Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Started by Panic, April 12, 2008, 19:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cardas49

#750
Na lang zoeken naar een smartphone bron + gesloten hoofdtelefoon die op bovengemiddeld niveau speelt eindelijk doel bereikt met de LG V20 en Oppo PM3. Elke dag in de trein tovert de combi een glimlach op mijn gezicht, of het nou spotify, netflix of een lossless flac is. Wel de V20 in line out mode aansluiten, zodat de ES9218 extra power levert (kabel eerst op telefoon aansluiten, en daarna pas op PM3). Het verschil in volume is groot, en ook nodig om genoeg geluid in amps zoals Netflix te krijgen, waar de streams best zacht kunnen zijn. Misschien is dat ook 1 van de weinige minpunten van de V20, dat je dat niet softwarematig in kan stellen. Hij denkt "smart" genoeg te zijn om zelf het maximale volume te kunnen bepalen, afhankelijk van de weerstand van de hoofdtelefoon, maar is in dat opzicht te voorzichtig.

De Oppo is verassend neutraal en doet elke muziekstijl meer dan prima, met misschien klassiek als enige uitzondering (klinkt beetje dun en met weinig body). Maar daar pakken we thuis de wat meer vet en vol klinkende HE-500 wel voor, ook als ik even zin heb in iets feller hoog.

Veel draagcomfort, en goede seal, weinig geluidslek. Mooi chique afwerking, net als de HE-500 ga ik hier nog lang blij mee zijn :inlove:. Denk ik. Ach ja, met deze hobby weet je het nooit  :D 
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Dura

Thuis kan ik gelukkig naar mijn Harbethjes luisteren wanneer ik maar wil, daar zou een koptelefoon weggegooid geld zijn.
Maar in de trein als forens is het een ander verhaal; zonder goede geluidsisolatie van mijn reisgenoten (en een ereader, de Kobo H2O 2, geweldig ding) en muziek zou ik er vrees ik al snel een bloedbad aanrichten.
Vroeger had ik als DAP een Sony Walkman (duur maar mooi ding, met in totaal 128GB), maar tot mijn aangename verbazing is het geluid  van mijn nieuwe iPhone SE (ook 128 GB) dusdanig goed dat ie de Sony overbodig heeft gemaakt, dus die is via MP verpatst. Al mijn Flacjes geconverteerd naar hoogste kwaliteit AAC, in totaal zo'n 90 GB (als kopie natuurlijk, de Flacs voeren thuis mijn streamer, zie mijn sign).
Ik ben erg gek op IEMs; makkelijk te vervoeren, goede geluidsisolatie, kunnen zeer goed klinken, anders dan een over-the-ear maar zeker niet minder.
Eerst had ik een Klipsch X10 (verbazende bas voor zo'n klein ding en voor een balanced armature) en een Etymotic HF 5 (zuiver maar niet erg dynamisch). Beiden overleden kort na elkaar, kabel kapot en onvervangbaar, zoals IEMs altijd overlijden bij mij. ik heb nog wel een Sennheiser Cx300, best aardig maar wel duidelijk een paar klassen te laag qua geluidskwaliteit, en slechte isolatie.
Dus op zoek naar een nieuwe, dit keer maar eens met vervangbare kabel; een paar jaar gelden zat je dan op minstens €400,- maar tegenwoordig heb je ze al voor €60,- zag ik. Maar weer eens een Shure; in het verleden had ik al de E2 en de E3, ook daarvan ging de kabel overigens al snel kapot, geluid was aardig. Dit keer de Shure se215, op de kop getikt voor €99,- Verwisselbare kabel (ook met goedkopere andere merken) en ook de oorstukken zelf zijn te vervangen, hoewel je je dan af moet vragen of dat het geld wel waard is. Net als de  E2 worden deze met de kabel over het oor gedragen. Daar moest ik weer flink aan wennen, maar de voordelen van dat systeem mogen er ook zijn; geen getrek meer aan de kabel, geen contactgeluiden door de kabel. Verder door de body in het oor een goede geluidsisolatie (als je de seal goed hebt natuurlijk) en geen occlusion (dat je je voetstappen hoort bij het lopen). Het dragen wende snel en ik kan ze nu uren in hebben, ook lekker bij een lange strandwandeling, dat kan saai worden na een paar uur. En dan het geluid; in een woord, eigenlijk perfect. Er valt niets op in de frequentieverdeling of in de dynamiek, geen greintje rollof of lift in de bas, doorlopend hoog dat geheel korrelloos is (toegegeven, ik ben niet meer de jongste, maar het verschil met de cx300 hierin is enorm). Kortom, een koptelefoon die, als je 'm eenmaal in hebt (wat iets meer moeite kost door dat gepruts met de kabels) eigenlijk perfect is qua draagcomfort en geluid, en een prima combi met de iPhone SE. Helemaal tevreden :wub:
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

mondiaal

Misschien nog iemand met een tip voor een niet te dure on-ear. Ben al aan mijn 5de setje van de sennheiser px 100 toe, maar deze sneuvelen steeds. :music:

fasteddie

Je moet er ook niet elke keer op gaan zitten he?

