Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Quote from: VTEC_genieter on November  8, 2020, 23:30:45
Een andere 50mm op 0,95 die ik ken, is de Noctilux.
Deze staat ook mooi als je thuis een vitrine hebt voor je foto apparatuur.

Klopt. Leipe lens. Maar ik vond deze leip genoeg. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Quote from: VTEC_genieter on November  8, 2020, 23:30:45
Een andere 50mm op 0,95 die ik ken, is de Noctilux.
Deze staat ook mooi als je thuis een vitrine hebt voor je foto apparatuur.

Voor €7000 zou ik hem zelf gebruiken, in plaats van wegzetten in een kastje :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Quote from: VlisChris on November  9, 2020, 06:06:46
Voor €7000 zou ik hem zelf gebruiken, in plaats van wegzetten in een kastje :)

Ik was erg bang dat ze mijn Noctilus zouden pikken dus heb ik hem opgeslagen gelaten bij de winkel..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: LittleNinja on November  8, 2020, 23:06:03
Errrrruuuugggg mooi!! Al wat mee geschoten?
Nee joh, ben je gek ? Staat in de vitrinekast. In de doos. Onuitgepakt.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VTEC_genieter

Haha!

Ja ja, mooie dingen kopen en expres niet gebruiken.
Gewoon in de vitrinekast zetten en als je bezoek krijgt, kan dat een mooi gespreksonderwerp worden [emoji23][emoji23]

Zo kan het ook!

Mijn natte droom:
Leica M10 plus de Noctilux in een vitrine zetten.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

LittleNinja

Quote from: Nosferatu on November  9, 2020, 14:25:37
Nee joh, ben je gek ? Staat in de vitrinekast. In de doos. Onuitgepakt.  ;D

Ja lijkt mij ook. Zonde om te beschadigen.. Nou, hup met die geit! :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#4206
Quote from: VTEC_genieter on November  9, 2020, 21:15:59
Haha!

Ja ja, mooie dingen kopen en expres niet gebruiken.
Gewoon in de vitrinekast zetten en als je bezoek krijgt, kan dat een mooi gespreksonderwerp worden [emoji23][emoji23]

Zo kan het ook!

Mijn natte droom:
Leica M10 plus de Noctilux in een vitrine zetten.

Ik zat gisteren een filmpje op youtube te kijken over ultra fast lenses. Zeiss is el een beetje de koning op het gebied van de ultra fast (compleet zinloze) lenzen. :D
Niet zo heel duur, maar wel volstrekt onbruikbaar: Zeiss Biotar 100mm f0.73. 5,8 kg. :D :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: LittleNinja on November 10, 2020, 09:05:26
Ja lijkt mij ook. Zonde om te beschadigen.. Nou, hup met die geit! :D
Ja ok, heb'm al gebruikt en valt vies tegen; op f2.8 zijn alle foto's al gewoon scherp. In het midden en aan de randen.

Dat zijn we niet gewend, meestal zijn lenzen op hun hoogste (laagste, whatever, altijd een dilemma) f-waarde vooral aan de randen wat onscherp wat je kan verhelpen door de f-waarde wat kleiner (een hoger getal) te geven. M'n 24-70mm f4 b.v. is boven f5.6 scherper aan de randen dan bij f4. Nu met de 24-70mm f2.8 ook hoor maar resultaat bij f2.8 is al erg goed. Mooi voor als het wat donker is, dan plaatste ik meestal m'n 50mm f1.8 lens erop om nog wat licht te kunnen vangen. Is nu minder snel nodig.

Is wel een stuk zwaarder, begint een beetje op een DSLR lens te lijken en dat was nou net weer niet de bedoeling met spiegeltjesloze camera's. Toch ? Anyroad, kostbare lens maar wel erg fraai.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VlisChris

Over onscherp gesproken:
Jaaaaaren terug heb ik een 50 1.4 gehad. Leuk lensje.
En wat ik ook deed: scherp kreeg ik hem niet op 2.0 of 1.8 of 1.4
Niet soft. Nee. Gewoon onscherp in mijn ogen. Naar die reparatietent in Den Haag gebracht. "Ja, dit hoort zo. De lens is technisch exact zoals die moet zijn".

