Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Started by Panic, April 12, 2008, 19:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Senaxo

Quote from: garmtz on July 31, 2012, 15:50:50
Net binnen: Jays V-Jays... Voor het hardlopen... ;)   Ze klinken echter zo lekker, dat ik ze al de hele dag op heb tijdens het werk op mijn laptop! Heel krachtig laag (hoewel iets gekleurd in midlaag), een wonderbaarlijk schoon midden en hoog zonder scherpte. Zeker niet de meest transparante hoofdtelefoons en ook niet hypergedetailleerd, maar erg veel 'fun'.

Inderdaad een Geheimtipp. Heb ze zelf een tijd geleden gehad, maar omdat ik eigenlijk op zoek was naar een koptelefoon voor onderweg heb ik ze aan mijn neefje gegeven. Eigenlijk wel spijt van, want ze klonken inderdaad 'gewoon' lekker. Misschien toch maar weer nieuwe kopen ... al ben ik opzich ook wel benieuwd naar de c-Jays, waarmee je met de drie verschillende soorten meegeleverde oorkussens het klankkarakter iets kunt aanpassen.
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

garmtz

Bijna alle reviews zijn het er unaniem over eens dat de v-JAYS beter klinkt dan de c-JAYS....

Ejorne

Ik heb van een kennis een stax gekregen. Een oudje welke niet helemaal goed meer is en al redelijk is 'aangepast'.


De beugels waarin de earpads hangen is kapot gegaan en daar heeft hij een mooi stevig stukje ijzerdraad gebruikt om een beugel te maken. Ook aan het kastje is eea veranderd. De stekker waarin de draad van de headphone moet is eruit en direct de draden op het printplaatje gezet. Aan de achterkant is een extra doorverbinding gemaakt voor een tweede set speakers of headphones.

Nu klinkt deze Stax niet meer zoals het hoort. De linker kant klinkt beduidend harder dan de rechterkant. Ook lijkt er iets te missen in het geluidsbeeld. Maar kan niet goed opmerken wat het precies is. Als ik alleen de ene kant (L of R) luister dan lijkt het allemaal goed behalve dan het volume verschil. Maar als ik ze beide tegelijk opzet dan lijkt het toch of er iets meer dan alleen een beetje volume ontbreekt op de ene schelp...

Wat kan hier de oorzaak van zijn en is het de moeite om het te laten fixen? Ik had eigenlijk heel veel verwacht van deze Stax. Maar het geluid van mijn Grado SR225i vind ik eigenlijk toch een stuk mooier. Misschien zijn beide pads van de Stax niet meer zoals ze horen te zijn?

Mijn SR225i heeft trouwens last van uit elkaar vallende earpads. Laatst had mijn dochtertje even de Grado op gehad toen ze weer naar mij toe kwam lopen. Haar hoofd was aan de zijkanten helemaal bezaaid met kleine zwarte spikkeltjes. Haha, wel grappig om te zien. Minder haha dat de pads dus uit elkaar beginnen te vallen. Moeten dus nieuwe op. Nu had ik eens gelezen over een stel aangepaste earpads welke het geluid zouden verbeteren doordat de afstand tot de oren wat verhoogd werd. Kan ze alleen nergens meer vinden. Leken volgens mij een beetje op de pads van de GS1000. Maar de originele pads daarvoor vind ik een beetje te duur om op de 225 te zetten. Wie heeft een goede tip voor een vervangende erapad voor de SR225i?

:blush:  /realiseer me net nu ik het verhaaltje getypt heb dat dit eigenlijk niet helemaal het juiste topic is voor mijn reactie. Ik zal het wel verplaatsen naar een nieuw topic (of het juiste als die al bestaat) wanneer er geen rpijs op gesteld wordt het hier te laten...

AbZ

Het kan zijn dat het ene membraan minder strak staat dan het andere, en dat je daardoor een verschil in respons krijgt.  Daar kan je niet veel aan doen, behalve misschien met verhitting als je het heel goed kunt doseren.  Heb wel eens een los membraan te koop gezien op mp maar dat moet wel het goede model zijn.  Beste optie is een techneut vinden die er meer van weet.  Even vragen bij Audiofreaks?

