Welke koptelefoon hebben we en waarom?

Started by Panic, April 12, 2008, 19:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Panic

Er is maar weinig activiteit in het Portable Audio gedeelte, daar gaan we eens verandering in brengen.
Gek eigenlijk, want geluid (muziek) is toch belangrijk voor ons allemaal, ook voor onderweg/in de tuin/in bed etc. lijkt me. Als je gaat klokken staat mijn portable player op een dag misschien wel langer aan dan de set thuis, dus het geluid moet goed zijn.
Als bron gebruik ik de Cowon D2. Vrij klein en heel belangrijk, de accu gaat enorm lang mee.

Ik ben laatst op vakantie een serieuze zoektocht begonnen naar een mooie portable koptelefoon. Wegens alle goede verhalen had ik de Audio-Technica ES7 al zo'n beetje heilig verklaard, maar na een uitgebreide test op mijn D2 viel hij al snel door de mand. Wellicht was er iets mis met het demo-model, maar het laag klonk heel onnatuurlijk. Qua looks ziet 'ie er wel gelikt uit, maar zodra 'ie op je hoofd staat is het echt geen gezicht. Er zit een soort van rare knik net boven de oortelefoons zelf, waardoor de band heel erg uitsteekt. De Audio-Technica SQ5 vond ik, ondanks de lagere prijs, een stuk beter klinken! Ik was alleen niet zo weg van de looks, en de prijs vond ik ook vrij hoog ($130, terwijl ik wist dat ze elders al onder de $100 duiken).
Er hing ook een hele serie Grado koptelefoons in de AudioCubes winkel, een merk dat ze pas sinds zeer recent in het assortiment hadden opgenomen. Eigenlijk was ik meteen verkocht, en ik had alleen nog maar het instapmodel (SR-60) gehoord. Helder, maar toch diepgaand in het laag, perfect voor mij. Bovendien vind ik de retrolook zeer gaaf en is de pasvorm voor mijn hoofd gemaakt. Uiteindelijk alle versies beluisterd (SR-60/80/125/225/325) en uiteindelijk voor de SR-80 gegaan. De prijzen vanaf de 80 lopen toch wel snel op en ik vond de duurdere versies het geld niet waard. Het verschil tussen de SR-60 en SR-80 was niet bijster groot, maar de looks van de 80 vind ik toch wat mooier (de 60 heeft alleen kussentjes, de 80 heeft "cups").
Er was alleen 1 nadeel; de kabel van de Grado was veel te lang voor portable gebruik. Dit is inmiddels opgelost door de soldeerbout van Audioloog en een nieuwe Neutrik 3,5mm plug.  8) Deze Grado gebruik ik nu in en om het huis en incidenteel voor onderweg (hij is open, dus de omgeving heeft er veel last van als het volume wordt opgeschroefd).


Ik ben nu nog op zoek naar een nieuwe gesloten, portable koptelefoon, en dan ontkom je toch bijna niet aan Audio-Technica. Ik heb al de SJ5 van Audio-Technica, een instapmodel. Deze heb ik een jaar lang met plezier gedragen (het design is simpel, maar mooi), maar ook hier heeft het upgradevirus toegeslagen. De ES7 valt dus af en over de SQ5 heb ik mijn twijfels. Een prijsklasse hoger zit de ESW9. Wát een schitterend ding.  :o  :o

Het geluid schijnt iets aan de warme kant te zijn, terwijl ik eigenlijk meer naar helder neig. Maar wellicht is een beetje afwisseling ook wel goed, want niet alle muziek komt 100% tot zijn recht met een helder klinkende koptelefoon. Dit juweeltje staat iig hoog op mijn verlanglijstje!

Dan naar de oordoppen, ik maak gebruik van in-ear doppen; de MylarOne X3 en XB. De XB heb ik een paar maanden geleden eens verkocht, maar later toch spijt van gekregen. Met een gelukje heb ik voor een zacht prijsje weer een setje kunnen overnemen. De X3 is helder en mist wat diepgang in het laag. De XB heeft meer diepgang in het laag, maar is wat minder helder. Voor de prijs (sub $50) echt geweldige dingen.


Maar ik kijk nu stiekem eens wat omhoog, de Denon C700 bijvoorbeeld vind ik heel aantrekkelijk, die schijnt de goede eigenschappen van de X3 en de XB te combineren. Alleen gaan deze doppen niet heel diep het oor in, waardoor er wat meer geluid "lekt".


