Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Started by Panic, April 12, 2008, 19:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sultankat

Quote from: Big-L on September 16, 2009, 00:24:56
Nu voor thuis/werk sinds kort de AKG K-701 in bezit, echt een fijne koptelefoon, en hij schijnt nog beter te gaan klinken na een paar honderd uur inspelen!
Deze koptelefoon doet je bijna vergeten dat je er een op hebt, het is alsof je naar goeie luidsprekers luistert, het enige wat mist is de energie van het laag  :P.
Bovendien klinkt dit ding behoorlijk "recht", voor mijn werk ideaal om zo nu en dan als referentie te gebruiken, de klacht van sommige bezitters (bron: internet sites) dat er in deze koptelefoon slecht laag zit begrijp ik niet, als er echt laag in de opname zit, hoor ik dat ook terug. Veel beter dan bijvoorbeeld de Beijerdynamics DT770 Pro, die ik in studio's vaak tegen kom, en naar mijn mening echt "gefokt" klinken in het laag en het hoog en weinig ruimtelijkheid bieden (is mijn ervaring, geldt niet voor iedereen).

Welke versterker gebruik je voor de AKG?
Quad Artera Play Plus + Quad Artera Stereo eindversterker | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Shure V15 III | Logitech Squeezebox Touch + Teddy Pardo power supply | Innuos ZENmini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Elipson Futura speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels | Shunyata Research Black Mamba XLR + Chris Cables Van Damme Silver Series Lo-Cap 55 RCA en XLR | Van den Hul Digicoupler | NordOst Odin Gold power cables | Titan Audio powerblocks

garmtz

Quote from: 8mile on December  3, 2009, 18:28:14
Ik wil het GEVOEL van REALISME hebben,bij zowel geluid als beeld.
Voor mij moet het kaal klinken zonder fratsen.
Bij de GRADO SR60 heb ik dat gevoel.
Ik was niet verbaasd toen ik er achter kwam dat in een engels PLASMA/LCD blad de SR60 vijf jaar
achter elkaar tot beste koptelefoon was verkozen.
Ik vind het trouwens BIZAR dat de SR60 bij  MEDIAMARKT niet te koop of te bestellen is.


Toch is een Grado geen toonbeeld van neutraal... Luister eens naar de AKG K-701. DAT is neutraal... ;)

Ejorne

#102
Quote from: garmtz on March 13, 2010, 21:19:45
Toch is een Grado geen toonbeeld van neutraal... Luister eens naar de AKG K-701. DAT is neutraal... ;)

Maar tussen die twee headphones (grado sr60 en de akg k-701) zit natuurlijk wel een behoorlijk prijsverschil.

Daarbij heb ik overigens niet het idee dat er zo heel veel saus aan mijn Grado sr225 zit. Wellicht is de AKG nog neutraler. Maar zo heel erg aneutraal lijkt mij de Grados toch ook weer niet?

garmtz

Klopt, veel prijsverschil... Grado's hebben een karakter dat het midden wat benadrukt, maar er zijn nog veel gekleurdere hoofdtelefoons! En liever iets teveel midden dan te weinig... ;)

Raphie

Heb zelf ook een AKG-701 gebruik hem in m'n studio, echt top en i.d.d. NEUTRAAL  ;D geen hyped laag.....
JBL PRX Power!

Robbert54

niet alleen mooi qua geluid, maar ook prachtig voor de ogen :wub:

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

audiosurfer

Speel met de grado 125i, ontzettend tevreden! Nu nog een versterker voor halen...
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

)p(

Quote from: The Vampire on March 14, 2010, 01:02:31
niet alleen mooi qua geluid, maar ook prachtig voor de ogen :wub:



Ik heb de k701 nu ook nadat de k500 na heel veel jaren trouwe dienst het lootje heeft gelegd. Qua uiterlijk vind ik hem eerlijk gezegd erg lelijk...
Qua geluid echter, na een korte gewenningsperiode, helemaal top. Het wennen zat hem niet zo zeer in het geluid an sich maar in het feit dat deze toch zowel op het hoofd als ruimtelijke afbeelding een wat meer afgesloten indruk geeft dan de k500. Het belangrijkste verschil met de k500 is dat er nog meer details hoorbaar zijn en dat er iets meer bas fundament aanwezig is en het laag ook ietsje warmer en voller klinkt. Concludsie: Evenwichtig, transparant en toch homogeen...en gewoon heerlijk om...ook langdurig...naar te luisteren...ben er heel blij mee!

peter

JohanH

Ik heb zelf jaren geleden een Sennheiser HD201 gekocht, voor 25 euro toendertijd een van de goedkopere instap series die zeker voor dat geld echt goed geluid gaf!


