Fotos printen hoe doen jullie dat?

Started by Tube-freak, April 7, 2008, 17:16:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Ik heb zojuist een fonkel nieuwe "alles-in-een printer" van canon gekocht.  Een Canon MP-610.

Hoe printen jullie je foto's?  Dan bedoel ik onder andere:

- wat voor soort foto papier (merk, glans-gehalte etc...).
- wat voor formaat papier bij welke beeldverhouding.
- welke software?

In de winkel werd mij geadviseerd om gewoon A4 papier te kopen omdat je dan gewoon 3 of 4 fotos op 1 velletje kan printen en dat is goedkoper dan die kleine foto velletjes.

Ik heb verder geen ervaring met fotos zelf printen dus ik kan wel eventueel wat tips gebruiken.
Die fotos krijg ik er wel uit daar ben ik niet bang voor, maar het gaat me meer om de meeste efficiente manier van printen en welk foto print papier het beste is. 

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik Premium Luster van Epson met Epson printers.
Beide printers draaien met custom profielen voor dat papier, de resultaten bevallen me zeer goed.

Je moet wel goed oppassen met de papier keuze en de profielen, je kan echt een verschrikkelijke output krijgen als je bv het verkeerde profiel gebruikt.

Voor Canon zou ik je het pro papier willen adviseren, dat is erg goed.
Meestal koop ik gewoon het formaat wat ik nodig heb qua print, dus geen knippen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BWzes03

Ik gebruik zelf Canon PhotoPaper Plus (dat is 1 stapje onder de Pro) heeft een hele mooie hecht laag. De Pro heeft een net iets hogere gloss, maar de kwaliteit van de print is vergelijkbaar.
Als het goed is zat er bij je printer een pakketje met 5 photopaper Pro velletjes (10x15) om te proberen?
Dan haal je bij de printer boer even één pakje photopaper plus om te vergelijken....
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

Tube-freak

#3
Ja als je fullframe camera's hebt, of in elk geval een 3:2 verhouding van je fotos is dat makkelijk maar cameras met een 4:3 verhouding daar is volgens mij lastig papier voor te krijgen of mis ik iets? 12x9 ofzo dat bestaat volgens mij niet.

Ja ik heb al fotopaperplus A4 gekocht tegelijk met de printer.  Eigenlijk meer omdat ik normaal niet zo van dat super glimmende houd.
Vroeger met analoog drukte ik ook bijna altijd mat af. 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

BWzes03

#4
De PhotoPrint tool van Canon zal je full-size photo naar de printsize scalen, dat wil zeggen dat het een kleine crop zal toepassen op de scale naar A4 (of de 10x15).

Wil je zelf de crop in controle houden, kun je zelf in Photoshop de canvas-size in mm opgeven, om zodoende een juiste verhouding van papier/scherm te krijgen.
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

Tube-freak

Oke bedankt voor de tip.  Ik moet de software en documentatie nog eens goed bekijken wat er mogelijk is. Als er een witrand is op de printout maakt me ook niet zoveel uit, dat kan ik dan wel wegsnijden ofzo, maar beter zou zijn als het in een keer goed is.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Ik schiet zelf ook op 3:2 formaat met het middenformaat dus ik ken je probleem.
Bij het schieten gewoon rekening houden met de crop.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Hoe bedoel je OOK op 3:2 formaat????  3:2 is n iet het probleem toch....    ??? ???
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

JvD.

Ik heb vorig weekend vóór en met mijn ouders een MP970 gehaald. De kenners weten dan natuurlijk, dat dat een Canon betreft. De reden, dat het zo'n monster is geworden, is dat 1) de diascanner, die ze hadden, kapot is gegaan en repareren volgens een fotozaak ca. € 150,- zou gaan kosten, en 2) de oude printer (Canon BJC6000, ook geen slechte afdrukken als-ie 't goed doet) wat nukken vertoont. En ja, als je zo'n apparaat voor een kleine € 260,- kunt krijgen, dan laat je dat niet lopen...

Het scannen van dia's is, na een paar instellingen, kinderspel (zelfs mijn moeder kan het; ze weet nauwelijks hoe de afstandsbediening van de TV werkt en is 75 jaar jong). Ik verbaasde me over de kwaliteit van de scans in vergelijking met de nu defecte Minolta Dimage Dualscan III. Ik had mindere kwaliteit verwacht van een flatbedscanner t.o.v. een all-in-one, maar ja, de tijd heeft niet stilgestaan...

Dan het printen. Daar hebben we nog niet al te veel aandacht aan geschonken, omdat dat niet in eerste instantie de hoofdfunctie voor ons is. Toch had ik wat fotopapier ingeslagen (merk "Unicorn", 180 grams Glossy 5760 dpi) en snel een (44 jaar oude) dia geprint. Ja, een dia is natuurlijk niet superscherp en Ja, er zit door de leeftijd een kleurzweem over, die ik er (nog) niet goed af heb kunnen krijgen. Mijn eerste conclusie (op basis van één foto) is: Mooi! Deze kwaliteit verwacht ik ook uit een ontwikkelcentrale.

Vooralsnog hebben we gewoon de door Canon geleverde software gebruikt, met voor eventuele aanpassingen PSP (néé, niet het game-console :P).

De dia heeft als beeldverhouding 2,4 x 3,6 en dat past dan ook precies (en randloos) op het 10x15 fotopapier.

Tevens heb ik een DVD-hoes (eigen produkt, wat tekst met een paar eigen foto's) geprint op gewoon 80-grams papier. En da's óók mooi...

De komende weken gaan we gebruiken, om het apparaat verder te ontdekken.
Als het regent in mei, is april voorbij...

Tube-freak

#10
Ik heb inmiddels ook wat geprint.  Op normaal A4 zien de fotos er niet bepaald florisant uit maar ik heb nu een A4-print gemaakt op Canon Paper plus foto papier (Satin, zijdeglans).

Dat is toch wel heel indrukwekkend. En dan te bedenken dat die nog met mijn oude 4 Megapixel Olympus is gemaakt.
De software om fotos te printen werkt heel prettig en makkelijk.  Ik denk dat ik aleen nog naar de afdrukcentrale zal gaan voor echte vergrotingen zoals A3 of A2.  (Voorzover dat uberhaubt al zou voor komen dat ik dat nodig heb).

Ik had nog een vraagje voor de experts.  Moet ik met afdrukken die fotos naar 300DPI omzetten? of is dat niet nodig?
Ik heb nu gewoon een 4 megapixel foto met 72dpi op A4 geprint en ik ben zwaar impressed.  Dus heb zelf het gevoel dat het niet nodig is.



16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai