple AirPods.
Qua koptelefoon is er de laatste drie jaar niet heel veel gewijzigd. De AKG en Philips X2 zijn er niet meer, allebei prima maar genoeg andere opties. Wel is er wat bijgekomen, een Hifiman Sundara, omdat ik blij was met de HE-4XX en benieuwd was naar een stapje verder. De Sundara is dat: niet een sprong maar een stapje verder.

Alle koptelefoons worden gebruikt, ze hebben ieder een eigen rol, behalve de HE-4XX die waarschijnlijk binnenkort in de verkoop gaat.

@Raphie: geen ervaring met LCD-X dus geen mening.

Offline bmateijsen

« Reply #1134 on: April 16, 2021, 15:56:58 »
Ook hier sinds kort een RME ADI-2 DAC FS. Echt heel (3x) blij mee, wat een fijn kastje om naast de computer te hebben staan waar ik toch het meest luister. En door het gemak van EQ-en voor verschillende koptelefoons gaan er nieuwe deuren open.

Vergeet niet dat EQ ook negatieve aspecten heeft. De correcties worden vaak gedaan door fase-draaiingen en dat is killing voor natuurlijkheid, timbre, etc. Laatst ook een gebruiker die erg enthousiast was over zijn EQ, totdat hij met de neus op de feiten werd gedrukt.....

Offline rassama

« Reply #1135 on: April 16, 2021, 16:20:55 »
Vergeet niet dat EQ ook negatieve aspecten heeft. De correcties worden vaak gedaan door fase-draaiingen en dat is killing voor natuurlijkheid, timbre, etc. Laatst ook een gebruiker die erg enthousiast was over zijn EQ, totdat hij met de neus op de feiten werd gedrukt.....

Goed dat je daar op wijst. Ik zal eens in het bijgeleverd boekwerk kijken of er beschreven staat hoe de EQ geimplementeerd is. Maar gezien de zorg waarmee het kastje en de software gemaakt wordt heb ik er wel vertrouwen in.

Mijn beleving is in ieder geval dat ik al mijn koptelefoons als prettiger kan ervaren wanneer ik de EQ gebruik. Dit is wel een proces: metingen en/of correctie parameters zijn voor alle modellen makkelijk te vinden maar vormen slechts een basis. Het werk zit m in zelf kritisch luisteren en aanpassen naar eigen voorkeur en oren. Ik heb geen ‘golden ears’ o.i.d. maar EQen is voor mijn beleving wel de moeite waard.

Afgezien van de EQ mogelijkheden is de ADI-2 op andere niveaus een heerlijk en praktisch apparaat met 3.5 en 6.5 mm aansluiting, fijne knoppen, mooi display, goed vermogen, etc, etc, etc.

Edit: geen aandelen, gewoon heel blij mee  :)
« Last Edit: April 16, 2021, 16:21:40 by rassama »

Offline jellejanssen

« Reply #1136 on: April 17, 2021, 15:59:09 »
Mee eens icm de rme tuurlijk zijn er betere... maar met deze prijs? Zou t geweldig vinden als ik die vind / hoor. Mis zelf alleen de xlr op deze amp. Verder top apparaat