BuSpu

Quote from: AbZ on August  3, 2012, 14:55:17
behalve misschien met verhitting als je het heel goed kunt doseren.

vroeger spanden ze bij TransTec de membranen van de Quad electrostaten inderdaad gewoon op met een föhn. Wel even oefenen want als het te warm wordt ga je er gewoon doorheen  :o

marcelvandekamp

#330
Sinds kort in het bezit van een hifiman HE500 icm harmony design HE90 versterker. Hiervoor meer dan 15 jaar een stax (MC, geen electrostaat, type alpha oid) gehad. Maar de laatste paar jaar kwam ik bijna niet aan luisteren toe. kon alleen maar s'avonds, maar ja dan liggen de kinderen in bed. Vandaar de aanschaf.


de versterker:


(heb de grijze uitvoering)

nu nog een mooie stand aanschaffen. (iemand nog tips voor een mooie, niet al te duur) En nog een mooie interlink die vanaf de CDP naar de harmony loopt.

Ik heb de hifiman vergeleken met o.a. STAX (nog net wat sneller , cleaner, te clean analytisch) Sennheiser HD800 (klonk goed, maar sprak mij niet aan). Beijer Dynamic DT1 (goede klank, maar zat niet lekker op mn hoofd). Audeze LCD-2, nog iets mooier dan de hifiman, maar om daar het optimale uit te halen, dan ging ik wel wel heel ver over mijn budget heen. Aangesloten op de harmony was het verschil tussen de audeze en de hifiman erg klein.
Ook nog een DENON (type weet ik niet meer, maar prijs +800 euro meen ik) Klank sprak mij niet aan.

Met de hifiman lijkt het wel alsof ik een setje magnepans op mn oren heb. En het geluid van magnepans heb ik heel lang gehad, en ben daar altijd al verliefd op geweest. Ideaal om dus lekker s'avonds te gaan luisteren. Hij is nu ongeveer 100 uur ingespeeld (fabrikant zegt 150 uur minimaal) Maar de klank is nu al erg lekker.
met vriendelijke groet,

marcel

Jumping Jack

Forumsponsor CA Electronics heeft een mooie stand...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

marcelvandekamp

Deze stand gevonden:



of deze:



De 2e lijkt mij beter omdat de kussens dan kunnen "luchten" als ie niet gebruikt wordt.
met vriendelijke groet,

marcel

AbZ

Is het eigenlijk niet beter om zo 'n ding gewoon neer te leggen ipv op te hangen?
(Als er kans is op vervorming door het gewicht dan wordt deze iig kleiner.)

marcelvandekamp

Dat kan natuurlijk, maar met een stand heeft ie wel een vaste plaats.
met vriendelijke groet,

marcel

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Quote from: marcelvandekamp on August 26, 2012, 18:05:52
Dat kan natuurlijk, maar met een stand heeft ie wel een vaste plaats.
Gewoon neerleggen op de plaats waar je een stand neer had kunnen zetten  ;)

marcelvandekamp

Gisterenavond eigenlijk voor het eerst "serieus" geluisterd. Het is lang geleden dat ik een hele CD uit geluisterd heb, en volop genoten. Krijg nu weer de rust terug die ik krijg van het luisteren naar muziek. Deze combi geeft veel muzikale voldoening.  :clapping: :clapping:
met vriendelijke groet,

marcel

marcelvandekamp

Nou ik ben zelf maar aan het hobbyen geslagen. Heb zelf een stand gemaakt van materiaal wat ik nog had liggen  :bigsmile:



en de headphone amp



Alleen had ik de kleur , antraciet, wat donkerder verwacht. Maar ja,dat kan altijd nog.
met vriendelijke groet,

marcel

flopke

Vincent SV-238
Vincent HDCD Player CD-S3
JBL Ti10K
Van den Hul : CS - 122 HYBRID
Van den Hul : D - 102 III HYBRID
Van den hul HDMI 1.0 M
JBL Ti2K
Classé SSP-30 Supra netfilter MD-06 EU MKII  1x Siltech SQ110 classic met WBT0101 1x Siltech SPX-30  1x 3x4qmm LAPP-Kabel+ WATT

BJF

Prima AKG Q701 houder: Monitor Audio Apex 10  ;D

NAD M10 V2
Elac FS247

BasB

Zien er gaaf uit! Precies waar ik naar op zoek was :)

Quote from: marcelvandekamp on August 25, 2012, 19:23:35
Deze stand gevonden:

[Plaatje weggehaald ivm grootte]

De 2e lijkt mij beter omdat de kussens dan kunnen "luchten" als ie niet gebruikt wordt.

