subwoofer met XLS10 + PR

Started by fireman, April 8, 2008, 10:22:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fireman

Quote from: Interficior on April  9, 2008, 22:18:59
Ah. Als je 2 PR's gaat nemen moet je hem dus wel excessief verzwaren.

Ik doe gewoon één PR. Of is helemaal geen PR nog beter?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Interficior

Da's totaal anders en ik zou het niet doen met een enkele XLS 10. Hoewel BK het ook doet. Maar zeker als je de PR al hebt liggen zou ik niet voor die weg gaan.

Verder zullen de meningen denk ik wel uiteenlopen.
Ik zou 37 liter + 265 grams slave nemen, puur omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Ik had niet het gevoel van traagheid en anderen die hem hebben gehoord ook niet. Forummembers hier vonden hem zelfs erg geschikt voor muziek.

Anderen zullen wellicht een andere filosofie aanhangen.
Take it or lease it

fireman

Ik zit op de goede weg. Als ik de bracing en sub module er van af haal zit ik op ca. 37 liter. 1 bracing plaat zonder openingen/gaten is 2 liter dat 2 x en dan de gaten er van af.

Moet er eigenlijk nog iets van demping in de kast? Pritex ofsow?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Interficior

Ik heb er losjes wat BAF ingedaan. Pritex op de wanden is ook mooi tegen verdwaalde te hoge tonen.
Take it or lease it

fireman

Ik zie ook van die bracing. Hoe noodzakelijk is zoiets eigenlijk? In hoeverre met een sub dan. Met speakers weet ik het wel. Hoe erg "kan je het horen" met het onderste laag?

Wat hoor ik als ik géén bracing er in doe maar wat dikkere wanden?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Interficior

Dan hoor je meer dan met dunnere wanden mét bracing. Bracing is wat effectiever. Maar vergis je niet hoeveel druk er nog op je kast komt te staan. Mijn Peerless subwoofer was met 50 kilo (zandgevuld) toch een zwaargewicht en met bracing erbij toch een behoorlijk goede constructie, zeker omdat er ook Afzelia overheen lag die de resonantie nog eens naar boven trok. Nog schommelde het nog mee. Maar dat komt ook wel omdat het niet op spikes stond maar op een plak vilt. Maar spikes is met 50 kilo nogal funest voor je vloer.
Take it or lease it

fireman

Quote from: Interficior on April 10, 2008, 08:50:21
Maar spikes is met 50 kilo nogal funest voor je vloer.

Neem aan dat je wel van die schoteltjes er onder had  :-\
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

PM

Bracing is een must, ik ben zelf ook een sub aan het bouwen (mijn eerste) met 18mm mdf.
Ik had bij mijn testkast een foutje gemaakt waardoor ik horizontaal netjes gebraced had, maar verticaal niet (kubusvormige kast).
Bij testen was heel duidelijk dat de kast aan de bovenkant (met enkele bracing op 1/3 van de kast) veel meer trilt dan aan de zijkanten die op 1/3 en 2/3 van de diepte van de kast nog bracing hebben.
Dit trillen veroorzaakt ook geluidsgolven en die wil je niet hebben. Je wil alleen je woofer geluid laten produceren, die is daar wat beter in :)
Groeten, Peter

yorkie13

#33
leuk om te weten misschien, maar subwoofers als de Rel strata II en III, rel Storm 1 hebben geen bracing, wel 25 en 30 mm mdf gebruikt
de kasten zijn 30 en 40 liter netto
ik heb deze subs in het verleden in mijn bezit gehad en nader bekeken
een eenvoudige crossbracing kan al veel doen, ik heb toen een Rel strata II voorzien van een aantal delen versteviging wat nauwelijks aan het netto volume iets afhaalde, resultaa veel minder kastkleuring
laag leek wel strakker en minder wollig
dus bracing heeft zeer zeker zin om toe te passen
http://www.hsi-luidsprekers.nl/rel%20strata%202.htm
zie ook linkje voor de rel strata II



Martijn M

#34
In het laag bestaan er twee problemen m.b.t. de kast. De eerste is dat de wanden gaan meebewegen en vertraagd energie afgeven. Het tweede probleem is dat de subwoofer in zijn geheel heen en weer kan gaan bewegen. Ik heb hier ook een XLS10 subwoofer staan en deze heeft geen last van het eerste probleem, maar ondanks zijn grote gewicht wel van het tweede.

