Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosferatu

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 25, 2021, 09:48:02
DALSA was ook een fabrikant van censoren.
De RZ67proii is zo ongeveer de beste studio camera die ooit gemaakt is.
Fantastische lenzen en een 6x7 oppervlak. En het beeld is alleen gespiegeld dus niet op de kop.

Absoluut niet iets om uit de hand te schieten, ik kan het wel maar heb hem meestal op een statief staan.
Het is een camera waar je echt mee moet werken, niet vechten maar samenwerken. Het is een echte ervaring.
Een sony voelt daarna gewoon als... wel een camera, de Mamiya is gewoon puur fotograferen, echt super.

Heb ook een Phaseone DF waar dezelfde achterwand op kan en dat is al meer richting een standaard camera. De RZ ....... Mooi
Duidelijk, heb e.e.a. intussen gevonden nu ik wist waarnaar te zoeken.  :smile:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VlisChris

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 25, 2021, 09:48:02
Heb ook een Phaseone DF

Is dat degene die ik toen gezien heb toen we in je studio mochten kijken?
Potver wat een machine was dat :inlove:
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Geen idee welke je gezien hebt.
Heb ze beide naast elkaar ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 25, 2021, 09:19:43
Helemaal waar
De sensor zelf is enorm belangrijk maar is maar een radertje in het geheel.

Vind zelf nog steeds de kwaliteit van Dalsa erg mooi maar veel "breekbaarder" Sony is gewoon een powerhouse qua performance en kwaliteit de Dalsa heeft iets heel verfijnst maar is bij iso200 eigenlijk al op de limiet.

Dalsa heeft gewoon enorm mooie huidstinten en een enorme rust in het beeld en een gigantische.3d look. Maar.... Minder dynamisch bereik, geen hoge ISO of snelle uitleestijd en je moet het niet aan een amateur geven want belichting is cruciaal. Het moet echt in camera gebeuren voor het leeuwendeel.

Schiet er nog steeds soms mee en elke keer is het weer gewoon opwindend ;)

Maar goed pak een keer een rz67proII vast en je snapt hem ;)

Frank, jij hebt veel camera's gebruikt. Sony staat redelijk bekend om het dynamische bereik, Canon de kleuren, Nikon de kwaliteit van de files uit de sensor en Fuji om het plezier van het gebruik.. Wat zijn jouw ervaringen/bevindingen met deze merken?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Canon om kleur?
Dat heb ik zelden gehoord als ik eerlijk ben.

Ik kan alleen spreken over wat ik gebruikt heb en dan is qua kleur alleen middenformaat echt redelijk accuraat.
Canon vond ik altijd teveel naar Magenta neigen, Nikon naar geel en Sony iets te blauw.
Fuji was toen ik ze gebruikte met RAW niet al te best, het waren toen echt JPG (film emulatie) camera's die (omdat het moest) ook RAW output hadden. Nu is dat wel anders en helemaal de middenformaat serie schijnt erg goed te zijn.

Gebruik gewoon een colorchecker en lichtmeter en je hebt eigenlijk daarna bij alle camera's wel een meer dan bruikbaar beeld qua accuratie.
Of wel, daarna zijn de verschillen verwaarloosbaar, maar elke camera zal wel een bepaalde "look en feel" hebben. Maar je moet behoorlijk erin duiken wil je het daarna nog echt kunnen aanwijzen.

Vandaar dat ik ook altijd die colorcheckers adviseer.

Ga je over het algemeen kijken ben ik toch echt van mening dat op dit moment Sony gewoon heer en meester is in mirrorles en Fuji heel slim is dat ze naar MF zijn gegaan, daarmee hebben die 2 gewoon de beste papieren voor de toekomst denk ik. Nikon zie ik ooit nog wel opgekocht worden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Het kan in mijn hoofd zitten maar ik heb het gevoel dat ik met mijn sony a7iii de kleuren toch niet zo lekker krijg als vroeger met mijn nikon d800 (en 700)

Maar de software is ook veel veranderd, ik had toen nog ps cs6 en Lr 4, nu exposure en affinity

Nahpets

En als je nu Capture One zou gebruiken zijn de kleuren ook weer net anders vanaf dezelfde RAW bestanden.

