Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bama

Ik heb nu de A7 III.
Maar afgelopen weekend een paar uur met een Sony ambassadeur zitten kletsen en gefotografeerd met de a7C, A9 II en de A1 en het nieuwe autofocus systeem vond ik zo fijn dat dat voor mij al de doorslag gaf om hem te bestellen. Meer megapixels en ander menu en nog sneller vind ik allemaal niet zo spannend.
Maar had na het gesprek en na het spelen met de andere camera's dus voldoende vertrouwen er in om hem meteen te bestellen.

Kans is er dat de camera er is op de Photo Days komend weekend in Brussel, Frank is er ook zag ik.

LittleNinja

Quote from: Bama on October 19, 2021, 00:16:25
Ik heb nu de A7 III.
Maar afgelopen weekend een paar uur met een Sony ambassadeur zitten kletsen en gefotografeerd met de a7C, A9 II en de A1 en het nieuwe autofocus systeem vond ik zo fijn dat dat voor mij al de doorslag gaf om hem te bestellen. Meer megapixels en ander menu en nog sneller vind ik allemaal niet zo spannend.
Maar had na het gesprek en na het spelen met de andere camera's dus voldoende vertrouwen er in om hem meteen te bestellen.

Kans is er dat de camera er is op de Photo Days komend weekend in Brussel, Frank is er ook zag ik.

Al die dingen vind ik juist wel spannend, net als een betere EVF, veel beter display en vooral een "fully articulating screen". Voor alleen het betere focus systeem zou ik niet overstappen en blijf ik wel bij de A7 III.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Bama

#4502
Gegevens zijn nu bekend, dus ook een betere evf, beter display en is ook volledig touchscreen, de Bionz XR processor en het menu uit de A1, 33mp en het betere autofocus systeem.
Zijn al diverse reviews nu op YouTube.

https://www.dpreview.com/reviews/sony-a7-iv-initial-review

https://www.kamera-express.nl/vergelijking-sonya7markiii-sonya7markiv

https://youtu.be/5Nh8EScmzjU

J.A.F._Doorhof

A7IV bedoel je ;)
Ziet er goed uit.
Persoonlijk schiet ik met de A7RIV en zou niet anders willen op dit moment.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bama

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 21, 2021, 22:07:15
A7IV bedoel je ;)
Ziet er goed uit.
Persoonlijk schiet ik met de A7RIV en zou niet anders willen op dit moment.

Dat zeg ik toch a7 IV?

J.A.F._Doorhof

Sorry bedoelde
A7IV inderdaad ;)

Schreef het verkeerd, lange rit gehad ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: Bama on October 21, 2021, 17:06:46
Gegevens zijn nu bekend, dus ook een betere evf, beter display en is ook volledig touchscreen, de Bionz XR processor en het menu uit de A1, 33mp en het betere autofocus systeem.
Zijn al diverse reviews nu op YouTube.

https://www.dpreview.com/reviews/sony-a7-iv-initial-review

https://www.kamera-express.nl/vergelijking-sonya7markiii-sonya7markiv

https://youtu.be/5Nh8EScmzjU

Precies... al is niet alles beter, zoals banding bij filmen en fotograferen van (snel)bewegende objecten..

Ik ben ook aam het twijfelen geslagen.. misschien dan toch al doen..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Banding treedt zeer zelden op en meestal met de digitale curtains en eigenlijk altijd bij bepaalde ledlampen.

Ik schiet nooit met de digitale curtains en heb ze onlangs voor de eerste keer gezien bij een concert van Wibi, en..... Dat was inderdaad led licht. Bij het concert gebouw bv zie ik ze nooit
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 22, 2021, 22:48:11
Banding treedt zeer zelden op en meestal met de digitale curtains en eigenlijk altijd bij bepaalde ledlampen.

Ik schiet nooit met de digitale curtains en heb ze onlangs voor de eerste keer gezien bij een concert van Wibi, en..... Dat was inderdaad led licht. Bij het concert gebouw bv zie ik ze nooit

Je hebt gelijk, ik bedoelde rolling shutter.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Dat is op bijna alle sensoren die niet ineens worden ingelezen. Door de enorme snelheids toename word dit inderdaad steeds beter.

Rolling shutter word veroorzaakt doordat dit soort sensoren niet in 1x worden uitgelezen maar in volgorde. Dus als je bv een ruitenwisser ziet dan kan die wat vreemd overkomen inderdaad.

