Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Started by Panic, April 12, 2008, 19:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zodiac


Quote from: chansig on April 22, 2015, 15:49:25
Zaterdag ben ik niet in de buurt.. :D

Gr Hans
Zie, ik moet me er niet mee bemoeien[emoji106]
(R bij mij)
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Bas Akkerman

Maar misschien is chansig zondag wel bij jou in de buurt.  ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Oud lid

Grado SR 60i. Verrassend goed hoofdtelefoon voor weinig geld. Ik ben hier echt positief door verrast. Ik gebruik hem aan de laptop, want ik hou voor het echte luisteren niet van een hoofdtelefoon.

Erwin B

Rusher

Vandaag het pakketje spullen ontvangen van een van onze forumsponsors en vanavond met twee linker handen aan de slag gegaan. Het heeft even geduurd, doch ben zowaar trots op mijzelf. Zo was het...



Rusher


Zodiac

Zo 'links' zijn jouw handjes niet. Maar bescheidenheid siert de mens.
Wat een mooie bamboeplankjes trouwens!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Horzel

#606
Sinds een paar dagen heb ik een Beyerdynamic T51P, was een demo model die zo te zien niet tot nauwelijks de doos uit is geweest.
Ik had de T50P al, maar las overal dat deze comfortabeler is en beter klinkt.

En ik moet zeggen dat beide beweringen kloppen. Comfort komt voornamelijk door andere kussentjes die ik ook voor mijn T50p had kunnen bestellen.
Geluidskwaliteit weet ik niet waardoor, maar is ook beter.
Zeker als ik ze met elkaar vergelijk, want op zich klinkt de 50 ook al erg goed, vooral wat mij erg aanspreekt een sprankelend hoog.

Blijkt wel dat het 1 van de eerdere modellen is (60 ohm ipv de huidige 32 ohm).

Al met al erg blij mee, en mijn T50p gaat in de verkoop.
Yamaha RX-A2020  - Pioneer N-50A -  JBL Studio 590  -  Sony KDL-50W815B - Astell&Kern AK100II - BeyerDynamic T51P - UE900S - B&W P7

Rusher


Quote from: Zodiac on May  1, 2015, 13:48:16

Wat een mooie bamboeplankjes trouwens!
Heeeeeeeele mooie bamboeplankjes!!! Overgenomen van een forumlid, een zekere Zodiac...[emoji3]
Ik wilde de iMac hoger hebben staan om mijzelf te dwingen netjes rechtop te zitten (nekklachten nadat ik stilstaand voor stoplicht door iemand met 60km/u ben aangereden, heel precies achterop mijn auto).
En de hoofdtelefoonversterker staat prachtig op het tweede plateau[emoji106].

Zodiac


Quote from: Rusher on May  3, 2015, 12:59:04
Heeeeeeeele mooie bamboeplankjes!!! Overgenomen van een forumlid, een zekere Zodiac...[emoji3]
Ik wilde de iMac hoger hebben staan om mijzelf te dwingen netjes rechtop te zitten (nekklachten nadat ik stilstaand voor stoplicht door iemand met 60km/u ben aangereden, heel precies achterop mijn auto).
En de hoofdtelefoonversterker staat prachtig op het tweede plateau[emoji106].

O, van die Zodiac....bedenkelijk figuur!
Staat mooi.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

TornadoGo

Ik heb de laatste jaren een Sennheiser HD-25-II gebruikt voor achter mijn laptop en ook bij mijn bijbaan als DJ. Was toe aan iets nieuws met wat minder aangezet laag. Het is een Philips A5Pro geworden, ik krijg 'm volgende week binnen. Philips heeft een goede cashback actie waardoor deze nog maar €150 kost.

Iemand ervaring met dit model?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Perfectionist

#610
Deze zojuist gekocht, de Sennheiser Urbanite, ben benieuwd! Heeft iemand er al ervaringen mee?
Een beter forum begint bij jezelf.

Tadream

Van een Fidelio X1 naar een Hifiman HE-400 gegaan.
Meteen ook daarna maar een Schiit Asgard 2 en Schiit Modi2Uber erbij gehaald en het klinkt fantastisch.
De X1 was al niet verkeerd, maar vrij warm. Bij de HE-400 gaat het laag nog een stukkie lager zonder daarbij meteen warm te gaan klinken.
Rare gewaarwording maar bevalt me zoveel beter.
Denk niet dat er meer een weg terug is naar midbass hump hoofdtelefoons.
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

Rusher

#612
Quote from: Tadream on August  2, 2015, 20:39:42
Rare gewaarwording maar bevalt me zoveel beter.
Waar doel je op? Refereer je aan de zin erboven? Bedoel je: Rare gewaarwording vanwege meer bas zonder meer warmte?