Dat viel toen even goed tegen :-X :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosferatu

Quote from: VlisChris on November 10, 2020, 11:53:04
Over onscherp gesproken:
Jaaaaaren terug heb ik een 50 1.4 gehad. Leuk lensje.
En wat ik ook deed: scherp kreeg ik hem niet op 2.0 of 1.8 of 1.4
Niet soft. Nee. Gewoon onscherp in mijn ogen. Naar die reparatietent in Den Haag gebracht. "Ja, dit hoort zo. De lens is technisch exact zoals die moet zijn".

Dat viel toen even goed tegen :-X :D
Soft, by design.  ;D
Zijn merken die er een hele business omheen hebben gebouwd, dat heet dan 'creatief'.  :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VTEC_genieter

Quote van Nosferatu:

Is wel een stuk zwaarder, begint een beetje op een DSLR lens te lijken en dat was nou net weer niet de bedoeling met spiegeltjesloze camera's. Toch ? Anyroad, kostbare lens maar wel erg fraai.



Ja hè, ik heb altijd al een mixed feeling over systeemcamera's.
Vooral bij de systeemcamera's met een fullframe sensor, zijn de beschikbare lichtsterke lenzen in formaten van redelijk naar groot.

Fabrikanten hebben de uitdaging om een lens heel mooi en lichtsterk te maken, zeker bij een zoomvariant, maar het mag ook niet te groot worden!

Een systeemcamera hoort klein te zijn!
Dat was het idee en de revolutie!

Koop dan een MicroFourThirds sensor systeemcamera zoals van Olympus/Panasonic en daar zijn de grootste lichtsterkste lenzen nog lang niet zo groot als bij een Canon R, Sony A7, Nikon Z6/7!
Je krijgt daar zelfs een 2.0x cropfactor wat ideaal werkt op het gebied van verre afstand bij natuurfotografie/sportfotografie.

Ik zoek wel een echt klein ultralicht compactcamera met fullframe sensor met veel zoombereik en veel lichtsterkte/goed optiek voor een goede prijs, en die moet ook in mijn fietsshirtje passen!

Ik word rijk als ik zo'n camera kan maken/ontwerpen [emoji1][emoji1]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

PatrickP

Tja, met een 2x crop heb je een beduidend minder grote sensor. En hoef je er ook niet zoveel glas voor te plaatsen om de hele sensor te beslaan. Logisch dus...

Dan heb je nog de registerafstand, de afstand van je objectief tot de sensor. Zonder spiegel kan die veel korter zijn dan bij een SLR. Dat is vooral een voordeel in het groothoekbereik. Ga je een teleobjectief bouwen, dan is dat nauwelijks nog een voordeel.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Nosferatu

Quote from: VTEC_genieter on November 10, 2020, 12:16:27
Ja hè, ik heb altijd al een mixed feeling over systeemcamera's.
Vooral bij de systeemcamera's met een fullframe sensor, zijn de beschikbare lichtsterke lenzen in formaten van redelijk naar groot.

Fabrikanten hebben de uitdaging om een lens heel mooi en lichtsterk te maken, zeker bij een zoomvariant, maar het mag ook niet te groot worden!

Een systeemcamera hoort klein te zijn!
Dat was het idee en de revolutie!

Koop dan een MicroFourThirds sensor systeemcamera zoals van Olympus/Panasonic en daar zijn de grootste lichtsterkste lenzen nog lang niet zo groot als bij een Canon R, Sony A7, Nikon Z6/7!
Je krijgt daar zelfs een 2.0x cropfactor wat ideaal werkt op het gebied van verre afstand bij natuurfotografie/sportfotografie.

Ik zoek wel een echt klein ultralicht compactcamera met fullframe sensor met veel zoombereik en veel lichtsterkte/goed optiek voor een goede prijs, en die moet ook in mijn fietsshirtje passen!

