Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Ik ben inderdaad best technisch lol.
Maar vind altijd het beeld belangrijker dan absolute scherpte.

Zelfde met bv beweging vangen. Liever een foto die helemaal perfect is maar "iets onscherp" dan een haarscherpe foto die het net niet is.

Let wel daar zit wel een grens aan natuurlijk qua onscherpte. :)

En in nood
Gewoon zwart wit maken, contrast boosten, grain toevoegen en.... Instant art lol.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Och, kan me wel vinden in Frank's idee; gebruik zelf de laatste tijd, als ik aan de wandel ga, de Nikon 24-200mm i.p.v. de Nikon 24-70mm f2.8 S op m'n Z7's. Als je me dat een 1/2 jaar geleden had vertelt denk ik dat je het wereldrecord op de 100m sprint had verbroken.  :D
En om nou te zeggen dat ik het complete zoombereik echt gebruik.... kom zelden boven de 50mm, maar als het een keertje zo uit komt, dan kan het wel. En het gewicht en formaat speelt ook een rol, da's gewoon ook niet te vergelijken zo'n stuk lichter. Ideaal voor even een middagje wandelen in een natuurgebied zonder 'gehinderd' te worden door een foto-tas vol met spul.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

PatrickP

Weet je wat pas echt rust geeft? Gewoon een prime op je camera schroeven en je er dan bij neerleggen dat veel beelden even niet gemaakt kunnen worden. Maar wat je wel schiet, is gewoon erg goed. Dat je met een (lichte) groothoek op je camera je niet druk hoeft te maken over wat zich verderop afspeelt. Dat idee.

Ik ken heel wat mensen die daar heel zenuwachtig van worden!  :dozingoff:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

LittleNinja

In dat geval heb ik juist een hele artistieke inslag:

ik heb het plaatje niet en hij is rag en rag onscherp. :D

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 22, 2021, 22:28:11
Ik ben inderdaad best technisch lol.
Maar vind altijd het beeld belangrijker dan absolute scherpte.

Zelfde met bv beweging vangen. Liever een foto die helemaal perfect is maar "iets onscherp" dan een haarscherpe foto die het net niet is.

Let wel daar zit wel een grens aan natuurlijk qua onscherpte. :)

En in nood
Gewoon zwart wit maken, contrast boosten, grain toevoegen en.... Instant art lol.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Ettepet

Heb binnen 2 dagen de Sony Alpha 1.  Zal er meteen 2x 256GB ProGrade V90 SD-kaartjes bij kopen.

Daarna financieel weer even herstellen voor het aanschaffen van de 135mm GM en de 12-24mm GM (mogelijk lukt dat al na verkoop van wat oude lenzen en kamera's).  Had vorig jaar de 600mm GM gekocht, die prima past bij de A1.  Ik schiet puur voor de lol, dus dat moet wel lukken.  Eindelijk "Silent Mode" zonder LED-strepen door je foto.  Ook de 4K en 8K video opties zijn beduidend beter dan die van mijn A7R3.

PatrickP

Wat kom je tekort aan een A7A3?  :wacko:

Ik ben jaren geleden "teruggegaan" van een fullframe Nikon naar een Fuji X systeem... en in mijn soort fotografie mis ik eigenlijk nooit kwaliteit, snelheid of wat dan ook. En ik fotografeer bijvoorbeeld ook af en toe een huwelijk, dus onkritisch werk is het niet allemaal. Ik stop het persoonlijk liever in goed "glas" dan in de latest greatest bodies. Een camera is al snel goed genoeg tegenwoordig.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Ettepet

Quote from: PatrickP on February 23, 2021, 00:26:15
Wat kom je tekort aan een A7A3?  :wacko:

