Chez Sir...

Started by Oracle, May 2, 2003, 10:04:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oracle

Gisteravond rond 20:00 werd het leaseblik voor de deur van 'Chez Sir' geparkeerd, voor een avondje 'is het nou allemaal zo bijzonder, die CRT?'

...

Sinds enkele weken ben ik bezig om het een en ander op rit te zetten voor onze allereigenste HT-zolder. Aangezien mijn vrouw geen projector (ook geen digitale) in de woonkamer wil, maar we toch wel van grootbeeld houden, hebben we besloten op zolder hiervoor een kamer in te richten. Deze ruimte van 6 * 3 meter zal dedicated beschikbaar zijn als thuisbioscoop. Grootbeeld kan op een aantal manieren, maar als je het forum hier mag geloven, eigenlijk maar op 1 fatsoenlijke: CRT!

Maar ja, wil je wat meer weten over hoe dat nou in de praktijk gaat : een CRT is niet een apparaat wat je eventjes van je werk mee naar huis neemt om te proberen. Dus moet je bij iemand gaan kijken die daadwerkelijk een CRT inzet voor HT. In het noorden zijn deze mensen wat dun gezaaid, echter bleek daar ineens Sir-Round op korte afstand te wonen.

Na enkele voorafgaande PM-tjes tussen Sir-Round en mij, en wat moeite om een  daadwerkelijke datum te prikken, was het gisteren eindelijk zover.

Oog in oog met Sir en zijn Barco....

En wat is ie groot! ( Sir, dan he!  ;D )

Na binnenkomst viel het Sir op dat ik toch anders uitzie dan op de foto. Nou Sir, jij lijkt ook niet op je avatar!  ;)  Na kennis gemaakt te hebben met Irene, vertrokken we naar de HT-zolder voor een avondje "CRT 101".

De zolder zelf is nog niet echt ingericht. Er staan een 4-tal 2 JBL speakers en 2 Akai ( ;) ) (of liever 4, want de rears zijn in feite 2 op elkaar gezette speakers per kanaal...), een center en een REL Storm(?). Verder en Yammie versterker en een HTPC. Ondanks dat de ruimte nog niet geïsoleerd is, is het er prima zitten, en is de ruimte ideaal voor een HT! Scherm voorin, in het midden een verhoging voor de stoelen, balken om de Barco op te hangen, en slechts 1 klein raampje, waardoor 'total light control' mogelijk is. Verder vrijstaand, dus ook geen buren waar je last van hebt (of hebben ze nou last van ons?   8) ).

Vanuit zijn BarcoGraphics 801s valt het licht op een scherm van 2,40 breed. Gezien vanaf zijn 3 bioscoopstoelen is dat een lekkere grootte.

Boven de bioscoopstoelen hing Hij dus (of is het een Zij  ???). De Barco!

Ik had nog niet eerder zo'n apparaat gezien, en ondanks alle verhalen die je leest en hoort over de omvang, moet ik zeggen dat in 'in real life' toch even verrast werd. Hij was toch wel wat groter dan verwacht.

Maar goed: licht uit, CRT aan..

Achtereen volgens stukken gezien van Space Cowboys (R2), 5th Element (R1 Superbit) en Toy Story 2 (R2)... op resoluties variërend tussen 1044*966 en 720*576...

WAUW!!! Wat een strak beeld... wat een contrast... wat een diepte en 3d beeld...

Mij ogen zijn geopend...Halleluja!!  ;D

Ondanks dat de problemen met een groene buis die uit zijn geometrie sprong en een HTPC met gebruiksaanwijzing ( ;) )ben ik nu toch wel overtuigd dat er een knappe LCD/DLP aan te pas moet komen om de beeldkwaliteit van een CRT te evenaren, laat staan te overtreffen. Zelfs op gewoon 576p was het nog prima om naar te kijken (eigenlijk zelfs wat scherper dan 966 en ook de scanlines vielen best mee op een kleine 4 meter afstand), en beter dan wat ik tot nu toe gezien had van LCD's.

