Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Ja zo zit het ook in mijn planning. Maar door de introductie van nieuwe lenzen ontstaan nieuwe plannen. Toen ik de 14mm kocht was het de enige wide-angle prime AF voor Sony. Wel de kostbare maar niet altijd positief bejubelde Sony alternatieven.

De keuze voor de Tamron 17-28 ligt O.a. in de veelzijdigheid (ik mis bereik tussen de 14 en de 28-75, een te groot gat). De Samyang is veelal te wijd met teveel vervorming. Daarnaast past er geen filter op door de vaste lenshood. De Tamron is compacter, scherper, veelzijdiger en heeft een 67mm filtermaat, net als mijn 35mm, 85mm, 28-75mm en straks mijn 70-180mm.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Cyrus·

#4076
Weloverwogen keuze geweest dus, heel goed!

Van die Tamron ga je echt geen spijt krijgen hoor! Ik heb er heel bewust mijn Zeiss 24-70/4 voor weggedaan en daar ga ik echt geen spijt van krijgen. De 4mm die ik inlever aan de groothoekkant vang ik met de 16-35 af.

Filtermaat is voor mij minder relevant: ik heb het Benro Master 100mm systeem (plaatfilters) dus elk filter schaf je maar 1x aan; de houder zet je via een adapterring op het objectief. Die heb ik in de meest gangbare maten (o.a. 67, 72, 77 en 82 mm).

Kost wat, maar toen ik eens ging optellen wat ik kwijt zou zijn aan de nodige schroeffilters van vergelijkbare kwaliteit, bleek dat een nog veel duurdere grap...

En bepaalde filters heb je niet eens als schroef, zoals grijsverloop filters.
Groeten,
Edwin

LittleNinja

Ik denk dat je gelijk hebt. Het grijsverloopfilter moet ik inderdaad anders oplossen zoals middels meerdere exposures samenvoegen. Wel wat meer werk..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Cyrus·

#4078
Dat is zeker ook een optie, maar bij HDR moet je met landschapsfotografie, net als bij pano, wel geluk hebben dat het (nagenoeg) windstil is. Of het wordt een opbouw in lagen, met véél dodge en burn. Dat is weer een hobby op zich. Maar ook best leuk natuurlijk!
Groeten,
Edwin

Nosferatu

Gisteren binnen gekregen, Sevenoak SK-GH01 gimbal voor op m'n statief. Zo'n ding maakt een toch al fors statief nog lomper dus heb de aanschaf altijd voor me uitgeschoven. Niet. Weer. Doen. !

Balanceren is een eitje en daarna kan ik met m'n Sigma 150-600mm moeiteloos alle kanten op draaien. Uit de hand valt het met zo'n objectief niet altijd mee, op een gewone statiefkop (balhoofd) gaat het al een stuk beter alleen ben je dan druk met het in balans houden, met zo'n gimbal is het gewoon klaar, af.

Er zit genoeg frictie in de kop om een beetje onbalans tegen te gaan en als je toch gaat in/uitzoomen, tja, klein beetje corrigeren, kost minder 'energie' dan met een gewone statiefkop.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Nosferatu

Ow ja, nog een aardigheidje, een klein waterpasje. De waterpas op het statief is niet altijd even goed in beeld, vertrouwen op het zicht door de zoeker is ook niet altijd aan te bevelen, dus deze maar mee besteld. Kost praktisch nix en is oh zo handig ! Kan op 2 manieren geplaatst worden en leest makkelijk af; even oog uit de zoeker en je ziet de bubbels voor je.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VlisChris

Quote from: LittleNinja on May 26, 2020, 21:53:35
Aan de andere kant... kun je dat ook weer zeggen bij 12mm of 10mm...

Alleen, die referentie heb je niet(?). En je maakt er sowieso niet je mooiste favoriete foto's mee.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Ligt eraan.
Als ik op straat met groothoeken bezig ga is dat vaak wel mijn favoriete uitkomst van die dag.
Het is alleen niet overal voor geschikt.
Heb zelf een Sigma 12-24 en die word heel veel gebruikt op reis.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: VlisChris on May 27, 2020, 10:20:21
Alleen, die referentie heb je niet(?). En je maakt er sowieso niet je mooiste favoriete foto's mee.

En die referentie heb ik straks ook niet meer.

Het zijn niet altijd mijn meest favoriete foto's maar sommigen zijn wel erg mooi. Dat gaat niet anders worden met de 17-28mm. De beperking van deze angle vind ik te groot. Nagnoeg altijd teveel in beeld dus of croppen of rare beeldverhoudingen. Ik blijf bij de keuze voor de zoom. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Cyrus·

#4084
Het is voor ons heel makkelijk om vanaf de zijlijn input te leveren over welke objectieven je wel of juist niet zou kunnen missen  Je kunt echter alleen zelf bepalen welke objectieven je uiteindelijk wel en niet in de tas houdt. Niet alleen vanuit creatieve, maar ook vanuit financiële overwegingen. Ik merk zelf dat ik uit de hele verzameling glas toch steeds terug val op een paar objectieven die ik regelmatig gebruik, de welbekende 20/80 regel.... 

Zoals ik eerder al suggereerde: laat de 14mm eens een maandje thuis en kijk of je 'm dan echt mist, d.w.z. of je het niet ook met een ander objectief hebt kunnen oplossen. Dat is voor jou vele malen belangrijker en doorslaggevender dan de argumenten die wij hier, vanuit onze eigen ervaring en ideeën, op de virtuele tafel leggen ;)
Groeten,
Edwin

VlisChris

En huur in de tussentijd een de lens die je daarna wilt kopen.