Ik ben jaren geleden "teruggegaan" van een fullframe Nikon naar een Fuji X systeem... en in mijn soort fotografie mis ik eigenlijk nooit kwaliteit, snelheid of wat dan ook. En ik fotografeer bijvoorbeeld ook af en toe een huwelijk, dus onkritisch werk is het niet allemaal. Ik stop het persoonlijk liever in goed "glas" dan in de latest greatest bodies. Een camera is al snel goed genoeg tegenwoordig.
Voor mij is fotografie meer een hobby om te zien wat er kan en om leuke foto's en video's te maken voor mezelf en anderen (gratis).  Ik deed dat eerst met de A7R2 en daarna de A7R3, en kwam allerlei beperkingen tegen zoals rolling-shutter bij 4K opnames en silent mode.  Ook banding door LED-verlichting bij het maken van mooie foto's bij een indoor event.  De A1 is de eerste kamera die al die problemen niet kent.

Ik vind experimenteren en bijzondere foto's maken leuk.  Ik heb ooit voor een uitje van mijn werk 1400+ foto's geschoten en die daarna moeten uitzoeken.  Dat vind ik dus niet leuk.  Ik houd er ook niet van foto's te maken van van alles wat de meeste fotografen doen.

Tijdens een reis naar Japan met optredens maakte ik video opnames tijdens de optredens en terwijl ik al de apparatuur meezeulde in een rugzak nam ik hooguit foto's met mijn mobiel.  Als het bijzonder moeilijk werd om foto's te maken pakte ik pas mijn kamera, of als mensen het vroegen.

Ik houd ook niet van "volgers".  Ik zag iemand om me heen regelmatig supermooie foto's plaatsen en aan het eind van het jaar was er een bedank-momentje en je zag dat er uit de community vrijwel niks terugkwam als bedankje.  Nog afgezien van het feit dat als je bijzondere foto's plaatst dat die daarna niet meer van jou zijn.

Het geeft veel meer voldoening om mooie opnames en foto's te maken van een optreden of tentoonstelling en die daarna te delen met de band, orkest, exposant enz.  Dan heb jij iets moois en zij ook.  Zonder al teveel verplichtingen en gedoe.  De A1 helpt me hierbij en bij het maken van bijzondere en bijzonder moeilijk te maken foto's.

LittleNinja

#4457
Bizar dikke camera! Gefeliciteerd.

Ik heb het er niet voor over kan ik je vertellen, maar het is voor mij ook zinloos omdat ik toch niet alles uit die camera kan halen. Die 600mm GM is ook een monster man..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

En Ettepet?

Wat zijn de eerste bevindingen van het beest?

Quote from: Ettepet on February 23, 2021, 06:43:28
Voor mij is fotografie meer een hobby om te zien wat er kan en om leuke foto's en video's te maken voor mezelf en anderen (gratis).  Ik deed dat eerst met de A7R2 en daarna de A7R3, en kwam allerlei beperkingen tegen zoals rolling-shutter bij 4K opnames en silent mode.  Ook banding door LED-verlichting bij het maken van mooie foto's bij een indoor event.  De A1 is de eerste kamera die al die problemen niet kent.

Ik vind experimenteren en bijzondere foto's maken leuk.  Ik heb ooit voor een uitje van mijn werk 1400+ foto's geschoten en die daarna moeten uitzoeken.  Dat vind ik dus niet leuk.  Ik houd er ook niet van foto's te maken van van alles wat de meeste fotografen doen.

Tijdens een reis naar Japan met optredens maakte ik video opnames tijdens de optredens en terwijl ik al de apparatuur meezeulde in een rugzak nam ik hooguit foto's met mijn mobiel.  Als het bijzonder moeilijk werd om foto's te maken pakte ik pas mijn kamera, of als mensen het vroegen.

Ik houd ook niet van "volgers".  Ik zag iemand om me heen regelmatig supermooie foto's plaatsen en aan het eind van het jaar was er een bedank-momentje en je zag dat er uit de community vrijwel niks terugkwam als bedankje.  Nog afgezien van het feit dat als je bijzondere foto's plaatst dat die daarna niet meer van jou zijn.