Tadream

Quote from: Rusher on August  3, 2015, 12:45:13
Waar doel je op? Refereer je aan de zin erboven? Bedoel je: Rare gewaarwording vanwege meer bas zonder meer warmte?

Inderdaad, wat je vaak ziet en hoort bij veel hoofdtelefoons is dat die lekker warm/basserig klinkt waar niks mis mee is,
maar dan heeft men het vaak over het gedeelte tussen de 70-200Hz wat een stuk omhoog gegooid is.
Deze (maar uiteraard zijn er meer zoals andere Hifimans, Audeze enz) is wat vlakker en gaat een stuk lager, waardoor
de bass gedetailleerder is. In mijn oren vele malen prettiger.
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

Rusher

Dus inderdaad "rare gewaarwording" in de meest positieve zin? Ik heb zelf de HE-500, dus herken je punt wel!

garmtz

Quote from: Rusher on August  3, 2015, 19:42:59
Dus inderdaad "rare gewaarwording" in de meest positieve zin? Ik heb zelf de HE-500, dus herken je punt wel!

Ik ook nog steeds tevreden mee... :)

Tadream

#616
Quote from: garmtz on August  3, 2015, 20:30:30
Ik ook nog steeds tevreden mee... :)
Ik zat te twijfelen tussen de 400 of de 500, maar ik wist dat ik ook nog een amp en dac moest/wilde aanschaffen
en toen werd het, voor mij in ieder geval, toch wel wat teveel van het goede.
Ik had m'n oog laten vallen op een Schiit Asgard2 klasse A amp, die schijnt net even iets warmer te zijn dan de Magni2 en
doet wonderen voor de HE-400. Ik merkte zonder (degelijke) amp dat de stemmen in sommige tracks wat naar achteren geschoven
waren, alsof je een eind van het podium bent maar door de Asgard2 kwamen die weer naar voren. Kan het niet verklaren, maar
als ik schakel tussen standaard laptop/tablet uitgang (wat al niet heel geweldig is natuurlijk) en de amp dan klopt het weer.
Volgens mij heeft de HE-500 geen last van het midden dat wat lager in dB's is.
Maar ik ben hier echt heel erg tevreden mee. Hier kan ik wel even mee vooruit.
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

Kantuit

We zullen ons beperken tot de hoofdtelefoons voor binnengebruik.
Al jaren ben ik heel tevreden met de AKG 701. Om deze aan te sturen gebruik ik een kek buizenampje van het merk Bravo.
Maar na verschillende goede reviews gelezen te hebben werd ik toch nieuwsgierig naar planars, electrostaten etc.
Ik was niet meteen van plan om 1500 tot 2500€ uit te geven voor een Stax, dus viel mijn keuze op de Hifiman HE-400.
Dat was al een flinke stap in de juiste richting. Een dergelijke hoofdtelefoon verdient uiteraard een betere versterking, en de keuze viel op de Hifiman EFA2. Een prima combinatie, vooral voor jazz, klassiek, elektronische muziek en opnames uit de jaren zeventig.
Hedendaagse rock en metal klinken echter voor geen meter. Ook niet op de AKG 701 (die trouwens op ieder vlak het onderspit moet delven ten opzichte van de Hifiman).
Dan maar behelpen met met IE80 van Sennheiser in combinatie met een Fiio X3- geen straf trouwens.
Iemand suggesties voor een hoofdtelefoon/amp combinatie geschikt voor het ruigere werk? Of ligt het probleem -zoals ik vermoed- bij de opnames?

       
Dynaudio Contour 20
Hegel H120
Vincent S6
Pro-ject tube box SE II / Pro-ject rpm 5.1 / Ortofon 2M red

thebest106

Quote from: Kantuit on October  5, 2015, 13:16:21
Iemand suggesties voor een hoofdtelefoon/amp combinatie geschikt voor het ruigere werk? Of ligt het probleem -zoals ik vermoed- bij de opnames?

Noem eens een paar tracks die bij jou niet klinken, Heb hier zelf ook een hifiman He-400 liggen wil wel eens luisteren hoe deze bij mij overkomen.

Graag nog wat meer info
- bron (mediaplayer)

Maar kan je op voorhand al aanbevelen om eens wat andere buizen in de amp te zetten.
Ik zie dat het een EF95 buistype betreft, hier zijn nog wel leuke vervangende exemplaren voor te vinden.



