Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Een Olympus 45mm F1.8 aangeschaft



Erg leuk lichtsterk objectief, en lekker compact. Ideaal voor op de OMD-EM10 MKIII.

En past ook goed in het rijtje van de:
14-42mm F3.5-5.6 EZ
40-150 F4.0-5.6 II

Las net wel dat Olympus zijn camera divisie van de hand gaat doen in september aan een japanse investerings maatschappij. Ben benieuwd wat dit voor effecten gaat hebben op de MFT markt. Want naast Olympus is alleen Panasonic daar nog in actief.

LittleNinja

Quote from: WickedGame on June 24, 2020, 13:26:03
Een Olympus 45mm F1.8 aangeschaft



Erg leuk lichtsterk objectief, en lekker compact. Ideaal voor op de OMD-EM10 MKIII.

En past ook goed in het rijtje van de:
14-42mm F3.5-5.6 EZ
40-150 F4.0-5.6 II

Las net wel dat Olympus zijn camera divisie van de hand gaat doen in september aan een japanse investerings maatschappij. Ben benieuwd wat dit voor effecten gaat hebben op de MFT markt. Want naast Olympus is alleen Panasonic daar nog in actief.


Mooi voor portretten (omgerekend 90mm lens)! Al plannen wat je gaat schieten?

MFT, tja wie zal het zeggen. Panasonic heeft ook al de full frame wereld betreden.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

eMVe

Quote from: WickedGame on June 24, 2020, 13:26:03
Een Olympus 45mm F1.8 aangeschaft



Erg leuk lichtsterk objectief, en lekker compact. Ideaal voor op de OMD-EM10 MKIII.

En past ook goed in het rijtje van de:
14-42mm F3.5-5.6 EZ
40-150 F4.0-5.6 II

Las net wel dat Olympus zijn camera divisie van de hand gaat doen in september aan een japanse investerings maatschappij. Ben benieuwd wat dit voor effecten gaat hebben op de MFT markt. Want naast Olympus is alleen Panasonic daar nog in actief.

Leuk, nog een MFT liefhebber, hier dit rijtje:
14 mm 2.5 pancake
25 mm 1.4 Leica
42,5 mm 1.7 (ter vervanging van de 45-200 die wel vaak mee ging op vakantie, maar zelden uit de tas kwam. . .)
8 - 18 mm 2.8 - 4 Leica (sinds kort, die mee mag i.p.v. de 45 - 200)
Gecombineerd (6 jaar alweer) met een GX7, waarvan de compactheid (zeker met de pancake) en de opklapbare elektronische zoeker erg prettig zijn. Ben ook wel benieuwd hoe de verdere ontwikkeling zal gaan, de G9 is er ook al weer een tijdje en volgens mij is er op korte termijn nog niets nieuws gepland, met een schuin oog kijk ik wel naar Olympus; mooi compact en een fraai uiterlijk.

PatrickP

Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

WickedGame

Quote from: LittleNinja on June 24, 2020, 16:12:26
Mooi voor portretten (omgerekend 90mm lens)! Al plannen wat je gaat schieten?

MFT, tja wie zal het zeggen. Panasonic heeft ook al de full frame wereld betreden.

Zeker mooi voor portretten, en daar is die ook voor bedoeld om de kids wat beter op de plaat vast te leggen. Lekker lichtsterk met F1.8 en moet zeggen de resultaten zijn tot nu toe verbluffend. De bokeh is ook erg goed voor een zo'n relatief goedkope lens.

Tja MFT who knows, het ideale vind ik het compacte van dit alles. Je neemt het zo gemakkelijk mee zonder te lopen zeulen. En er is op objectief gebied veel mooi spul te krijgen binnen MFT. HEt kan zijn dat de koper van Olympus de banden met Panasonic meer wil aantrekken en ook FF gaat betreden op de L-Mount alliantie.

WickedGame

Quote from: eMVe on June 24, 2020, 21:42:10
Leuk, nog een MFT liefhebber, hier dit rijtje:
14 mm 2.5 pancake
25 mm 1.4 Leica
42,5 mm 1.7 (ter vervanging van de 45-200 die wel vaak mee ging op vakantie, maar zelden uit de tas kwam. . .)
8 - 18 mm 2.8 - 4 Leica (sinds kort, die mee mag i.p.v. de 45 - 200)
Gecombineerd (6 jaar alweer) met een GX7, waarvan de compactheid (zeker met de pancake) en de opklapbare elektronische zoeker erg prettig zijn. Ben ook wel benieuwd hoe de verdere ontwikkeling zal gaan, de G9 is er ook al weer een tijdje en volgens mij is er op korte termijn nog niets nieuws gepland, met een schuin oog kijk ik wel naar Olympus; mooi compact en een fraai uiterlijk.