Het geeft veel meer voldoening om mooie opnames en foto's te maken van een optreden of tentoonstelling en die daarna te delen met de band, orkest, exposant enz.  Dan heb jij iets moois en zij ook.  Zonder al teveel verplichtingen en gedoe.  De A1 helpt me hierbij en bij het maken van bijzondere en bijzonder moeilijk te maken foto's.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#4459
Meteen even een vraag stellen voor een geplande aanschaf..

95% van mijn lenzen hebben een 67mm filtermaat. De meeste filters die ik bezit hebben die 67mm filtermaat.
Op mijn wide angle zoom lens (17-28mm) heb je met 67mm filters al vrij snel last van vignetting. Zou dit minder zijn wanneer je een ultra dunne step-up ring neemt naar bijvoorbeeld 72mm en dan een 72mm filtermaat hanteren?

Voordeel zou moeten zijn dat je minder last hebt van een vignet, maar dat je bijvoorbeeld je lenskap/zonnekap niet meer kan gebruiken.

Wat zijn jullie adviezen/ervaringen?

Square filters zijn geen optie.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Ik ga er gemakshalve vanuit dat je al met slim fit filters werkt?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosferatu

UV of polarisatie filters ? Ik gebruik alleen nog polarisatie filters van B+W en Irix en daar heb ik dus (te) veel van doordat ik nogal wat verschillende maten in gebruik heb. Ach, boeie, zo duur zijn ze nu ook weer niet. En vignetting ? Geloof dat het wel meevalt.

De filters die ik nog heb (UV+pola) zijn wel allemaal van de dunne types, Nano XS, Edge en wat nog meer aan marketingnamen. 'Vroeger' wel eens de dikkere gehad (ook goedkopere chinese merken) en daar had ik wel eens wat vaker last van 'schaduwen'.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LittleNinja

Quote from: VlisChris on March  4, 2021, 18:06:46
Ik ga er gemakshalve vanuit dat je al met slim fit filters werkt?

Voor zover dat mogelijk is..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Ik heb wat verschillende filters, maar nu wil ik een set ND filters hebben (3, 6 en 10 stops). Irix, B+W en Freewell staan op de lijst. Ik neig sterk naar de magnetische oplossing van Freewell.

Quote from: Nosferatu on March  4, 2021, 20:09:55
UV of polarisatie filters ? Ik gebruik alleen nog polarisatie filters van B+W en Irix en daar heb ik dus (te) veel van doordat ik nogal wat verschillende maten in gebruik heb. Ach, boeie, zo duur zijn ze nu ook weer niet. En vignetting ? Geloof dat het wel meevalt.

De filters die ik nog heb (UV+pola) zijn wel allemaal van de dunne types, Nano XS, Edge en wat nog meer aan marketingnamen. 'Vroeger' wel eens de dikkere gehad (ook goedkopere chinese merken) en daar had ik wel eens wat vaker last van 'schaduwen'.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Perfectionist

Naar full frame mirrorless. Maakt de Nikon Z5 of Sony A7mk3 daarin nog veel uit?
Een beter forum begint bij jezelf.

PatrickP

#4465
Oeps. Foutje...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Nosferatu

Quote from: Perfectionist on March 20, 2021, 13:04:22
Naar full frame mirrorless. Maakt de Nikon Z5 of Sony A7mk3 daarin nog veel uit?
Zou in het geval van een Nikon eerder voor de Z6 ii gaan dan de Z5. Wel duurder maar, voor mij, interessanter. Niet een Z6/7 nemen (1e generatie), dan heb je maar 1 kaartslot. Niet dat dat boeit maar heeft 1 XQD slot en dat betekent best wel een forse investering in XQD of CFExpress kaartjes. In laatste geval ook nog een issue met welke compatibel zijn met de Z6/7/D500/850. Z6/7 ii slikt ook SD kaartjes dus de overgang naar die nieuwe kaartjes word hiermee financieel in ieder geval wat verzacht. (maar je gaat voor de bijl als je ermee begint  :angel:)

