zelf opgemaakt contract geldig?

Started by ACQUA, April 6, 2008, 15:22:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ACQUA

Ik en men partner hebben zelf een contract opgemaakt voor de verdeling van onze goederen en kostten.  Als nu 1 van beide dit niet nakomt, is er dan sprake van een contractbreuk?  Is dit juridisch verantwoord zo'n contract, is dit wettelijk?

ACQUA

DVDGuy

Koen, lijkt me als je beiden hebt ondertekend, dat je dan ook je gelijk kunt halen bij de rechter, maar of je daarmee dan ook tot een voor beiden bevredigende verdeling komt, blijft natuurlijk de vraag.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

ACQUA

Bedankt voor de toelichting, ik bel morgen even met onze advocaat om te kijken wat kan en niet kan...

Koen

hifiman

En trek er even een hash van zodat er achteraf niet met de inhoud gerommeld kan worden!



ACQUA


Paul Landsmeer

#7
Quote from: ACQUA on April  6, 2008, 15:22:51
Ik en men partner hebben zelf een contract opgemaakt voor de verdeling van onze goederen en kostten.  Als nu 1 van beide dit niet nakomt, is er dan sprake van een contractbreuk?  Is dit juridisch verantwoord zo'n contract, is dit wettelijk?

Geheel en al wettelijk en volledig afdwingbaar tegenover een rechter. Zorg wel dat ieder van jullie een origineel getekend exemplaar heeft en dat je elke pagina parafeert. Een hash maken is niet zo zinvol, de meeste rechters snappen weinig van dat soort techniek, paraferen werkt dus beter. Mocht je dan nog twijfelen, kun je eventueel een exemplaar door een notaris laten registreren.

EDIT: Ik ben juridisch adviseur van beroep (en mr.) dus ook voldoende onderlegd om dit te kunnen zeggen. Misschien goed als anderen bij hun reactie even aangeven of ze wel/niet juridisch onderlegd zijn, kun je daar rekening mee houden - anders is namelijk onduidelijk of iemand maar wat roept (hoe goedbedoeld en wellicht waarheidsgetrouw ook) of ook echt verstand van zaken heeft.

XXlerator

#8
Quote from: ACQUA on April  6, 2008, 15:22:51
Ik en men partner hebben zelf een contract opgemaakt voor de verdeling van onze goederen en kostten.  Als nu 1 van beide dit niet nakomt, is er dan sprake van een contractbreuk?  Is dit juridisch verantwoord zo'n contract, is dit wettelijk?

ACQUA

In Nederland kun je in beginsel gebruik maken van de contractvrijheid. Tenzij hetgeen jullie bepaald hebben in strijd is met dwingend recht, de redelijkheid en billijkheid, danwel de openbare orde en goede zeden zit je gewoon prima en is het dus rechtsgeldig. Contractbreuk is natuurlijk een zwaar geladen begrip, maar zo kun je het interpreteren indien nodig. Wellicht overbodig, maar dit moet een van de partijen wel inroepen voor je er iets mee kunt natuurlijk. Nog een kleine toevoeging, dit contract heeft natuurlijk wel wat weg van een (notarieel) samenlevingscontract, maar ik verwacht dat het niet als zodanig ingeroepen kan worden jegens derden. Het is dus alleen een overeenkomst tussen jullie beiden voor hetgeen jullie samen hebben afgesproken en geldt dus ook alleen voor situaties tussen jullie twee.

EDIT: (op verzoek van mijn bovenbuurman, ik ben belastingadviseur (en mr.) en dus ook voldoende onderlegd in privaatrecht)
Niks mis mee om het even te laten checken door je advocaat overigens, altijd verstandig.

ACQUA


jankees

Quote from: XXlerator on April  6, 2008, 16:36:43
Niks mis mee om het even te laten checken door je advocaat overigens, altijd verstandig.

Amen!

Jan-Kees