Daarnaast zijn er nog vele andere mogelijke variabelen. Calibratie van je monitor, afdrukservice bij afdrukken, gebruikte kleurprofiel, licht in de kamer waar je werkt, en ik vergeet er vast nog wel een paar.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 26, 2021, 10:16:18
Canon om kleur?
Dat heb ik zelden gehoord als ik eerlijk ben.

Ik kan alleen spreken over wat ik gebruikt heb en dan is qua kleur alleen middenformaat echt redelijk accuraat.
Canon vond ik altijd teveel naar Magenta neigen, Nikon naar geel en Sony iets te blauw.
Fuji was toen ik ze gebruikte met RAW niet al te best, het waren toen echt JPG (film emulatie) camera's die (omdat het moest) ook RAW output hadden. Nu is dat wel anders en helemaal de middenformaat serie schijnt erg goed te zijn.

Gebruik gewoon een colorchecker en lichtmeter en je hebt eigenlijk daarna bij alle camera's wel een meer dan bruikbaar beeld qua accuratie.
Of wel, daarna zijn de verschillen verwaarloosbaar, maar elke camera zal wel een bepaalde "look en feel" hebben. Maar je moet behoorlijk erin duiken wil je het daarna nog echt kunnen aanwijzen.

Vandaar dat ik ook altijd die colorcheckers adviseer.

Ga je over het algemeen kijken ben ik toch echt van mening dat op dit moment Sony gewoon heer en meester is in mirrorles en Fuji heel slim is dat ze naar MF zijn gegaan, daarmee hebben die 2 gewoon de beste papieren voor de toekomst denk ik. Nikon zie ik ooit nog wel opgekocht worden.

Thanks.

Ik zie veel comments over de skintones die van Canon beter zouden zijn. Maar wellicht is dat omdat Canon het grootste deel van de gebruikers vertegenwoordigd. 
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Huidstinten vind ik op midden formaat eigenlijk alleen maar accuraat. Maar zoals gezegd ik schiet al zeker 10 jaar niet meer met canon dus dat zal zeker enorm veranderd zijn.

Qua RAW processing is het gewoon key dat je een colorchecker gebruikt. Doe je dat niet kan je eigenlijk nooit een oordeel geven over kleur echtheid. Het is van zoveel afhankelijk

Exposure en affinity zijn beide erg goed maar qua kleurechtheid beide absoluut niet neutraal. Lightroom komt nog een beetje in de buurt en capture one is enorm goed out of the box.

Pak je een goed kleur profiel zul je nog wat contrast verschillend zien tussen de RAW converters maar het verschil word al kleiner.

Ik werk met verschillende software pakketten door elkaar en krijg eigenlijk op allemaal wel dezelfde basis eruit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Maar voor mij hoeft het niet per se 'neutraal'. Maar het kost me nu gewoon meer tijd dan vroeger om te krijgen wat ik wil. En ziet er natuurlijk nog steeds anders uit, maar goed, andere lenzen ook...

Rob Eric Blank

Quote from: Gaeje on October 26, 2021, 10:27:06
Het kan in mijn hoofd zitten maar ik heb het gevoel dat ik met mijn sony a7iii de kleuren toch niet zo lekker krijg als vroeger met mijn nikon d800 (en 700)

Maar de software is ook veel veranderd, ik had toen nog ps cs6 en Lr 4, nu exposure en affinity
Wn wat als je Sony bewerkt met PS en LR? Want je hebt nu erg veel variabelen.


