Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

#4050
Een gimbal en een telelens zie ik niet het nut van als ik eerlijk ben.
Je gebruikt een gimbal om bewegingen smooth te laten gaan, met een telelens kun je dit vele malen beter met een fluid head en flink statief doen.
De meeste filmers die ik ken (en dat zijn er best veel) filmen meestal met alles van wide angles tot 50-80mm op gimbals.
Daarboven word in 90% van de gevallen gekozen voor statieven.

Je kan ook een steadycam harnas gebruiken natuurlijk, maar denk niet dat je daar een dag mee rond wil lopen :D
Dat zit niet echt lekker. Maar het is beter dan een gimbal (dat dan weer wel) qua pijn in je armen :D

daarnaast moet je een gimbal balanceren, dus als je een lens gebruikt die zoomed, of op een andere manier zijn zwaarte punt verlegt moet je weer helemaal opnieuw.

Wij gebruiken een glidecam voor het zwaardere werk en ik ben eigenlijk de enige hier die er mee uit de voeten kan.
Dan hebben we een gimbal voor de DSLR, tot een gewicht van een A7RIV met 24-70 f2.8 GM, daarboven is het echt niet meer goed te doen.
Een gimbal voor telefoons, die zijn echt erg leuk
En een Osmo Pocket, die zijn eigenlijk perfect voor het snelle werk en vlogs.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VTEC_genieter

Gaat meneer nou astrofotografie doen of filmen met zo'n kaliber??
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

J.A.F._Doorhof

Astro fotografie word heel vaak met wide angles gedaan trouwens.
En daar kan een programmeerbare gimbal heel handig zijn ivm de draaiing van de aarde.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Quote from: VTEC_genieter on May 14, 2020, 15:45:52
Gaat meneer nou astrofotografie doen of filmen met zo'n kaliber??
Ik fotografeer waar ik zin in heb. Da's dan astro met een lichtsterke lens (15mm) en dan gewoon op het statief maar ook net zo lief de natuur in en dan is 600mm wel weer handig. Of 24-70mm om mee rond te lopen. Of een 105mm macro. Of....Of.... Ach, zoals ik al zei, waar ik zin in heb.  :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

minidsp.nl

ik heb sinds een tijdje een Fuji X-T100, wilde wat compacters dan de 5D maar toch een echte camera.  retro uiterlijk, en ook kwa bedienen geeft me dit een "hèhè" gevoel, voelt als thuiskomen (wel t touch scherm uitgezet, kan ik zonder leesbril toch weinig mee   :hehe: ).  met de "pannenkoek" 27mm lens klein genoeg om in een jaszak te passen, mooie ruisarme sensor.  Maar bovenal een fatsoenlijke zoeker, die worden steeds zeldzamer. 

maar t geinigste is dat m'n oude Minolta MD objectieven er (met een adapter van een paar knaken) gewoon op passen.  M'n mooie 85mm portretlens bv, dan krijgt de 5D t moeilijk hoor.  Wel weer wennen dat manual focus (dan is de e-zoeker wel in t nadeel tov een echte optische, hoewel de focus assistent wel flink helpt). 

nu nog een telescoop adaptertje...
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Nosferatu

Quote from: eddy135 on May 15, 2020, 19:09:26
Geen deepsky met de 600mm?
Nee, als je dat wilt doen dan heb je nogal wat extra's nodig. Star Tracker om mee te beginnen. Een collega van me is daar wel eens mee bezig. En aangezien we hier in NL best wel gebrek hebben aan echt donkere plaatsen, het weer ook niet altijd mee zit en ik ook niet elke dag nacht kan, is me dat de investering (nog) niet waard.