Nice!

Ik zit nog een beetje te dubben tussen de 12mm/17mm of 25mm van Olympus, of misschien de kitlens en 40-150 eruit voor de 12-100 F4 Pro. De 12-100 is wel prijzig maar goed het vervangt natuurlijk je hele range. Al zijn primes wel leuk om mee te werken... dus dubben. En de primes bij Oly en Pana kosten ook niet direct de wereld (m.u.v de hele lichtsterke primes (F1.2 en lager en de Pro primes van Oly).

PatrickP

De zo'n kleine sensor is een f/4 echt niet meer lichtsterk te noemen. Je scherptediepte is gewoon vaak veel te groot. Ik zou zeker op dit systeem voor primes gaan!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

J.A.F._Doorhof

#4108
Ze zijn net zo lichtsterk als op een grote sensor. Daar zit geen verschil in. Alleen een f2.8 lens is natuurlijk lichtsterker. Maar F4 op een crop of FF blijft gewoon even lichtsterk.

Alleen de crop is anders en dat kun je inderdaad zien aan de scherpte diepte. De vraag is alleen wat wil je ?
Ik ben heel eerlijk dat ik dat f1.4 nu wel zat ben.

Dus het is net wat je fotografeert
Het kan bv ook een voordeel zijn. Als je bv wat meer scherpte diepte wil hebben dan kun je het met F4 doen waar je op een FF bv 5.6 nodig hebt en met MF f11. Dus daar kan juist een flinke crop een voordeel hebben.

Persoonlijk wil dat trouwens niet. Maar als ik alleen landschappen zou doen.... Dan is een F4 absoluut niet verkeerd bv.

Dit zal de nieuwe eigenaar echt zelf moeten beslissen. Maar qua lichtsterkte maakt het niet uit. De settings zijn gelijk.

Denk dat je ook scherpte diepte bedoelde. En daar zie je inderdaad een verschil. De vraag is dus wat doe je ermee en hoe belangrijk is gewicht vs scherpte diepte.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Quote from: LittleNinja on June 19, 2020, 18:56:34
Vandaag mijn zeer geliefde Tamron 28-75mm f/2.8 aangevuld met de twee broertjes... op een macro na ben ik (over)compleet. :D

Mooi trio, dat gaat veel plezier opleveren!

Zelf net een Venus Optics Laowa 15/2 Zero-D groothoek aangeschaft.



MF, maar dat is voor gebruik met filters en in de avond / nacht juist een pre. De bouwkwaliteit is werkelijk subliem, doet mij denken aan de Super Takumars en MF Nikkors van weleer. En, als belangrijkste, de optische kwaliteit is echt geweldig. Nagenoeg geen vervorming, kleuren en contrast zijn uitstekend.
Groeten,
Edwin

NielsLu

Wij hebben de Olympus 25mm F1.8, naast de Olympus 45mm F1.8 (die hebben wij ook) ook echt een hele mooie lens. Wij hebben de OMD-EM10, een hele leuke combi!
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Cyrus·

De Olympus 1.8 primes zijn echt geweldige objectieven. Ik heb als 2e set een PEN F met de 17, 25 en 45 f/1.8 primes. Meer heb je eigenlijk niet nodig...
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VTEC_genieter

#4113
Olympus is eigenlijk het enige merk die het formaat/idee van een systeemcamera echt klein houdt.

Waarom kwamen de camera fabrikanten met systeemcamera's op de markt?
Omdat mensen iets nieuws en kleins willen gebruiken.
Sony, Nikon, Canon, Fujifilm en zelfs Panasonic die zijn het idee.....denk ik vergeten. Want kijk maar naar al die lenzen, die lenzen en vooral hun lensadapters maken hun eigen systeemcamera's weer groter!

[emoji2357]

Olympus heeft goede echt kleine systeemcamera's, ondanks hun 2.0 crop sensoren, mits je de primes van hun en van Panasonic Leica gebruikt [emoji106][emoji106][emoji106]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

J.A.F._Doorhof

Persoonlijk vind ik de Sony a series Klein genoeg. Kleiner moet het eigenlijk niet want dan kan een groot deel het niet meer lekker vast houden.