Helemaal verdwijnen zal dat niet voorlopig maar het is inderdaad bij elke generatie weer een stuk beter. Ook de frames per second is vaak wel een aanduiding hoe goed of slecht het systeem werkt. ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bama

En canon is daar momenteel het beste in dan want die hebben de snelste camera's momenteel volgens mij?
Of je moet met een A1 komen maar dan wordt het wel erg duur.

J.A.F._Doorhof

Canon heeft een eigen sensor
Zeker niet de snelste. Dat is nog steeds Sony
Maar ze gebruiken volgens mij een andere bin techniek.

Op dit moment zijn de meeste pro camera's wel redelijk goed met Rolling shutter gelukkig. Vroeger was het echt een ramp. Heb wel video's waar je vanuit de auto hele gebouwen scheef zag staan (soort van weird trip effect ;))
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Voor mijn gevoel liggen Canon en Sony redelijk gelijk. Maar goed, ik zit inmiddels vol in de Sony.. met pakweg 11 lenzen, 4 accu's, flitszooi en andere "merk gerelateerde accessoires.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Wanneer zou hij er fysiek gaan komen Bama?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Bama

Begin December als je snel bent maar er zijn er blijkbaar niet genoeg, als je pech hebt ben je zo een paar maanden later. Ik ben ook niet zeker of ik hem in december krijg.
Ik denk dat je bij kamera express de grootste kans maakt, daar kan je ook voorinschrijven, die zijn zo groot dus krijgen er ook veel en kunnen wat schuiven met hun voorraad.

Bama

#4515
Quote from: LittleNinja on October 24, 2021, 07:45:28
Voor mijn gevoel liggen Canon en Sony redelijk gelijk. Maar goed, ik zit inmiddels vol in de Sony.. met pakweg 11 lenzen, 4 accu's, flitszooi en andere "merk gerelateerde accessoires.

Canon en Sony komen overal al een tijdje als beste uit de tests, maar 11 lenzen, vertel?
Gebruik je die ook allemaal?

Ik wil zelf nog de 90mm 2.8 kopen om te kijken of ik macro leuk vind maar in de praktijk ben ik blij met mijn 24-105 lens.
Ik was de afgelopen 100 jaar een Nikon man en toen deed ik ook bijna alles met de 24-70 2.8 ondanks dat ik toen ook nogal wat lenzen had.

PatrickP

Canon liep juist jaren achter de feiten aan wat betreft sensoren. Dat hadden merken als Sony en Nikon echt veel beter voor elkaar. En ook Fujifilm, waar ik zelf al jaren mee fotografeer. Ik heb best nog wel wat Nikon FX spul liggen maar raak het zelden aan...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Bama

Liep achter maar dat is al even geleden volgens mij. Maar ik heb geen ervaring met canon ga ook alleen maar uit van de bladen die ik lees.
Ik heb alleen ervaring met Nikon en Sony.
Tot 3 jaar terug altijd met Nikon gefotografeerd en toen met de a7iii de switch gemaakt en ook nog een rx100 gekocht.

J.A.F._Doorhof

Op dit moment is canon even uit mijn hoofd een van de weinig die geen Sony sensor of sensor techniek gebruikt.
Maar hun nieuwe camera's zijn wel goed inderdaad.

Sony heeft alleen een veel mooier spectrum lenzen en compatible lenzen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 24, 2021, 11:25:13
Frank zit in Brussel

Laat je ons even horen hoe die A7 IV is? :D

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 24, 2021, 15:08:22
Op dit moment is canon even uit mijn hoofd een van de weinig die geen Sony sensor of sensor techniek gebruikt.
Maar hun nieuwe camera's zijn wel goed inderdaad.

Sony heeft alleen een veel mooier spectrum lenzen en compatible lenzen.

Fuji ook niet, volgens mij.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Fuji heeft een eigen layer on top
Sony en andere gebruiken Bayer en Fuji heeft hun eigen top layer.

Maar daaronder ligt zover ik het weer een Sony sensor.

Zelf heb ik nog met Dalsa geschoten maar tegenwoordig is bijna alles in meer of mindere mate Sony. En terecht;)

De A7IV is weer fantastisch inderdaad ;)
En niet aan te slepen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 25, 2021, 01:28:59
Fuji heeft een eigen layer on top
Sony en andere gebruiken Bayer en Fuji heeft hun eigen top layer.

