Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Started by Panic, April 12, 2008, 19:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fr@nk

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

B-art

#1076
De 660s heb ik getest en vergeleken met de hifiman die ik uiteindelijk koos. Wel mooi maar nogal donker tov de sundara. Heb je al eens vergeleken met hifiman?
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Fr@nk

Quote from: B-art on January 17, 2021, 16:41:44
De 660s heb ik getest en vergeten met de hifiman die ik uiteindelijk koos. Wel mooi maar nogal donker tov de sundara. Heb je al eens vergeleken met hifiman?

Ik had al eerder de HE-4xx en vond hem behoorlijk zwaar wegen, na een tijdje voelde het als een blok op mijn hoofd. 
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

B-art

Dat is wel waar alleen de nieuwe versies zijn op dat punt wel verbeterd
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

#1079
Heb ook de old school HD424 en die is erg licht. Mooi geluid ook met electro.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Fr@nk

Quote from: B-art on January 17, 2021, 16:55:37
Dat is wel waar alleen de nieuwe versies zijn op dat punt wel verbeterd

Kwa geluid was de HE-4xx zeker niet verkeerd hoor, dan nog te bedenken dat ie net geen 200 euro incl verzenden en inklaring kost. De Sennies zijn vrij licht en zitten zeer comfortabel. Recentelijk had ik een nieuwe de DT1990 en vond die mijn zijn +9db @ 9000hz veels te helder en onnatuurlijk klinken. Op den duur begon het ding me danig te irriteren. Hij ging retour en werd geruild voor de HD660s die me enorm bevalt. Hoofdtelefoons zijn een kwestie van smaak net zoals bij speakers....
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Fr@nk

Quote from: B-art on January 17, 2021, 16:57:03
Heb ook de old school HD424 en die is erg licht. Mooi geluid ook met electro.

Dit is nog eens een leuk ding! In mijn jeugd had ik de HD410, gekregen van mijn vader voor mijn 16de verjaardag.


hello images hd
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

B-art

Erg fijn en vrijwel onverwoestbaar. Pads gewoon nog te krijgen.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Fr@nk

Quote from: B-art on January 17, 2021, 17:11:37
Erg fijn en vrijwel onverwoestbaar. Pads gewoon nog te krijgen.

Ik herinner me nog een clip van ABBA die in de studio was opgenomen en waar ze o.a. die Sennie's HD41x ophadden.

https://www.youtube.com/watch?v=XEjLoHdbVeE&ab_channel=AbbaVEVO
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

B-art

musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Fr@nk

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

B-art

Ja daar is echt een markt voor, vooral op ebay kleinanzeichen in BRD. Kijk eens naar die prijzen. Die van mij is van 1983.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Fr@nk

Quote from: B-art on January 17, 2021, 17:32:30
Ja daar is echt een markt voor, vooral op ebay kleinanzeichen in BRD. Kijk eens naar die prijzen. Die van mij is van 1983.

Prijzen grenzen soms tot aan het absurde. Ik meen me te herinneren dat een HD410 om en bij de 20 euro kostte en dat ergens in 1980.
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

B-art

#1088
 Headfonia

https://www.headfonia.com/sennheiser-hd410-hd414-hd424/

The HD424 is the best of the trio. It takes that whole HD414/HD410 and improves it to the next level. With the HD424, you actually get good soundstaging, a bigger, and a much fuller sound.

Ook jouw 660s komt aan bod

https://www.headfonia.com/picture-sunday-sennheiser-hd660s/

The new HD 660 S lets you enjoy sophisticated audiophile sound in even more listening situations. The successor of the legendary HD 650 excels with the improved performance of its new transducer design. Thanks to its lower impedance, it delivers reference-class sound also when connected to hi-res mobile players, thus offering much greater versatility. The HD 660 S is an elegantly designed piece of high-quality engineering that indulges the demanding listener with aural precision and great wearing comfort.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

#1089
Quote from: Fr@nk on January 17, 2021, 17:37:10
Prijzen grenzen soms tot aan het absurde. Ik meen me te herinneren dat een HD410 om en bij de 20 euro kostte en dat ergens in 1980.

Introductieprijs destijds 80 dollar voor de HD424, in euro's van nu 200 euro? En dan 160 euro waard tweedehands na 40 jaar

https://www.tonepublications.com/old-school/sennheiser-hd-414-and-424/
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Tubegear

Grado PS-1000
Sennheiser HD800
Sennheiser HD650
Sennheiser HD600
Sennheiser HD540 Reference (600ohm versie)
AKG K712 Pro
AKG K612 Pro
AKG K240 DF
Audio Technica ATH-W1000x "Grandioso"
Denon AH-D7000
Beyerdynamic T1 (1e versie)
Hifiman Edition X V2

Waarom? Omdat het kan en leuk is om af te wisselen.

