Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosferatu

Quote from: Gaeje on December  2, 2022, 10:00:22
Ram altijd meeste pakken en zou ook wel 1 TB nemen
M'n iMac gekocht met 8GB en 512GB disk. Waarom ? Nou, Apple prijzen voor geheugen. Daarom. Zelf eerst 2x16GB erbij geprikt, week later aanbieding, ach, nog maar 2x16GB erbij. Had naar 128GB kunnen gaan maar 64GB leek me genoeg. Disk prijzen idem, zelf maar 1TB Thunderbolt/USB-C en 4TB SSD USB3 (letterlijk) erachter gehangen.

M'n 14" MBP was alleen leverbaar met 16GB geheugen en 1TB disk. Tja, dat moet dan maar.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Gaeje

Quote from: Nosferatu on December  2, 2022, 11:09:53
M'n iMac gekocht met 8GB en 512GB disk. Waarom ? Nou, Apple prijzen voor geheugen. Daarom. Zelf eerst 2x16GB erbij geprikt, week later aanbieding, ach, nog maar 2x16GB erbij. Had naar 128GB kunnen gaan maar 64GB leek me genoeg. Disk prijzen idem, zelf maar 1TB Thunderbolt/USB-C en 4TB SSD USB3 (letterlijk) erachter gehangen.

M'n 14" MBP was alleen leverbaar met 16GB geheugen en 1TB disk. Tja, dat moet dan maar.  ;D

ja vroeger kon je zelf bij prikken, dat waren tijden... nu is het allemaal op moederbord gesoldeerd, vandaar...

externe schijven ja, maar als je mobiel bent of wil zijn heb je toch wat buffer nodig .... (bij een laptop dan)


Gaeje

Quote from: LittleNinja on December  2, 2022, 00:42:12
Vanavond na een vreselijk lange maand wachten is dan eindelijk mijn nieuwe computertje gearriveerd. Jez*s wat is het ding idioot snel (zeker in verhouding met mijn MSI gaming laptop). Automatische selecties in Lightroom of Photoshop zijn nagenoeg "instant". Wat een verademing!

Nu moet ik wel toegeven dat het mij niet lukt om de Wacom Intuos Pro Tablet helemaal naar wens in te richten. Het gaat dan vooral om de pen in combinatie met Photoshop en Lightroom. Mijn wens is om de brush size en hardness aan te kunnen passen door de eerste knop in te drukken en vervolgens naar links/rechts en boven/beneden te bewegen.

Ik heb geprobeerd om enkele instructies te volgen op YouTube, echter wil het daar niet mee lukken. Kent hier iemand het geheim?

Oh ja... Op mijn laptop kreeg ik soms een kleine, soms een debiele vertraging bij het gebruik van de Wacom. Nu... 0,0 vertraging. 8)

dat vraagt om een foto van je setup!

ajbeefde

Net bij KE in Almelo een nwe Canon EF 24-105MM F/4 L IS USM II aangeschaft.

Nu allemaal L lenzen in de Billingham  ;)

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

LittleNinja

Quote from: Nosferatu on December  2, 2022, 09:24:06
Dit zou ook mijn volgende Apple worden als m'n 27" iMac aan vervanging toe zou zijn. Wil veel geheugen (iMac heeft 64GB) omdat ik nogal eens Parallels VM's draai en m'n 14" MBP heeft 'slechts'16GB RAM.
32 of 64GB RAM ? 512 GB of 1TB disk ? dilemma....... :wacko:
M1 of M2 lig ik niet zo wakker van als ik zie hoe snel de M1Pro in m'n laptop al is.

Ik ben gegaan voor de 64GB en 1TB (en de basis M1 Max). Overkill, maar aangezien ik hem waarschijnlijk wel weer een flink aantal jaartjes ga gebruiken, leek mij dit de beste keuze.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#4980
Quote from: Gaeje on December  2, 2022, 11:34:25
dat vraagt om een foto van je setup!

Die setup is niet zo heel interessant/spannend, ben ik bang.. :blush:

BenQ schermpje, Mac Studiootje, Magic keyboard, Magic mouse en een Wacom Intuos Pro tablet.. C'est Tout.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: ajbeefde on December  2, 2022, 13:09:10
Net bij KE in Almelo een nwe Canon EF 24-105MM F/4 L IS USM II aangeschaft.