Inmiddels wel serieus erover na te denken om toch voor die paar uurtjes dat ik hem 's avonds op heb, de overstap te maken naar een HD 448. :music:

Metro2005

Ik heb hier de Philps SHP2000 koptelefoon liggen voor het luisteren van muziek 's avonds laat en voor games op de pc. goedkoop maar zeker geen slechte koptelefoon. Vond hem in de prijscatagorie tot 75 euro eigenlijk zelfs het beste klinken. En hij kost maar 15 euro!

Daarnaast heb ik nog een setje oordopjes: sennheiser MX300. Prima dingetjes. Deze gebruik ik voor mijn mp3 speler en soms voor de laptop. Nooit spijt van gehad dat ik deze gekocht heb.

Denon AVR 1907
2x klipsch B3 fronts
2x Klipsch B2 rear
1x Klipsch RC-10 center
Heco victa 25 subwoofer
Dvision 310 DVD speler
HTPC amd X2 4850, 1gb DDR2, 80gb hdd, ati video

mic1980

Ik heb een Sony V700 voor dj gebruik en gebruik hem ook bij het gamen in nachtelijke uurtjes. Voor dat laatste wil ik eigenlijk liever een 5.1 model, maar die zijn moeilijk te vinden voor de PS3 (aan een niet al te gekke prijs). De Sony voldoet op DJ gebied prima aan mijn wensen.



Voor mijn Ipod gebruik ik de Soundmagic PL-30. Voor de prijs van 25 euro krijg je bij deze meer kwaliteit dan dat je zou verwachten. Lees de lovende review @ tweakers er maar op na.


Nahpets

Sennheiser HD-600


Gewoon een lekkere koptelefoon voor een goede prijs (2e hands dan).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

WilcoL

Ik heb een tijdje geleden wegens praktische redenen (lees: een fietshelm willen dragen!), mijn zéér fijne Ultrasone Zino vervangen voor "oordopjes" voor het portable-gebeuren...

Het zijn de Beyerdynamic's geworden: de DTX100's



De beste in-ears die ik ooit heb gehad. Klinken erg goed: tikkie te veel bass naar mijn zin, maar toch erg aangenaam!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Cyreg

Sennheiser HD600, omdat ie wel lekker klinkt; maar dan alleen wel met 'n goede koptel. versterker  ???
Zelf gebruik ik 'n GrahamSlee SoloSRGII/PSU1 met zeer veel plezier in combi met de HD600  :clapping:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Nahpets

De Sennheiser gebruik ik alleen vanaf mijn laptop (via een Fubar IV).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

gastje13

Ik gebruik al bijna een jaar de Sennheiser HD555, nadat ik eens wat beters wilde dan de draadloze RS130 die geen dynamiek had en niet erg zuiver klonkt (schelle hoge tonen).

De HD555 klinkt erg neutraal, met lichte nadruk op de middentonen. Zeer ruimtelijk geluid en gedetailleerd zonder ooit schel te of vermoeiend te klinken.


eelco74

Voor in de huiskamer de bekende pro-ject headbox II



Met een Sony CD-750 gesloten koptelefoon, toenmalig het (bijna) topmodel en een upgrade van de Sennheiser HD-450II die ik toen had.





Ik zit met een schuin oog naar de AKG-701 te kijken of de HD-600 van sennheiser.


Verder voor de Iphone 4 een setje Sennheise CX-200 II (voor buiten) en setje CX-400 voor thuis.
Perfecte oordopjes, waarvan de 400 duidelijk wat neutraler is dan de 200, die wat teveel laag en te weinig detail in het hoog heeft.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

TornadoGo

Ik ben voor het DJ'en weer terug naar de Sennheiser HD25-II, kom van de Sony MDR7509. Het laag wordt behoorlijk aangezet in deze koptelefoon en dat is prettig voor het mixen. Verder sluit hij goed af en kan ik mijn oren sparen door het wat zachter te zetten.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Xstream

#118
Ik ben sinds Zaterdag in het bezit van de Shure SE535.



Ik had een Sennheiser CX-400 Precision II en vond het wel een keer tijd om een high-end koptelefoon te proberen, al is het alleen al uit nieuwsgierigheid.
Ik ga eerdaags op vakantie en wilde me eens goed verwennen, dus zodoende.

Het is een mooie complete set met allerlei oordopjes, volume bediening optioneel aan te sluiten, vliegtuig stekker etc ...
Hoewel ik bij de SE530 nog m'n twijfels had over de duurzaamheid hebben ze daar met de SE535 vooral veel aandacht aangegeven. Een stevige kabel, mooie dopjes en de kabel kan ook vervangen worden (los te maken).

Het is nog even spelen met de plugjes, welke het beste zit / klinkt. Ik dacht eerst dat small mijn maat was, maar toen ik medium gebruikte bleek dit toch iets meer comfy te zitten. Ik gebruik momenteel de foam plugs. Erg fijne dingen.
Ook in inbrengen is even wennen en positionering gaat steeds beter zonder irritaties.

