Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Started by Panic, April 12, 2008, 19:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fr@nk

Na veel geduld eindelijk gearriveerd.


Drop / Sennheiser Hd58x.  :headbanging:




foto omzetten naar jpg online
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Rusher

#1101
Ooit heb ik de Hifiman HE-500 op een audioshow gehoord en was zeer onder de indruk. Zodanig, dat ik niet zo lang daarna eentje heb gekocht. Sindsdien, al jaren, heb ik thuis nooit meer het geluid gehoord zoals ik dat herinnerde van de audioshow. Altijd is het geluid te klein, te koud en zonder enkel fundament.

Mijn DAC/Versterker, de Musical Fidelity(MF) V8p, poept max 1,3 Watt bij 32 Ohm uit, echter kennelijk is dat niet genoeg. Hifiman raadt zelf een versterker aan met tenminste 1 Watt voor hun type HE-500 met 38 Ohm. De MF zou dus voldoende moeten zijn.
Afgelopen vrijdag heb ik mijn HE-500 op een dedicated (custom made) hoofdtelefoonversterker gehoord met ruim 5 Watt. Ik wist niet wat ik hoorde; eindelijk het geluid dat ik ooit had gehoord op de audioshow. Geweldig! Maar ja, dat was een once in a lifetime custom made amp.

Welke versterker met "echte ballen" kan mijn Hifiman echt laten zingen? Ik wil 'm namelijk niet kwijt, want ik weet wat ie kan!


Tabcam

Een Topping A90 met een gebalanceerde kabel zal dicht in de buurt komen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

B-art

#1103
https://www.headphonesty.com/2018/01/review-hifiman-he-500/

In deze review wordt de NFB-11.28 audio-gd gebruikt. Zie ook site audiophonics. Lijkt genoeg power te hebben voor deze hifiman.
Of deze maar die is gelijk 1200 euro Burson Audio Soloist 3X Performance
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Rusher

Dank voor jullie input:
- Topping A90
- Audio-GD NFB-11.28

Op mijn gemak eens bekijken.

Vergeten te vertellen, excuus: ik heb recent al een separate DAC aangeschaft, dus het gaat mij enkel nog om een pure hoofdtelefoonversterker.

De Topping is een versterker, de Audio-GD is een dac/versterker. Ik ga eens verder kijken binnen de productrange van Audio-GD.

Fijne zondag!

Tabcam

In dezelfde prijscategorie als de Audio GD is er ook de Topping A30Pro, eveneens bij Audiophonics te koop. Heeft 5.5W en vergelijkbare performance als de Topping A90.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

rho

Yep, die Topping versterkers zijn echt goed. Je kan ook eens bij SMSL kijken. Die hebben ook hele goede headphone amps in hun gamma.

Fr@nk

Nieuwste aanwinst is een Beyerdynamic DT990 Edition Manufaktur 600 Ohm.
Vind deze een stuk minder agressief in het hoog dan de DT1990.



Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Raphie

Shure 1840 op SPL Phonitor One. Volledig lineaire respons, klinkt super clear en open. De eerste headphones die ik zou vertrouwen om op te mixen.
JBL PRX Power!

Jumping Jack

Ik heb die ook al jaren. Erg mooie hoofdtelefoon!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

rho

#1110
Quote from: Raphie on March 21, 2021, 16:44:00
Shure 1840 op SPL Phonitor One. Volledig lineaire respons, klinkt super clear en open. De eerste headphones die ik zou vertrouwen om op te mixen.
Klink die niet heel erg dun? Er ontbreekt een hele hoop laag als ik de metingen bekijk.

Raphie

Waar heb jij die grafiek vandaan? ik zie hele andere waarden. En hij klinkt "spot on" het spectrum klinkt met crossfeed bijna identiek aan mijn Pio TAD setup

JBL PRX Power!


Raphie

Quote from: rho on March 22, 2021, 11:48:05
Ik denk van zowat dé resource voor headphone metingen en EQ settings: https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq/tree/master/results
Specifiek jouw headphones: https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq/tree/master/results/headphonecom/headphonecom_harman_over-ear_2018/Shure%20SRH1840
ik weet dan niet wat hij als target beschouwd, maar met die settings klinkt die als een "Beats by Dre"
JBL PRX Power!

Fr@nk

Het heeft eigenlijk weinig zin om een neutrale koptelefoon aan te schaffen als je nadien met EQ aan de slag gaat.
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

rho

Quote from: Raphie on March 22, 2021, 12:25:27
ik weet dan niet wat hij als target beschouwd, maar met die settings klinkt die als een "Beats by Dre"
De target staat er normaal bij. Dat zou de Harman target curve voor over ear headphones van 2018 moeten zijn.
Daar zit voor meer audiofiele toepassingen idd een beetje veel bas in.
Maar als je gewoon bent om naar een HP te luisteren met een serieuze bas roll-off zal dit nog eens extra opvallen.