Nu allemaal L lenzen in de Billingham  ;)



Oef!! Nice. Kijk... die vraagt wel om plaatjes. 8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

denoontje

Quote from: ajbeefde on December  2, 2022, 13:09:10
Net bij KE in Almelo een nwe Canon EF 24-105MM F/4 L IS USM II aangeschaft.

Nu allemaal L lenzen in de Billingham  ;)



Fijne lens, hier ook in de collectie.
Staat meeste op de body (6dm2) hier.

Gaeje

Quote from: LittleNinja on December  2, 2022, 14:31:27
Die setup is niet zo heel interessant/spannend, ben ik bang.. :blush:

BenQ schermpje, Mac Studiootje, Magic keyboard, Magic mouse en een Wacom Intuos Pro tablet.. C'est Tout.

meer moet dat zeker niet zijn toch. ik mis wel de wacom op de foto?

LittleNinja

Quote from: Gaeje on December  2, 2022, 19:56:44
meer moet dat zeker niet zijn toch. ik mis wel de wacom op de foto?

Klopt... die moest ik nog aansluiten en installeren op dat moment.

Ik heb hem overigens nog steeds niet zo in kunnen stellen als ik wilde.. :sad:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 19, 2022, 18:42:06

Geloof me. Je bent niet de enige als je er mee stopt. Ik kan alleen zeggen dat ik nog nooit mensen heb gehoord die na 1-2 jaar terug gingen naar iets anders. Maar echt iedereen vind het een ramp in het begin ;)
Mij is het niet gelukt om Wacom zo structureel te gebruiken. Vooral omdat ik vaak op locatie moet bewerken, waardoor ik de Wacom niet altijd mee kon nemen. Hinkte ik op twee gedachten.

Waar ik niet zonder kan is een Loupedeck CT.

Dit betekent dat ik lightroom met de Loupedeck edit en gebruik de touchpad van een MacBook Pro. Ook muisloos.

Doe sport, dus moet grote batches snel editen. Dan is dit de allersnelste methode. Op een evenement kan mij dit tot 1 uur per dag schelen.

J.A.F._Doorhof

#4986
Loupedeck hoor ik enorm veel goede dingen over, vooral voor mensen die heel veel handeling elke keer moeten herhalen dan schijnt het echt een geschenk te zijn.
Voor mij persoonlijk doe ik tegenwoordig 95% van het Lr werk op de iPad pro 12.9" echt geniaal (kan je dat van harte aanbevelen, helemaal nu je ook tethered kan schieten en je kaarten er op leeg kan halen rechtsteeks naar Lr) Het zal even wennen zijn qua workflow maar het is het echt waard, helemaal om dat je supersnel kan editen zonder een vaste plek te hebben, dus op het veld of zelfs op de wc als het moet :D

De tekentablets zijn echt ideaal voor als je dingen echt moet bewerken, huidbewerking of een achtergrond vlak maken is gewoon veel handiger met een tablet dan met een muis of trackpad, en dat kan loupedeck weer niet.

Zit zelf aan loupedeck te denken voor de muziek en video editing.
Maar goed toen kwam de iPad pro met Logic Remote en Davinci resolve op de iPad.

Het zijn mooie tijden :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Ik ben er niet meer mee verder gegaan om de WACOM naar mijn wens in te stellen. De valkuil is waarschijnlijk omdat ik dacht als een Windows gebruiker terwijl ik net de Mac heb. Ik moet er nog eens tijd voor maken. Ik gebruik hem overigens wel gewoon, alleen niet op een ideale wijze.

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  3, 2023, 13:30:42
Loupedeck hoor ik enorm veel goede dingen over, vooral voor mensen die heel veel handeling elke keer moeten herhalen dan schijnt het echt een geschenk te zijn.
Voor mij persoonlijk doe ik tegenwoordig 95% van het Lr werk op de iPad pro 12.9" echt geniaal (kan je dat van harte aanbevelen, helemaal nu je ook tethered kan schieten en je kaarten er op leeg kan halen rechtsteeks naar Lr) Het zal even wennen zijn qua workflow maar het is het echt waard, helemaal om dat je supersnel kan editen zonder een vaste plek te hebben, dus op het veld of zelfs op de wc als het moet :D

De tekentablets zijn echt ideaal voor als je dingen echt moet bewerken, huidbewerking of een achtergrond vlak maken is gewoon veel handiger met een tablet dan met een muis of trackpad, en dat kan loupedeck weer niet.

Zit zelf aan loupedeck te denken voor de muziek en video editing.
Maar goed toen kwam de iPad pro met Logic Remote en Davinci resolve op de iPad.