En dan het geluid. Tja, voor dat geld mag je wel iets verwachten en vergeleken met de Sennheiser is het echt smullen.
Het geluid wordt heel mooi gedefinieerd. Een veel mooiere / bredere soundstage als de Sennheiser en het geluid is veel helderder en bij climaxen waar bass, midden en hoog samenkomt wordt het geen wazige blur, maar hoor je nog steeds de muziek en dat is echt heel lekker.

Er wordt weleens gezegd dat de Shure niet zo heel veel bass heeft, maar ik snap dat niet. Ik kan me niet voorstellen dat je meer bass zou willen hebben als deze dingen. Al speelt hier de juiste aansluitende oordopjes een grote rol in.
De bass is diep en strak, maar niet continue, alleen als die er ook echt is / bedoeld is. En ik hou daar wel van, anders vind ik het zo vermoeiend worden. Zoals de Sennheiser welke wel vrij veel bass had. Ik vind het storen omdat de bass niet eens echt mooi / gedefinieerd is, hij is er gewoon ... En als het dan echt nodig is hoor je amper verschil.

Het hoog is helder, maar zonder schel te worden. En het midden, tja ... dat is toch wel het sterkste punt van deze Shure's.

De SE535 is qua drivers nog hetzelfde als de SE530. Ze hebben kleine punten verbeterd. Zo schijnt de soundstage iets breder te zijn en worden de hoog / laag freq's iets minder geknepen dan voorheen.  

Uiteraard is het nog spelen met de juiste instellingen, ook op m'n nieuwe Cowon iAudio 9, maar ik raak meer en meer enthousiast hoe langer ik ze op heb.
In het begin had ik toch ietwat last van de koptelefoon op m'n oor, dus ik zat daar even over in, maar dat gaat nu steeds beter en zitten nu lekker.

Ik ben er tot op heden zeer tevreden mee en het lijkt steeds mooier te gaan klinken.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Dru

#119


V-moda Vibe II

Deze gebruik ik icm mijn iPhone.
Ik ben zeer te spreken over het geluid.
Geen overdreven bas. Zeer helder, transparant geluid.
Geen last van nare bijklanken of vervormingen zoals vaak bij plastic gebeurt.

EJ

Niet echt portable, wel een electrostaat: een stax. Nooit meer iets anders.

Hot Pixel

Ik ben zelf een tijdje geleden into de koptelefoons gestapt. Veel blind gekocht. Leuk deze thread, begint bijna weer te kriebelen.
Inventaris:
* Grado SR125 (inmiddels verkocht),

* Audio Techica ATH-AD900 (staat te koop),


* Beyer DT770,


* Sennheiser 600.

Etymotics van 25 euro, eerder in deze thread ook genoemd. Prima waar voor je geld. Verder niet zo heel bijzonder (beetje weinig bass, maar dat vind ik wel lekker).

En natuurlijk nog de Phonak PFE. Maar die zijn ongeveer zes keer kapot gegaan, toen had ik het wel gezien en ging ik terug naar mijn EP630's.

Mijn hoofdtelefoonversterker is een Audio-GD Compass. Eén of ander chinees merk dat destijds in de aanbieding was op head-fi. Erg fijn ding.
http://photobucket.com/images/audio%20gd%20compass/

op eigen verzoek verwijderd.

Naar volle tevredenheid speel ik nu al een poosje met dit spul :



BeyerDynamic DT150.

Met dit head-ampje :



Meier Corda HA-2 MK-II SE.

De versterker omdat ik opzoek was naar een exemplaar met crossfeed en deze voor een leuk bedrag op mijn pad kwam. Ben er erg tevreden mee. De hoofdtelefoon is een blijvertje na wat ander spul te hebben uitgeprobeerd : Grado, Sennheiser. Deze klinkt het meest eerlijk in mijn oren.

gegroet, Eelco

knubbe

Een hoop headgear weggedaan (HD650, HD 595, Little Dot e.a.) en alleen maar de Klipsch X10 overgehouden omdat ik zo'n 5uur reis per dag.
Daarvoor zijn ze ideaal, nog steeds super tevreden!



Ben nu pas verhuisd en nu begint een 'vaste' koptelefoon wel weer te kriebelen ! Misschien in de toekomst een keer de 701 proberen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

audiofreak1

Sinds 1 week de Koss porta pro, voor onder de 50 euro een top geluid. Als je hem ziet zou je het niet zeggen maar dit kleintje zet grootse prestaties neer. Zowel op de pc, mp3, ipod, gsm als op m'n marantz cd speler klinkt alles super. Een echte aanrader dus.
Marantz PM15, Marantz SA15, Marantz ST15, Sony RDRHX900, Mission M53, Audioquest Diamondback & Sidewinder, Hyperwire silverline speakerkabel