Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

LittleNinja

Quote from: Kwabbernoot on March 19, 2023, 16:33:27De camera is ondertussen besteld. Het is de OM Systems OM-1 geworden met een 100-400 mm (~200-800 mm bij full frame) lens. Full frame is voor mij echt te duur. Fuji was ook een serieuze mogelijkheid maar uiteindelijk toch voor OM Systems gekozen.

Groeten...

Nice! Gefeliciteerd man. Straks ook nog wat minder telezoom lenzen?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kwabbernoot

Een 90 mm macro staat nog op de lijst en dan heb ik het wel, denk ik. Eerst maar eens de 100-400 mm.

Groeten...

PatrickP

Ja. 90mm is veel korter dan 100mm...  :tounge:

Niet iets als een 12-40 of zo erbij?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Kwabbernoot

Nee, ik zou niet weten waarvoor ik die nodig zou hebben. Maar goed, dat kan ik er later altijd nog bijkopen.

Groeten...

LittleNinja

#5079
Quote from: Kwabbernoot on March 19, 2023, 19:41:22Nee, ik zou niet weten waarvoor ik die nodig zou hebben. Maar goed, dat kan ik er later altijd nog bijkopen.

Groeten...

Andere toepassingen, zoals alles naast je normale fotografie (wat best een uitzonderlijke focal length vraagt). :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kwabbernoot

#5080
Daar is ie. :inlove:


J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot


AudioEnZo


LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 20, 2023, 12:51:15Lekker compact inderdaad ;)

:D

Zet jij er maar een full frame setup met hetzelfde zoombereik naast.. :D :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Kwabbernoot on March 20, 2023, 11:23:29Daar is ie. :inlove:



Dik man! Fijn ook dat het weer lekker mee zit momenteel. Kun je lekker meteen buiten aan de slag..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

AudioEnZo


LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

R

Quote from: R on March 15, 2023, 14:26:51Leica d-lux 7 voor erbij, en wellicht ter vervanging. Ik merk dat ik de 5D met die kilo glas steeds vaker teveel gesjouw vind.

Toch besloten de camera retour te doen. Foto's waren zover kunnen testen heel ok. Formaat camera, grip en bediening vielen tegen. Helaas niet vooraf in de winkel kunnen checken, had ik moeten doen.

LittleNinja

Netjes dat je niet gewoon de Leica hype volgt, maar realistisch bent over de minder sterke kanten.

Wel een idee wat je dan wil?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Leica is vooral een merk uit het verleden.
Waanzinnige goede film camera's en waanzinnig glas (gebruik nog steeds Leica R lenzen op de moderne camera's en heb nog een R5 als film camera).

Maar hun digitale efforts zijn eigenlijk totaal niet Leica waardig.
Vooral de kleine versies zijn gewoon ronduit erg matig.
En de grote jongens zijn ZWAAR overpriced, je koopt voor dat geld ook een Fuji MF systeem wat echt de Leica volledig wegblaast.

Ben verder grote Leica liefhebber alleen niet van het nieuwe spul.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

R

Quote from: LittleNinja on March 23, 2023, 10:23:35Netjes dat je niet gewoon de Leica hype volgt, maar realistisch bent over de minder sterke kanten.

Wel een idee wat je dan wil?

Nog niet helemaal. Mogelijk richting systeemcamera met wat simpeler (lees lichter) lens spul. Ga weer eens rustig verder speuren, online en in de winkel. Of het FF blijft weet ik ook nog niet. Mogelijk naar een prime overstappen op mirrorless, 35mm oid. In het verleden tijdje met 50mm 1.4 sigma gelopen, dat was teveel.

J.A.F._Doorhof

Prime lenzen beperken je wel enorm.
Kijk eens naar de kleinere Sony bodies
Sony heeft vooral in het crop segment een aantal kleine body cameras met relatief lichte lenzen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

En als je een beetje de stijl van Leica (body) wil hebben en niet veel wil bewerken, kun je ook voor Fuji gaan. Daar raken ook een hoop mensen opgewonden van. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Cyrus·

Quote from: LittleNinja on March 23, 2023, 12:22:54En als je een beetje de stijl van Leica (body) wil hebben en niet veel wil bewerken, kun je ook voor Fuji gaan. Daar raken ook een hoop mensen opgewonden van. :D
Dan zeker Olympus niet vergeten... OM-1 met 1.2 glas sla ik toch echt hoger aan dan Fuji, zeker als het om SOOC jpeg files gaat...

Ik ben niet tegen Fuiji (technisch niets mis mee) maar vind ik het vlees noch vis. Met lichtsterk glas is een Fuji - zeker een T serie - zeker zo groot als een FF mirrorless, maar dan wel weer dat - in mijn ogen - onhandige en inmiddels overbodige APS-C formaat. Ja, met eigen ogen de nodige Fujis gezien, beet gehad etc. 