Meer mensen hier met een koptelefoonfetish?  :P
Thuis: [HTPC > M-Audio SuperDAC > Denon PMA-535R > Monitor Audio BR5 / Sennheiser HD-595]

Portable: [Cowon D2 > Grado SR-80 / MylarOne X3 / Head-Direct RE2]
Nadia Ali - Crash and Burn (Sultan and Ned Shepard remix)

J.S.

Leuk topic, heb zelf ook wel een zwak voor mooie hoofdtelefoons/-versterkers. Schitterend om te zien trouwens die ESW9 O0
Zelf zou ik wat gesloten modellen betreft graag de Denon ADH5000 een keer proberen.

In m'n portable (meer 'niet-thuis' eigenlijk) setup gebruik ik een 4th gen iPod met een Meier Audio Porta Corda mkIII amp en meestal een Beyer Dynamic DT880/2005 (half-open, dus niet echt geschikt voor bus/trein/vliegtuig; DT770/2005 voor die omstandigheden). Verder een Sennheiser HD650, DT990/2005 en een DT880 Manufaktur 600 Ohm.

Geen oordoppen, ben ik niet zo'n liefhebber van, alhoewel 't natuurlijk wel veel praktischer is.

Panic

#2
Quote from: J.S. on April 13, 2008, 09:02:53
Leuk topic, heb zelf ook wel een zwak voor mooie hoofdtelefoons/-versterkers. Schitterend om te zien trouwens die ESW9 O0
Zelf zou ik wat gesloten modellen betreft graag de Denon ADH5000 een keer proberen.

In m'n portable (meer 'niet-thuis' eigenlijk) setup gebruik ik een 4th gen iPod met een Meier Audio Porta Corda mkIII amp en meestal een Beyer Dynamic DT880/2005 (half-open, dus niet echt geschikt voor bus/trein/vliegtuig; DT770/2005 voor die omstandigheden). Verder een Sennheiser HD650, DT990/2005 en een DT880 Manufaktur 600 Ohm.

Geen oordoppen, ben ik niet zo'n liefhebber van, alhoewel 't natuurlijk wel veel praktischer is.

Ik ben de Denon D1000/2000/5000 helemaal vergeten in mijn verslag. Qua looks wint de ESW9 het, maar bij Denon zijn ze volgens mij vooral gegaan voor SQ en comfort. Jammer dat je ze in NL nergens kan beluisteren, zou toch fijn zijn bij zulke bedragen. Baalde ook als een stekker dat de D1000 niet in de AudioCubes winkel hing, terwijl hij wel op de website staat.

Leuk trouwens had je een headphone amp gebruikt. Is dat makkelijk meenemen onderweg? Nu ik steeds betere headphones heb, is zo'n amp voor mij wellicht ook interessant.
Thuis: [HTPC > M-Audio SuperDAC > Denon PMA-535R > Monitor Audio BR5 / Sennheiser HD-595]

Portable: [Cowon D2 > Grado SR-80 / MylarOne X3 / Head-Direct RE2]
Nadia Ali - Crash and Burn (Sultan and Ned Shepard remix)

el-jorge

|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

road rebel

Heb me daar onlangs ook voor geinteresserd, en uiteindelijk voor de ES7 van audio technica gekozen.

Portable betekent namelijk voor mij niet te groot, niet te gesloten, en niet te zwaar. Ik gebruik een koptelefoon enkel voor op de fiets en wil niet afgesloten worden van de buitenwereld ivm veiligheid. bovendien gebruik ik een ipod shuffle daar ie zo compact is, beetje onnozel om er ook nog een amp op  te gaan verbinden. Dan moet je natuurlijk wel gaan letten op gevoeligheid en ohm. oortjes zijn niet aan mij besteed aangezien ik niets in m'n oren verdraag.

DE grado SR60 was pal in m'n budget, maar door de dikke en lange kabel en oordoppen in schuim totaal niet praktisch. Bovendien is ie echt lelijk en veel te groot. AKG en Beyer hadden vnl. grote en zware modellen, zie je er net een mickey mouse uit. Bleef nog de kleine DJ model van AKG, maar die klonk niet zo geweldig. Ultrasone (DJ1, DJ1 pro, 580) getest, heel comfortabel, heb ook een gekocht om te djen, maar totaal niet portable! te lomp eigenlijk. En toen zag ik de ES7 in het echt, veruit de mooiste van alle geziene koptelefoons, de kleinste ook die een nog aanvaardbaar geluid produceren. Mits wat tweaken (beugel herplooid) ziet ie er nog beter uit en is het geluid over de gehele spectrum beter verdeeld. Nu ben ik 2weken in bezit van m'n nieuwe koptelefoon en ben erg tevreden!