Dit is natuurlijk erg persoonlijk maar qua vormfactor moet het niet te klein worden allemaal.

Wat mij aan Olympus altijd heeft tegen gestaan is de crop. Voor wat ik wil is FF of MF eigenlijk de norm. Olympus zijn wel erg leuke reiscameras.

Nadeel is alleen dat dit markt meer en meer gekanibaliseerd word door de mobiele telefoons. Neem een Huawei serie. Daar komen foto's uit die gewoon voor de gemiddelde reiziger meer dan genoeg zijn qua kwaliteit. Pak wat extra lensjes en alles past in je zak.

En mensen die meer kwaliteit willen zullen vaak uitwijken naar de mirrorless series .

Heb daar zelf altijd moeite mee gehad om flinke bedragen neer te tellen voor een kleine sensor met lagere resolutie en meer ruis. Maar goed ik zit iets anders in fotografie ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WickedGame

Quote from: PatrickP on June 29, 2020, 19:45:36
De zo'n kleine sensor is een f/4 echt niet meer lichtsterk te noemen. Je scherptediepte is gewoon vaak veel te groot. Ik zou zeker op dit systeem voor primes gaan!

Klopt de 12-100 zal het in dat opzicht minder doen op scherpte/diepte ivm de F/4. Maar als een complete range lens wel een optie. Helaas wel dus een dure optie. Dan zijn de primes logischer.

Quote from: NielsLu on June 29, 2020, 22:06:29
Wij hebben de Olympus 25mm F1.8, naast de Olympus 45mm F1.8 (die hebben wij ook) ook echt een hele mooie lens. Wij hebben de OMD-EM10, een hele leuke combi!

Hier ook een OMD-EM10 MKIII en die primes zijn wel top. Klein, licht en super snel met een heel mooi resultaat. Met de primes zit ik wel in het vaarwater van de 14-42 pancake.

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 29, 2020, 22:26:10
Olympus heeft mooi glas.

Hebben ze zeker, en in prijs/kwaliteit nog best behapbaar.

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 30, 2020, 07:54:00
Persoonlijk vind ik de Sony a series Klein genoeg. Kleiner moet het eigenlijk niet want dan kan een groot deel het niet meer lekker vast houden.

Dit is natuurlijk erg persoonlijk maar qua vormfactor moet het niet te klein worden allemaal.

Wat mij aan Olympus altijd heeft tegen gestaan is de crop. Voor wat ik wil is FF of MF eigenlijk de norm. Olympus zijn wel erg leuke reiscameras.

Nadeel is alleen dat dit markt meer en meer gekanibaliseerd word door de mobiele telefoons. Neem een Huawei serie. Daar komen foto's uit die gewoon voor de gemiddelde reiziger meer dan genoeg zijn qua kwaliteit. Pak wat extra lensjes en alles past in je zak.

En mensen die meer kwaliteit willen zullen vaak uitwijken naar de mirrorless series .

Heb daar zelf altijd moeite mee gehad om flinke bedragen neer te tellen voor een kleine sensor met lagere resolutie en meer ruis. Maar goed ik zit iets anders in fotografie ;)

Je haalt de A -series aan. Destijds toen ik voor de keuze stond voor het vervangen van de compactcamera de Sony A-series ook in mijn handen gehad. In de prijsrange waar wij in zochten was alleen de A6000 een mogelijkheid. En die verschilde niet veel met de Olympus OMD-EM10 MKIII. Wat mij toen tegenhield om voor Sony te gaan was het aanbod in objectieven en de prijzen daarvan als je een goed objectief wilde hebben. Daar zit bij Olympus wel een USP. Sony kwam nog met de A6300/6400 maar die werden veel te duur en de meerwaarde vond ik voor die prijzen te gering.

Nu is de camera voor ons een vakantie/dierentuin/kinderen fotocamera. Dus meer momenten, landschappen en onze reisjes vastleggen. En dan is de compactheid ideaal. Heb nu 3 objectieven, wat accu's bij mij in een heel klein fototasje. Tja dat doen er maar weinig na. Als je pro/semi-pro bezig bent kan ik mij voorstellen dat Olympus niet direct de keus is. Uiteraard hebben ze hun EM1 en EM1X. Maar voor die prijs heb je ook een FF Sony, dan kan ik mij voorstellen dat je sneller kiest voor de FF.