Ik heb een Olympus PEN F gehad, uitsluitend verkocht omdat 2 ecosystemen wel héél erg duur werd. Want voor beide systemen had ik uiteindelijk toch een complete lijn glas in de kast staan...

Aangezien ik een flinke collectie oude MF Nikkors, Minolta Rokkors en M42 glas heb dat nog actief gebruikt wordt, de Sony A7III gehouden. Voor dat glas is FF handiger (op een Olympus lomp groot en je krijgt onhandige brandpunten - alles boven 24mm wordt tele) 

Maar ik mis soms nog wel eens die geweldige jpegs van Olympus, zeker de monochrome simulatie is bijna gelijk aan mijn favoriete Tri-X zwart-wil film. 

Wil je een echt compact maar uitstekend systeem met verwisselbaar glas en uitstekende jpegs, dan zeker bij Olympus / OM System gaan kijken! 
Groeten,
Edwin

R

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 23, 2023, 11:29:27Prime lenzen beperken je wel enorm.
Kijk eens naar de kleinere Sony bodies
Sony heeft vooral in het crop segment een aantal kleine body cameras met relatief lichte lenzen.

Thanks, was al eens aan het kijken in die hoek.

LittleNinja

#5096
Pffff... gisteren tijdens een leuk Sony event kunnen schieten met twee lenzen die allebei über lekker zijn:

Sony FE 50mm f1.2 GM
Sony FE 50mm f1.4 GM

Ik wil een keuze gaan maken, maar damn wat is dat moeilijk! Beide zijn ronduit top! Vooraf had ik bedacht dat het de 1.4 zou worden, omdat ik bedacht had dat de 1.2 te groot en te zwaar zou zijn. In realiteit viel dit enorm mee! Ja hij is zwaarder, maar ook weer niet idioot veel. Hij is groter, maar niet belachelijk.

AF lijken gelijk aan elkaar te zijn, al schijnen er toch wel wat verschillen te zitten in het aantal foto's die de ene raak pakt en de andere, waarbij de 1.2 net wat vaker raak zit door zijn 4(!) focus motoren vs de 2 focus motoren in de 1.4.

Wat betreft scherpte schijnt de 1.4 net ietsje beter te zijn dan de 1.2, echter de 1.2 zit sneller op zijn maximum scherpte dan de 1.4. :blink:  Beide zijn echter idioot scherp!

Achtergrond onscherpte zijn niet heel verschillend en de 33% meer licht bij de 1.2 vind ik eigenlijk nagenoeg verwaarloosbaar.

Het prijsverschil waar ik nu tegen aan kijk is "slechts" €300. Wat niet eens zo heel veel is op de volledige investering in die krengen.

Toch heeft de 1.4 een aantal voordelen:
-Hij is iets lichter, dus een volle tas komt net iets makkelijker mee.
-Hij is dus echt wel compacter, wat in de praktijk betekent dat hij net wel mee kan in mijn tas en de 1.2 niet.
-Doordat hij nagenoeg dezelfde maten en gewicht heeft als mijn 35mm 1.4 GM, kun je hem makkelijker wisselen op een gimble.
-Hij heeft dezelfde filtermaat als de meeste van mijn lenzen, dus geen extra adapter nodig.
-Hij is toch weer €300 goedkoper.

Iemand nog interessante invalshoeken?

(Nee, ik wil niet de goedkopere, grotere en zwaardere Sigma. Ik heb een aantal functies op de body die niet werken met 3rd party lenzen.)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

1.2 zal bij gelijke lenzen altijd snelle focussen dan een 1.4

Focus gebeurt bij moderne cameras met wijd open diafragma dus hoe licht gevoeliger hoe beter

Eerlijk advies..
Pak gewoon de 1.4 als je toch naar primes wil. Op 1.2 en 1.4 schieten is even leuk tot het leuke eraf is. Je hebt gewoon amper wat aan zo weinig scherpte diepte als je er eenmaal op uitgekeken ben .

Heb een MF 1.8 lens. Fantastisch maar totaal onbruikbaar. Bij de wimpers is alleen het midden scherp ;)

Persoonlijk zeg ik pak een g master 24-70 f2.8 en je hebt een super snelle focus en bijna perfecte performance over het hele bereik en tot in de hoeken scherp

Het is niet de lens die de foto maakt ;)
Die realisatie heeft me echt een shitload aan geld bespaart ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AudioEnZo

En als gewicht een rol speelt, dan meteen maar de GM2 versie van de 24-70 F/2.8 ;D

J.A.F._Doorhof

Heb zelf de v1 op e mount
De 2 schijnt inderdaad iets lichter en beter te zijn.
Wel een prijzige lens maar zo frickin goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"