Panic

Quote from: el-jorge on April 13, 2008, 14:36:02
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=29880.0

Zo'n topic bestaat al.

Probeer ik een beetje leven in het portable gedeelte te brengen, kom je met zo'n dooddoener.  ::)
Ik zie daar vooral toch vooral koptelefoons voorbij komen voor thuisgebruik. Hier in portable gelden toch andere wensen en eisen.
Thuis: [HTPC > M-Audio SuperDAC > Denon PMA-535R > Monitor Audio BR5 / Sennheiser HD-595]

Portable: [Cowon D2 > Grado SR-80 / MylarOne X3 / Head-Direct RE2]
Nadia Ali - Crash and Burn (Sultan and Ned Shepard remix)

stoffels

ik heb nu een zeer goekoop model, heb interesse in een beyerdynamic 50  of een shure.
Moet een in ear zijn voor op ipod aan te sluiten

J.S.

Quote from: Panic on April 13, 2008, 10:17:05
Leuk trouwens had je een headphone amp gebruikt. Is dat makkelijk meenemen onderweg? Nu ik steeds betere headphones heb, is zo'n amp voor mij wellicht ook interessant.

Ja, op zich gaat dat wel redelijk: er zijn best aardige (heup)tasjes (o.a. Crumpler) verkrijgbaar waar alles mooi in past. Om mee te hardlopen of iets dergelijks is dat wat minder natuurlijk. Vandaar ook dat ik het vooral m'n niet-thuis setup noemde. Maar het verbetert toch het geluid wel wat, zo'n amp, zeker als je hoofdtelefoon wat moeilijker aan te sturen is (bijv. hoge impedantie). Voordeel is ook dat de portable amps vaak wat goedkoper zijn dan de grotere modellen.

DJ-Foxx

hoi Panic,

heb nog een oude MDR-V900 liggen waar ik nog uiterst tevreden mee ben, werkt nog super perfect 8)

O0

Minguel

Sinds een week heb ik zelf ook de cowwon D2, een waanzinnige speler met veel mogelijkheden. Op mijn vorige mp3 gebruikte ik een shure 2e, maar prefereer met de d2 toch een akg in ear type moet ik nakijken. Deze gaat niet zo diep in je oor, maar geeft voor mij een voller geluid dan de shure. De shure klinkt een beetje schel. Deze akg heb ik voor 50 e gekocht.
Versterker    : Marantz PM11S2
Mediaspeler  : Marantz NA8005
Speakers      : Dynaudio FOCUS 220 II
Sub              : REL S3

Rmanen

Ik heb de Shure E4c in-ear monitors..waarom? omdat ik ze bij een optreden geleend had, en ik kon mezelf horen spelen en 2 uur later had ik er nog geen last van ;D

Ik ga binnen kort even de Grado serie beluisteren ergens, gewoon voor thuis >:D

Panic

Is het niet zo dat je die Shures op een aparte manier moet dragen (eerst om je oor en daarna pas naar binnen)? Lijkt me zwaar irritant..
Thuis: [HTPC > M-Audio SuperDAC > Denon PMA-535R > Monitor Audio BR5 / Sennheiser HD-595]

Portable: [Cowon D2 > Grado SR-80 / MylarOne X3 / Head-Direct RE2]
Nadia Ali - Crash and Burn (Sultan and Ned Shepard remix)

Gizz

I heb ook een shure en ik heb ze er heel simpel in zitten. je stopt em goed in je oor en je draait een beetje en hopla het ding zit op de goede manier erin zonder dat irritante snoertje om je oor.

Je ziet em er wel uitsteken but who gives a damn

svmnb

#13
Ik gebruik Shure E2C in-ears op een Cowon D2. De juiste sleeves maken ongelooflijk veel verschil en de juiste pasmaat en materiaal uitvogelen, duurt wel even.
Verder heb ik nog een Sennheiser PX-100, als ik ook nog wat omgevingsgeluid wil horen. Wel zo handig met druk verkeer.