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

fasteddie


cardas49

Quote from: mondiaal on December 23, 2017, 01:06:22
Misschien nog iemand met een tip voor een niet te dure on-ear. Ben al aan mijn 5de setje van de sennheiser px 100 toe, maar deze sneuvelen steeds. :music:

Wat sneuvelt er? Ik heb 3x de PX200 versleten en elke keer was het probleem kabelbreuk bij de 3.5mm connector. Voor mij geen hoofdtelefoons met vaste kabels meer.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Ejorne

Quote from: mark235 on December 23, 2017, 17:10:26
Wat sneuvelt er? Ik heb 3x de PX200 versleten en elke keer was het probleem kabelbreuk bij de 3.5mm connector. Voor mij geen hoofdtelefoons met vaste kabels meer.

Voor 50 cent heb je toch wel een mini jack plugje?

blue-eyes

Volgende week een headfi show bij BB&G, leuke tip voor de hoofdtelefoon users hier ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

mondiaal

Quote from: mark235 on December 23, 2017, 17:10:26
Wat sneuvelt er? Ik heb 3x de PX200 versleten en elke keer was het probleem kabelbreuk bij de 3.5mm connector. Voor mij geen hoofdtelefoons met vaste kabels meer.

Ook de px200 gehad en zelfde probleem....kabelbreuk. Ach ja, het is  misschien geen headphone van honderden euros maar wel super licht en voor dat geld zeker geen slecht geluid.

Ik zoek dus een on-ear , licht zittend (ik wil hem zo min mogelijk voelen) en mag rustig wat kosten, als ie maar heel blijft. En geen in-ear.


WillyP

De PX200 heb ik een jaar of 10 gehad, toen was ie op. Het geluid was goed genoeg voor mijn iPod, maar meer niet. Het draagcomfort was geweldig.

Ik zou graag een koptelefoon vinden met een beter geluid en die net zo prettig is op mijn hoofd. Heb hem alleen nog niet gevonden. Een AKG komt in de richting.

Iemand verdere suggesties?

Groet,

WillyP


WilcoL

#761
Quote from: WillyP on December 24, 2017, 11:26:13
De PX200 heb ik een jaar of 10 gehad, toen was ie op. Het geluid was goed genoeg voor mijn iPod, maar meer niet. Het draagcomfort was geweldig.

Ik zou graag een koptelefoon vinden met een beter geluid en die net zo prettig is op mijn hoofd. Heb hem alleen nog niet gevonden. Een AKG komt in de richting.

Iemand verdere suggesties?

Groet,

WillyP
Tsja... Omdat ik er ontzettend lang plezier van heb (denk een jaar of 8 inmiddels) heb ik verder weinig vergelijkingsmateriaal, maar de Ultrasone Zino bevalt me uitstekend. Wellicht is dat iets? Is her en der nog wel te krijgen.



Groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

paaj

Hd25 misschien? Prima geluid, goede isolatie maar wel wat sterk op je oren. Dan kun je altijd makkelijk de kabel verwisselen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

seagull

Ik zoek een goede gesloten hoofdtelefoon en ga binnenkort eens luisteren naar de Audeze LCD-XC en de MrSpeakers Ether Flow C.
Livingroom LG OLED 55C7V - NAD T 777 v3 - 2x Dali Rubicon LCR, Dali Fazon LCR, 2x Dali Fazon SAT, SVS SB-4000 Kitchen Bluesound Pulse soundbar Desk RPi 3, 7" touchscreen, Pro-Ject Pre Box S2 Digital, Aune X7s class A amp - MrSpeakers Ether C Flow  Bedroom RPi 3, Allo BOSS DAC, Creative Inspire T12 Bathroom Sonos Play:1 Office 2x Sonos Play:1 Subscriptions Roon lifetime - Tidal HiFi - Netflix Ultra HD - Amazon Prime

fasteddie

Nou ik ben benieuwd....waarom specifiek voor deze?