Ik word rijk als ik zo'n camera kan maken/ontwerpen [emoji1][emoji1]

Je hoort mij niet klagen over m'n Nikon Z7 en de lenzen die ik heb, mooie compacte en lichtgewicht combi. Ja, een Oly/Pana m43 is nog kleiner maar dat hoeft voor mij nu ook weer niet. De Z7 ligt mij fijn in de hand, beter dan een Sony of Fuji, en dat is voor mij een doorslaggevende factor. Daarom kies ik al jaren voor Nikon, eerst DSLR's, nu spiegeltjesloos.

M'n andere lenzen zijn een stuk lichter en compacter dan de 24-70mm f2.8, deze lens is voor mij een uitzondering in de 'vitrine' kast.  :smile:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

Veel lenzen zijn soft onder de f2.0
Art series en zeiss etc. Zijn soms uitzonderingen.

Een van de beste redenen voor dit soort lenzen is dat als je afstopt naar 2.8 ze retescherp zijn. Plus de autofocus is heel accuraat met zoveel licht.

Veel mensen realiseren zich niet dat focussing gebeurt met wijd open diafragma en een stop licht is 2x zoveel licht wat binnenkomt.

Er worden bv nog steeds F4 lenzen geadviseerd aan studio fotografen omdat ze toch meestal op F8 of hoger schijnen te schieten. Nadeel is dan dat de lens vaak "Hunt" en vooral met hoog contrast opstellingen gewoon totaal niet goed focussed. En de f2.8 versie wel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Is dit afhankelijk van het soort camera Frank? Dus mirrorless vs DSLR.

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 10, 2020, 15:33:56
Veel lenzen zijn soft onder de f2.0
Art series en zeiss etc. Zijn soms uitzonderingen.

Een van de beste redenen voor dit soort lenzen is dat als je afstopt naar 2.8 ze retescherp zijn. Plus de autofocus is heel accuraat met zoveel licht.

Veel mensen realiseren zich niet dat focussing gebeurt met wijd open diafragma en een stop licht is 2x zoveel licht wat binnenkomt.

Er worden bv nog steeds F4 lenzen geadviseerd aan studio fotografen omdat ze toch meestal op F8 of hoger schijnen te schieten. Nadeel is dan dat de lens vaak "Hunt" en vooral met hoog contrast opstellingen gewoon totaal niet goed focussed. En de f2.8 versie wel.

Na alle pogingen tot het mooi en geloofwaardig samenvoegen van meerdere foto's met verschillende belichtingen, denk ik er toch over om een set grijsverloop filters te halen. Ik hoop dat er goede alternatieven zijn voor de welbekende Lee filters van €500..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

beunky

Quote from: LittleNinja on November 11, 2020, 09:02:26
Na alle pogingen tot het mooi en geloofwaardig samenvoegen van meerdere foto's met verschillende belichtingen, denk ik er toch over om een set grijsverloop filters te halen. Ik hoop dat er goede alternatieven zijn voor de welbekende Lee filters van €500..

Zie PM, ik heb een complete set liggen die ik helaas veel te weinig gebruik.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

J.A.F._Doorhof

Het focussen met wijd open diafragma werkt op alle systemen op die manier, alleen niet bij systemen waar je de lens vast zet op een diafragma.
LET WEL... dat is wat anders als het diafragma selecteren op de lens.

Mensen die die lensen gebruiken weten dat ook wel, dus als je twijfeld, val je daar waarschijnlijk buiten.
Je kan het zelf ook snel testen.

Kijk in de lens, selecteer je diafragma, gaat de lens dicht dan is het zo een lens, zie je niets tot je een foto neemt, dan niet.
Vaak zijn dit de oudere manueel focus lensen, en sommige MF lensen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Nee dat is mij bekend Frank. Het ging mij vooral om het verschil tussen die twee soorten. Thanks

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 11, 2020, 12:15:27
Het focussen met wijd open diafragma werkt op alle systemen op die manier, alleen niet bij systemen waar je de lens vast zet op een diafragma.
LET WEL... dat is wat anders als het diafragma selecteren op de lens.