J.A.F._Doorhof

Precies
Ik denk dat Olympus valt in de groep mensen die een telefoon niet goed genoeg vinden en een Sony A serie te groot.

En daar passen ze ook perfect want slecht is het absoluut niet inderdaad. Sterker het is gewoon hartstikke leuke camera's en lenzen. Alleen word die doelgroep elk jaar kleiner en kleiner.

Ik ben nu in onderhandeling met een kickstarter bedrijf die bv met een systeem komen waarmee je een Huawei p30 pro (of iPhone) volledig kan omzetten naar een "semi pro" camera.

Ben vroeger betrokken geweest bij de dxo oplossing maar daar was ik eigenlijk nooit helemaal hallelujah over. Dit ziet er beter uit.

Spannende tijden.

Zelf heb ik trouwens minder met de 6xxx serie
Voor video vind ik ze helemaal te gek. Maar ik kan maar niet wennen aan de zoeker. Maar goed de meeste consumenten zal dat een zorg zijn ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WickedGame

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 30, 2020, 10:55:44
Precies
Ik denk dat Olympus valt in de groep mensen die een telefoon niet goed genoeg vinden en een Sony A serie te groot.

En daar passen ze ook perfect want slecht is het absoluut niet inderdaad. Sterker het is gewoon hartstikke leuke camera's en lenzen. Alleen word die doelgroep elk jaar kleiner en kleiner.

Ik ben nu in onderhandeling met een kickstarter bedrijf die bv met een systeem komen waarmee je een Huawei p30 pro (of iPhone) volledig kan omzetten naar een "semi pro" camera.

Ben vroeger betrokken geweest bij de dxo oplossing maar daar was ik eigenlijk nooit helemaal hallelujah over. Dit ziet er beter uit.

Spannende tijden.

Zelf heb ik trouwens minder met de 6xxx serie
Voor video vind ik ze helemaal te gek. Maar ik kan maar niet wennen aan de zoeker. Maar goed de meeste consumenten zal dat een zorg zijn ;)

De mobiele telefoons zijn denk ik ook wel de grootste oorzaak van de achteruitgang van de camera's. MFT en APS-C zullen het zwaarder en zwaarder krijgen. Full Frame heeft uiteindelijk nog wel een doelgroep. Hopelijk zet Sony zijn plannen door om met een "compact FF" te gaan komen. De geruchten daarover klinken wel steeds sterker.

Overigens haal je precies aan waarom ik de A6xxx liet gaan. De EVF was niet ideaal tegenover de Oly en het lensaanbod was op dat moment een beter uitgangspunt van Olympus/MFT.

Maar inderdaad spannende tijden, klinkt wel leuk om zo betrokken te zijn. Helemaal met jouw achtergrond.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

eddy135

Hoe zijn de ervaringen met Imitatie camera accu's?
Origineel van Canon zijn behoorlijk prijzig, en mijne heeft t ineens begeven...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Nosferatu

Quote from: eddy135 on June 30, 2020, 17:12:42
Hoe zijn de ervaringen met Imitatie camera accu's?
Origineel van Canon zijn behoorlijk prijzig, en mijne heeft t ineens begeven...
Gebruik meestal originele accu's (Nikon EN-EL15b in mijn geval) maar heb ook een paar 3rd party accu's. En goedkoper (<1/2) en meer capaciteit (2000->1900mAh). Gevoelsmatig kan ik op 1 lading minder foto's maken maar dat heb ik nooit gemeten. Voor de rest voldoen ze prima.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

Goedkope zijn vaak troep
Middenklassers zijn vaak nagenoeg net zo goed als origineel.

Check wel dat je camera de accu herkend. Vooral bij die Nele goedkope units gaat dat wel eens mis. Of ze springen van vol ineens naar leeg
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Quote from: eddy135 on June 30, 2020, 17:12:42
Hoe zijn de ervaringen met Imitatie camera accu's?
Origineel van Canon zijn behoorlijk prijzig, en mijne heeft t ineens begeven...

zoals frank zegt, hoeft net per se merk merk te zijn, maar echte el cheapo zou ik van weg blijven. batterijen blijven tricky dingen.

ik gebruik zelf SWIT op het werk bvb ipv sony en dat is een stuk goedkoper maar aan de binnenkant zit waarschijnlijk hetzelfde. maar batterijen zijn nu eenmaal duur, daar kan je niet onderuit

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN