Koppelverkoop bij de Wii door de Mediamarkt

Started by richardnl, April 9, 2008, 20:16:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

richardnl

Deze reactie heb ik vandaag naar Nintendo en Mediamarkt gestuurd.

Geachte heer of mevrouw,

Gaarne vraag ik uw aandacht voor het volgende.

Dinsdag 9 april jl ging ik naar de Mediamarkt te Alkmaar om een Wii spelconsole te bestellen voor mijn verjaardag. Ik kreeg daar de melding dat ik gelukt had omdat de consoles op de voorraad waren. Ik wilde de console gelijk meenemen zodat mijn kinderen dit ook daadwerkelijk op mijn verjaardag zouden kunnen geven.

Tot mijn stomme verbazing kreeg ik te horen dat de Mediamarkt de console niet los verkocht en uitsluitend met een aantal accessoires. Ik vroeg de verkoper waarom dit was een kreeg de uitleg dat de Wii console zo gewild was en dat ze op de console zelf geen winst maken. Hierdoor had de Mediamarkt besloten om deze consoles (via grijze / parallelle  import) uitsluitende te verkopen met een aantal accessoires. Dit is pure koppelverkoop en volgens mij niet toegestaan. Ik kon wel de console bestellen maar dan moest ik weken en wellicht maanden wachten. Ik heb uiteindelijk maar besloten om met enige tegenzin de console en de accessoires alsnog mee te nemen.

Het bevreemdt mij dat dit soort praktijken voorkomen en vraag u gaarne om een reactie omdat dit een zeer negatieve uitstraling heeft op zowel  Mediamarkt als Nintendo. Hoewel ik het vermoeden heb dat dit niet door Nintendo komt maar puur een (lokale) actie van de Mediamarkt.


Mag dit zomaar?

Groet
Richard


ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

richardnl

Quote from: ajbalmere on April  9, 2008, 20:20:41
Slimme actie van de MM....  :)


Als je gelooft in korte termijn handel wel ja

jankees

Quote from: richardnl on April  9, 2008, 20:16:06
Mag dit zomaar?

Groet
Richard
Ik zou het je niet durven zeggen. Ik heb op het moment ook geen gelegenheid om het uit te zoeken. Het lijkt me dat dit wel toegestaan is. Het betreft immers assortimentskeuze, zonder dat er sprake is van sterke beperking van de marktwerking. Je kunt dit product immers ook los bij een andere winkel kopen. Zeker weten doe ik het echter niet.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

gijsnoorlander

Het lijkt mij dat ze dat dan alleen als pakket mogen adverteren, als je het niet los kunt kopen.
Oftewel "Wii, met accessoires nu xxx euro" mag dan wel, maar "Wii nu zzz euro*"
*) verplichte accessoires twv yy euro nog niet inbegrepen.
Dat zou dan niet mogen.

ccpl

in België is het zowiezo TEN STRENGSTE verboden... kon ze meteen een proces aandoen om 'u' tegen te zeggen

ShellBeach

#6
Quote from: ccpl on April 20, 2008, 17:17:34
in België is het zowiezo TEN STRENGSTE verboden... kon ze meteen een proces aandoen om 'u' tegen te zeggen

idd ook verboden om hier GSM's enkel tesamen met een abbonnement te verkopen
daarom nog steeds geen iphone in België enkel via grijze import
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

ajbeefde

Quote from: ccpl on April 20, 2008, 17:17:34
in België is het zowiezo TEN STRENGSTE verboden... kon ze meteen een proces aandoen om 'u' tegen te zeggen

Tegen zo'n grote jongen?  Hm... volgens mij heb je een te grote broek aan......  :)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

ccpl

je voert dat proves niet zelf he, je laat de vrienden van Test Aankoop dat voor jou doen ;-)

Savart

In Nederland krijg je toch vaak gsm's bij een abonnement bij? Koppelverkoop is dus (mits aan de eventuele reglementering te voldoen) toegelaten daar dacht ik.

VlisChris

Dat is niet wat er bedoel wordt volgens mij?
Je kunt hier namelijk de telefoon los kopen, en het abbonement los.
Pak je een Iphone kun je die alleen met éen bepaald abbo (of iets dergelijks) kopen. Dus ALLEEN samen. Dat is wel koppelverkoop.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Bornin7ty2

Heeft 1 van beide partijen eigenlijk al gereageerd?

lampie1979

Weet niet waar je woont, maar bij de MM in alphen aan de Rijn hebben ze er weer een aantal op voorraad (aangezien ik er werk op zaterdag en zag er een stuk of 10 staan). Ik zou zeggen maandag bellen en reserveren :)
|Onkyo TX-NR905B| |Monitor Audio GR60/20| |MC Systems| |Behringer FBD1124P| |SVS PC-Ultra| |QED 25th Anniversary| |Hitachi PJ-TX300| |Projecta 2m| |Xbox-360 incl stuur| |HTPC C2D| |5TB fileserver| |Hoepel 2.3a|

richardnl

Quote from: Bornin7ty2 on April 20, 2008, 21:30:42
Heeft 1 van beide partijen eigenlijk al gereageerd?