We hebben nog stil gestaan bij convergentie en geometrie afstellen, alsmede het mechanisch afstellen van de CRT. Hiervoor geldt nu voor mij dat alle verhalen dat dit zo moeilijk zou zijn schromelijk zijn overdreven. Goed, het kost wat tijd, maar op de 801 is het een kwestie van zorgen dat de lenzen mechanisch gericht zijn, en vervolgens met de afstandsbediening de convergentie elektronisch afstellen. Dat laatste kan echt gewoon vanuit de luie stoel, en iedereen die twee lijntjes op elkaar kan leggen kan dit! Een kind kan de was doen... :)

Een avondje film gaat altijd snel voorbij, en voor ik het goed en wel in de gaten had liep het alweer richting 24:00... Toch maar weer besloten om naar huis te gaan, al had ik Toystory eigenlijk helemaal willen kijken... Maar goed, dan hebben we zelf nog wat te zien als de CRT bij ons op zolder staat!

Al met al een leerzame avond en bijzonder leuk om eens iemand van het forum 'in the flesh' te ontmoeten.

Ik ben inmiddels wel overtuigd. Van een 'CRT Wannahave' ben ik nu geëvolueerd tot een 'CRT Gonnahave'!

Rob: wanneer komt ie??   ;D  ;D  ;D

Sir: bedankt voor je tijd! Ik hoop dat je tzt ook eens bij ons komt kijken, als het e.e.a. klaar is!

Groet,
Mark

Erik

Leuk verhaaltje en Sir is ook wel een aardige pief volgens mij. Ze geven idd leuk beeld en  het blijven helaas bakbeesten, maar op zolder maakt dat toch niet uit?
Jammer alleen van die groene buis dat kan gebeuren, maar Sir kennende draait ie daar zijn hand niet voor om  :D

btw ga je ook voor een 801 of meteen voor een 808?
btw2 even uit nieuwsgierigheid waarom lijk jij niet op je avatar is ie gejat?  ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Oracle

#2
Thanks. Sir-Round is inderdaad een heel sympathieke man, die echt alle tijd voor me heeft genomenm ondanks dat hij bezoek had. Ook domme vragen van mijn kant konden rekenen op een normaal antwoord. Altijd fijn  8)

Toch leverde die groene buis nog wat hoofdbrekens op... Hij heeft er zelfs een topic voor geopend..

Hij vond het geloof ik vervelender dank ik.. maar ja, hij moet er straks ook weer tegen aan kijken en het zien op te lossen...   :(

Ik ga zelf voor een 801 (of misschien een 800, maar dat ligt aan de staat van onderhoud). Een 808 is qua beeld misschien beter, maar ook duurder, en aangezien het mijn eerste crt wordt, dacht ik maar eens "klein" te beginnen  ;D

Groet,
Mark

V.w.b. die avatar: ik ben het wel, alleen in beter tijden (op vakantie in Griekenland, i.p.v. op kantoor...  ;D )

SiR-ROUND

QuoteJammer alleen van die groene buis dat kan gebeuren, maar Sir kennende draait ie daar zijn hand niet voor om  

Ehhh...  ::) Nou... Ik heb uit mijn stage periode toch een angst voor beeldbuisontlading overgehouden dus mij vind je niet zo snel met m'n vingers in de buurt van the inner Barco...

Mark, ik zou willen dat het allemaal JBL's waren, maar nee... Achter zijn het foei! Akai's van vroeger.

Anyway, ik moet ff die print bekijken die Rob bedoelt... Die switches waar Frank het over had heb ik meerdere malen geklikt om ze contact te laten maken. Die lijken me goed.

Maar goed, afgezien van de immer sputterende HTPC ;D hebben we heel even goed beeld gehad. Ik had al 720x576 aangemaakt om eens te vergelijken en ik moet zeggen dat het toch nog net ietsje scherper overkomt dan 1440x856 voor PAL. Scanlines zag ik op kijkafstand niet, dus ik denk dat ik over ben naar lagere resolutie. Toch handig zo'n gast...  ;)

We hebben dus ook de mogelijkheid tot Nintaus of Revoy bekeken, maar ik zit vooral met de pulldown bij REG 1 titels die ik erg storend vind voor bewegingen(Heb ik gezien bij iemand red.).