Tubegear

O ja op de verlanglijst staan nog:

Sennheiser HE60
Stax SR-009

Maar gezien de aanschafkosten en additionele kosten voor aansturing weet ik niet of deze er ook echt gaan komen in de toekomst.

Angus

Ik heb zelf een Focal Elear en een Sennheiser HD660S
Wadia di322 dac | 2xWadia a340 mono | Furutech bekabeling | LG Oled C7 | McIntosh C47 pre-amp | Piega Classic 40.2 speakers | Sennheiser HD660S

paaj

Quote from: Tubegear on January 17, 2021, 20:13:09
O ja op de verlanglijst staan nog:

Sennheiser HE60
Stax SR-009

Maar gezien de aanschafkosten en additionele kosten voor aansturing weet ik niet of deze er ook echt gaan komen in de toekomst.
HE60 is erg mooi maar zou ik niet zo snel meer kopen denk ik, ondertussen best op leeftijd en behoorlijk gevoelig.

Denk ook eens aan een 'instap' Stax, zelfs de 202 met een T1 geeft je dat lekkere electrostatengeluid.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

WDitters

#1094
Mijn go-to sets voor thuis:

Een Denon AH-D9200 en een Focal Clear gekoppeld aan een Rupert Neve RNHP, kabel van Forza Audioworks HPC Noir Mk2 met 6.35mm Single Ended. Waarbij de Denon AH-D9200 verreweg favoriet is. Wat een mooie koptelefoon. Concurreert boven z'n prijsklasse met de Sony MDR-Z1R maar ook met de Focal Stellia en de ZMF Verite. Mooie transparante koptelefoon met een onverwacht superstrak en diep doorlopend laag. Niet overdreven aanwezig, maar wel prachtig gelayered .. Idem voor midden en hoog .. Mooie heldere transparante sound zonder schelheid ofzo .. Onbekend wellicht .. maar absoluut een TOTL koptelefoon ... Mijn vrouw trekt het overigens niet als ik naar de Focal luister, ivm geluidslekkage  :headbanging: De Denon vindt ze wat dat betreft fijner als ik daar naar luister ...

Als bron naar de Rupert Neve een FiiO M15 via Line-out naar RCA, kabel QED Performance Graphite (besteld en onderweg vanuit de UK, Analogue Seduction)

Daarnaast ook vaak de Denon AH-D9200 en de Focal Clear rechtstreeks aan de FiiO M15 met een Forza Audioworks Noir HPC Mk2 met 4.4mm Pentaconn balanced. Het fijne van deze twee koptelefoons is overigens dat ze dezelfde aansluiting hebben .. Dus mijn Forza kabel past op beide ...

(En als hebbedingetje een iBasso DC04 high-res USB DAC/AMP met 4.4mm balanced aansluiting .. Voor aan de laptop en smartphone :-)

Tot slot een keur aan Bluetooth ANC koptelefoons:

Bang & Olufsen H95
Shure Aonic 50
Dali IO-6

Voor de DALI heb ik overigens een Moon Audio Black Dragon V2 kabel in huis. Past ook op de B&O maar heeft daarop geen zin want alle electronica blijft er daar tussen zitten. Ondersteunt geen passieve modus helaas.

Op de wishlist om te proberen:

Tube amps:
Xduoo TA-30
Pathos Aurium
Feliks Audio Echo
Woo Audio Fireflies

Solid state:
SMSL SU-9
Topping A90




Sent from my SM-N986B using Tapatalk
Head-Fi: Focal Stellia (closed) / Focal Utopia 2022 (open) / Meze Elite (open) / ZMF Verite (closed) / T+A Solitaire T (wireless)
Head-Source/Amp: Naim Uniti Atom Headphone Edition / Naim Uniti Core / Hiby RS6 & RS8
Head-Cabling: Lavricables Grand 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm & Lemo / Meze PCUHD Copper & Silver Plated 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm
Other: Naim Mu-So 2nd gen / Naim Mu-So Qb 2nd gen

M

Sinds een paar dagen nu de Sony WH-1000XM4 in huis. Ik heb zelf de B&W PX, deze bevalt mij qua geluid goed. Alleen het draag comfort vind ik niks.
Zit er steeds aan, druk rondom de oren en boven op het hoofd. Iets anders proberen dus, de Sony.