Raphie

Quote from: rho on March 22, 2021, 13:03:05
De target staat er normaal bij. Dat zou de Harman target curve voor over ear headphones van 2018 moeten zijn.
Daar zit voor meer audiofiele toepassingen idd een beetje veel bas in.
Maar als je gewoon bent om naar een HP te luisteren met een serieuze bas roll-off zal dit nog eens extra opvallen.
Ik kom van een AKG 701 die heb ik er nu naast, Die curves op zijn site zijn voor normaal gebruik niet bruikbaar. Is echt voor mensen die de loudness knop ook "lekkah" vinden. niet voor serieus gebrui.
Wil je echt correctie kijk dan bijv naar https://www.sonarworks.com/soundid-reference
JBL PRX Power!

rho

Quote from: Raphie on March 22, 2021, 13:44:47
Ik kom van een AKG 701 die heb ik er nu naast, Die curves op zijn site zijn voor normaal gebruik niet bruikbaar. Is echt voor mensen die de loudness knop ook "lekkah" vinden. niet voor serieus gebrui.
Wil je echt correctie kijk dan bijv naar https://www.sonarworks.com/soundid-reference
Die curve is op basis van het meest recente wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. Het is een target, geen wetmatigheid. Dit is de curve die men gemiddeld het best vindt klinken.
Je kan wel wat opmerkingen maken bij hoe het onderzoek gevoerd is, maar er is tenminste onderzoek gevoerd.
De meeste audiofielen vinden idd dat er wat veel bas in zit, maar in de meest gevallen ook niet waanzinnig overdreven veel. Wat ik vaak zie is dat de curve van 2015 wat de bassen betreft als neutraler wordt ervaren bij meer getrainde luisteraars. De beste curve (meest neutrale, gelijkend op een goede luidspreker in een normale luisteromgeving) zou wel eens de Harman combined curve kunnen zijn. (bassen en laag midden uit de target van 2015 en de het midden en hoog uit de target van 2018)

Als je gewoon bent om naar een schelle hoofdtelefoon te luisteren waarbij de bassen erg vroeg afvallen dan klinkt die Harman target idd wel erg vol.
Geef het wat tijd. Dan wen je een beetje aan wat algemeen aanzien wordt een redelijk neutrale curve te zijn.
Als je de target van 2015 beter zou vinden denk ik dat je de bass shelve zo'n 3dB moet laten zakken. (<= ben niet zeker of het juist 3dB is)

Raphie

Ik heb helemaal geen interesse in die curve, ik gebruik de hp's professioneel, kan niet werken met zo'n curve, moet beslissingen blind kunnen vertrouwen.
JBL PRX Power!

rho

Ik zou nu toch denken dat je als professionele gebruiker net wél veel nut hebt aan die curve.
Je moet wel een beetje weten hoe je die curve moet lezen. Een vlakke curve is namelijk niet wenselijk bij een HP.

Tabcam

Quote from: rho on March 23, 2021, 19:23:15
Ik zou nu toch denken dat je als professionele gebruiker net wél veel nut hebt aan die curve.
Je moet wel een beetje weten hoe je die curve moet lezen. Een vlakke curve is namelijk niet wenselijk bij een HP.
Er zit een groot verschil tussen het gebruiksdoel van een muziekliefhebber en een geluidstechnicus/producer/editor. De een wil heerlijk van muziek genieten en de andere wil zo goed mogelijk vertaling van een opname naar een voor dat publiek aantrekkelijk product.

Sluit dat elkaar per definitie uit, nee, maar in een studio zal men vrijwel geen oude slechte opnames/edits draaien die veel teveel hoog in de opname/mix hebben zitten. Met die andere kijk komen mijns inziens ook andere behoeften.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Raphie

klopt helemaal, je zoekt een neutraal geluidsbeeld (crossfeed helpt!) dat probleemloos vertaalt naar je monitoren en uiteindelijk de gemiddelde set.
JBL PRX Power!

rho

Het is nu net uit zulke grafieken dat je kan afleiden wat een neutraal geluid behelst. Voor een koptelefoon is dat zeker en vast geen vlakke curve (ruwe metingen).
De Harman curve is misschien niet perfect, maar geeft een target , een referentie, om een idee te krijgen hoe een HP klinkt en wat de luisteraar algemeen als aangenaam gebalanceerd geluid vindt klinken.
Vandaar het belang om als professional kennis te hebben van wat zulke target curves inhouden en hoe ze te interpreteren. Zeker bij de keuze van een koptelefoon die je gaat gebruiken bij het bepalen hoe een stuk audio moet gaan klinken.


rho

Ik zeg ook "dat een curve is die aangeeft wat mensen neutraal vinden klinken". Ik zeg niet "dit is neutraal". Daar kan een wereld van verschil tussen zitten. Maar de curve geeft wel aan wat je publiek aangenaam geluid vindt.
Daarnaast zijn er nog andere target curves. Je kan je headphones daar misschien ook een mee vergelijken?
Neemt niet weg dat het Harman onderzoek zeker en vast geen puur marketing onderzoek is. Uiteraard komt het hen goed van pas bij het ontwikkelen van goeie headphones. Daar zullen ze niet over klagen.