seagull

Het moet een closed back zijn en ik wil graag een planar magnetic.
Maar eerst luisteren.  :)
Livingroom LG OLED 55C7V - NAD T 777 v3 - 2x Dali Rubicon LCR, Dali Fazon LCR, 2x Dali Fazon SAT, SVS SB-4000 Kitchen Bluesound Pulse soundbar Desk RPi 3, 7" touchscreen, Pro-Ject Pre Box S2 Digital, Aune X7s class A amp - MrSpeakers Ether C Flow  Bedroom RPi 3, Allo BOSS DAC, Creative Inspire T12 Bathroom Sonos Play:1 Office 2x Sonos Play:1 Subscriptions Roon lifetime - Tidal HiFi - Netflix Ultra HD - Amazon Prime

mondiaal

#767
Quote from: paaj on December 24, 2017, 12:46:04
Hd25 misschien? Prima geluid, goede isolatie maar wel wat sterk op je oren. Dan kun je altijd makkelijk de kabel verwisselen.

Deze is al te groot en te zwaar, moet echt een lichtgewicht zijn, die je totaal niet voelt. Maar bedankt voor de tip.

Ik heb vroeger ook wel eens een open sennheiser gehad ( met gele kussens) en die zat ook prima en deed het meer dan uitstekend.

Ik zie dat dat zwaar reuze meevalt want hij weegt 115 gram, dus ook maar eens proberen. Thnx.

mondiaal

#768
Quote from: WilcoL on December 24, 2017, 12:40:28
Tsja... Omdat ik er ontzettend lang plezier van heb (denk een jaar of 8 inmiddels) heb ik verder weinig vergelijkingsmateriaal, maar de Ultrasone Zino bevalt me uitstekend. Wellicht is dat iets? Is her en der nog wel te krijgen.

Deze is nu vervangen door de HFI en weegt 85 gram en komt dus in de buurt van de px 100 met 75 gram. Goede tip dus en ga ik zeker eens proberen. Thnx




mondiaal

In deze lijst van The headphonelist.com (http://theheadphonelist.com/headphone-review-list/) zit 1 hoofdtelefoon tussen met als cijfer een 10 voor draagcomfort en dat is dus de Sennheiser PX 100.

Roeland

Quote from: seagull on December 24, 2017, 16:22:10
Het moet een closed back zijn en ik wil graag een planar magnetic.
Maar eerst luisteren.  :)

Ik zou toch echt de Fostex TH900 meenemen in je vergelijk

WilcoL

#771
Quote from: mondiaal on December 29, 2017, 14:33:59

Deze is nu vervangen door de HFI en weegt 85 gram en komt dus in de buurt van de px 100 met 75 gram. Goede tip dus en ga ik zeker eens proberen. Thnx
Succes, ben benieuwd!

Groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

seagull

Quote from: seagull on December 24, 2017, 16:22:10
Het moet een closed back zijn en ik wil graag een planar magnetic.
Maar eerst luisteren.  :)

Het is de MrSpeakers Ether C Flow geworden.
Deze morgen opgehaald in Delft na een uurtje luisteren en vergelijken met de Audeze LCD-XC.
Hier in gebruik met de Pro-Ject Pre Box S2 Digital en een Raspberry Pi 3 met touchscreen powered by RoPiee/Roon.

Livingroom LG OLED 55C7V - NAD T 777 v3 - 2x Dali Rubicon LCR, Dali Fazon LCR, 2x Dali Fazon SAT, SVS SB-4000 Kitchen Bluesound Pulse soundbar Desk RPi 3, 7" touchscreen, Pro-Ject Pre Box S2 Digital, Aune X7s class A amp - MrSpeakers Ether C Flow  Bedroom RPi 3, Allo BOSS DAC, Creative Inspire T12 Bathroom Sonos Play:1 Office 2x Sonos Play:1 Subscriptions Roon lifetime - Tidal HiFi - Netflix Ultra HD - Amazon Prime

paaj

Quote from: mondiaal on December 29, 2017, 14:28:33
Ik zie dat dat zwaar reuze meevalt want hij weegt 115 gram, dus ook maar eens proberen. Thnx.

Zwaar valt wel mee vind ik ja, alleen de druk op de oren is (vooral in het begin) redelijk stevig.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

mondiaal

Ik heb nog een px 100 2de versie via amazon in het wit (jammer genoeg) kunnen vinden voor een normale prijs.Zijn ook op ebay te verkrijgen maar dan kosten ze dus minimaal het dubbele.

En ik begrijp dat mensen het vreemd vinden dat ik draagcomfort zo hoog heb staan t.o.v. geluid.Ieder zijn ding natuurlijk.

En zo slecht klinkt ie niet.....zeker als ik alle recencies mag geloven.En mijzelf natuurlijk. :clapping: