Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Started by Panic, April 12, 2008, 19:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ll0ll

Heb vandaag de AKG K550 binnengekregen. Ik heb nu al een aantal jaar de K701 maar mis wat bass/body. Daarnaast vind ik de K701 niet heel comfortabel zitten. Ten slotte is de K550 een gesloten systeem (maar klinkt als een open systeem), waar de vrouw me fankbaar voor is :)



Wat reviews die me over de streep hebben getrokken:

http://www.innerfidelity.com/content/wonderfully-competent-akg-k550-sealed-headphone
http://www.whathifi.com/review/akg-k550

Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

Rusher

Het topic luidt: "Welke koptelefoon hebben we en waarom?"
Ik heb de Hifiman HE-5LE niet en ik vraag mij af waarom niet....?  ;D
Op de ASSA begin dit jaar heb ik de betreffende Hifiman gehoord en ik schrok hoeveel beter het geluid kan zijn uit een hoofdtelefoon (vind ik een prettiger woord dan koptelefoon  :P). Het leek wel alsof ik mij bevond in het Koninklijk Theater Carré en daar in mijn eentje een optreden mocht meemaken van Diana Krall. Bijzonder.

Iemand ervaring met de Hifiman HE-5LE?

Momenteel luister ik naar een Sennheiser HD 555. Ik ben best tevreden, maar de Hifiman is van een andere planeet (ook stukje duurder...).

garmtz

Gehoord en inderdaad fraai. Wel wat pittig voor mijn smaak... Als je de Hifiman overweegt, zou ik ook zeker de Audeze LCD2 beluisteren, de Sennheiser HD800, Grado GS1000, beyerdynamic T1...

Rusher

Was de Hifiman HE-500 niet de pittigere van de twee (Hifiman HE-500 of Hifiman HE-5LE).....? Zo heb ik dat begrepen op de ASSA. Maar dat wil niet zeggen dat de HE-5LE toch nog "wat pittig" kan zijn.

Ik ben blij dat je tegenhangers hebt genoemd. Als ik naast jouw suggesties de (advies)prijzen vergelijk, dan maak ik misschien onterecht de vlotte conclusie dat de Hifiman de winnaar is..... Of toch maar vergelijken?

Audeze LCD-2: €1.045,00
Sennheiser HD 800: € 999,00
Grado GS1000: € 1.299,00
Beyerdynamic T1: € 949,00

Hifiman HE-5LE: € 599,00


garmtz

Ik heb de prijs van de Hifiman te laag ingeschat... Nouja, pak dan van de verschillende genoemde merken dan een iets goedkoper model (HD700, T70p, rs2/1, zo uit mijn hoofd)... :)

garmtz


Rusher


martin778

#282
Ik gebruik zelf de DT990 Pro 250Ohm van Beyerdynamic, puur uit nieuwsgierigheid gekocht ter vervanging van AKG K530.
Klankmatig is het absoluut top, maar het linker kanaal begon al na een paar weken te kraken bij lage tonen. Ach ja, demomodel occassion...

garmtz

Geen last van hardheid in het hoog? Ik kan daar bij geen van de Beyers tegen, behalve wellicht met de T70(p) en T1.

martin778

Geen last van, nee. Ik vind ze wel erg neutraal klinken tov de K530 of Sennheiser HD202.

garmtz

Quote from: martin778 on July 24, 2012, 02:05:39
Geen last van, nee. Ik vind ze wel erg neutraal klinken tov de K530 of Sennheiser HD202.

Beide kleuren inderdaad meer. Mag ook wel gezien het prijsverschil...

martin778

Valt wel mee hoor, alleen de HD202 was een "stuk" goedkoper. Voor de K530 betaalde ik bij MM net zo veel als voor de DT990 bij een muziekwinkel.

garmtz

Quote from: martin778 on July 24, 2012, 13:05:31
Valt wel mee hoor, alleen de HD202 was een "stuk" goedkoper. Voor de K530 betaalde ik bij MM net zo veel als voor de DT990 bij een muziekwinkel.

Ja, de pro-versie van de DT990 is inderdaad veel goedkoper dan de consumentenversie. God mag weten waarom...

martin778

De PRO versie ziet er zeker niet zo stoer uit en is bedoeld voor de proffesionele markt, misschien daarom?  :tongue2:

garmtz

Quote from: martin778 on July 24, 2012, 14:13:59
De PRO versie ziet er zeker niet zo stoer uit en is bedoeld voor de proffesionele markt, misschien daarom?  :tongue2:

Ja, daarom... :)  Maar ik zou dan een slimme consument zijn en de pro-versie kopen. Geloof zelfs dat die niet eens meer bestaat om precies die reden: veel duurder, maar gelijk qua klank aan de pro.

BuSpu

Is er geen impedantieverschil tussen de Pro en de consumentenuitvoering?

martin778

Allebei zijn leverbaar in 250Ohm uitvoeringen, er is ook 600Ohm DT990 Premium versie.

Op een ander forum heb ik dit gevonden:
Funny since the labels in Germany for each version is 32-ohm "Consumer Edition", 250-ohm "Professional Edition", and 600-ohm "Reference Audiophile Edition".

Senaxo

Quote from: martin778 on July 23, 2012, 19:36:00
... maar het linker kanaal begon al na een paar weken te kraken bij lage tonen. Ach ja, demomodel occassion ...

Ik heb dat ook gehad bij mijn AKG K400. Begrepen dat het soms iets van een haar of iets anders kan zijn dat tegen de driver komt. Of dat er iets loszit, waardoor het met name bij de lage frequenties wat kan gaan 'klapperen'. In mijn geval was het de driver zelf die het probleem gaf. Via internet nog een vervangende driver kunnen bemachtigen en die eraan gesoldeerd (was voor mij de aanleiding om toch maar eens een soldeerbout te kopen en ermee aan de slag te gaan).

Kun je de drivers makkelijk vrij maken bij de Beyer? Dan zou je opzich vrij makkelijk moeten kunnen constateren of het de driver zelf is of niet. En er zijn vast ook voor de Beyer nog losse drivers te krijgen lijkt me zo.
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

martin778

#293
Ik weet het niet maar ze zijn vandaag helemaal naar de klote gegaan, ze klinken nu als een 10 euro koptelefoon: de klank is helemaal plat geworden.
Volgens mij is het goedkoper om een nieuwe DT990 aan te schaffen  :unhappy: .



+
Yep, 46 pond per stuk. Laat maar...

Senaxo

Erg jammer Martin. Als ze allebei de geest gegeven hebben, kun je inderdaad beter voor een nieuwe gaan kijken ...
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

eddy135

Quote from: martin778 on July 23, 2012, 19:36:00
Ik gebruik zelf de DT990 Pro 250Ohm van Beyerdynamic, puur uit nieuwsgierigheid gekocht ter vervanging van AKG K530.
Klankmatig is het absoluut top, maar het linker kanaal begon al na een paar weken te kraken bij lage tonen. Ach ja, demomodel occassion...
Wat nou, ach ja...
Daar ga je toch lekker even mee terug zeg. :devil:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

martin778


g of war

De koptelefoons waar ik mee luister:
Denon d5000
Akg 702
Beyerdynamic dt880 premium
Sennheiser hd650

De denon d5000 is mijn favoriete koptelefoon!

Roeland

Quote from: g of war on July 28, 2012, 15:33:21
De denon d5000 is mijn favoriete koptelefoon!

Logisch  O0

Zit lekkerder, klinkt lekkerder

paaj

Logisch? De D7000 zat inderdaad wel lekker, maar klank vond ik niets. Doe mij dan maar de hd650 :)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2