Bij lage frequenties is het eerstgenoemde probleem betrekkelijk eenvoudig te elimineren. Een behuizing is al gauw stijf genoeg om niet langzaam mee te gaan trillen met de luchtdrukverschillen in de kast. Bovendien zijn kastresonanties bij deze frequenties, áls ze al optreden, niet zo goed hoorbaar. Deze worden gemaskeerd door ondermeer kamerresonanties. Extreem overbracen is m.i. dan ook alleen maar interessant voor de zelfbouwende leek die het idee wil hebben dat hij de beste subwooferbehuizing op aarde bouwt. Professionele subwooferbouwers bouwen niet zulke extreme kasten. Neem bijvoorbeeld een geweldenaar als een DD-18: deze klinkt domweg hol als je er op klopt.

Het tweede probleem kun je verminderen door de kast heel zwaar te maken, maar het goed stabiel opstellen met bijvoorbeeld spikes is een stuk effectiever. Het probleem is compleet te elimineren door twee actieve woofers aan weerszijden van een behuizing te monteren.
Het is mij overigens opgevallen dat de XLS10 sub bovengemiddeld veel last heeft van heen-en-weer bewegen. Ik weet niet waar dat aan ligt. Misschien aan de PR die boven de actieve woofer zit?
Mijn 18" subs bewegen zelfs bij flink wapperen een stuk minder.

EDIT: tikfoutjes gecorrigeerd
Dutch & Dutch

yorkie13

met 2 x PR moet je de kast zeker zwaar maken, anders gaat deze letterlijk aan de wandel
heb dit getest en de testkast ging bij 27 hz aan de wandel, de sub stond op spikes en dus wel stabiel op een 50x50 cm blok
belgisch hardsteen van 25 kg, het enige wat hielp was de steen bovenop de sub leggen anders ging deze zich als een wasmachine gedragen en aan de wandel

PM

Quote from: keyser on April 10, 2008, 09:50:37
...
Een behuizing is al gauw stijf genoeg om niet langzaam mee te gaan trillen met de luchtdrukverschillen in de kast. Bovendien zijn kastresonanties bij deze frequenties, áls ze al optreden, niet zo goed hoorbaar. Deze worden gemaskeerd door ondermeer kamerresonanties. Extreem overbracen is m.i. dan ook alleen maar interessant voor de zelfbouwende leek die het idee wil hebben dat hij de beste subwooferbehuizing op aarde bouwt. Professionele subwooferbouwers bouwen niet zulke extreme kasten. Neem bijvoorbeeld een geweldenaar als een DD-18: deze klinkt domweg hol als je er op klopt.
...

Een 18mm MDF kast (afm hxbxd 40x40x30) is niet stijf genoeg (zonder bracing en ook niet met bracing op 1/3 van de kast) om niet/weinig te gaan trillen. In hoeverre dit hoorbaar is kan ik je (nog) niet vertellen, maskering door kamerresonaties kan in geval van roomcorrectie teniet worden gedaan (?).
Ik ben zelf een 2e (en 3e en 4e kast :) ) aan het bouwen met betere bracing als de eerste. Dat zal voor mij aangeven of er verschil is in weergave tussen wel/niet bracen.
Overigens ga ik niet alleen <50hz gebruiken maar eerder tot 150, 300 of misschien nog wel 400 hz. De bovengenoemde resultaten zijn echter wel met een (4e orde Linkwitz Riley) filter op 85 hz.
Ik heb het over een gesloten kast, ik heb geen idee of het voor een BR of PR kast anders is.
Groeten, Peter

fireman

#37
Het begin is er. Vraag me alleen af hoe men al die bracing zo netjes krijgt. Kwestie van opmeten ( lijkt me logisch ) Maar zijn er nog andere tips om die bracing zo mooi en makkelijk mogelijk te maken?

Ondersteuning van de korf, noodzakelijk? Nog een bepaald model van bracing? ( ronde gaten/ vierkanten gaten )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Martijn M

Das een goed begin.
Ondersteuning van de korf zou ik niet doen. Resonanties van het frame zijn voor een subwoofer namelijk geen probleem. De weer te geven frequenties zijn immers veel te laag om de korf tot resonantie te brengen. Bovendien is het lastig om te construeren.
Als bracing zou ik gewoon dwarslatjes nemen. Dit is het makkelijkst om te maken en kost relatief weinig ruimte. Bracingspanelen zijn ook een goede optie maar lastiger te maken en ze nemen meer ruimte in beslag.
Deze sub is betrekkelijk klein. Dat betekent dat de wanden van zichzelf al tamelijk stijf zijn. Daarom denk ik dat één bracingslatje per oppervlak voldoende is. Vooral ook omdat je de sub niet boven 100 hz in zult zetten.
Dutch & Dutch

fireman

De versterker module in een aparte behuizing plaatsen. heeft dat nut tbv kast sterkte en elektronica die niet blootgesteld wordt aan bepaalde drukken. Of valt het allemaal wel mee?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Interficior

Heeft weinig met de elektronica te maken maar je moet hem zeker in een aparte behuizing geven. Dit vanwege de niet volledige luchtdichtheid van de plate-amp en resonanties van het PCB tegen de koelplaat aan.
Take it or lease it

fireman

Daar had ik nog geeneens aan gedacht, die lucht dichtheid.