Maar HTPC is niet voor iedereen weggelegd.  ;)

Ik zal ook niet zo snel iets dubbel kopen zeg maar om echt te vergelijken. Alhoewel de plug en play toch wel aangenaam klinkt.

Ik hoop dat Mark er wat aan heeft gehad. Hij vond de diepte inderdaad mooi, dat komt dan toch door dat extra stukkie zwart van de CRT. Het was leuk om de wow te horen bij de jumpscene van Leelo. Ikzelf zit ook elke x weer te genieten.

Maar goed, er zijn vele voors en tegens tussen digitale projectie en CRT, maar dat is inmiddels wel bekend.




Erik

Hoi Sir, die groene buis is verdomd vervelend voor je, hoop dat je er uit komt. Die buis ontlading (ben niet technisch geschoold, maar wel creatief  ;D ). Kun je niet gewoon metalen draden verbinden met de aarde en die overal tegen crt aan houden?

Quote
Ik had al 720x576 aangemaakt om eens te vergelijken en ik moet zeggen dat het toch nog net ietsje scherper overkomt dan 1440x856 voor PAL. Scanlines zag ik op kijkafstand niet, dus ik denk dat ik over ben naar lagere resolutie. Toch handig zo'n gast...  
Zo'n vermoeden had ik al. Op papier kunnen ze wel hoge reso's aan, maar de praktijk lijkt toch ietsje anders. Denk dat ik tegen die tijd ook maar op 720x576 ga draaien en 1440x856 laat voor wat het is.
Jongens, dit is Sir zijn topic, persoonlijke aanvallen graag via PM  ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

SiR-ROUND

Nee, het is Mark z'n topic!  ;D

Ik bespreek de buisbevindingen verder wel in m'n eigen topic.

Tja, die lagere res vond ik net wat scherper, zl wel aan het overlappen van de scanlines liggen wanneer je hoger gaat.

Ik denk overigens wel dat 480 lijnen te weinig wordt, dus dan maar 720?


Erik

Ik heb net geleerd van Frank dat 720P juist weer lastiger is dan 1080I (is meer bandbreedte).  Dus ik help het je hopen.   8)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Oracle

Als beginnend projectist, niet gehinderd door enige vorm van kennis en/of ervaring, vond ik persoonlijk het beeld bij 576p mooier dan 864p... 8)

Wat mij m.n. opviel was dat het beeld bij 576 echt scherper was, ondanks dat je (o.b.v. de getalletjes) zou verwacten dat 864 scherper is.

Zelf zou ik gaan voor of 576p of 720p. Dat laatste moet kunnen op een BG801s; 864p kan immers ook...

Wat het mij i.i.g. duidelijk maakte is dat je prima naar 576p kunt kijken, al heb je niet het volledig vlakke beeld van de hogere resoluties...

Groet,
Mark

P.s. Ik ben allang blij dat mijn topic ook nog met nuttige dingen gevuld wordt..  ;D

MrPink

Leuk verhaal Mark! :)

Leek SiR wel een beetje op z'n vroegere avatar?

Groetjes,
Oscar

SiR-ROUND

Heeft hij nooit gezien Oscar...  ;D Vroeg ik um ook...

Erik 720p is inderdaad zwaarder dan 1080i... Maar aangezien we nog geen HDTV beschikken en de scanlines bij 480p wel erg duidelijk zijn... A la...  ;D

Mark, die 720 is alleen een veelvoud voor NTSC, jij zal misschien wel op de 864 uit gaan komen als je last blijkt te hebben van scanlines. Maar een troost:

Ik draaide 1440x864, je kunt natuurlijk ook x-perimenteren met 720x864.


Oracle

#10
Ach... helemaal vergeten inderdaad...  :-[

Ja, ik moet er nog even aan wennen...

Maar je hebt gelijk. Dit volgt inderdaad op de discussie van gisteren over de vermenigvuldigingsfactor (1, 1.3, 1.5, etc).

Overigens is 576 * 1,25 ook 720, dus vanuit dat licht gezien zou het nog wel eens mee kunnen vallen...

V.w.b. 720*864: ik denk dat me dat te soft wordt, door het overlappen van de scanlines (maar ook dat is weer zo'n mening die ik nog niet kan testen in de praktijk  ;) ).

