Verschil tussen de XE1 en de EP35 van Toshiba (meerkanaals output)

Started by -Freek-, April 4, 2008, 16:59:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

De XE1 is nu te koop voor 150 euro, terwijl de EP35 voor 130 euro te koop is met 5 films. Ik wil hem via de 5.1 analoge uitgang aansluiten op mijn surroundversterker. Zijn er nog verschillen tussen deze 2 spelers wat betreft de interne geluidsdecoders? Of zeggen jullie: gewoon voor de XE1 gaan?

Tot nu toe heb ik dvd's niet echt mooi gevonden op een groot scherm. Ik heb nu de Mitsubishi HC4900 1080p projector. Zal ik dan veel verschil zien tussen het upscalen van de EP35 en de XE1? Hij wordt via HDMI aangesloten.

Wat zouden jullie doen? Voordeel van de EP35: goedkoper (en gratis dvd's). Voordeel van de XE1: betere upscaling. Zijn er nog andere dingen?

jantje112

Ik heb zelf de xe1 gekozen, waarom?

- Hij is "beter"
- Je weet gelijk zeker dat je niet meer hoeft te upgraden op HDDVD gebied ;)
- Regiovrij!!!!! te maken voor DVD

-Freek-

Quote from: jantje112 on April  4, 2008, 17:09:01
Ik heb zelf de xe1 gekozen, waarom?

- Hij is "beter"
- Je weet gelijk zeker dat je niet meer hoeft te upgraden op HDDVD gebied ;)
- Regiovrij!!!!! te maken voor DVD

Bedankt voor je snelle reactie! Dat zijn wel goede argumenten. Je hebt idd meteen het topmodel. Hoger is er niet :).

DJ-Foxx

Quote from: -Freek- on April  4, 2008, 16:59:56
De XE1 is nu te koop voor 150 euro

hebbie daar een link van ???

Paul Landsmeer

Quote from: jantje112 on April  4, 2008, 17:09:01
Ik heb zelf de xe1 gekozen, waarom?

- Hij is "beter"
- Je weet gelijk zeker dat je niet meer hoeft te upgraden op HDDVD gebied ;)
- Regiovrij!!!!! te maken voor DVD


Dat zijn "goede argumenten"? What a joke.

- Hoezo "beter"? Toch niet voor HD-DVD's dan.
- Zegt weinig over de kwaliteit ten opzichte van de EP35.
- Kan ook met sommige EP's, ik meen ook met de 35.

Volgens mij ben je met een EP35 net zo goed af als met een XE1, zoniet beter.

-Freek-

Quote from: Paull on April  4, 2008, 17:28:30
Dat zijn "goede argumenten"? What a joke.

- Hoezo "beter"? Toch niet voor HD-DVD's dan.
- Zegt weinig over de kwaliteit ten opzichte van de EP35.
- Kan ook met sommige EP's, ik meen ook met de 35.

Volgens mij ben je met een EP35 net zo goed af als met een XE1, zoniet beter.
Oh... toch niet zo'n goede argumenten ;D. Nou weet ik het niet meer. Kan ook nergens een vergelijking vinden tussen de EP35 en de XE1...

/edit: Check directsale.

Ze hebben de EP35 niet meer, dus het gaat de XE1 worden denk ik.

XE1 voor 130 euro!

DJ-Foxx

Quote from: -Freek- on April  4, 2008, 17:33:45
Oh... toch niet zo'n goede argumenten ;D. Nou weet ik het niet meer. Kan ook nergens een vergelijking vinden tussen de EP35 en de XE1...

Ze hebben de EP35 niet meer, dus het gaat de XE1 worden denk ik.

XE1 voor 130 euro!

en nu weer in eens 149 euro ??? heeft iemand daar al eens 1 besteld en ontvangen?

garmtz

De Ep35 heeft staircasing die ik bij de xe1 nooit heb gezien.

Gerbrand

Quote from: DJ-Foxx on April  4, 2008, 18:13:39
en nu weer in eens 149 euro ??? heeft iemand daar al eens 1 besteld en ontvangen?

Tijdens mijn bestelling is de prijs verhoogd... in het afrekenscherm was het nog 129 euro, maar in de rekening in mijn mail opeens 149 euro. Nu maar afwachten wat ik moet betalen...
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

DJ-Foxx

Quote from: Gerbrand on April  4, 2008, 18:25:19
Tijdens mijn bestelling is de prijs verhoogd... in het afrekenscherm was het nog 129 euro, maar in de rekening in mijn mail opeens 149 euro. Nu maar afwachten wat ik moet betalen...

ja dat had ik net ook  :P en plotseling in eens met een gratis hdmi kabel erbij, dat wel ;)

-Freek-

Quote from: garmtz on April  4, 2008, 18:22:10
De Ep35 heeft staircasing die ik bij de xe1 nooit heb gezien.
Mag ik vragen wat dat is? Heb nog nooit gehoord van de term.

papaleo

Quote from: -Freek- on April  4, 2008, 18:30:58
Mag ik vragen wat dat is? Heb nog nooit gehoord van de term.

Je zal dan 'trapjes' in de diagonale lijnen (staircasing) gaan zien, dit noemen ze ook wel Aliasing Distortion....
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Paul Landsmeer

Quote from: papaleo on April  4, 2008, 19:49:58
Je zal dan 'trapjes' in de diagonale lijnen (staircasing) gaan zien, dit noemen ze ook wel Aliasing Distortion....