Dr.Oosje

Ik heb deze (Grado GS-1000), lang getwijfeld tussen de Denon en deze...

Maar uiteindelijk toch voor de Grado gegaan, klinkt super met mijn Fiio E9/E17 combo. Hoeft niet altijd super duur te zijn een head phone amp/dac



Ben niet echt goed in het omschrijven van wat ik hoor, maar ik kan zeggen de Grado klinkt beter dan de B&W CM9 in stereo aangesloten, op een rotel.

Rusher

Sinds kort heb ik een, al eerder genoemde, Hifiman HE-500 op de oortjes. Sinds twee jaar ben ik er al verliefd op, nadat ik deze had gehoord op de ASSA. Ook dit jaar weer gehoord op de ASSA...... zodat ik me niet kon inhouden....

Maar, na 150 uur fulltime, 24/7 inspelen, bereik ik zeker nog niet de klank zoals ik dit (meermalen) op de ASSA had gehoord. Kan het zijn dat mijn Musical Fidelity X-CAN V8P niet zo blij is met de Hifiman (of andersom)?

marcelvandekamp

Quote from: Rusher on March  7, 2013, 22:51:29
Sinds kort heb ik een, al eerder genoemde, Hifiman HE-500 op de oortjes. Sinds twee jaar ben ik er al verliefd op, nadat ik deze had gehoord op de ASSA. Ook dit jaar weer gehoord op de ASSA...... zodat ik me niet kon inhouden....

Maar, na 150 uur fulltime, 24/7 inspelen, bereik ik zeker nog niet de klank zoals ik dit (meermalen) op de ASSA had gehoord. Kan het zijn dat mijn Musical Fidelity X-CAN V8P niet zo blij is met de Hifiman (of andersom)?

Ik heb, toen ik ging luisteren voor de HE500, deze ook gehoord op een MF headphone amp. Weet alleen niet meer welk model. Bestond uit een voeding en versterker deel. Kleine rechthoekige kastjes.  Dit klonk nog wat mooier dan de harmony design die ik nu heb. alleen dan ging ik een beetje teveel over mijn budget heen.
Misschien moet je aan de slag met de buisjes. Indien je de HE500 hebt gekocht bij ............. (weet niet of ik naam mag noemen, is geen sponsor hier) in Arnhem, dan moet je maar eens praten met de eigenaar. Hij kan je ws wel een goed advies geven.

met vriendelijke groet,

marcel

Rusher

Bedankt voor je reactie, Marcel!

Als je naar onderstaande foto kijkt, kun je je dan herinneren of het deze hoofdtelefoonversterker is geweest?

De buisjes vervangen.... Heeft dat invloed op de druk, grootsheid en bas van de Hifiman? Ik ga me daar eens in verdiepen. Thanks.

Ik heb de Hifiman in een hifi-winkel te Soest gekocht en zal daar eens teruggaan met mijn bevindingen.


marcelvandekamp

Het lijkt dezelfde. Maar degene die ik beluisterd heb bestond uit 2 delen. Over het wisselen van de buizen is wel eea te vinden zag ik al.
met vriendelijke groet,

marcel

marcelvandekamp

Ik heb een uitgebreide blog geschreven over mijn zoektocht naar hoogwaardige headfi, resulterend in de aanschaf van de hifiman-500

deel 1: http://marcelvandekamp.wordpress.com/2013/04/03/head-fi/
deel 2: http://marcelvandekamp.wo...013/04/05/head-fi-deel-2/
deel 3: http://marcelvandekamp.wo...deel-3-audeze-en-hifiman/
met vriendelijke groet,

marcel

Rusher

Quote from: marcelvandekamp on April 10, 2013, 22:13:42
Ik heb een uitgebreide blog geschreven over mijn zoektocht naar hoogwaardige headfi, resulterend in de aanschaf van de hifiman-500

deel 1: http://marcelvandekamp.wordpress.com/2013/04/03/head-fi/
deel 2: http://marcelvandekamp.wo...013/04/05/head-fi-deel-2/
deel 3: http://marcelvandekamp.wo...deel-3-audeze-en-hifiman/

Super, dat ga ik morgen op mijn gemak eens doornemen! Dus je hebt ook gekozen voor de Hifiman HE-500....  :music: