MJ Acoustics Reference 1 MKII upgrade

Started by peumel, April 15, 2008, 21:53:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

peumel

Hallo Allemaal.

Ik ben bezig een MJ Acoustics Reference 1 MKII te upgraden.

Deze sub heeft een 150 watt versterker aan boord.
Ik vind dat de sub al vrij snel staat te klapperen terwijl de front speakers pas net lekker op gang komen.

Vandaar dat hem ga aanpakken tot ik hem heb klinken zoals ik dat mooi vind.

Als eerst komt er een Peerless XXLS-10 in 4 ohm driver in.
Ook de demping gaat iets aangepast worden.
Ik heb deze Peerless XXLS-10 in 4 ohm aanbevolen gekregen door speakerland in oss.
Iemand ervaring met deze driver?


De speaker die eruit komt is volgens mij een Alcone AC 10.
Volgens mij is de versterker zwaar genoeg alleen de speaker niet.

Mocht er iemand intresse hebben in dit project dan hou ik jullie op de hoogte.


Greetz

larsie

Je kan het natuurlijk proberen. Maar meestal is het simpel wisselen van een woofertje in een zeer uitgemeten systeem geen succes. Die volt woofer is al erg goed en de behuizing is er helemaal op afgestemd. Je zal er toch echt wat berekeiningetjes op los moeten laten..... En dat zal die meneer van speakerland toch echt wel weten.

suc 6
Arcam AV40  NAD M25   Dali Helicon 800, c200 helicon on wall, svs sb13plus   sony 77a80j
Appletv pioneer bdp-lx71

hifiman

Inderdaad, je kunt niet zomaar even een andere woofer unit plaatsen! Zeker niet in een basreflex ontwerp!

yorkie13

hoi
even het volgende, je kan niet zomaar de woofer vervangen, zeker daar de alcone 90 db en 8 ohm is door een woofer van 4 ohm
wat hierin belangrijk is, is dat de versterker die in de MJ zit door BK is gemaakt, en dan is van belang of de woofer 4 of 8 ohm is
bij BK heb je dan de keuze uit een versterker voor een 4 of een 8 ohm woofer
zie onderstaande link

http://www.bkelec.com/Modules/bsbp200.htm

peumel

Bedankt voor de info.

Zou het dan wel de moeite waard zijn? of kan ik beter gaan kijken voor een actieve sub met meer vermogen?
Ik vind het disign zo mooi van deze sub, vandaar dat ik liever deze heb maar dan met wat meer uitstoot.

Groetjes Maarten.


yorkie13

geloof me, je kan dan beter de MJ verkopen en een nieuwe sub gaan bouwen, bv met de peerless woofer
BK gebruikt bv voor de xls200 mkII welke de peerless xls10 gebruikt icm een 275 watt subamp

peumel

#6
Okeej tnhxx voor al die snelle reacties.

Zo leer je nog eens wat!


Ik had t even geinfomeerd bij speakerland, en hij zij me dat dit de best passende driver is.

Dan ga ik toch maar even na denken of ik hem ga verkopen.

Ik kom zelf uit de PA wereld, en daar is het: hoe minder weerstand dester meer vermogen de versterker leverd, maar dat geld dan niet voor deze actieve sub.
Of kan deze versterker dat niet hebben?

Groetjes


peumel

Quote from: peumel on April 15, 2008, 22:52:18
Okeej tnhxx voor al die snelle reacties.

Zo leer je nog eens wat!


Ik had t even geinfomeerd bij speakerland, en hij zij me dat dit de best passende driver is.

Dan ga ik toch maar even na denken of ik hem ga verkopen.

Ik kom zelf uit de PA wereld, en daar is het: hoe minder weerstand dester meer vermogen de versterker leverd, maar dat geld dan niet voor deze actieve sub.
Of kan deze versterker dat niet hebben?

Groetjes



yorkie13

#8
ik heb het idee dat je op behoorlijke volumes draait, nu is de MJ niet echt een subwoofer die mega diep in het laag gaat
en enorm veel Spl haalt, maar meer een snelle subwoofer die prima voor muziek zijn mannetje staat en ook voor HT
toepasbaar is
mijn advies zou zijn een subwoofer te bouwen of kopen die een stuk harder kan, kijk bv eens naar de SVS PB10ISD die te koop staat in de markt, veel beter geschikt voor puur HT en gaat strak tot 20 hz