Ach, we zien het ook wel tegen die tijd.

Groet,
Mark

V.w.b. die avatar: die ken ik inderdaad niet. Ik heb nog even gekeken of ik het "oude" forum kon vinden (wellicht dat daar nog wat stond...), maar dat is niet gelukt. Heeft iemand nog een adres (url of ip)?

Robbo

Een Barco 800/801 presteert mijnsinziens het beste rond de 720-750 beeldlijnen.   Ik heb dan ook altijd gedraaid met 1080*720,  met 1440*960 wordt het beeld te soft.

Rob

Erik

Sir: Ik ga toch alleen R2/PAL draaien dus ipv 480 heb 576 lines, dat scheelt al behoorlijk verwacht ik.

Mark: dat 576 scherper is komt waarschijnlijk door de 1 op 1 verhouding , bij 840 moet hij de res omhoog schalen en hoe mooi dat ook soms gaat. Er gaat niet boven pixelperfect, alhoewel die term alleen bij digitale PJ gebruikt wordt.  Maar je begrijpt het idee  ;)
ps liep Sir thuis ook met die Helm rond cq werd je ook zo bij de deur ontvangen?

MrPink: ik kom jou ook overal tegen (moest toch wat zeggen, wilde je niet als enige buitensluiten  ;D )
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

MrPink

Deze: ;D

Groetjes,
Oscar

Robert

#14
O ja, zijn openbaar vervoer gezicht ;D.

Er is nu ook een SiR-ROUND look-alike.

Roger van Intwine ;D.


MvrGr.
Robert

Oracle

Nu ik die avatar zie, denk ik ineens: die ken ik! Volgens mij heb ik die wel al eerder gezien, alleen kende ik nog verder niemand, dus ook de link niet gelegd...

Maar hij lijkt er inderdaad best op. Was in het begin best even wennen dat iemand de hele tijd zo boos naar je kijkt, maar als je daar eenmaal overheen bent... ;D

Maar die Roger: da's toch maar zo'n klein opdondertje (zonder hiermee alle kleine mensen voor het hoofd te willen stoten... ;) ) ? Sir gaat richting de 2 meter... Maar qua uiterlijk zie ik inderdaad overeenkomsten. Kan alleen niet zeggen wie nou op wie lijkt ;D

Groet,
Mark

Erik

2m is dat zo Sir? Ben je echt groter dan mij? Ik meet 1.97m 8)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

MrPink

Mark, misschien heb je de gekuiste versie eerder gezien?



;D

Groetjes,
Oscar

SiR-ROUND

Hehehehe... Iets van 2.02m ofzo... 's ochtends dan...

Quoteliep Sir thuis ook met die Helm rond cq werd je ook zo bij de deur ontvangen

Zou ik wel moeten doen, aangaande het Barco probleem wat ik heb, had ik het controllerboard uitgeklapt hangen onder de PJ en wie stoot zich keihard tegen dit stukje techniek? Juist! Een krater in m'n kale kop...  ::)

I hope jou don't feel just like me, I hope you're happy...

;D

MrPink

Au SiR! :( Nou ja, geen vitale onderdelen geraakt, zullen we maar zeggen... ;)

Lekker lang zijn jullie trouwens...

Groetjes,
Oscar

Robert

#20
Quote from: SiR-ROUND on May  4, 2003, 10:02:09I hope jou don't feel just like me, I hope you're happy...

;D ;D ;D


MvrGr.
Robert

blue-eyes

Quote from: SiR-ROUND on May  4, 2003, 10:02:09
Hehehehe... Iets van 2.02m ofzo... 's ochtends dan...

;D

Zo iets waar ze vroeger bang voor waren? De grote boze noormannen uit het noorden?

;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

SiR-ROUND


Oracle

Quote from: SiR-ROUND on May  4, 2003, 18:59:09
TheaterTek HTPC running 1440x960@48Hz NTSC, 1440x864@50Hz PAL
BG 801s CRT

Moet dit trouwens niet veranderd worden? .... eerder iets van "running 1440x960@48Hz, nou ja, ongeveer dan..."  ;D

Groet,
Mark

SiR-ROUND