Zou heel comfortabel moeten zijn, en dat zal misschien ook wel. Maar niet voor mij blijkbaar, zit er nog steeds aan te verstellen. Nog irritatie
rond om de oren en boven op mijn hoofd. Wel minder als met de B&W PX, maar dit wil ik ok niet.

Heb wel dikke kop, maat 60 ;)

Ik zou het liefst de B&W PX7 willen hebben, maar die zou volgens de kenners beter zijn qua draagcomfort dan de PX maar minder dan de Sony.

Sony klinkt goed, maar voor mij niet beter dan de PX. Wel beter ontvangst, dat dan weer wel.



LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

Tabcam

Quote from: Mayko on January 23, 2021, 20:05:29
Sinds een paar dagen nu de Sony WH-1000XM4 in huis. Ik heb zelf de B&W PX, deze bevalt mij qua geluid goed. Alleen het draag comfort vind ik niks.
Zit er steeds aan, druk rondom de oren en boven op het hoofd. Iets anders proberen dus, de Sony.

Zou heel comfortabel moeten zijn, en dat zal misschien ook wel. Maar niet voor mij blijkbaar, zit er nog steeds aan te verstellen. Nog irritatie
rond om de oren en boven op mijn hoofd. Wel minder als met de B&W PX, maar dit wil ik ok niet.

Heb wel dikke kop, maat 60 ;)

Ik zou het liefst de B&W PX7 willen hebben, maar die zou volgens de kenners beter zijn qua draagcomfort dan de PX maar minder dan de Sony.

Sony klinkt goed, maar voor mij niet beter dan de PX. Wel beter ontvangst, dat dan weer wel.
Qua comfort kan ik de Dan Clark Audio Aeon RX aanraden. Niet goedkoop, wel erg licht en ik kan voor langere sessies hem makkelijk verdragen. De HiFiMan Sundara is merkbaar minder comfortabel.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

M

Quote from: TabCam on January 23, 2021, 20:20:01
Qua comfort kan ik de Dan Clark Audio Aeon RX aanraden. Niet goedkoop, wel erg licht en ik kan voor langere sessies hem makkelijk verdragen. De HiFiMan Sundara is merkbaar minder comfortabel.
Ik geloof je direct ;)
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

Ettepet

Maandje terug de Avantone Pro Planar gekocht, samen met een RME ADI-2 DAC FS.  Dit na het lezen en zien van diverse zeer positieve reviews:

https://www.headphonecheck.com/test/avantone-pro-planar/  (eerste die ik tegenkwam)

https://youtu.be/4an_6RJ80aU  (leuke + goede review en reviewer)

Met wat mildere boosts voor treble en bass dan wat Oratory1990 voorschrijft klinkt de koptelefoon uitstekend vanaf 20Hz (of lager?).  Hij gaat verassend diep en is zeer snel.

Een aantal head-fi'ers beweren zelfs dat deze koptelefoon met wat EQ zich goed kan meten met de veel duurdere HifiMan Arya.  Met of zonder de EQ via mijn RME DAQ/Amp ben ik zeer blij met deze aanschaf.


rho

Ben de laatste maanden een beetje op onderzoek gegaan naar wat voor mijn gebruik een geschikte headphone zou zijn. Ik heb het heel betaal baar gehouden en kan nu besluiten dat dit de juiste keuze was.
Omdat ik 95% van de tijd luister tijdens het werk heb ik vooral headphones nodig die lekker klinken. Technische capaciteiten zijn van minder belang omdat ik daar tijdens het werken toch geen aandacht aan ken besteden. Het moet dus zuiver klinken en de tuning van de headphones moet binnen mijn smaak vallen.
Dit is het resultaat:
Als bron gebruik ik een laptop, mijn Android telefoon. Beiden kunnen een Topping DX3pro van het nodige signaal voorzien. Ik heb ook een iBasso DC03 voor de telefoon.
Als koptelefoons/IEMs heb ik ondertussen het volgende bij elkaar verzameld:
Superlux HD668B
Beyerdynamic DT770 pro 250Ohm met dekoni Jerzee pads
AKG K371
Sennheiser/DROP HD6XX
Tinhifi T2plus
Moondrop Blessing2 Dusk

Voorlopig ben ik het meest tevreden over de HD6XX en K371 wat de koptelefoons betreft. Beiden klinker redelijk neutraal, waar de HD6XX aan de warme kant van neutraal zit en de K371 eerder ietsje meer aan de fun kant van neutraal zit (iets meer bas en treble).
Wat absolute perfecte tuning betreft kan ik de Moondrop Blessing2 Dusk echt aanraden. Wat een heerlijk geluid komt daar uit zeg!