Gaeje

Quote from: Rob Eric Blank on November 11, 2021, 11:49:50
Wn wat als je Sony bewerkt met PS en LR? Want je hebt nu erg veel variabelen.



ben ik nu mee bezig, maar ondertussen zijn PS en LR ook al verder door geëvolueerd. ben geen fan van het abbonementsprincipe trouwens

J.A.F._Doorhof

Je betaald liever een vermogen per jaar voor upgrades die niet bijgewerkt worden ?

Heel veel mensen roepen dit maar realiseren zich niet wat Photoshop vroeger per jaar koste en dat als er dan een bug in zat je kon wachten tot of de nieuwe versie of misschien een patch.

Nu krijg je bijna wekelijks nieuwe updates, gratis gebruik van fonts (alleen dat is voor designers al de prijs dubbel en dwars waard), online opslag en Photoshop en Lightroom voor de prijs van 2 Starbucks koffies per maand ;)

Er zijn absoluut abbonementen die het niet waard zijn maar adobe is juist een voorbeeld van hoe het ook kan. Veel voordeel TOV de oude situatie en enorm veel extra's.

En als je ooit stopt met betalen kun je zo een gratis of betaald alternatief installeren waarmee je verder kan hobbyien.

Adobe is dankzij de CC ook beschikbaar voor mensen die geen geld hebben voor de oude prijsstelling. Ik kan dat absoluut niet slecht vinden. Sorry.

Je kan overal wel op mopperen ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Ik deed jaaaaaaaren met een photoshop versie. (Of en en LR). Het gaat hem mij ook niet om het bedrag(je), net als bij de tesla 'premium connectivity', het gaat hem om aaaaal die eindeloze vaste kostenposten samen... als je niet selectief bent draint dat elke maand tientallen euro's zonder dat je er erg in hebt.

Ps (of exposure, of affinity) gebruik ik 1 keer kort nadat ik fotos genomen heb (bvb na een reisje, of whatever), maar zo lang ik niet klaar ben met alles afwerken blijft dat abbo wel lopen...

J.A.F._Doorhof

Ok dus 10.00 per maand is teveel geld.
Dan moet je inderdaad exposure of affinity kopen. Dan ben je eenmalig een bedrag kwijt en betaal je elk jaar als de update wil. En die heb je vaak nodig ivm een operating system of nieuwe camera's.

Links of rechts om betaal je toch voor R&D.
En dan is Adobe enorm goedkoop voor wat je krijgt.

Affinity claimed bv voor altijd gratis te zijn maar wat ze niet vertellen is dat je voor de volgende affinity weer gewoon betaald omdat het als nieuw pakket word uitgebracht. Kijk maar naar bv luminar.

R&D voor fotografie en video is enorm tijdrovend en kost handen met geld, sony bv stelt bepaalde sdks niet open dus zal Adobe of andere elk profiel en raw development van de bodem af aan moeten oppakken voor elke nieuwe camera en camera variant. En zelfs met sdks moet dit omgezet worden naar bv de engine van iOS, m1, Windows, Mac, Linux etc. Ik doe zelf regelmatig alpha en beta testen en je hebt echt geen idee wat een ellende je soms tegen komt.

Met een abbo bij Adobe ben ik er bijna altijd zeker van dat een oplossing binnen een paar dagen of een week beschikbaar is. Ik heb met bepaalde andere fabrikanten voorbeelden waar ik gewoon ruim een jaar lang bepaalde dingen niet kon gebruiken met midden formaat files terwijl Adobe binnen een week al een oplossing had.

Ik had de camera ver voor de release en moest toen met een aangepaste versie van c1 werken
Lightroom en ps kon alleen met tiff overweg van die camera (logisch als raw niet ondersteund werd)
Bij release kon ik in Lightroom bij de eerste update al werken met de ongecomprimeerde raws en de update daarna met gecomprimeerd
Bij de andere fabrikant duurde het ruim een jaar en volgens mij toen ook alleen gecomprimeerd raw.