Kantuit

#619
Alle tracks worden afgespeeld via de Vincent CD-S6 cd-speler. Alle opnames zijn originele cd's.
Ik heb al deze tracks zopas afgespeeld op de huiskamerset (zie sig). De geluidskwaliteit is niet altijd veel soeps, maar er valt goed naar te luisteren. Via de Hifiman klinkt iedere track gewoonweg verschrikkelijk. Aangezien alle andere cd's goed tot schitterend klinken, ga ik ervan uit dat er niets mis is met de Hifiman.
Wat betreft de buizenwissel heb je ongetwijfeld een punt.



Dynaudio Contour 20
Hegel H120
Vincent S6
Pro-ject tube box SE II / Pro-ject rpm 5.1 / Ortofon 2M red

thebest106

Zal vanavond eens een paar tracks beluisteren, de headphone al eens direct op de vicent aangesloten?  Zie dat deze ook een jack aansluiting bevat,  misschien een goede optie om het een en ander uit te sluiten

thebest106

Quote from: Kantuit on October  6, 2015, 11:21:58
Alle tracks worden afgespeeld via de Vincent CD-S6 cd-speler. Alle opnames zijn originele cd's.
Ik heb al deze tracks zopas afgespeeld op de huiskamerset (zie sig). De geluidskwaliteit is niet altijd veel soeps, maar er valt goed naar te luisteren. Via de Hifiman klinkt iedere track gewoonweg verschrikkelijk. Aangezien alle andere cd's goed tot schitterend klinken, ga ik ervan uit dat er niets mis is met de Hifiman.
Wat betreft de buizenwissel heb je ongetwijfeld een punt.

Het lijstje even doorgenomen, maar het aantal nummers in combinatie met het bijbehorende album vinden op Spotify is in de meeste gevallen wat lastig.
De juiste combinaties die ik heb beluisterd, blinken inderdaad uit in tegenvallende geluidskwaliteit :crazy:. Het bij mijn zo bekende geluid, is maar sporadisch terug te vinden.
Het gevoel van oversturing en of scherpe hoge tonen zijn hier niet aanwezig, het geluid is voornamelijk dynamischloos en dun te noemen.

Het nummer another day van het album guilty pleasure klinkt daarentegen prima (al kan ik de versie van het album The Happy niet vinden, dus een vergelijk is niet mogelijk).

Jouw bevinding ga je niet weg halen met een andere headphone of amp, dit zit hem zoals je zelf al vermoede, voor het overgrote gedeelte in de opname
Dat jij het op de huiskamers set wel als "luisterbaar" ervaart zal voornamelijk met de akoestische invloeden van je ruimte van doen hebben, hierdoor wordt er wat leven (reflecties, roommodes) aan de geluidwaarneming toegevoegd.



Kantuit

Geweldig dat je al die moeite hebt gedaan. De conclusie mag dan inderdaad zijn dat sommige opnamen gewoon brak zijn, ongeacht het formaat of de afspeelapparatuur. Even extrapolerend schat ik dat 8,7% van mijn collectie ondermaats klinkt. Valt nog mee.
Dynaudio Contour 20
Hegel H120
Vincent S6
Pro-ject tube box SE II / Pro-ject rpm 5.1 / Ortofon 2M red

Dura

Ik luister thuis altijd op de speakers maar als forens en iemand die regelmatig reist luister ik onderweg graag naar muziek. Ook op balkon en in de slaapkamer luister ik nog weleens portable.
Dit bij voorkeur niet vanaf de iPhone maar op mijn Sony NWZ-A17, een walkman met goede geluidskwaliteit, 64GB (uitbreidbaar met kaartjes tot 128GB, sommigen zeggen 256GB)  die ook Flac afspeelt, zelfs in hi-res.
Hierop graag in-ear phones, die inherent goed isoleren en heel goed kunnen klinken. mijn favoriete model is een Klipsch X10, kon ik ooit eens kopen afgeprijsd van €350,- tot €100,-
piepklein ding die desondanks heel diep gaat en ook verder mooi evenwichtig, dynamisch en gedetailleerd klinkt. Af en toe grijp ik naar mijn Etymotics HF5, in vergelijking met de Klipsch wat minder verreikend in de frequentieuiteinden.
Beide headphones zijn éénweg balanced armature typen met een eenvoudig, universeel design, die goed isoleren (na het vinden van de juiste tips, waarvan ik een flinke doos vol heb).
Ik zou nog wel eens zoiets maar dan dynamisch willen hebben.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

TopGun2010

Sinds kort de B&W P7 als vervanger voor de P5. Lekker vol en helder geluid, ook zit deze hoofdtelefoon erg goed.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...