Offtopic:
Die Cowon is een geweldige player. Ik snap dat een Ipod qua styling aantrekkelijk is en dat veel mensen dat belangrijk vinden, maar naar mijn mening is de geluidskwaliteit erg matig, zeker in vergelijking met een D2.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

phmeijer

Ik gebruik zelf Ultimate Ears Super Fi 5 Pro in ears, deze sluiten geweldig af waardoor de omgeving geen last van het geluid heeft enw aardoor ik zelf optimaal kan genieten.
Daarnaast heb ik een i-Qube hoofdtelefoonversterker in gebruik waardoor er veel meer rust en dynamiek in het geluid zit. Dit alles heb ik aangesloten op een Meizu M6.
Voor "thuisgebruik" gebruik ik een Ultrasone Pro 2500 open hoofdtelefoon, aangesloten op een Meier Audio hoofdtelefoonversterker.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

cftsang

Voor mijn iPhone gebruik ik in-ears van AKG. Ik ervaar geen verschillen in geluidskwaliteit tussen de standaard Apple in-ears en de AKG helaas; wel een verschil in mijn portemonnee heheh. Maar goed, tis jammer.
Samsung 46A656 | Shanling CD300 | Advance Acoustics MAA705 (2x) | Advance Acoustics MPP205 | Pro-ject RPM 5 | Onix 1.8 |

Panic

Quote from: phmeijer on April 17, 2008, 12:08:54
Ik gebruik zelf Ultimate Ears Super Fi 5 Pro in ears, deze sluiten geweldig af waardoor de omgeving geen last van het geluid heeft enw aardoor ik zelf optimaal kan genieten.
Daarnaast heb ik een i-Qube hoofdtelefoonversterker in gebruik waardoor er veel meer rust en dynamiek in het geluid zit. Dit alles heb ik aangesloten op een Meizu M6.


Hele vette portable setup.   8)
Thuis: [HTPC > M-Audio SuperDAC > Denon PMA-535R > Monitor Audio BR5 / Sennheiser HD-595]

Portable: [Cowon D2 > Grado SR-80 / MylarOne X3 / Head-Direct RE2]
Nadia Ali - Crash and Burn (Sultan and Ned Shepard remix)

phmeijer

Quote from: Panic on April 18, 2008, 20:12:02
Hele vette portable setup.   8)

Ik moet wel weten wat ik verkoop natuurlijk! ;)
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Panic

Quote from: phmeijer on April 18, 2008, 20:16:37
Ik moet wel weten wat ik verkoop natuurlijk! ;)

Op een slinkse manier reclame maken hier he  ;D

Ik heb mijn pijlen inmiddels gericht op een paar Q-Jays als het gaat om in-ear doppen. Hele kleine, lichtgewicht doppen die diep het oor in gaan.
Thuis: [HTPC > M-Audio SuperDAC > Denon PMA-535R > Monitor Audio BR5 / Sennheiser HD-595]

Portable: [Cowon D2 > Grado SR-80 / MylarOne X3 / Head-Direct RE2]
Nadia Ali - Crash and Burn (Sultan and Ned Shepard remix)

VDM

Ik heb een setje Etymotic ER4P en Q-Jays en kan ze allebei van harte aanbevelen :)

Tipje: de Q-Jays heb ik gekocht op www.hifitogo.nl, de enige winkel in Nederland die ze verkoopt.

Panic

#20
Quote from: VDM on April 19, 2008, 15:06:34
Ik heb een setje Etymotic ER4P en Q-Jays en kan ze allebei van harte aanbevelen :)

Tipje: de Q-Jays heb ik gekocht op www.hifitogo.nl, de enige winkel in Nederland die ze verkoopt.

Ik zag een hele mooie 2e hands aanbieding voor de Q-Jays op head-fi ($140 shipped), maar iemand was me voor.  >:(
Ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om het dubbele in Nederland te betalen, dus dat wordt wachten tot ze weer aangeboden worden (of hopen dat de 1e koper afhaakt).
Thuis: [HTPC > M-Audio SuperDAC > Denon PMA-535R > Monitor Audio BR5 / Sennheiser HD-595]

Portable: [Cowon D2 > Grado SR-80 / MylarOne X3 / Head-Direct RE2]
Nadia Ali - Crash and Burn (Sultan and Ned Shepard remix)

VDM

Mooie prijs idd, denk niet dat de koper afhaakt ;)

Panic

#22
Vandaag een setje nieuwe in-ear phones ontvangen, de Head-Direct RE2. Ik las een aantal zeer lovende reviews en met een introductieprijs van $80 shipped kon ik 'm niet laten liggen. De retailprijs schijnt rond de $120 te worden.