Zelf, zoals je merkt, ben ik er huiverig voor. Kwestie van ervaring; een fijne lens verkocht omdat ik graag toch die ander wilde. En toch weer terug te komen bij de eerste.

Of een lens (50mm) verkopen omdat ik hem weinig gebruikte. In totaal heb ik gok ik 4 of 5 50mm's gehad. In 1.8 en 1.4 variant ::)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Ik vind het een mooi advies Edwin. Thanks, ga ik doen (zodra ik de knoop doorgehakt heb voor de 17-28mm).

Quote from: CyrusOne on May 27, 2020, 21:22:26
Het is voor ons heel makkelijk om vanaf de zijlijn input te leveren over welke objectieven je wel of juist niet zou kunnen missen  Je kunt echter alleen zelf bepalen welke objectieven je uiteindelijk wel en niet in de tas houdt. Niet alleen vanuit creatieve, maar ook vanuit financiële overwegingen. Ik merk zelf dat ik uit de hele verzameling glas toch steeds terug val op een paar objectieven die ik regelmatig gebruik, de welbekende 20/80 regel.... 

Zoals ik eerder al suggereerde: laat de 14mm eens een maandje thuis en kijk of je 'm dan echt mist, d.w.z. of je het niet ook met een ander objectief hebt kunnen oplossen. Dat is voor jou vele malen belangrijker en doorslaggevender dan de argumenten die wij hier, vanuit onze eigen ervaring en ideeën, op de virtuele tafel leggen ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: VlisChris on May 28, 2020, 03:33:15
En huur in de tussentijd een de lens die je daarna wilt kopen.

Zelf, zoals je merkt, ben ik er huiverig voor. Kwestie van ervaring; een fijne lens verkocht omdat ik graag toch die ander wilde. En toch weer terug te komen bij de eerste.

Of een lens (50mm) verkopen omdat ik hem weinig gebruikte. In totaal heb ik gok ik 4 of 5 50mm's gehad. In 1.8 en 1.4 variant ::)

Die 17-28 hoef ik niet te huren. Ik weet al hoe hij is (geprobeerd en nagenoeg gelijk aan zijn broerje die ik al een tijd gebruik).

ongeveer 50mm heb ik er al 3 van.. en een zoom die deze focalrange ook al dekt. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Tijdje terug een Insta360 gekocht.
Leuk speelgoed. Gezien de beeldkwaliteit ook niet heel veel meer dan dat ;)

Toch kon ik het niet nalaten, en heb ik vandaag een bike-bundle binnengekregen >:D
Tot nu toe 5 plekken gevonden waar de camera nu geplaatst kan worden 8) Dat is veel stoppen om de camera steeds op een andere plek te monteren ;D

Wie weet heb ik morgen voldoende energie om een stukje te gaan trappen en uit te proberen! Dan daarna eens proberen wat te monteren.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik hem ook. Erg mooie camera.
Maar voor action moet je wel de 1" nemen. De standaard camera is erg matig tot slecht. Voor 360 goed genoeg. Maar voor goed video is het matig als het donker word.

Wij gebruiken hem alleen als 360
Speel maar eens met bullet time ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

#4090
Ik heb de standaard 360.
In principe voor op de fiets, en meer voor bij (straks weer grot)duiken. Dat laatste om anderen te laten zien wat wij zien. De voorbeelden op YouTube zijn kwalitatief aardig om te janken :D

Bullettime, das toch die rondslingerende stok? Die heb ik niet hoor :) Maar ik zal nog eens verder graven.

Edit. Verrek. Dus daar is dat stomme touwtje voor? :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Bullet time kan ook met selfie stick of gewoon touwtje.

Door de manier van koppelen van de camera's heeft hij altijd een dode hoek. Daarom zie je de selfiestick of touwtje niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Ik ga er binnenkort eens meespelen.
Vandaag ding alvast op verschillende plekken op mijn fiets gemonteerd. Geeft al verdraaid leuke opties om met standpunten te spelen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Starred

Wat zou een nauwelijks (letterlijk minder dan 5x) gebruikte Sony 100-400 GM nog waard zijn?

LittleNinja

Quote from: Starred on June 18, 2020, 20:07:25
Wat zou een nauwelijks (letterlijk minder dan 5x) gebruikte Sony 100-400 GM nog waard zijn?

Erg goede en populaire lens. Zeker wel geld waard al is het natuurlijk nooit genoeg. Mocht je hem weg willen doen, dan snel zijn want de gloednieuwe Sigma 100-400 komt er aan. Niet dezelfde kwaliteiten maar wel sterk geprijsd.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Vandaag mijn zeer geliefde Tamron 28-75mm f/2.8 aangevuld met de twee broertjes... op een macro na ben ik (over)compleet. :D

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Starred

Quote from: LittleNinja on June 19, 2020, 18:56:34
Vandaag mijn zeer geliefde Tamron 28-75mm f/2.8 aangevuld met de twee broertjes... op een macro na ben ik (over)compleet. :D
Nice. De 14-28 en 28-75 heb ik ook.
Ik zit te denken aan de 28-200 van Tamron als vakantie lens...

LittleNinja

Ja dat is echt een mooi compacte lens. Ben benieuwd hoe die is.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Gaeje

Quote from: LittleNinja on June 19, 2020, 18:56:34
Vandaag mijn zeer geliefde Tamron 28-75mm f/2.8 aangevuld met de twee broertjes... op een macro na ben ik (over)compleet. :D



men is nooit (over)compleet!

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"