yep zal ik vanavond plaatsen de reactie

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

donaldk

Quote from: lampie1979 on April 20, 2008, 22:19:57
Weet niet waar je woont, maar bij de MM in alphen aan de Rijn hebben ze er weer een aantal op voorraad (aangezien ik er werk op zaterdag en zag er een stuk of 10 staan). Ik zou zeggen maandag bellen en reserveren :)

Dus jij was het van die verlate 1 april grap;-).

http://www.telegraaf.nl/digitaal/3825101/_Valse_folders_Media_Markt_in_omloop__.html?cid=rss

http://www.ad.nl/groenehart/alphen/2233313/Valse_folders_Media_Markt.html

donaldk

Quote from: klinktbeter on April 20, 2008, 17:21:16
idd ook verboden om hier GSM's enkel tesamen met een abbonnement te verkopen
daarom nog steeds geen iphone in België enkel via grijze import

In Frankrijk is ie ook te koop, ondanks zo'n zelfde verbod. Is ie in Duitsland nou al te koop en uiteindelijk ook zonder koppeling?

misteranderson

Hé nog een forumlid, dat bij MM alphen werkt ??

Ik ben niet nieuwsgierig, maar op welke afdeling werk je dan ?

OW, en over die '1 april grap' we waren op zijn zachts gezegd not amused.

En volgens mij verkopen wij de WII ook alleen maar als pakket. :-[

Imagination is more important than knowledge...
- Albert Einstein

JeKa

Quote from: richardnl on April 21, 2008, 12:28:49
yep zal ik vanavond plaatsen de reactie

Dat is interessant, ik ben benieuwd wat ze te zeggen hebben.

richardnl

Quote from: Ghosty J on April 23, 2008, 00:18:41
het is al dinsdagnacht ;)

ja dat weet ik en het is al woensdag. De reacties liggen thuis dus kan ze vanaf werk niet plaatsen. Misschien vanavond.
Reactie MM was kort: excuses u kunt de accesoirs terugbrengen
Reactie Nintendo was kort: vervelend maar u moet bij de MM zijn.

Overigens kom ik via google bij de MM meerdere voorbeelden tegen van de Wii en koppelverkoop...... moet nog reageren naar MM of sprake is van beleid ?  ;D Alvorens het naar Radar etc gaat  ;D.... Dit afhankelijk van hun reactie

Groet
Richard

Tube-freak

Hetzelfde doet Dell toch ook.   Als je daar een pc besteld dan kan je de configuratie wel aanpassen maar als je geen besturings systeem wil omdat je bijvoorbeeld al een originele licentie hebt dan kan je dat dus niet weglaten (Vroeger kon dat vreemd genoeg wel overigens).  Toch ook een soort van koppel verkoop.  Stel dat je alleen linux gebruik, ja dan ben je mooi te duur uit...

Maar ja het schijnt wel te mogen geloof ik volgens wikipedia althans:

Bijvoorbeeld schoenen verkopen zonder veters gaat weinig klanten opleveren zoiets zeg maar...
Of een PC zonder OS leveren.  Jippie ik heb een nieuwe pc van 2000 euro maar ik kan er geen drol mee want er staat geen OS op.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop



16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

richardnl

reactie nintendo:

Bedankt voor uw e-mail. Wij zijn hier niet blij mee, maar voor klachten verwijzen wij u toch naar Media Markt.

Met vriendelijke groet,
Het Nintendo Team

richardnl

Reactie MM

Aller eerste wil ik mijn excuses aanbieden voor het feit dat u met meerdere producten naar huis bent gegaan waar u zelf niet achter staat. Bij deze wil ik u aanbieden om de producten waar u het niet mee eens bent terug te brengen naar onze winkel en hiervoor krijgt u uiteraard uw geld retour, u kunt uzelf hiervoor melden bij onze service afdeling. Onze verkoper is hier ook direct op aangesproken en het zal in de toekomst niet meer voorkomen. Nogmaals excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,
Mit freundlichen Grüßen,
With kind regards,

richardnl


eazyQ

Bij de MM is men niet vies van grijze import en koppelverkoop. Ik weet nog dat men een tijd geleden in Den Haag bijv hele leuke NAD setjes had staan, verkregen via grijze import en deze werden alleen als set verkocht.

Overigens, koppelverkoop blijft een beetje moeilijk, in principe dient een verkoper een gebruksklaar product te verkopen, aan de andere kant zijn daar soms noodzakelijke zakenbij die je helemaal niet wilt kopen.