Voor dat tientje per jaar krijg je een professioneel pakket met enorm veel extra's voor de prijs waardoor zelfs elke hobbyist ermee kan werken. En denk dat mensen daar de misser maken. Adobe is nooit voor de particulier geweest. Die had geen 2100.00 per jaar over voor software. Door CC zijn ze nu zo goedkoop dat letterlijk elke hobbyist het kan betalen. En dan krijg je dus gezeur........

Had het abbo 50.00 gekost per maand was het duur maar nog steeds wel waar voor je geld als je je geld ermee verdiend....
Hobbyisten moeten gewoon gimp gebruiken of affinity en niet zeuren over een tientje per maand voor een pakket dat nooit voor hun bedoeld was :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Klinkt misschien harder dan bedoeld
Maar ik vind serieus dat mensen adobe cc totaal verkeerd inschatten juist door de lage prijs ;)

Uiteindelijk moet je gewoon kiezen wat bij je past. Maar accepteer dan ook de mindere opties en kwaliteit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 12, 2021, 10:10:07
Ok dus 10.00 per maand is teveel geld.

ik zeg net dat het NIET per se teveel geld is, ik ben gewoon niet voor dat abbonnemenstmodel. Ik wil software 1x kopen en klaar. Soms gebruik ik het maanden niet, soms mss zelf een jaar amper, en dan wil ik gewoon dat het nog steeds werkt. (weliswaar zonder alle nieuwe franjes die er bij gekomen zijn)
Quote
Dan moet je inderdaad exposure of affinity kopen. Dan ben je eenmalig een bedrag kwijt en betaal je elk jaar als de update wil. En die heb je vaak nodig ivm een operating system of nieuwe camera's.
heb ik allebei, en die updates zijn totnutoe gratis, of ik heb toch nog niets voorgehad waarmee ik mijn files niet meer kon lezen. Nieuwe versie kost wel geld natuurlijk maar hoeft niet per se voor mij.

Quote
Links of rechts om betaal je toch voor R&D.
En dan is Adobe enorm goedkoop voor wat je krijgt.
tesla premium connectivity is ook goedkoop voor wat je krijgt, linkedin learning ook, disney + en amazon prime ook, én, én, én...

ik wil het gewoon een beetje simpel en overzichtelijk houden

Quote
R&D voor fotografie en video is enorm tijdrovend en kost handen met geld, sony bv stelt bepaalde sdks niet open dus zal Adobe of andere elk profiel en raw development van de bodem af aan moeten oppakken voor elke nieuwe camera en camera variant. En zelfs met sdks moet dit omgezet worden naar bv de engine van iOS, m1, Windows, Mac, Linux etc. Ik doe zelf regelmatig alpha en beta testen en je hebt echt geen idee wat een ellende je soms tegen komt.

Met een abbo bij Adobe ben ik er bijna altijd zeker van dat een oplossing binnen een paar dagen of een week beschikbaar is. Ik heb met bepaalde andere fabrikanten voorbeelden waar ik gewoon ruim een jaar lang bepaalde dingen niet kon gebruiken met midden formaat files terwijl Adobe binnen een week al een oplossing had.

Ik had de camera ver voor de release en moest toen met een aangepaste versie van c1 werken
Lightroom en ps kon alleen met tiff overweg van die camera (logisch als raw niet ondersteund werd)
Bij release kon ik in Lightroom bij de eerste update al werken met de ongecomprimeerde raws en de update daarna met gecomprimeerd
Bij de andere fabrikant duurde het ruim een jaar en volgens mij toen ook alleen gecomprimeerd raw.
dat is allemaal heel fijn voor jou, maar ik neem 1x per jaar fotos van mijn gezinnetje aan de costa brava en dat werkt gewoon nog allemaal hoor. We zitten niet allemaal on the forefront of technology

Quote
Voor dat tientje per jaar krijg je een professioneel pakket met enorm veel extra's voor de prijs waardoor zelfs elke hobbyist ermee kan werken. En denk dat mensen daar de misser maken. Adobe is nooit voor de particulier geweest. Die had geen 2100.00 per jaar over voor software. Door CC zijn ze nu zo goedkoop dat letterlijk elke hobbyist het kan betalen. En dan krijg je dus gezeur........

Had het abbo 50.00 gekost per maand was het duur maar nog steeds wel waar voor je geld als je je geld ermee verdiend....
Hobbyisten moeten gewoon gimp gebruiken of affinity en niet zeuren over een tientje per maand voor een pakket dat nooit voor hun bedoeld was :)

wooow, nu komt de aap uit de mouw. Vergeet niet dat 99% begint als hobbyist, en vergeet ook niet dat 99% van de inkomsten van canon, nikon en sony komen van diezelfde hobbyisten die allemaal véél te veel gear kopen voor hun kunnen , en vooral voor hun budget. de pro's kopen 1x de hele L of GM catalogus en doen er dan 10 jaar mee en verdienen (als ze goed zijn) een veelvoud van de investering... een hobbyist zal elk jaar de nieuwe sony mark x+1 willen omwille van fomo. Aan wie verkoop jij je workshop en boeken en dvd's trouwens denk je? Aan de pro's?

die hobby mensen hadden vroeger een illegale versie van photoshop maar zo leerden ze ermee werken en als je dan toch groot genoeg werd om er van te leven moest je wel een licentie kopen

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat je volledig de intentie mist.

Als je 1x per maand een foto bewerkt waarom wil je dan Photoshop?

Photoshop is bedoeld voor professioneel werk.
Natuurlijk kan een hobbyist ermee werken. Net als ik een tafel van 50.000 in mijn home studio kan zetten ;)

Word gewoon altijd een beetje opstandig als iemand begint te zeuren over dat adobe te duur is. ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Nee.

Photoshop is om foto's te bewerken.
Alles meer dan dat is persoonlijke perceptie.

Wat een gezever weer over iets kleins zeg ::)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 12, 2021, 17:27:32
Ik denk dat je volledig de intentie mist.
ik denk dat jij eens wat verder (of breder) moet kijken dan je studio neus lang is. Er zijn nog mensen die foto's maken, van de meest uiteenlopende zaken, en als die dat digitaal doen, moet dat nu eenmaal een beetje gepimpt worden...

Quote
Als je 1x per maand een foto bewerkt waarom wil je dan Photoshop?
omdat dat de software is waar ik mee opgegroeid ben, en ik het (tem CS6 denk ik) het beste kende. toen ze begonnen met dat subscription based ben ik afgehaakt.

Quote
Photoshop is bedoeld voor professioneel werk.
Natuurlijk kan een hobbyist ermee werken. Net als ik een tafel van 50.000 in mijn home studio kan zetten ;)
mijn werk is van professioneel niveau, of dat vind ik zelf althans. Muziek en klank (of sound editing) daar ken ik niets van, maar jij mag doen wat je wil

Quote
Word gewoon altijd een beetje opstandig als iemand begint te zeuren over dat adobe te duur is. ;)
wederom, ik heb nergens, maar dan ook nergens gesproken over te duur. Lees maar na. Ik zeg dat het ABBONEMENT gegeven niets voor mij is.

vergelijk het met een auto NIET willen leasen, maar kopen, ook al is de maandelijkse aflossing hetzelfde

LittleNinja

#4545
Quote from: Gaeje on November 12, 2021, 14:22:53
... Vergeet niet dat 99% begint als hobbyist, en vergeet ook niet dat 99% van de inkomsten van canon, nikon en sony komen van diezelfde hobbyisten die allemaal véél te veel gear kopen voor hun kunnen, en vooral voor hun budget. de pro's kopen 1x de hele L of GM catalogus en doen er dan 10 jaar mee en verdienen (als ze goed zijn) een veelvoud van de investering... een hobbyist zal elk jaar de nieuwe sony mark x+1 willen omwille van fomo.