Normaliter gebruik ik een 15mm maar de 600mm heb ik wel gebruikt om de maan (in verschillende fases) op de foto te krijgen. Da's dan best wel een leuk plaatje met details die je anders never-nooit-niet ziet. ;D Als je dan ook nog een (1.4x) tele converter erop zet een een APS-C camera gebruikt -> 1260mm FF equivalent.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VTEC_genieter

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

J.A.F._Doorhof

Wil dat ook nog een keer gaan doen, we hebben nu zo een mooie heldere lucht hier af en toe.
Maar goed, gewoon maar een keer doen denk ik :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 16, 2020, 12:17:32
Wil dat ook nog een keer gaan doen, we hebben nu zo een mooie heldere lucht hier af en toe.
Maar goed, gewoon maar een keer doen denk ik :D
Inderdaad, de afgelopen weken hadden we prachtige heldere nachten met Venus als fel schijnend led-lampje in het noord-westen. Tja, en ik heb m'n Tamron 15-30mm f2.8 niet meer die ik normaliter gebruikte hiervoor. Dus.....mezelf gisteren getrakteerd op een nieuw lensje. Irix 15mm f2.4 Firefly. En toen.....was de lucht zwaar bewolkt.  :nopompom:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LittleNinja

Quote from: Nosferatu on May 20, 2020, 12:44:37
Inderdaad, de afgelopen weken hadden we prachtige heldere nachten met Venus als fel schijnend led-lampje in het noord-westen. Tja, en ik heb m'n Tamron 15-30mm f2.8 niet meer die ik normaliter gebruikte hiervoor. Dus.....mezelf gisteren getrakteerd op een nieuw lensje. Irix 15mm f2.4 Firefly. En toen.....was de lucht zwaar bewolkt.  :nopompom:

Netjes! Knappe lens.

Jammer van de bewolking.... :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#4061
Naast de Godox V860II en de Godox AD200 heb ik nu ook een AD600B voor een nette prijs op de kop kunnen tikken. Bewolkt, helder, volle zon.. geen probleem. 8) :D

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: LittleNinja on May 21, 2020, 20:34:18
Netjes! Knappe lens.

Jammer van de bewolking.... :D
Gisteravond klaarde het een beetje op, in de buurt toch nog even een 1/2 uurtje kunnen experimenteren. Eerste indruk, erg fraai lensje, makkelijk scherp te stellen. Eigenlijk direct goed als je'm instelt op 'infinity' (waar je ook een 'klik' voelt.)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LittleNinja

Quote from: Nosferatu on May 21, 2020, 22:33:54
Gisteravond klaarde het een beetje op, in de buurt toch nog even een 1/2 uurtje kunnen experimenteren. Eerste indruk, erg fraai lensje, makkelijk scherp te stellen. Eigenlijk direct goed als je'm instelt op 'infinity' (waar je ook een 'klik' voelt.)

Heb je al iets om te laten zien of volgt dat later?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: LittleNinja on May 22, 2020, 18:13:30
Heb je al iets om te laten zien of volgt dat later?
Later, nu geen tijd.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Cyrus·

De Sony/Zeiss 24-70 f/4 verruild voor de Tamron 28-75 f/2.8 voor Sony FE. Stop meer licht, meer scherpte en veel mooiere onscherpte. Eveneens lekker handzaam en weersbestendig.

En zojuist een nieuwe K&F Concept Nikon F adapter besteld, de 2020 versie.


Dit ter vervanging van mijn huidige Metabones Nikon F adapter. Die heeft namelijk een diafragmaring (voor Nikon G glas) maar daar heb ik constant ruzie mee, waadoor ik onbedoeld het diafragma via de adapter verander... Voor mijn MF Nikkors is immers geen bediening op de adapter nodig, ze hebben hun eigen diafragmaring.
Groeten,
Edwin

LittleNinja

Hi Edwin.

Ik vind die Tamron zo'n fijne lens! Weinig poespas (extra functies) maar daardoor lekker licht en compact. Focus is prima op het ding en de scherpte is indrukwekkend.