Echt nog nooit gezien hier, op twee meter breed met de EP35 en de HD1.

jantje112

Quote from: Paull on April  4, 2008, 17:28:30
Dat zijn "goede argumenten"? What a joke.

- Hoezo "beter"? Toch niet voor HD-DVD's dan.
- Zegt weinig over de kwaliteit ten opzichte van de EP35.
- Kan ook met sommige EP's, ik meen ook met de 35.

Volgens mij ben je met een EP35 net zo goed af als met een XE1, zoniet beter.

Je tegenargumenten zijn nou ook niet bepaald "daadkrachtig"

- De Xe1 staat erom bekend een betere "build quality" te hebben dan de ep35. Tevens is de gebruikte deinterlacer beter, ook al is hddvd 1080p, de toshiba's halen het allemaal een keer door de deinterlacer.

- Het zegt dusdanig veel over de ep35 dat er nog een stapje meer is.. dus voor de upgraders onder ons wel makkelijk..

- En met je "ik meen ook met de ep35" is die nog niet regiovrij, dus misschien heb je daar een linkje van?

En ik ben wel heel erg benieuwd wat er dan beter is aan de ep35 aangezien je die aanbeveelt?

SpeedyAndré

Ik heb mijn XE1 nog niet open gehad, maar misschien zijn de analoge 5.1 uitgangen ook wel beter.
De XE1 heeft een geheel metalen behuizing en een prachtige metalen remote :)
Opvallend is dat de s-video uitgang niet tegelijk werkt met hdmi of component, misschien zegt dat iets over de opbouw van het video gedeelte dat niet verstoord mag worden door een extra s-video uitgang die een lage resolutie uitstuurt.
Voor audio en video zijn er vergulde tulp uitgangen, allemaal dingen die met degelijkheid en kwaliteit te maken hebben  ^-^
Hij start een stuk sneller op dan bijv. de EP10 of EP30, de EP35 heb ik niet kunnen vergelijken met de XE1.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Paul Landsmeer

Quote from: SpeedyAndré on April  5, 2008, 00:51:16
Ik heb mijn XE1 nog niet open gehad, maar misschien zijn de analoge 5.1 uitgangen ook wel beter.
De XE1 heeft een geheel metalen behuizing en een prachtige metalen remote :)
Opvallend is dat de s-video uitgang niet tegelijk werkt met hdmi of component, misschien zegt dat iets over de opbouw van het video gedeelte dat niet verstoord mag worden door een extra s-video uitgang die een lage resolutie uitstuurt.
Voor audio en video zijn er vergulde tulp uitgangen, allemaal dingen die met degelijkheid en kwaliteit te maken hebben  ^-^
Hij start een stuk sneller op dan bijv. de EP10 of EP30, de EP35 heb ik niet kunnen vergelijken met de XE1.

Dat noem ik nou "goede argumenten".

Marcel W

Bedankt voor de tip trouwens, heb zojuist ook nog een reserve XE1 gekocht (inclusief bezorging €157). Da's toch echt geen geld, een half jaar geleden betaalde ik er nog ruim het viervoudige voor!

jaco

Quote from: garmtz on April  4, 2008, 18:22:10
De Ep35 heeft staircasing die ik bij de xe1 nooit heb gezien.
Dat verkondigde Bjorn ook, maar hij zag het niet op mijn EP35. Wellicht nieuwere software en dat ze een bug opgelost hebben ?

Als ik een review uit de Widescreen review nalees, dan wordt daar geschreven:

QuoteSo what is the big deal about 24p? Film is recorded at 24 frames-per-second. HD discs, both HD DVD and Blu-ray Disc, store film images in a way that the full frame can be pulled from the disc at 24 frames-per-second without going through any intermediate step.
Some players, like the Toshiba A35, can do this correctly, but others like the Toshiba XA2 go through an
intermediate interlaced step before generating a progressive image. What does it mean to have a proper 24p image?
If your display can properly handle a 24p image by showing it in even multiples (e.g. 48, 72, or 96 Hz), then movements become smoother and more natural (movie projectors use a shutter to create an illusion of 48 Hz in the theatre).

Daar uit leid ik dan maar af dat een EP35 direct 24p van de disc af kan lezen en uitsturen, en een XE1 het eerst omzet naar 1080i en daarna met een REON chip weer 1080p24 maakt.


Ze halen ook een scene aan waar het op te zien is:

QuoteA player that can correctly take 1080p24 off the disc and send it directly to a display that can use it also avoids various scaling artifacts.
The infamous steps in Chapter 8 of Mission: Impossible III are rendered cleanly at 24p by the A35, with only slight compression noise but no moiré or flickering of the steps. This is much better than the XA2, which does not produce true 24p directly from the disc but first takes an interlaced image then converts to progressive.

Wellicht moeten we dat testen ? Ik heb een E35 en MI III
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jos r

Is het niet zo dat de XE 1 zo geroemd wordt om het upscalen van dvd's.
Daar is toch de meeste winst te halen ten opzichte van de andere HD dvd spelers.
Gr.Jos

jaco

Ik heb ook een XE1 besteld, maar het is niet zeker of die ook te leveren is.

Zal het wel gaan testen, en dan mag de beste speler blijven..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jeepee