Maar daaronder ligt zover ik het weer een Sony sensor.
Fuji laat z'n sensoren inderdaad bij Sony bakken, zowel de APS-C als de MF. Sony is mede zo groot geworden door overnames en consolidatie door een krimpende markt. Heb ooit een Nikon gehad met een Toshiba chip erin. Die tak van Toshiba is overgenomen door Sony.

Is nu allemaal Sony (en Canon voor zichzelf) maar af-en-toe, als Nikon wat nieuws presenteert en de fabrikant van de sensor is weer eens onduidelijk, dan komt de geruchtenmolen op gang. TowerJazz word dan vaak genoemd maar zou zo geen camera weten waar die in zit.

Maakt ook niet zoveel uit, Sony heeft een reference design en een 'klant' kan daar zelf het e.e.a. mee doen. Denk nou niet dat sensoren 1:1 worden overgenomen van Sony, Nikon heeft een behoorlijk R&D team wat sleutels aan een design en Fuji uiteraard z'n X-Trans variant. Dit soort wijzigingen aan een chip mogen niet door de Sony camera business worden overgenomen, chips bakken en camera's in elkaar zetten zijn strikt gescheiden. Beetje Samsung-Apple verhaal, elkaars grootste concurrenten maar Samsung levert nogal wat kritische onderdelen voor de iPhone's. En het jaar erop gaat de handel naar een andere partij, daarna komt het weer terug etc. etc.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

#4522
Helemaal waar
De sensor zelf is enorm belangrijk maar is maar een radertje in het geheel.

Vind zelf nog steeds de kwaliteit van Dalsa erg mooi maar veel "breekbaarder" Sony is gewoon een powerhouse qua performance en kwaliteit de Dalsa heeft iets heel verfijnst maar is bij iso200 eigenlijk al op de limiet.

Dalsa heeft gewoon enorm mooie huidstinten en een enorme rust in het beeld en een gigantische.3d look. Maar.... Minder dynamisch bereik, geen hoge ISO of snelle uitleestijd en je moet het niet aan een amateur geven want belichting is cruciaal. Het moet echt in camera gebeuren voor het leeuwendeel.

Schiet er nog steeds soms mee en elke keer is het weer gewoon opwindend ;)

Maar goed pak een keer een rz67proII vast en je snapt hem ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 25, 2021, 09:19:43
Helemaal waar
De sensor zelf is enorm belangrijk maar is maar een radertje in het geheel.

Vind zelf nog steeds de kwaliteit van Dalsa erg mooi maar veel "breekbaarder" Sony is gewoon een powerhouse qua performance en kwaliteit de Dalsa heeft iets heel verfijnst maar is bij iso200 eigenlijk al op de limiet.

Dalsa heeft gewoon enorm mooie huidstinten en een enorme rust in het beeld en een gigantische.3d look. Maar.... Minder dynamisch bereik, geen hoge ISO of snelle uitleestijd en je moet het niet aan een amateur geven want belichting is cruciaal. Het moet echt in camera gebeuren voor het leeuwendeel.

Schiet er nog steeds soms mee en elke keer is het weer gewoon opwindend ;)

Maar goed pak een keer een rz67proII vast en je snapt hem ;)
Schiet mij maar lek maar wie/wat is Dalsa ? En RZ67proIi, Mamiya MF ? Die 'blokkendozen' lijken mij ontzettend onhandig in gebruik maar eerlijk is eerlijk, nog nooit in handen gehad dus wie weet, ooit, en dan meteen 'verkocht'.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

DALSA was ook een fabrikant van censoren.
De RZ67proii is zo ongeveer de beste studio camera die ooit gemaakt is.
Fantastische lenzen en een 6x7 oppervlak. En het beeld is alleen gespiegeld dus niet op de kop.

Absoluut niet iets om uit de hand te schieten, ik kan het wel maar heb hem meestal op een statief staan.
Het is een camera waar je echt mee moet werken, niet vechten maar samenwerken. Het is een echte ervaring.
Een sony voelt daarna gewoon als... wel een camera, de Mamiya is gewoon puur fotograferen, echt super.

Heb ook een Phaseone DF waar dezelfde achterwand op kan en dat is al meer richting een standaard camera. De RZ ....... Mooi
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"