Binnenkort hoop ik voor het brede broertje te gaan (17-28mm f2.8) om exact dezelfde redenen. De geliefde Samyang AF 14mm f2.8 moet dan helaas plaats maken voor die lens. Wel jammer want mijn meest geliefde foto's komen van die lens vandaan..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Cyrus·

Hi Dennis,

Ik heb 'm nog nier echt kunnen uitlaten, maar de eerste "spielerei" in en om huis belooft heel veel goeds. De 17-28/2.8 is ook erg fraai en een mooie aanvulling. De Samyang 14 zou ik er wel bijhouden, als dat financieel past tenminste. Een paar mm groothoek extra kan een wereld van verschil betekenen. En als het de MF versie is: dat is bij moeilijker licht ook wel lekker... En als je astrofotografie wil doen, kun je eigenlijk niet zonder echte, mechanische MF.

Zelf heb ik de Sony-Zeiss 16-35/4 en dat is ook een topper en daar zal ik niet snel afscheid van nemen. Maar als ik die niet zou hebben en nu in de markt was, zou ik denk ik blind die Tamron 17-28 aanschaffen.  Niettemin wordt het spaarvarken nu gevuld voor een Laowa 15/2 MF groothoek prime.
Groeten,
Edwin

VlisChris

14 of 17 ga je absoluut merken Dennis.

Bezint eer ge begint.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Nee het is de AF versie, met elektronische zoom.
Het geld voor de Samyang wil ik weer voor een andere lens inzetten die ik harder ga gebruiken. Daarnaast past hij straks echt niet mee in mijn tas.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Misschien dat ik hem voorlopig even erbij ga houden dan.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Aan de andere kant... kun je dat ook weer zeggen bij 12mm of 10mm...
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Cyrus·

Klopt, het is nooit genoeg, niet qua groothoek en niet qua tele  :D

Maar serieus: 14 of 17mm is echt een flink verschil. De Laowa 15mm die ik op het oog heb, voegt (voor mij) beduidend minder groothoek toe, maar da's een MF en daar zit voor mij dan de meerwaarde in. Bij astro en lange sluitertijden (al dan niet i.c.m. filters) is MF een stuk handiger

De SY 14/2.8 MF versie is optisch ook uitstekend maar daar kunnen geen filters op... 

Quote from: LittleNinja on May 26, 2020, 21:48:55
Het geld voor de Samyang wil ik weer voor een andere lens inzetten die ik harder ga gebruiken. Daarnaast past hij straks echt niet mee in mijn tas.

Ja, zo gaat dat hier ook... Alleen maar aanschaffen gaat niet, af en toe moet er ook spul plaats maken. Maar soms zit er dus wel wat doublure in. (AF vs MF bijvoorbeeld). Maar je hoeft natuurlijk niet altijd al je gear mee te slepen... Soms prikkelt het ook de creativiteit als je eigenlijk nét niet het juiste objectief bij je hebt en toch de foto wil maken.

Mijn laatste foto bij De Kooy heb ik bijvoorbeeld gemaakt met een 50mm, is een pano van 5 foto's.
Groeten,
Edwin

LittleNinja

Ja ik twijfel sterk of ik hem wel wil houden. Panootje met de 17-28 dan maar. Hahaha!!

Slim opgelost wel (uiteraard niet altijd toepasbaar..)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Cyrus·

Nee het moet niet teveel waaien, dan gaat het mis. Vooral met water, lucht en gras.

Het is altijd lastig om afscheid te nemen van objectieven, onder het motto "je weet maar nooit". Dat is heel herkenbaar.

Toen ik overstapte van Nikon naar Sony heb ik een hele vracht objectieven verkocht en een (letterlijke) shortlist gemaakt: groothoek-zoom, standaard-zoom, 70-200 tele, 35mm en 55mm prime. Daar ga ik het mee doen, klaar. Ja ja... ondertussen heeft ook nu weer het glas aardig "gejongd": aantal extra primes, Sony 200-600 tele en dan evengoed nog weer extra wensen zoals die 15mm... Leuke hobby hoor...  :D

Als je gevoel zegt: die 14mm kan wel weg, ik koop daar liever een XXX of YYY voor terug: gewoon doen. Als je twijfelt: laat 'm de komende tijd thuis en kijk of je 'm dan echt mist.
Groeten,
Edwin