Daar heb je best een goed punt inderdaad. Dat zat ik me ook laatst te bedenken dat de amateurfotografen erg belangrijk zijn voor de omzet en ontwikkelingen in de markt.

Het is bij mij dan ook niet fomo, maar het is investeren in de markt waardoor deze blijft ontwikkelen. :D

Inmiddels is hij besteld in ieder geval. :D :D



Verder begrijp ik je maar al te goed als het om al die abonnementen gaat. Heel irritant! Geef dan de keuze, maar dat willen ze echt niet... dit levert zo veel meer op.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Gaeje

Quote from: LittleNinja on November 12, 2021, 20:02:17
Daar heb je best een goed punt inderdaad. Dat zat ik me ook laatst te bedenken dat de amateurfotografen erg belangrijk zijn voor de omzet en ontwikkelingen in de markt.

dat is bij cinema en TV niet anders. consumenten wisten het al beter toen alles van barco nog 2K was in de bioscoop, qua projectie. Zelf nu filmen we nog steeds 90% vd tijd upscaled 3,2K maar laat ze maar 4, 6, 8K tv's kopen...

Quote
Het is bij mij dan ook niet fomo, maar het is investeren in de markt waardoor deze blijft ontwikkelen. :D
dat is een mooi en nobel initiatief :-)

Quote
Verder begrijp ik je maar al te goed als het om al die abonnementen gaat. Heel irritant! Geef dan de keuze, maar dat willen ze echt niet... dit levert zo veel meer op.
het is gewoon een persoonlijk ding, zoals ik zeg, een auto leasen vs kopen. boekhoudkundig is leasen zelf interessanter maar ik wil gewoon het ding hebben en klaar. Niet te veel van die openstaande lijntjes...

LittleNinja

Quote from: Gaeje on November 12, 2021, 20:10:47
dat is bij cinema en TV niet anders. consumenten wisten het al beter toen alles van barco nog 2K was in de bioscoop, qua projectie. Zelf nu filmen we nog steeds 90% vd tijd upscaled 3,2K maar laat ze maar 4, 6, 8K tv's kopen...

Precies.. Ik heb dat verhaal al achter me gelaten. 4K schermpje is prima.

Quote
dat is een mooi en nobel initiatief :-)

Zo ben ik. :D

Quote
het is gewoon een persoonlijk ding, zoals ik zeg, een auto leasen vs kopen. boekhoudkundig is leasen zelf interessanter maar ik wil gewoon het ding hebben en klaar. Niet te veel van die openstaande lijntjes...

Daar ben je echt niet de enige in.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

mikekiwi

#4548
Laatste aanschaf die t.b.v. fotografie gedaan is: XP-Pen Star 06c tablet



Een hele tijd terug al lopen stoeien met een Wacom Volito, maar nooit aan kunnen wennen. Nu er weer wat meer geretouched wordt hier toch maar eens kijken of ik de stap nu wel kan maken. Knoppen ingesteld en de eerste voorzichtige aanpassingen zijn gedaan. Zal nog even duren voordat ik sneller en handiger ermee ben dan met een muis, maar de knoppen en het draaiwieltje zijn al wel een pluspunt gebleken

LittleNinja

Quote from: mikekiwi on November 19, 2021, 14:42:23
Laatste aanschaf die t.b.v. fotografie gedaan is: XP-Pen Star 06c tablet



Een hele tijd terug al lopen stoeien met een Wacom Volito, maar nooit aan kunnen wennen. Nu er weer wat meer geretouched wordt hier toch maar eens kijken of ik de stap nu wel kan maken. Knoppen ingesteld en de eerste voorzichtige aanpassingen zijn gedaan. Zal nog even duren voordat ik sneller en handiger ermee ben dan met een muis, maar de knoppen en het draaiwieltje zijn al wel een pluspunt gebleken

Netjes! Ik ben erg benieuwd hoe het bevalt.. Ik werk nog steeds met een muis, wat gewoon niet ideaal is.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"