Het zijn mooie tijden :D

Hoe zit dat nu Frank? Je kon bij Lightroom Mobile (zoals op de iPad Pro) nooit de Calibration tab gebruiken. Is dat nu anders? En volgens mij was het zo dat je kleinere eindbestanden kreeg met minder info. Is dat nu ook anders? Bij ons ligt de iPad Pro namelijk behoorlijk werkloos in de kast.

Met DaVinci Resolve op de iPad heb je toch ook beperkingen en werkt de tablet meer als tweede scherm terwijl hij op de Mac/pc draait?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Wel bij blijven :D

Lr CC is enorm verbeterd.
Je kan ook gewoon LUTs en profielen gebruiken op dit moment.
Enige wat niet kan (GROOT nadeel) is kalibreren van het scherm.

Davinci is zover ik het nu kan zien gewoon een volledige suite, dus geen remote scherm.
Lumafusion was trouwens al een flinke tijd geleden beschikbaar en doet niet veel onder voor een desktop versie van een gemiddelde videoediter (lees VEEL beter dan iMovie, en een stuk minder dan FCPx of Premiere). Voor 99% van de casual en misschien 80% van de semi pro gebruikers voldoet het perfect. Alleen als je speciale dingen wil moet je vaak wel naar de desktop, maar bv voor wat wij doen is alleen multicam op dit moment nog een probleem, maar dit is binnenkort ook mogelijk.

De iPad Pro heeft voor mij echt een volledige omslag betekend voor mijn workflow.
Maar het ligt er heel erg aan wat je doet.
Een tablet voor een sport fotograaf is inderdaad overkill, voor een fashion/portret serie bijna onmisbaar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  3, 2023, 13:30:42
Loupedeck hoor ik enorm veel goede dingen over, vooral voor mensen die heel veel handeling elke keer moeten herhalen dan schijnt het echt een geschenk te zijn.
Voor mij persoonlijk doe ik tegenwoordig 95% van het Lr werk op de iPad pro 12.9" echt geniaal (kan je dat van harte aanbevelen, helemaal nu je ook tethered kan schieten en je kaarten er op leeg kan halen rechtsteeks naar Lr) Het zal even wennen zijn qua workflow maar het is het echt waard, helemaal om dat je supersnel kan editen zonder een vaste plek te hebben, dus op het veld of zelfs op de wc als het moet :D

De tekentablets zijn echt ideaal voor als je dingen echt moet bewerken, huidbewerking of een achtergrond vlak maken is gewoon veel handiger met een tablet dan met een muis of trackpad, en dat kan loupedeck weer niet.

Zit zelf aan loupedeck te denken voor de muziek en video editing.
Maar goed toen kwam de iPad pro met Logic Remote en Davinci resolve op de iPad.

Het zijn mooie tijden :D
Ja herkenbaar, zelf heb ik minder van die retoucheerklussen. Een paar keer per jaar voor het maken van posters. De Loupedeck is voor herhaalwerk, voor het verwerken van een grote batch foto's waar snel even witbalans (want sport buiten), maar ook belichting aangepast moet worden. Dus om even snel een stuk of 400 foto's rap te retoucheren. Loupedeck en Wacom werkt niet.

Dus de Wacom bleef sinds een jaar of twee te vaak liggen. En voor die incidentele grote edits, waarvoor een Wacom handig is, liet mijn muscle memory zich in de steek.

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  3, 2023, 15:44:54


De iPad Pro heeft voor mij echt een volledige omslag betekend voor mijn workflow.
Maar het ligt er heel erg aan wat je doet.
Een tablet voor een sport fotograaf is inderdaad overkill, voor een fashion/portret serie bijna onmisbaar.
Tablet zou ik alleen gebruiken om op locatie direct te sturen naar een news agency.

Ik kan voor de rest niet tetheren.

Rob Eric Blank

Mijn recentste aanschaf is een Nikon Z9.
Lange tijd het voordeel niet gezien van mirrorless. Dat veranderde met de introductie van de Sony A1. Alleen had Nikon geen dergelijke machine. Eye AF maak ik zelfs weinig gebruik van (mijn onderwerpen zijn vaak auto's), zelfs tracking niet. Kies meestal gewoon een punt, ik weet immers waar mijn onderwerp naartoe zal komen. Zelfs met adapter is de Z9 rapper met focus dan de DSLR. Maar het allergrootste voordeel, is je focuspunt plaatsen op iedere plek in het beeld.