Ik neem aan als ik een afstand van ca. 3 meter wil overbruggen dan is 2 x 2,5mm² wel aan te raden? Ik ga er Neutrik Speakon pluggen voor gebruiken.

Wordt zo'n platte amp eigenlijk warm? Ik wil 'm dan in een kastje bouwen ( al dan niet geventileerd ) en deze komt dan in een kast te staan achter gesloten deurtjes.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

tbusquet

Jammer dat ik dit topic nu pas zie.. Ik heb een kubusvormige peerless hier staan. Ik ben geloof ik de eerste die het langwerpige model te lomp vond en 2 kubussen gebouwd heb. Wel opvallend dat nadat ik mijn ontwerp besproken had met de gasten van speaker-en-co in Haarlem dit model te koop werd aangeboden door de partner speakerland.nl....


fireman

Heb 'm inmiddels af. Naast mijn hoofd speakers wordt aangeraden. Zo staat 'ie nu dan.
Is er nog een "handleiding"/tips om hoe je zo'n sub kan afstellen/instellen? Ik heb een Hypex HS200 ( voor het geval je wil weten welke knopjes en mogelijkheden er op zitten )

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

yorkie13

#44
ga je de subwoofer via de luidsprekeruitgangenaansluiten, daar de ds2.0 alleen een mono ingang heeft
anders moet je een HT versterker hebben met LFE uit
stel de crossover zo laag mogelijk in , kan op 30 hz meen ik

fireman

Op de achterzijde van mijn versterker heb ik sub "out" zitten. Dit is niets minder dan de voorversterker "out" signaal. Links en rechts.
Ik heb die aangesloten op subwoofer "in"  Ik heb overigens de Hypex HS200. Dus geen hi-level input etc.. Beide kanalen.

Wat is het doel om zo laag mogelijk in te stellen?

Er zitten een aantal dingen op: Crossover, Bassboost en subwoofer.

Crossover = 50 - 150 Satelitte en 50 - 150 Subwoofer
Bassboost = 20 - 50 Frequency  en 0 - 6 dB Level
Subwoofer = a (alfa) - max.

Ik denk dat ik bassboost op het midden zet. En dan wat spelen met het volume. Aan die andere heb ik niets. Of wél??
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Martijn M

Dit is hoe ik het altijd gedaan heb en wat naar mijn mening het beste resultaat oplevert:

Van de voorversterker naar de HS200. Daar cross je in jouw geval rond 80 hz als startfrequentie. Alles onder 80 hz wordt door de subwoofer gedaan. Alles boven 80 hz stuur je middels een interlink door naar je eindversterker. De eindversterker krijgt dus het signaal boven 80 hz. Dat wordt versterkt en weergegeven door je Accutons. In dit geval zet je beide regelaars (dus voor satelliet en voor de sub) op ongeveer 80 hz.
In het begin zou ik de bassboost niet gebruiken. Mocht je het idee hebben dat je te weinig sublaag hebt, dan kun je er wat mee spelen.
Dutch & Dutch

fireman

Ik begrijp wat je bedoeld. Maar eer ik dat kan realiseren dan met ik een x aantal € kwijt. Heb speciale DIN/Tulp kabels nodig dan. Ook wik ik niet door te veel signaal-wegen heen omdat ik het signaal zo mooi mogelijk wil houden.

Zoals ik nu heb ingesteld werkt het.

Ook zit er een knopje Fase op. wat moet ik daar mee? ( ja in Fase zetten. maar wanneer doe je dat? Pas als je duidelijk hoort wanneer de woofer uit Fase staat? )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Martijn M

Ik heb je in ieder geval verteld  hoe het naar mijn mening het best gaat. Wat je daar mee doet moet je natuurlijk zelf weten. De kabeltjes hoeven overigens geen godsvermogen te kosten ;).
Dutch & Dutch

fireman

Quote from: keyser on April 18, 2008, 22:42:54
Ik heb je in ieder geval verteld  hoe het naar mijn mening het best gaat. Wat je daar mee doet moet je natuurlijk zelf weten. De kabeltjes hoeven overigens geen godsvermogen te kosten ;).

Het gaat om die naim DIN pluggen. Zelf kan ik ze ook maken maar dat is een priegelwerk. Wie weet als ik eens wat tijd over heb. Nu klinkt het ook al heel erg goed.
Binnenkort maar eens een paar films kijken.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17