Z5 is een meer dan prima zijnde foto camera (met 2 SD's), de Z6 ii is veel geschikter als je ook video's wilt maken. En sneller. ;)

Sony, Nikon, Canon, Fuji, tja, ga naar een fotowinkel en hou ze in je handen. Welke bevalt het beste ? En de lenzen ? Ergonomie was voor mij de reden om destijds voor een Nikon DSLR te gaan maar dat is voor iedereen een andere beleving.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LittleNinja

Fuji, Leica, Canon, Panasonic... keuze zat.

Quote from: Perfectionist on March 20, 2021, 13:04:22
Naar full frame mirrorless. Maakt de Nikon Z5 of Sony A7mk3 daarin nog veel uit?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

PatrickP

Fuji maakt APS-C (uitstekende camera's en objectieven die X serie!), dus kleiner dan FF, of een middenformaat camera. Die laatste zijn prijzig maar weer erg "goedkoop" als je ze vergelijkt met soortgelijke camera's.

Ik ben het er overigens helemaal mee eens: slechte camera's vind je eigenlijk niet meer. Da ze vasthouden en speel er even mee. Welke houdt lekker vast, zitten de knoppen op goede plekken voor je. En, kijk welke objectieven je uiteindelijk wil. Want je koopt geen camera, je investeert in een systeem!'

Persoonlijk vind ik Nikon en Fuji het prettigst. En Sony en Olympus juist niet; teveel computers waarmee je fotograferen kan. Maar dat is een persoonlijke keuze...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

LittleNinja

#4469
Vandaag de "gok" genomen om een setje zelfklevende (lees:magnetische) ND filters van Freewell te bestellen. Ze worden begeleid door een tweetal "zelfklevende" step-up ringen zodat het gros van mijn lensjes kunnen knuffelen met de zonnebrilletjes.

Ik heb gekozen voor 3x "zie minder", 6x "zie nog minder" en 10x "ik zie bijna niets meer".
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

AudioEnZo

Quote from: LittleNinja on March 31, 2021, 23:27:14
Ik heb gekozen voor 3x "zie minder", 6x "zie nog minder" en 10x "ik zie bijna niets meer".
;D

Daar kun je erg leuke dingen mee doen! Kun je ze ook stacken (lees op elkaar stapelen)  tot "totale duisternis"?   :bigsmile:

LittleNinja

Quote from: AudioEnZo on April  4, 2021, 08:23:31
;D

Daar kun je erg leuke dingen mee doen! Kun je ze ook stacken (lees op elkaar stapelen)  tot "totale duisternis"?   :bigsmile:

Yes. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

cfgr@home

Een DC-motor voor de slider, de steppermotor vervangen want die schokt te veel. :-)
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

LittleNinja

Tof!! Show us some stuff! (opname ermee bedoel ik dan..)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#4474
Half februari had ik een nieuwe 90cm octa gehaald (de oude 90cm octa, exact hetzelfde model, had een aansluiting die ik niet op al mijn flitsers kon gebruiken). Gisteren wilde ik deze voor het eerst gebruiken echter bleek toen één van de slotjes voor de spaken niet te werken waardoor hij niet helemaal strak kwam te staan.

Vandaag naar Kamera Express gereden, uitgelegd en ik mocht hem nog omruilen ondanks dat de retourperiode al lang om was. Hij zou normaliter gerepareerd gaan worden. Erg flexibel (en zoveel fijnere ervaringen dan ik had met CameraNu enkele maandjes terug).

Ik heb ervoor gekozen om een ander systeem te kiezen (minder gevoelig sluitwerk) en meteen een stuk groter, namelijk een 120cm softbox. Hopelijk binnenkort maar eens iemand in het licht zetten. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"