J.A.F._Doorhof

Mirrorless is geniaal, maar ik denk pas een paar jaar echt beter dan een DSLR voor heel snel bewegende onderwerpen.
Op dit moment is het inderdaad op bijna alle fronten gewoon veel sneller en beter.

Waar ik zelf voor sport wel een toepassing voor zie in de iPad Pro is dat je met een cardreader ter plekke (net als je laptop) alles kan inlezen in Lr CC en vanuit daar meteen naar de klant kan sturen. Vooral als het druk is en je staat onder druk vind ik een laptop altijd beperken en ik vind editen met een trackpad (zelfs die van Apple) gewoon niet lekker, daar is touch echt zoveel beter mee, en de M1/M2 chipsets zijn gruwelijk (mag eigenlijk wel hoofdletters) snel.

Alleen werkt Loupedeck dan weer niet samen met de iPad.
Dat is de enige echte beperking die ik niet echt snap, ze hebben alles in de iPad, zelfs nu full screen monitor support (dus je kan nu wel kalibreren) en stagemanager, maar ze weigeren gewoon full versions toe te staan. Ik denk, laat dan als je een keyboard en muis aansluit wel die optie open. Het lijkt me subliem om in tablet mode te werken op locatie met Lr CC maar als er een keyboard en muis aanzit hup full version van Lightroom classic en Photoshop.

Maar goed, dat zal de markt voor de MacBook waarschijnlijk volledig vernietigen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Ik heb nooit gesnapt waarom je in een laptop geen sim kaart kon steken na de inttoductie van de eerste cellulat ipads

Nosferatu

Quote from: Gaeje on January  3, 2023, 16:35:10
Ik heb nooit gesnapt waarom je in een laptop geen sim kaart kon steken na de inttoductie van de eerste cellulat ipads
Zijn er al jaren maar je vind ze eigenlijk alleen in het zakelijke segment en dan nog als optie.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

Waarom zou je dat willen ?
Je kan tegenwoordig op elke telefoon een hotspot maken en dan tetheren aan je laptop.
Gebruik je een Mac gebeurt dat zelfs automatisch.

Vroeger lopen klungelen met MIO's en andere oplossingen (personal hotspots), eind resultaat dat het duur was, ook moest opstarten, accu was leeg als je hem nodig had etc. sinds hotspots is het leven zoveel makkelijker geworden :D

Bij de iPad kun je trouwens wel een e-sim gebruiken als je dat wil, maar bij ons lopen die ook gewoon via de telefoon/hotspot
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Quote from: Nosferatu on January  3, 2023, 16:51:17
Zijn er al jaren maar je vind ze eigenlijk alleen in het zakelijke segment en dan nog als optie.

Niet bij macs

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  3, 2023, 16:58:46
Waarom zou je dat willen ?


Om op internet te kunnen met je laptop he.

Hotspot vind ik kloten, begint de mac vanalle updates binnen te halen en is je data van je telefoon op

J.A.F._Doorhof

#4998
@Gaeje.....
Lees nu eens je laatste post.

Je wilt geen hotspot want dan gaat je Mac updates binnen halen...

1. dat kun je uitzetten en op handmatig zetten, ook in Lr.
2. dat gebeurt ook als je een kaart in je laptop zet, tenzij je het uitzet.

Voordeel van hotspot is dat de meeste grootgebruikers unlimited data gebruiken, en als ik dat ook op de laptop zou moeten betalen loop je leeg :D
Dus juist hotspots gebruiken is ideaal, 1 kaart, 1 rekening.

En zoals gezegd met een Mac hoef je eigenlijk niets te doen, alles werkt gewoon.
Werk zelf met een Android en MacBook dus ik moet het handmatig aanzetten als we weg gaan, en daarna is het klaar.
Mijn hotspot staat sowieso vaak aan omdat het dan ook in de auto werkt met traffic informatie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Quote from: Gaeje on January  3, 2023, 17:02:52
Niet bij macs
Ah, wist niet dat je een appeltje gebruikt. Klopt, heb de afgelopen 15 jaar geen MacBook (Air/Pro) gezien die dat heeft, maar HP's, Dell's en Lenovo's wel, maar dan alleen in de zakelijke reeksen waar je dat soms als optie kan toevoegen.

Maar wat Frank al zegt, ga gewoon via tethering verbinding maken. En OS updates kan je handmatig instellen, doe zelf nooit anders. Applicaties is ander verhaal maar kan je vaak ook wel instellen.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000