Omdat 'ie nog zo nieuw is is er nog geen verpakking ontwikkeld. Je krijgt de doppen, een verlengsnoertje en een zakje eartips in diverse formaten. Alles is wel stevig verpakt in bubbeltjesspul. Voor mij is de kabellengte precies goed (1 meter). Vaak zie je 1,20 meter, wat eigenlijk net te lang is. Het verlengsnoertje is zo'n 75cm.
Eerste indrukken van het geluid zijn dat het ze warm en erg "smooth" klinken, heel anders dan wat ik gewend ben met mijn Mylarone X3. De bas heeft ook wel een stuk meer punch en ze klinken veel ruimtelijker dan de X3. Ze zijn daarentegen niet zo sprankelend als het geluid van de X3 waar ik zo van hou.
Maar ik laat ze even een tijd inspelen voordat ik ze echt goed kan beoordelen (en spelen met verschillende eartips helpt ook veel).



Thuis: [HTPC > M-Audio SuperDAC > Denon PMA-535R > Monitor Audio BR5 / Sennheiser HD-595]

Portable: [Cowon D2 > Grado SR-80 / MylarOne X3 / Head-Direct RE2]
Nadia Ali - Crash and Burn (Sultan and Ned Shepard remix)

Panic

#23
Quote from: Panic on May  2, 2008, 20:11:09
Vandaag een setje nieuwe in-ear phones ontvangen, de Head-Direct RE2. Ik las een aantal zeer lovende reviews en met een introductieprijs van $80 shipped kon ik 'm niet laten liggen. De retailprijs schijnt rond de $120 te worden.

Omdat 'ie nog zo nieuw is is er nog geen verpakking ontwikkeld. Je krijgt de doppen, een verlengsnoertje en een zakje eartips in diverse formaten. Alles is wel stevig verpakt in bubbeltjesspul. Voor mij is de kabellengte precies goed (1 meter). Vaak zie je 1,20 meter, wat eigenlijk net te lang is. Het verlengsnoertje is zo'n 75cm.
Eerste indrukken van het geluid zijn dat het ze warm en erg "smooth" klinken, heel anders dan wat ik gewend ben met mijn Mylarone X3. De bas heeft ook wel een stuk meer punch en ze klinken veel ruimtelijker dan de X3. Ze zijn daarentegen niet zo sprankelend als het geluid van de X3 waar ik zo van hou.
Maar ik laat ze even een tijd inspelen voordat ik ze echt goed kan beoordelen (en spelen met verschillende eartips helpt ook veel).





Ik heb er ruim een weekend uitgebreid naar geluisterd en ik ben toch wel enthousiast over deze dingetjes! Ik vond ze in het begin vrij terughoudend, de muziek mocht wel iets meer tot leven komen. Maar na een paar uurtjes inspelen had ik al het gevoel dat ze een pak minder terughoudend waren! Ik heb mijn oude vertrouwde Ultimate Ear tips (medium, single flare) erop geprikt, want ik kan echt niet wennen aan die double flare dingen zoals op de foto. Ze gaan lekker diep het oor in, dus met de isolatie voor geluid van buitenaf zit het ook wel goed (ondanks dat ik hier wat mindere dingen over had gelezen). Door de "ventilatiegaatje" aan de achterkant lekken ze wel iets meer geluid dan mijn X3, maar dat valt alleen op als het een doodstille ruimte is. Al met al een duidelijke stap vooruit tov de X3.

Ik heb trouwens ook gele pads ontvangen voor mijn Grado. Zwaar kinky.  ;D
Thuis: [HTPC > M-Audio SuperDAC > Denon PMA-535R > Monitor Audio BR5 / Sennheiser HD-595]

Portable: [Cowon D2 > Grado SR-80 / MylarOne X3 / Head-Direct RE2]
Nadia Ali - Crash and Burn (Sultan and Ned Shepard remix)

VDM

Goed spul dus die Head-Directs? Heb ze zelf nog niet gehoord, zal eens wat reviews opzoeken :P

Hoe bevallen de gele kinky pads? Waarom ben je eigenlijk overgestapt?