Minimale gegevens factuur

Started by VlisChris, April 3, 2008, 15:21:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Wat moet er minimaal aan gegevens op een factuur staan?
Ik kan me voorstellen dat daar geen vaste richtlijnen voor zijn, maar ik kan me ook niet voorstellen dat men "zomaar wat doet".
Momenteel heb ik de naam van de opdrachtgever erop staan, mijn naam, de datum, een factuurnummer, betalingstermijn, verleende diensten, sub-prijs, totaal prijs en nog wat spullen.
Maar zijn er dingen die er absoluut op horen?
Voorbeeldfacuur Het is een PSD van 2mb die online staat overigens.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

_ MarcelloW _

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-41.html#P506_52174

Factuur opmaken
De facturen die u uitreikt, moeten voldoen aan de wettelijke eisen. Als de facturen namens u worden uitgereikt, het zogenaamde 'outsourcing', moeten ze uiteraard aan dezelfde eisen blijven voldoen. Als uw facturen niet aan de wettelijke eisen voldoen, is het mogelijk dat uw afnemer geen recht heeft op aftrek van btw. Op alle facturen die u uitreikt, moet u in elk geval de onderstaande, door de wet bepaalde, basisgegevens duidelijk vermelden.

Alle bescheiden die aan deze eisen voldoen, kunnen als factuur worden beschouwd, ongeacht onder welke benaming of met welke bestemming u deze uitreikt (zoals bijvoorbeeld rekeningen, nota's, declaraties, kwitanties of bonnen).

Let op!

In een aantal gevallen gelden uitzonderingen op de wettelijke eisen. Mogelijk ook in uw geval.

Basisgegevens
Op uw facturen vermeldt u in ieder geval:

een opeenvolgend nummer
de datum van uitreiking van de factuur
de datum waarop de levering of de dienst wordt verricht of is voltooid of de datum (voorzover vastgesteld kan worden) van vooruitbetaling en deze datum verschilt met de uitreikingsdatum van de factuur
naam en adres van de ondernemer die de levering of de dienst verricht
het btw-identificatienummer van de ondernemer die de levering of de dienst heeft verricht
naam en adres van de afnemer aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend
het btw-identificatienummer van de afnemer aan wie de levering of de dienst is verricht ingeval van een verlegging van de heffing of aan wie intracommunautair wordt geleverd met toepassing van het 0% tarief
een duidelijke omschrijving van de geleverde goederen of de verleende dienst
de hoeveelheid (of omvang) en aard van de geleverde goederen of de verleende dienst
ingeval van een vrijstelling, een intracommunautaire levering waarop het 0% tarief van toepassing is, bij een verlegging van de heffing, bij de toepassing van de margeregeling een vermelding van de toepasselijkheid van deze regeling
de gegevens die nodig zijn om te bepalen of een vervoermiddel een nieuw vervoermiddel is (bijvoorbeeld een kentekenbewijs)
de vergoeding met betrekking tot elk tarief of elke vrijstelling, de eenheidsprijs, de eventuele vooruitbetalingen en andere kortingen die nog niet in de eenheidsprijs zijn begrepen
het btw-bedrag uitgedrukt in euro's
als de belasting wordt voldaan door een fiscaal vertegenwoordiger; zijn naam en adres en btw-identificatienummer
Facturen die niet aan deze eisen voldoen, bent u verplicht te herstellen. Voor de omschrijving van de prestatie of de hoeveelheid van de goederen kunt u op de factuur eventueel verwijzen naar een schriftelijk contract of akte. Deze bescheiden vormen dan een onderdeel van de factuur. Ook elk ander document of bericht dat een wijziging aanbrengt in, en specifiek en ondubbelzinnig verwijst naar de oorspronkelijke factuur, geldt als een factuur.

Ter zake van facturen betreffende in Nederland verrichte prestaties en van facturen die worden ontvangen door in Nederland gevestigde ondernemers kan, voorzover uit oogpunt van controle noodzakelijk, de inspecteur een vertaling in het Nederlands vragen.

Let op!

Als een Nederlandse ondernemer diensten verricht aan een afnemer in een andere lidstaat, alwaar die Nederlandse ondernemer niet over een btw-identificatienummer beschikt, kunnen bijzondere regels gelden.
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

angel1978

#2

VlisChris

Ok dan. Zit dus meer aan vast dan ik had vermoed ;)
Ook al ben ik nu nog geen bedrijf, het lijkt me wel zo verstandig om aan de eisen te voldoen.
Bedankt!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

_ MarcelloW _

#4
Als je geen bedrijf bent mag je ook niet zomaar gaan factureren....
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

VlisChris

Is het heel erg als ik niet echt begrijp wat ze schrijven? ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Quote from: _ MarcelloW _ on April  3, 2008, 15:25:37
Als je geen bedrijf bent mag je ook niet zomaar gaan factureren....

Ik had begrepen dat ik niets over BTW mag opschrijven (dus ook niet 0%), maar dat ik wel gewoon een factuur kon opstellen?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

_ MarcelloW _

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

brtram

Quote from: Christiaan S on April  3, 2008, 15:25:26
Ok dan. Zit dus meer aan vast dan ik had vermoed ;)
Ook al ben ik nu nog geen bedrijf, het lijkt me wel zo verstandig om aan de eisen te voldoen.
Bedankt!

Je hebt kans dat je jezelf zo in de voet schiet  ;D

Of je bent particulier en dan maak je geen factuur, of je maakt een factuur op en dan moet je je ook gaan registreren als bedrijf, met alle lusten en lasten van een bedrijf.

Je zou anders kans kunnen lopen, dat aan de hand van jouw "particuliere factuur", b.v. de belastingdienst
de startdatum van je bedrijf naar voren trekt en de verdienste en/of B.T.W. van deze factuur(en) alsnog mee neemt.

VlisChris

Hmm. Toch maar eens nadenken en nazoeken hoe en wat dit nu precies in gaat houden.
Binnenkort mijn vader maar eens aan zijn jasje trekken. (Die is 25 jaar zelfstandig jusist geweest).
Ach, heb nog een weekje voor ik de foto's ga maken, dus alle tijd van de wereld ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

_ MarcelloW _

Mag het vast niet zeggen, maar ik zou het zwart en handje contantje doen!
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Hanky Panky

Zomaar even wat losse gedachten....

Foute BTW op de factuur = automatisch 100% boete bij een controle  ;)
Als je aan particulieren levert hoef je de BTW niet te specificeren op de factuur.
Reken je geen BTW dan kan de opbrengst loon zijn. Yeah ! Loon uit dienstverband = 100% aansprakelijkheid bij de opdrachtgever.
Geen (BTW)bon, dan ook geen zakelijke aftrek mogelijk voor de opdrachtgever.

Veel plezier ermee  8)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000