Mensen die die lensen gebruiken weten dat ook wel, dus als je twijfeld, val je daar waarschijnlijk buiten.
Je kan het zelf ook snel testen.

Kijk in de lens, selecteer je diafragma, gaat de lens dicht dan is het zo een lens, zie je niets tot je een foto neemt, dan niet.
Vaak zijn dit de oudere manueel focus lensen, en sommige MF lensen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Voornaamste verschil is missen van de spiegel
Dus het af systeem is anders. Maar de lenzen werken hetzelfde
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Quote from: LittleNinja on November 11, 2020, 09:02:26
Na alle pogingen tot het mooi en geloofwaardig samenvoegen van meerdere foto's met verschillende belichtingen, denk ik er toch over om een set grijsverloop filters te halen. Ik hoop dat er goede alternatieven zijn voor de welbekende Lee filters van €500..

Benro Master serie is minstens zo goed maar aantrekkelijker geprijsd. De Bas Meelker kit is een mooie basis-set om mee te beginnen.
Groeten,
Edwin

LittleNinja

Ik zet mijn idee toch nog even in de koelkast..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: LittleNinja on November 12, 2020, 07:20:59
Ik zet mijn idee toch nog even in de koelkast..

De graduated filter gedachte laat ik even los omdat ik toch vermoed dat ik het te weinig ga gebruiken en dat ik veel van de effecten in de nabewerking kan realiseren. En dan komt er wel weer een ander idee om de hoek.. (of eigenlijk vanaf het wenslijstje tevoorschijn).

Even een vraagje naar jullie inzichten. De afgelopen tijd kan ik me aardig amuseren met manual prime lenzen zoals de Lensbaby Velvet, Laowa 100mm Macro en de 50mm Mitakon. Een andere lens die mij al eerder aansprak is de Samyang 135mm f2 lens die volgens de reviews idioot scherp is, bijzonder weinig vervorming vertoont, vol van karakter zit en zeer betaalbaar is. De vraag is wel een beetje of je dit gaat gebruiken.. Ik heb tenslotte ook de Tamron 70-180mm f2.8.

Ik kan er ook voor kiezen om dze over te slaan en straks te kijken naar de Tamron 200-400mm f4 die volgens de geruchten in aankomst is.

Wat een luxe problemen... :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Quoteveel van de effecten in de nabewerking kan realiseren

Nope. Is iets te licht ben je het kwijt. Dat ga je met geen stukje software terugkrijgen :)
Dat kan alleen als je het geluk hebt dat de hele foto in evenwicht is qua belichting. En je ook nog eens binnen de marges zit waarin je zonder filters kunt fotograferen.

Overdag LE fotografie is zeg maar onmogelijk zonder enig filter.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Niet helemaal mee eens...

Ik heb het puur over de graduated filter. ND filters heb ik wel.

Je kunt meerdere exposures samen voegen in de software, dus daarmee kun je prima donkere en lichtere gebieden in je foto's samen voegen.

Daarnaast zeg ik "veel" en niet "alle" situaties. Maar of ik die nu vaak tegen kom...

Dus het gaat me vooral om die andere vraag, de meerwaarde (of niet) van de 135mm prime tov de 2.8 zoom.

Quote from: VlisChris on November 16, 2020, 21:13:40
Nope. Is iets te licht ben je het kwijt. Dat ga je met geen stukje software terugkrijgen :)
Dat kan alleen als je het geluk hebt dat de hele foto in evenwicht is qua belichting. En je ook nog eens binnen de marges zit waarin je zonder filters kunt fotograferen.

Overdag LE fotografie is zeg maar onmogelijk zonder enig filter.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Wie hebben er hier allemaal een aluminium statief zonder legwarmers? Ik helaas wel.... Erg fijn statief, lekker licht, goed hoog en goed laag in te stellen, maar t*ring jantje wat worden die poten koud nu de herfst doorzet. Het merk zelf biedt geen legwarmers aan, dus ik ben even benieuwd naar jullie oplossingen.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"